Gå til innhold

Realistisk plan for vektnedgang?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
11 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, jeg tenkte ikke på kaker spesielt da jeg skrev det :-)

Men når det er sagt, så synes jeg det er det enkleste uansett hva jeg sammenligner med :-)

Skjønner at alle ikke er like " avholds" som meg, men tenker at det nesten må bli umulig å gå ned når en drikker hver helg ? Kan hende påskelilje klarer å bevise det motsatte :) Da tenker jeg på lengre sikt også når sommeren og sykkelsesongen er over.

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Men når det er sagt, så synes jeg det er det enkleste uansett hva jeg sammenligner med :-)

Skjønner at alle ikke er like " avholds" som meg, men tenker at det nesten må bli umulig å gå ned når en drikker hver helg ? Kan hende påskelilje klarer å bevise det motsatte :) Da tenker jeg på lengre sikt også når sommeren og sykkelsesongen er over.

Hvorfor det? Det er jo en veldig liten del av hva man har i seg av kalorier i løpet av uka, forutsatt at vi snakker om et moderat forbruk. Jeg mener man må se på de store kalorikildene. Brød, potet og pasta og sånt man spiser mye av hver dag. Generelt unngå å spise seg stappmett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

 

Skjønner at alle ikke er like " avholds" som meg, men tenker at det nesten må bli umulig å gå ned når en drikker hver helg ? 

For ikke å snakke om de av oss som tar et glass vin flere ganger i uken, ja kanskje til og med flertallet av ukens dager :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Skjønner at alle ikke er like "avholds" som meg, men tenker at det nesten må bli umulig å gå ned når en drikker hver helg ?

Det kommer vel helt an på hva man ellers pleier å innta og kan slutte med / forandre på?  Kaloriene i alkoholholdig drikke er ikke verre enn andre kalorier, og det er vel uansett ikke litervis vi snakker om her.  Men det er selvfølgelig viktig å være bevisst på innholdet i det man drikker også, enten det er alkohol, juice, brus med sukker eller kaffeprodukter med mye melk - ikke bare i hva man spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Men når det er sagt, så synes jeg det er det enkleste uansett hva jeg sammenligner med :-)

Skjønner at alle ikke er like " avholds" som meg, men tenker at det nesten må bli umulig å gå ned når en drikker hver helg ? Kan hende påskelilje klarer å bevise det motsatte :) Da tenker jeg på lengre sikt også når sommeren og sykkelsesongen er over.

Tja - det vil vise seg :-)

Håper det går!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
39 minutter siden, Xtra skrev:

For ikke å snakke om de av oss som tar et glass vin flere ganger i uken, ja kanskje til og med flertallet av ukens dager :rolleyes:

I perioder gjør jeg det, men ikke nå. Nå prøver jeg å holde tilbake lysten så godt jeg kan :-)

Men skal en tur på polet i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, påskelilje skrev:

I perioder gjør jeg det, men ikke nå. Nå prøver jeg å holde tilbake lysten så godt jeg kan :-)

Men skal en tur på polet i dag...

Ja, forenlig med slanking er det jo ikke, men på den annen side er det ikke mer kalorier i et glass vin enn i et glass melk, juice eller cola, som Laban er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
34 minutter siden, laban skrev:

Det kommer vel helt an på hva man ellers pleier å innta og kan slutte med / forandre på?  Kaloriene i alkoholholdig drikke er ikke verre enn andre kalorier, og det er vel uansett ikke litervis vi snakker om her.  Men det er selvfølgelig viktig å være bevisst på innholdet i det man drikker også, enten det er alkohol, juice, brus med sukker eller kaffeprodukter med mye melk - ikke bare i hva man spiser. 

Det jeg drikker nå, er:

  • skummet melk (frokost)
  • kaffe uten noe i (2-3 kopper i løpet av en jobb dag + evt en kopp hjemme av og til om ettermiddagen)
  • urtete uten sukker eller melk
  • vann
  • av og til litt vin og øl
  • Det hender jeg tar et glass med svak hjemmelaget hylleblomstsaft - men det er sjelden
  • Er jeg på farten, kjøper jeg av og til en sånn aloe vera-drikk.

Men det var lurt å få en oppvekker på det med kaloriinnholdet i drikker. Lett å glemme dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
9 timer siden, Gargamel skrev:

Hvorfor det? Det er jo en veldig liten del av hva man har i seg av kalorier i løpet av uka, forutsatt at vi snakker om et moderat forbruk. Jeg mener man må se på de store kalorikildene. Brød, potet og pasta og sånt man spiser mye av hver dag. Generelt unngå å spise seg stappmett.

Tror det er en veldig god regel - at en stopper å spise før en blir stappmett. Jeg har temmelig stor kapasitet på middagsporsjoner, og kan spise mye mer enn det kroppen egentlig trenger - og da må jeg jo la være å spise meg stappmett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 timer siden, Gargamel skrev:

Hvorfor det? Det er jo en veldig liten del av hva man har i seg av kalorier i løpet av uka, forutsatt at vi snakker om et moderat forbruk. Jeg mener man må se på de store kalorikildene. Brød, potet og pasta og sånt man spiser mye av hver dag. Generelt unngå å spise seg stappmett.

Ok da, jeg gir meg. Får jo så mye motbør her :D

Jeg prøver bare å hjelpe og så svarer jeg ut fra hva _jeg_ tror er realistisk (les overskrift), men skjønner at vi har forskjellige vaner og at mine vaner er litt spesielle :) Jeg er jo veldig glad i både poteter og pasta, men ingen stor brødspiser. Spiser mer havre knekkebrød enn jeg spiser vanlig brød. Har hatt diskusjon med kjæresten også også om dette med poteter. Han spiste det aldri (bortsett fra pomme frites) før han traff meg, men sverget til ris. Jeg er mer glad i poteteter enn i ris og koker poterer til nesten alt, til og med gryteretter. Det ble tyst da han hørte på radioen at det er mindre kalorier i poteter enn i ris. Når det gjelder både poteter og ris, så kommer det jo an på mengden man putter i seg da. Vi kan jo ikke slutte med å spise vanlig mat, men heller være litt bevisst når man fyller opp tallerkenen. Jeg tar gjerne bare en potet og så fyller opp med mest mulig salat i steden. Jeg har ingen mattyper som er fy fy ;)

Så jeg tenker vel litt motsatt av deg, at i vin og øl er kaloriene unødvendige, mens vanlig mat det må vi jo ha. Men det skal sies at jeg blir jo full og sløv etter et halvt glass vin og spesielt rødvin. Etter et halvt glass rødvin begynner hodet å henge. Det går litt bedre med hvitvin. Jeg har erfart at hvis jeg åpner en flaske vin, så er jeg fornøyd etter bare å ha drukket litt og så må jeg kaste resten av flaska etter hvert. Så prøvde jeg å kjøpe pappvin i steden og tenke det kanskje var mer lønnsomt, men jammen sto den så lenge at jeg måtte kaste den til slutt også.

Men nå har jeg og kjæresten vært på Harrytur fordi vi skal ha en fest og da fant jeg sånne søte små halvflasker og tenkte jeg skulle prøve det. Godt vi ikke ble stoppet i tollen, fordi man skulle ikke tro at vi begge er nesten avholds da vi fylte bilen:D Han drikker forresten ikke vin i det hele tatt. Bare Ås pilsnerøl. Når jeg tar et glass øl, så er det for å være hyggelig med andre fordi jeg vet andre synes det er hyggelig at jeg gjør som dem . Sist gang var i påsken :-)

Nå prater jeg meg helt bort, men viktig at dere ikke tror jeg holder meg unna alkohol fordi jeg vil være så prektig altså, jeg tåler det bare svært dårlig . Jeg er veldig glad i kaffe og baileys da og det er det jeg drikker i syden. Og Pepsi max og det er jo IKKE bra med tanke på at jeg driver og spiser tabletter for å motvirke benskjørhet. Skal visst ikke være bra for beinbygninga det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, påskelilje skrev:

Men det var lurt å få en oppvekker på det med kaloriinnholdet i drikker. Lett å glemme dem!

Jeg drikker selv både en cappuccino (på lettmelk uten sukker) og litt vin i løpet av en gjennomsnittshelg, altså ;)  Jeg er ikke på direkte slanking, men spiser alltid minimalt med godteri, snacks og annet tullball, jeg holder meg til mat.  Jeg mente bare at det ikke nødvendigvis er sånn at en som har alkohol som en del av helgevanene, aldri kommer til å gå ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Xtra skrev:

For ikke å snakke om de av oss som tar et glass vin flere ganger i uken, ja kanskje til og med flertallet av ukens dager :rolleyes:

Når du sier det, så har jeg venninne som gjør et og hun er veldig slank :-) Gir meg :-) Du er ikke preget av det du heller. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
3 minutter siden, laban skrev:

 Jeg mente bare at det ikke nødvendigvis er sånn at en som har alkohol som en del av helgevanene, aldri kommer til å gå ned i vekt. 

Skjønte det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ok da, jeg gir meg. Får jo så mye motbør her :D

Jeg prøver bare å hjelpe og så svarer jeg ut fra hva _jeg_ tror er realistisk (les overskrift), men skjønner at vi har forskjellige vaner og at mine vaner er litt spesielle :) J

Jeg liker å diskutere, men det er litt trist når motstanderen gir seg....

Jeg har jo et litt rart standpunkt når jeg forsvarer øldrikking for slankere. Det er ikke akkurat smart, isolert sett.

Egentlig er hele poenget mitt å at man bør gjøre endringer man er forberedt på å leve med hele livet, og ikke skippertak. Jeg blir skeptisk hver gang en overvektig person sier hn helt skal kutte ut kaker, saus og sjokolade, sulter seg og niteller kalorier. Det varer sjelden lenge. Jeg har bedre erfaring med å ta små skritt om gangen, som man gjennomfører og holde fast ved.

Det det er en veldig langsom måte å slanke seg på, men min erfaring er at det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg liker å diskutere, men det er litt trist når motstanderen gir seg....

Jeg har jo et litt rart standpunkt når jeg forsvarer øldrikking for slankere. Det er ikke akkurat smart, isolert sett.

Egentlig er hele poenget mitt å at man bør gjøre endringer man er forberedt på å leve med hele livet, og ikke skippertak. Jeg blir skeptisk hver gang en overvektig person sier hn helt skal kutte ut kaker, saus og sjokolade, sulter seg og niteller kalorier. Det varer sjelden lenge. Jeg har bedre erfaring med å ta små skritt om gangen, som man gjennomfører og holde fast ved.

Det det er en veldig langsom måte å slanke seg på, men min erfaring er at det fungerer.

Jeg har likom sagt mitt og det er ikke så mye mer å si,føler jeg.:) Folk må da få bestemme selv.

Jeg er dessuten enig i det siste du skiver her om å ta små skritt. Men det er dette med " små kritt"  vi er litt uenige om kansje ;) For hva er det? Det varierer nok fra person til person hva det er.

Det samme med f.eks "av og til " Hva er "av og til " ?

Når noen f.eks sier : Jeg spiser sjokolade av og til. Noen mener av og til er 2 ganger i uka og noen 1 gang måneden.

Jeg tenkte at juice, øl og vin må være det enkleste ( Et lite skritt) i tillegg til kakene på jobben. Men øl og vin er jo så viktige for noen, så da får man finne en annen måte å gå ned på hvis ønsket er stort nok.

Det viktigste er å finne en livsstil som man føler er ok for resten av livet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
Den 4/29/2016 at 9.48, påskelilje skrev:

Det er sånn jeg også har tenkt, men når jeg nå har økt treningsmengden og fremdeles ikke går ned i vekt, så må jeg vel gjøre noe med maten?

Jeg synes trening er gøy - både gå tur i skogen, løpe, spille badminton, styrketrening., svømme, gå på ski etc, men hverdagen er så hektisk at jeg ikke får tid til å gjøre så mye som jeg burde. Men styrketrening kan jo gjøres hjemme i stua mens jeg ser på TV da, så der har jeg ingen unnskyldning.

Hvis jeg klarer å legge inn en ekstra skikkelig økt, og det er nok til at jeg går ned, vil jeg jo helst beholde litt øl og vin innimellom :-)

Hei!'

Ja du bør gjøre noe med maten, det er slett ikke sant at vi kan spise og øke trening , alt i følge skjemaer som "sier" hva man forbrenner på den og den type aktivitet, også tro at vi forbrenner det vi spiser i følge en tabell. Trening er bra, men de fleste går ikke ned av trening alene.

Det er en stor bløff mange ikke bare lever på, men blir fortvilt over, nettopp fordi mange erfarer at de går ikke ned i vekt av å spise sunt og trene mer. Trening kan bli en tidvis "tilfredstillende"  unnskyldning for et stort glass vin eller to:-) , eller en skål med chips, eller en vaffel, og sunn mat er ikke nødvendigvis lik mat man går ned i vekt av. (jeg skriver tilfredsstillende i anførselstegn fordi svært mange blir ikke tilfredse på lang sikt når livet dreier seg om telling av kalorier og forbrenning av disse)  Her blandes mange kort i beste bedrageri stil. . For de fleste legger bare på seg av den vaffelen de trodde den ekstra joggeturen skulle forbrenne, å øke treningsmengde hjelper ingenting når man er rellativt aktiv fra før.

Mange syns videre det er gøy å trene, selvsagt, lek er moro, og trening har i vertfall den fordel, at det er sunt, bare man ikke overdriver det:-)

Det er ikke like moro å nekte seg selv nytelse, feks vin, vaffel eller chips etc..

men skal man ned i vekt, må man, om det skal skje nokså fortl og innen la oss si 6 mnd, , nekte seg selv alt fra vin, til kaker til chips m.m.

Det er en god start syns jeg, men egentlig har jeg ikke tro på light og lett produkter, jeg har tro på å spise fett og søtt og nyte det man spiser, fett gir mat mye, rik, god og nødvendig smak, det er det viktigste syns jeg for å være slank. (så det viktige blir å rett og slett spise alt, men spise mindre) Mat må smake godt, og lett produkter smaker ekkelt, selv jeg får lyst på noe godt, hvis jeg skulle levd på light og lettprodukter

Når jeg spiser, spiser jeg, , og jeg spiser lengre enn de fleste, jeg tygger lenger enn mange, jeg bruker mye lenger tid på et måltid enn de fleste har jeg merket. Smaken av mat, mat som ikke er frarøvet viktige smakskomponenter som skikkelig fett og skikkelig sukker, det er en tilfredstillelse i sånne smaker, og den holder, man får ikke få timer senere lyst på "noe", Mettheten gir en form for egen lykkefølelse/tilfredsstillelse.

det syns jeg ofte er et problem som jeg erfarer med mennesker som teller kalorier, ikke spiser fettrik mat, og erstatter skikkelig sukker med juksesøtsaker, i den siste kategorien erfarer jeg de med stadig lyst på noe befinner seg.

En tidligere dol dame, var min venn, men forsvant totalt, ble irritert av min lettprodukt advarsel, men så startet hun kostholdsomlegging, og den innebar slutt med ligt og lett produkter og årevis kamp, omlegging til skikkelig mat, skikkelig fett, skikkelig sukker, skikkelig nytelse, spise uten å tenke og telle mat som kalorier, og det interessante var at da jeg traff henne igjen, var hun blitt kjempetynn, og det på fett og sukker og smak og bra mat;)

Bra mat gir en ikke lyst til og småspise, bra mat gjør en fornøyd i mange timer, helt til neste hovedmåltid, '

Og bra mat gir en lyst på bra vin, og den koster, sånn at glassene blir mer innenfor standarder på alkoholenhet.

Den siste med standarder på vin var myntet på meg selv,:-)

Da jeg bare trappet ned på alkoholenheter, reelle alkoholenheter og ikke mine egne standarder av ett glass vin, så forsvant rundheten over hoftene som fikk mine gode gamle bukser til å sitte litt for stramt:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Nå prater jeg meg helt bort, men viktig at dere ikke tror jeg holder meg unna alkohol fordi jeg vil være så prektig altså, jeg tåler det bare svært dårlig . Jeg er veldig glad i kaffe og baileys da og det er det jeg drikker i syden. Og Pepsi max og det er jo IKKE bra med tanke på at jeg driver og spiser tabletter for å motvirke benskjørhet. Skal visst ikke være bra for beinbygninga det

Les boka "Sannheten i glasset" Niels Christian Geelmuyden og da særlig kapittelet om brus... Brus og beinskjørhet er en SVÆRT dårlig kombinasjon ja. La meg si det sånn - med mitt brusinntak kommer jeg neppe til å bli beinskjør! Jeg drikker brus bare en håndfull ganger i året og da maks ett glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Lillemus skrev:

Les boka "Sannheten i glasset" Niels Christian Geelmuyden og da særlig kapittelet om brus... Brus og beinskjørhet er en SVÆRT dårlig kombinasjon ja. La meg si det sånn - med mitt brusinntak kommer jeg neppe til å bli beinskjør! Jeg drikker brus bare en håndfull ganger i året og da maks ett glass.

Jeg betviler ikke at pepsi max neppe er helsefremmende, men anser ikke Niels Christian Geelmuyden som særlig kompetent på dette temaet. Han har flere ganger fremmet påstander med lite hold i, noe som er omtalt f.eks. her: http://www.dagbladet.no/2013/10/17/kultur/meninger/hovedkronikk/kronikk/debatt/29826143/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Lillemus skrev:

Les boka "Sannheten i glasset" Niels Christian Geelmuyden og da særlig kapittelet om brus... Brus og beinskjørhet er en SVÆRT dårlig kombinasjon ja. La meg si det sånn - med mitt brusinntak kommer jeg neppe til å bli beinskjør! Jeg drikker brus bare en håndfull ganger i året og da maks ett glass.

He he, joda du kan faktisk bli benskjør selv om du ikke drikker Pepsi max:D Du altså ! :D

 

Men altså, jeg vet jo at at det ikke er bra, så prøver å begrense meg, men må ha litt om kvelden. Drikker ikke sukkerbrus da i hvert fall. Prøver å la det gå noen dager i mellom også, men får abstineneser :-)

Benskjørhet ligger i familien på min mors side. Min mor er alvorlig beinskjør  men har blitt litt bedre etter at hun startet opp med tabletter. Dessverre har hun begynt sent med behandling, siden hun aldri går til lege for noe. Var jeg som forsto at hun var benskjør iom at jeg hadde fått vite at jeg også kunne bli det  om jeg ikke hadde startet med behanding.  Hun fikk til slutt testet seg og det viste seg at hun var ganske alvorlig benskjør også . HUN drikker aldri brus. Hennes mor var også benskjør og hun drakk heller ikke brus. Så ikke føl deg for sikker på at du aldri blir benskjør :-)

Bare jeg som drikker brus, men nå ble det oppdaget såpass tidlig hos meg heldigvis. Jeg var over 20 år yngre enn henne da det ble oppdaget hos meg, så jeg har muligheter for gjennom mange  å forebygge for å slippe smertene i hofter og rygg, slik hun har hatt de siste 5 år. Jeg er dessuten mye sprekere, langt mer sporty og trener mye mer enn hun gjorde på samme alder. Hun trente ikke slik som meg og styrketrening er bra for skjellettet.

Jeg er ikke benskjør enda og nå har jeg mulighet for å slippe det, men selvfølgelig er ikke Pepsi max bra og enda verre med sukkerbrus. Det drikker jeg ikke, men det blir nok ett glass eller 2 med Pepsi max på kvelden. På dagtid på jobben drikker jeg vann.

 

 

 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

He he, joda du kan faktisk bli benskjør selv om du ikke drikker Pepsi max:D Du altså ! :D

 

Men altså, jeg vet jo at at det ikke er bra, så prøver å begrense meg, men må ha litt om kvelden. Drikker ikke sukkerbrus da i hvert fall. Prøver å la det gå noen dager i mellom også, men får abstineneser :-)

Benskjørhet ligger i familien på min mors side. Min mor er alvorlig beinskjør  men har blitt litt bedre etter at hun startet opp med tabletter. Dessverre har hun begynt sent med behandling, siden hun aldri går til lege for noe. Var jeg som forsto at hun var benskjør iom at jeg hadde fått vite at jeg også kunne bli det  om jeg ikke hadde startet med behanding.  Hun fikk til slutt testet seg og det viste seg at hun var ganske alvorlig benskjør også . HUN drikker aldri brus. Hennes mor var også benskjør og hun drakk heller ikke brus. Så ikke føl deg for sikker på at du aldri blir benskjør :-)

Bare jeg som drikker brus, men nå ble det oppdaget såpass tidlig hos meg heldigvis. Jeg var over 20 år yngre enn henne da det ble oppdaget hos meg, så jeg har muligheter for gjennom mange  å forebygge for å slippe smertene i hofter og rygg, slik hun har hatt de siste 5 år. Jeg er dessuten mye sprekere, langt mer sporty og trener mye mer enn hun gjorde på samme alder. Hun trente ikke slik som meg og styrketrening er bra for skjellettet.

Jeg er ikke benskjør enda og nå har jeg mulighet for å slippe det, men selvfølgelig er ikke Pepsi max bra og enda verre med sukkerbrus. Det drikker jeg ikke, men det blir nok ett glass eller 2 med Pepsi max på kvelden. På dagtid på jobben drikker jeg vann.

 

 

 

Det var selvfølgelig litt fleipete sagt, men så vidt jeg vet er det ingen beinskjøre i min familie eller nær slekt og jeg prøver å passe på så jeg får i meg det jeg trenger for å holder skjelettet sterkt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...