Gå til innhold

Har du erfaring med unge på 13?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg skriver til alle dere som har hatt egne eller andres barn i hus/eller på annen måte har hatt ansvar for ungdommer som nettopp har bikket tenårene.

Hva synes dere om at en 13-åring er alene hjemme mange helger på rad? Er det greit? Er det så viktig for et ungt individ å oppleve autonomi og mestring at en som voksen greit kan prioritere å dra på hytta uten ungdommen?

I dette tilfellet blir det spilt dataspill til de sene nattetimer. Er det greit i helgene å snu litt på døgnet?

Jeg håper at dere kan gi meg innspill og fornuftige tanker rundt dette. Jeg er i villrede hva jeg skal tenke om saken og vil nødig være for overbeskyttende og prippen i mine motforestillinger.

Takker for alle som bidrar :o)

Anonymkode: 476d7...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skriver til alle dere som har hatt egne eller andres barn i hus/eller på annen måte har hatt ansvar for ungdommer som nettopp har bikket tenårene.

Hva synes dere om at en 13-åring er alene hjemme mange helger på rad? Er det greit? Er det så viktig for et ungt individ å oppleve autonomi og mestring at en som voksen greit kan prioritere å dra på hytta uten ungdommen?

I dette tilfellet blir det spilt dataspill til de sene nattetimer. Er det greit i helgene å snu litt på døgnet?

Jeg håper at dere kan gi meg innspill og fornuftige tanker rundt dette. Jeg er i villrede hva jeg skal tenke om saken og vil nødig være for overbeskyttende og prippen i mine motforestillinger.

Takker for alle som bidrar :o)

Anonymkode: 476d7...6a8

Jeg synes absolutt ikke det er greit at en trettenåring er hjemme alene en eller flere helger. Har en trettenåring selv, og er ikke i tvil om at han ville mestret ok å være alene, men det er mye som kan skje, og jeg synes det er greit at han vet at vi følger med. Mistenker at vi knapt kommer til å la tenåringene være alene noen gang, men det skal jeg ikke si noe helt bestemt om før jeg/vi ser hvordan de ter seg etterhvert. Akk ja, skulle nok gjerne tenkt meg noen turer på hytta selv om tenåringen/e ikke vl være med.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen 13-åringer kan sikkert tåle dette, men de fleste vil utvilsomt ha det best og ha behov for at en eller begge foresatte er hjemme med dem. Det høres både ensomt og stusselig ut, og det høres ikke bra ut at alenetiden bidrar til døgnrytmeforskyvinger. Ikke bra- ville ikke gjort det sånn selv, og ville vurdert å melde dette til barnevernet om jeg var deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke så unge tenåringer skal være alene hjemme i helgene. Det er naturlig at de er litt lenger oppe da enn på hverdager, men å snu døgnet og tilbringe natta med TV-spill i en alder av 13 kommer ikke på tale hjemme hos oss. Jeg vet om noen få 13-åringer som spiller til langt på natt, og det er unger som sliter på skolen og viser tegn til at de sliter ellers også. Så mye frihet er det ikke vanlig at så unge mennesker har her vi bor. Jeg tror ikke noen av min sønns venner har fått lov til å være alene hjemme en hel helg enda, men det er jo ikke alt man hører om. De er rundt 13 de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lenge siden våre var 13. Men den gang kjørte jeg et strengt regime.

Med jentene var det i grunnen greit. De var lydige. Men så kom minsten.

Søvnrytmeforstyrrelser har man igjen for dagen etter. Nesten umulig å vekke

dagen etter og gretten ut over dagen. Altså ingen nettaktivitet og spilling etter sengetid.

Ble forbudet brutt, tok jeg sikringen. Lekser først, så pc og annet etterpå.

Det siste var vanskeligst å gjennomføre for minsten (en gutt) fordi det

medførte forsøk på å jukse seg til tid med pc før leksene var unnagjort eller

ut å jakte på jenter. En periode var jeg dypt fortvilet over at han hadde funnet

seg ei jente med ADHD++++++++. Heldigvis tok det der slutt.

Trøst deg med en ting: Puberteten er en forbigående periode.

Det blir bedre når de blir mer modne, hormonpåvirkningene blir mindre påtrengende

og de skjønner at foreldrene er smartere enn de først trodde.

Vi har et veldig godt forhold til barna som nå er voksne. De kommer til oss fremdeles for råd.

Anonymkode: 9b008...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og har hatt tilsammen 4 tenåringer og det er viktig å gi de stabile og trygge rammer med omsorg fra foreldre gjennom hele oppveksten spesielt i helgene, hvor voksne og barn har tid å tilbringe sammen, trettenåringer latt alene hjemme hver helg, blir fort ensomme og utrygge.

Det er ikke å gi trettenåringer trygghet å reise fra de hver helg og la de bli uten voksenkontakt i flere dager hver eneste uke, det grenser til omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en voksen datter og en sønn på 17. 

For meg er det helt uaktuelt å la en 13-åring være alene mange helger på rad. Det er mange andre måter å la dem oppleve mestring på, og det kan lett ende med opplevelser som har svært lite med mestring å gjøre hvis de overlates så mye til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 14-åring og en 16-åring, og selv om begge er fornuftige, sindige typer - har det aldri falt meg inn at de skulle kunne være alene en hel helg.    

Vi har faktisk aldri latt dem være alene hjemme en natt en gang..     De har heller ikke ytret ønske om det, så det har ikke vært i tankene våre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kalevaala skrev:

Jeg har en 14-åring og en 16-åring, og selv om begge er fornuftige, sindige typer - har det aldri falt meg inn at de skulle kunne være alene en hel helg.    

En 16-åring må da fint klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, slabbedask skrev:

En 16-åring må da fint klare det.

Som jeg skrev tidligere i tråden ville min trettenåring også fint klart dette. Men det er ikke det som er spørsmålet. En tidlig tenåring trenger rammer og voksnes tilstedeværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom gutten selv ønsker det, så synes jeg det kan være greit at han er alene _en_ natt en gang i mellom - så lenge han ikke er så gammel at det er sannsynlig at han og venner til bruke muligheten til hjemmealene-fester o.l. og under forutsetning at han lett kan få tak i en voksen på telefon. Jeg synes det uakseptabelt å la ham være hjemme alene helg etter helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skriver til alle dere som har hatt egne eller andres barn i hus/eller på annen måte har hatt ansvar for ungdommer som nettopp har bikket tenårene.

Hva synes dere om at en 13-åring er alene hjemme mange helger på rad? Er det greit? Er det så viktig for et ungt individ å oppleve autonomi og mestring at en som voksen greit kan prioritere å dra på hytta uten ungdommen?

I dette tilfellet blir det spilt dataspill til de sene nattetimer. Er det greit i helgene å snu litt på døgnet?

Jeg håper at dere kan gi meg innspill og fornuftige tanker rundt dette. Jeg er i villrede hva jeg skal tenke om saken og vil nødig være for overbeskyttende og prippen i mine motforestillinger.

Takker for alle som bidrar :o)

Anonymkode: 476d7...6a8

Så vidt jeg husker, så var vi hjemme alene noen helger når jeg var 14 og storebrødrene mine var 16 og 21. Altså, ikke alene uten noen andre tilstede, selv om vi så venner hver for oss osv. Uten eldste var vi vel 15 og 17.

Jeg synes altså 13 er alt for tidlig og om de er helt alene, altså uten søsken i tillegg, så synes jeg det høres rimelig stusselig ut. Men hva du kan gjøre med saken avhenger av hvem du er i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk til alle for innspill og refleksjoner.

Til  Solemnitys spørsmål er svaret at dette er min nevø.

ungdommen ønsker selv å være hjemme slik og det er ikke spørsmål om han klarer det eller ei. Det gjør han uten å blunke. Men er det greit å få så frie tøyler og hva gjør det med ham på sikt?

Anonymkode: 476d7...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til alle for innspill og refleksjoner.

Til  Solemnitys spørsmål er svaret at dette er min nevø.

ungdommen ønsker selv å være hjemme slik og det er ikke spørsmål om han klarer det eller ei. Det gjør han uten å blunke. Men er det greit å få så frie tøyler og hva gjør det med ham på sikt?

Anonymkode: 476d7...6a8

Så lenge han ikke begynner å gjøre det dårligere på skolen og blir mer trøtt på ukedagene så gjør det vel ikke så stor skade. Noen liker å være alene og det er jo ikke noe stusselig med det. Men foreldrene bør jo være ganske våkne for forandringer i hans oppførsel og væremåte. Og de bør være forberedt på at han plutselig havner i en alder hvor festing blir viktigere enn dataspilling. På den annen side er det ikke sikkert han gjør det.

Jeg syns hver helg høres veldig mye ut, men det er så stor forskjell på folk så det er vel umulig å si om det er skadelig for han eller ikke.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En periode var jeg dypt fortvilet over at han hadde funnet

seg ei jente med ADHD++++++++

Er jenter med ADHD så grusomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

Så lenge han ikke begynner å gjøre det dårligere på skolen og blir mer trøtt på ukedagene så gjør det vel ikke så stor skade. Noen liker å være alene og det er jo ikke noe stusselig med det. Men foreldrene bør jo være ganske våkne for forandringer i hans oppførsel og væremåte. Og de bør være forberedt på at han plutselig havner i en alder hvor festing blir viktigere enn dataspilling. På den annen side er det ikke sikkert han gjør det.

Jeg syns hver helg høres veldig mye ut, men det er så stor forskjell på folk så det er vel umulig å si om det er skadelig for han eller ikke.

Er jenter med ADHD så grusomme?

De er fæle, vel.

Anonymkode: 3d683...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, slabbedask skrev:

En 16-åring må da fint klare det.

Ja, jeg tror det hadde gått helt fint.  Det har bare ikke vært i tankene mine før :-)  Jeg er ikke så mye på farta, og siden de er hos meg bare annenhver uke legger jeg de få reisene som er til de ukene de ikke er her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skriver til alle dere som har hatt egne eller andres barn i hus/eller på annen måte har hatt ansvar for ungdommer som nettopp har bikket tenårene.

Hva synes dere om at en 13-åring er alene hjemme mange helger på rad? Er det greit? Er det så viktig for et ungt individ å oppleve autonomi og mestring at en som voksen greit kan prioritere å dra på hytta uten ungdommen?

I dette tilfellet blir det spilt dataspill til de sene nattetimer. Er det greit i helgene å snu litt på døgnet?

Jeg håper at dere kan gi meg innspill og fornuftige tanker rundt dette. Jeg er i villrede hva jeg skal tenke om saken og vil nødig være for overbeskyttende og prippen i mine motforestillinger.

Takker for alle som bidrar :o)

Anonymkode: 476d7...6a8

Jeg synes ikke 13-åringer skal være hjemme alene hele helgen stadig vekk. En natt en gang i blant er greit om barnet selv synes det, men hver helg og hele helgen? Niks. Det hadde ikke vært aktuelt. Selv om barnet synes det er greit så trenger det faste rammer og tilstedeværende foreldre (eller andre voksne) rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres trist og stusselig ut å overlate 13-åring til seg selv mange helger. Jeg tror ikke min gutt ville funnet på noe "galt" da, utover å spille alt for mye dataspill og bare spise ferdigpizza. Jeg tror ikke han ville ha ønsket å være så mye alene heller. 

Men uansett mener jeg ungdom bør ha voksne tilgjengelig mer en som beskrevet. Ikke nødvendigvis for å "sette grenser", "ikke gi dem frie tøyler" eller hva man kan kalle det, men fordi både ungdommen (og de voksne) har godt av samvær, kontakt, samtale... 

Og hva mener de voksne? Jeg hadde overhodet ikke ønsket å være så mye borte fra mitt barn på den alderen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, Trine skrev:

Er jenter med ADHD så grusomme?

Hvis det bare var ADHD, så var det lite å bry seg om, men ADHD++++++++, altså alt det andre i tillegg, det ble bare et helt vanvittig kaos. Vi visste ikke hvor hun bodde. Han ble plustelig borte for å være sammen med henne uten å si fra hvor han var, kom ikke hjem for å sove hjemme og da sa han heller ikke fra. Han fikk høyt fravær fra skolen og leste ikke lekser. Jenta var ikke bare helt propell, hun var en ekstremvariant! Han var jo bare 13. Tror hun var litt eldre enn ham. Han hadde utseende med seg, litt ulikt gutter flest var der alltid mange jenter som jaktet på ham, så mistet han fort kontrollen på livet sitt. Og når alkohol er innblandet hadde vi som foreldre store bekymringer.

Anonymkode: 9b008...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det bare var ADHD, så var det lite å bry seg om, men ADHD++++++++, altså alt det andre i tillegg, det ble bare et helt vanvittig kaos. Vi visste ikke hvor hun bodde. Han ble plustelig borte for å være sammen med henne uten å si fra hvor han var, kom ikke hjem for å sove hjemme og da sa han heller ikke fra. Han fikk høyt fravær fra skolen og leste ikke lekser. Jenta var ikke bare helt propell, hun var en ekstremvariant! Han var jo bare 13. Tror hun var litt eldre enn ham. Han hadde utseende med seg, litt ulikt gutter flest var der alltid mange jenter som jaktet på ham, så mistet han fort kontrollen på livet sitt. Og når alkohol er innblandet hadde vi som foreldre store bekymringer.

Anonymkode: 9b008...a6c

Hmm, høres ut som noen legger skylden over på andre enn den det faktisk gjelder her ;)  Men jeg måtte bare kommentere det for det var så ekstremt stigmatiserende, det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...