Gå til innhold

Realistisk plan for vektnedgang?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Nå har jeg plottet vekta flere ganger pr uke fra august. Har hatt en veldig stabil vekt, med +/- ca 1 kilo. Gjennomsnitt 75,8 kilo. Dagens vekt er på nettopp 75,8 kilo. Tid for å tenke litt:

Selv om jeg synes jeg spiser ganske sunt, og at jeg trener en del, så går jeg altså ikke ned. Tror at jeg egentlig har gitt opp, fordi det virker så himmelvidt langt ned til målet om å komme under 70 kilo...

Men hvis jeg i stedet prøver å tenke EN kilo om gangen, og ikke FEM - vil det virke bedre, tro?

Hvis jeg nå klarer å gå ned EN kilo før 1. juni og EN kilo til før 1. august - vil jeg klare det? Det høres jo ikke mye ut i det hele tatt, men det vil uansett være en bedring i forhold til hva jeg har klart dette 3/4 året...

Jeg ønsker å øke treningsmengden. Både en kondisøkt mer i uka, og ha en fast styrketreningsøkt. Det er jo faktisk bare gøy! Det som ikke er gøy, er å redusere ytterligere på det jeg putter i munnen... Synes jeg stort sett passer på, men jeg sniker i meg litt godteri her og der, og litt øl og vin her og der (haha - nå får jeg vel rett i fleisen den pubrunden jeg hadde på fredag!!!!). Spiser jo nesten alltid mindre enn det jeg egentlig har lyst til (fordi jeg vet jeg ikke trenger det).

HMMMMM.....

Noen her mener jo at en må klare stabil vekt lenge før en klarer å gå ned. Er 3/4 år lenge nok? Har så lyst til å sette superfart på forbrenningen, slik at fettreservene på rompe og rygg forsvinner :-) Og stramme opp armer og mage - særlig armene.

Heier dere på meg??!

Flere som vil ned EN og EN kilo?

 

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, påskelilje skrev:

Nå har jeg plottet vekta flere ganger pr uke fra august. Har hatt en veldig stabil vekt, med +/- ca 1 kilo. Gjennomsnitt 75,8 kilo. Dagens vekt er på nettopp 75,8 kilo. Tid for å tenke litt:

Selv om jeg synes jeg spiser ganske sunt, og at jeg trener en del, så går jeg altså ikke ned. Tror at jeg egentlig har gitt opp, fordi det virker så himmelvidt langt ned til målet om å komme under 70 kilo...

Men hvis jeg i stedet prøver å tenke EN kilo om gangen, og ikke FEM - vil det virke bedre, tro?

Hvis jeg nå klarer å gå ned EN kilo før 1. juni og EN kilo til før 1. august - vil jeg klare det? Det høres jo ikke mye ut i det hele tatt, men det vil uansett være en bedring i forhold til hva jeg har klart dette 3/4 året...

Jeg ønsker å øke treningsmengden. Både en kondisøkt mer i uka, og ha en fast styrketreningsøkt. Det er jo faktisk bare gøy! Det som ikke er gøy, er å redusere ytterligere på det jeg putter i munnen... Synes jeg stort sett passer på, men jeg sniker i meg litt godteri her og der, og litt øl og vin her og der (haha - nå får jeg vel rett i fleisen den pubrunden jeg hadde på fredag!!!!). Spiser jo nesten alltid mindre enn det jeg egentlig har lyst til (fordi jeg vet jeg ikke trenger det).

HMMMMM.....

Noen her mener jo at en må klare stabil vekt lenge før en klarer å gå ned. Er 3/4 år lenge nok? Har så lyst til å sette superfart på forbrenningen, slik at fettreservene på rompe og rygg forsvinner :-) Og stramme opp armer og mage - særlig armene.

Heier dere på meg??!

Flere som vil ned EN og EN kilo?

 

 

Liten trøst, om noen: Jeg har det akkurat likedan. Kan godt tenke meg å gå ned EN kilo (om gangen) UTEN å måtte endre alt for mye på livsstilen, dvs. jeg vil forstatt kunne unne meg litt vin og dessuten god mat i helgene.  Jeg kan være passe flink i det daglige, spiser ikke veldig mye, men det passer meg bare ikke å tenke slanking ved hvert eneset måltid. Jo mer jeg tenker på slanking, jo mer får jeg lyst til å skeie ut, så moderasjon er nok det rette for meg.

 

SUKK! For 15 år+ siden kunne jeg spise (og drikke) hva som helst, og fremdeles være slank. ikke trente jeg så mye heller - trener mer nå.

Og ja - jeg heier! :)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Xtra skrev:

Liten trøst, om noen: Jeg har det akkurat likedan. Kan godt tenke meg å gå ned EN kilo (om gangen) UTEN å måtte endre alt for mye på livsstilen, dvs. jeg vil forstatt kunne unne meg litt vin og dessuten god mat i helgene.  Jeg kan være passe flink i det daglige, spiser ikke veldig mye, men det passer meg bare ikke å tenke slanking ved hvert eneset måltid. Jo mer jeg tenker på slanking, jo mer får jeg lyst til å skeie ut, så moderasjon er nok det rette for meg.

 

SUKK! For 15 år+ siden kunne jeg spise (og drikke) hva som helst, og fremdeles være slank. ikke trente jeg så mye heller - trener mer nå.

Og ja - jeg heier! :)

Fant en artikkel her om økt forbrenning. Dessverre ingen vidunderkur:

http://nhi.no/livsstil/kosthold/overvekt/slik-oker-du-forbrenningen-34685.html

Jeg kunne også spise hva jeg ville tidligere, uten å legge på meg. Kjipt at det ikke vare livet ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har begynt å trene styrke så kan det jo hende du har blitt slankere uten at det syns på vekta. Jeg trente en periode (galskap) Syklet, trente styrke og spilte hockey. Jeg gikk opp 2 kg. Øl og vin er jo veldig bra når man ønsker å gå ned i vekt :P Men det er en ting jeg har tenkt på. Om vekta ligger stabilt. Da betyr jo det at man putter i seg like mye som man bruker. Om man går ned et par kg ved å redusere inntaket en liten periode, for så å spise normalt igjen. Går amn opp de 2 kg da. Man bruker jo like mye energi som tidligere så i mitt hode burde man da holde stabil vekt på 2 kg mindre enn før. Er jeg helt på jordet?

Uansett, jeg heier på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Nå har jeg plottet vekta flere ganger pr uke fra august. Har hatt en veldig stabil vekt, med +/- ca 1 kilo. Gjennomsnitt 75,8 kilo. Dagens vekt er på nettopp 75,8 kilo. Tid for å tenke litt:

Selv om jeg synes jeg spiser ganske sunt, og at jeg trener en del, så går jeg altså ikke ned. Tror at jeg egentlig har gitt opp, fordi det virker så himmelvidt langt ned til målet om å komme under 70 kilo...

Men hvis jeg i stedet prøver å tenke EN kilo om gangen, og ikke FEM - vil det virke bedre, tro?

Hvis jeg nå klarer å gå ned EN kilo før 1. juni og EN kilo til før 1. august - vil jeg klare det? Det høres jo ikke mye ut i det hele tatt, men det vil uansett være en bedring i forhold til hva jeg har klart dette 3/4 året...

Jeg ønsker å øke treningsmengden. Både en kondisøkt mer i uka, og ha en fast styrketreningsøkt. Det er jo faktisk bare gøy! Det som ikke er gøy, er å redusere ytterligere på det jeg putter i munnen... Synes jeg stort sett passer på, men jeg sniker i meg litt godteri her og der, og litt øl og vin her og der (haha - nå får jeg vel rett i fleisen den pubrunden jeg hadde på fredag!!!!). Spiser jo nesten alltid mindre enn det jeg egentlig har lyst til (fordi jeg vet jeg ikke trenger det).

HMMMMM.....

Noen her mener jo at en må klare stabil vekt lenge før en klarer å gå ned. Er 3/4 år lenge nok? Har så lyst til å sette superfart på forbrenningen, slik at fettreservene på rompe og rygg forsvinner :-) Og stramme opp armer og mage - særlig armene.

Heier dere på meg??!

Flere som vil ned EN og EN kilo?

 

 

Litt godteri her og der og litt vin og øl her og der. Det er nok her problemet ligger og dette du må slutte med.

 

Jeg heier på deg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca samme vekt, men nå er jeg steinhard! Ingen snop, ingen iskrem, ingen kaffe mocca. Skal ned nærmere 70 til 28.mai, da reiser jeg en uke til syden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Litt godteri her og der og litt vin og øl her og der. Det er nok her problemet ligger og dette du må slutte med.

 

Jeg heier på deg :)

 

Blæh!

Du har vel rett...

Takk for heiing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å telle kaloriene i litt snop, vin og øl og du vil se at du må trene ganske lenge for å forbrenne disse ekstra kaloriene.

Hver kilo en går ned i vekt et ca. 7.000 kalorier og det gir en del timer i intensiv trening, hvis en utelukkende skal basere seg på økt treningsmengde for å ta av ett kilo uten å endre på inntaket av antall kalorier.

Hvis en vil, greier en å få det til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, påskelilje skrev:

Blæh!

Du har vel rett...

Takk for heiing :-)

Du kan jo prøve det i 14 dager. Ikke gå på vekten før etter disse 14 dagene med samme treningsmengde som nå og se hva som skjer med vekta :)

Jeg tipper at det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, påskelilje skrev:

Blæh!

Du har vel rett...

Takk for heiing :-)

Pst, et glass knusktørr hvitvin inneholder bare ca 100 kcal *tsk tsk*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Høstløv skrev:

Prøv å telle kaloriene i litt snop, vin og øl og du vil se at du må trene ganske lenge for å forbrenne disse ekstra kaloriene.

Hver kilo en går ned i vekt et ca. 7.000 kalorier og det gir en del timer i intensiv trening, hvis en utelukkende skal basere seg på økt treningsmengde for å ta av ett kilo uten å endre på inntaket av antall kalorier.

Hvis en vil, greier en å få det til!

 

Må nok kanskje krype til korset og telle kalorier ja!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du kan jo prøve det i 14 dager. Ikke gå på vekten før etter disse 14 dagene med samme treningsmengde som nå og se hva som skjer med vekta :)

Jeg tipper at det funker :)

Ja, men skal jeg da IKKE ta et kakestykke når vi har det på jobb - eller IKKE spise noe usunt når en er på besøk/har besøk? SYnes liksom det skal være rom for litt kosemat - men jeg ser jo at det ikke går i hop med vektnedgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Xtra skrev:

Pst, et glass knusktørr hvitvin inneholder bare ca 100 kcal *tsk tsk*.

Drikker nesten ikke hvitvin, men litt om sommeren, og da skal den være knusktørr, ja :-) Skal huske på det!

En ølboks da....? Eller et stort glass rødvin....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Drikker nesten ikke hvitvin, men litt om sommeren, og da skal den være knusktørr, ja :-) Skal huske på det!

En ølboks da....? Eller et stort glass rødvin....?

En halvlite øl er ca. 200 kcal og et stort glass rødvin ca. 150 kcal, tror jeg. Finnes mange oversikter på nett, blant annet her, men tror disse vinglassene må være små: http://www.tv2.no/a/3497848

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 minutter siden, Xtra skrev:

Pst, et glass knusktørr hvitvin inneholder bare ca 100 kcal *tsk tsk*.

Og da må påskelilje øke antall skritt på skrittelleren til godt over 2000 skritt ekstra pr. dag for å forbrenne de 100 kaloriene:P

Kommer litt an på vekta men ca 40 kalorier pr 1000 skritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Og da må påskelilje øke antall skritt på skrittelleren til godt over 2000 skritt ekstra pr. dag for å forbrenne de 100 kaloriene:P

Kommer litt an på vekta men ca 40 kalorier pr 1000 skritt :)

Huff, ja, det monner ikke mye. Som enkelte har gjentatt i det kjedsommelige - mat utgjør kilo og trening utgjør gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, men skal jeg da IKKE ta et kakestykke når vi har det på jobb - eller IKKE spise noe usunt når en er på besøk/har besøk? SYnes liksom det skal være rom for litt kosemat - men jeg ser jo at det ikke går i hop med vektnedgang...

Ja, det er jo riktig det, men du velger selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nicklusheletida skrev:

Og da må påskelilje øke antall skritt på skrittelleren til godt over 2000 skritt ekstra pr. dag for å forbrenne de 100 kaloriene:P

Kommer litt an på vekta men ca 40 kalorier pr 1000 skritt :)

Det var matnyttig (!) kopling :-)

Så når skrittelleren min etter en jobbdag med bittelitt mer bevegelse enn vanlig, viser 3000 skritt, så er det ikke så mange kalorier å skryte av egentlig?! Men jeg skal gå tur i kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Det var matnyttig (!) kopling :-)

Så når skrittelleren min etter en jobbdag med bittelitt mer bevegelse enn vanlig, viser 3000 skritt, så er det ikke så mange kalorier å skryte av egentlig?! Men jeg skal gå tur i kveld :-)

Tenkte sykkeltur i dag, men er meldt pøsregn. Men i stedet for dermed å droppe treningen får det kanskje bli en tur på treningssenteret for tredje gang denne uka - slik at jeg kan unne meg litt ost og et lite vinglass til kvelds ;).

 

(hehe, jeg er håpløs! Men velger deg selv ;))

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...