Gå til innhold

Ulven som ble skutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Inner self skrev:

Ulv dreper vel ikke bare sau for å spise? Det finnes mange "lystmordere" blandt rovdyr. Tror jeg. 50 sauer vil nok ikke en ulv eller to klare å spise på en sesong.

Jeg mener å ha lest (for lenge siden, så jeg kan huske feil) at ulv er "programmert" for å drepe litt flere dyr enn den kan spise selv. Dette fungerte bra så lenge dyra var omtrent alene i naturen, fordi mange smådyr som ikke kan drepe store dyr selv, fikk næring fra kadavrene som ulven la igjen når den var mett.

Denne i utgangspunktet "fornuftige" ordningen er ikke tilpasset at ulven får tilgang til så mange store dyr som en hel saueflokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulver er unyttige dyr som bør utryddes..

Anonymkode: 58d69...f66

Det samme kan man si om elgen, rådyra, ørnen, abboren, rotter, hester, katter, hunder, mennesket o.s.v. Skal vi ikke bare utrydde alt kanskje? Ulven er i utgangspunktet ikke unyttig, den skal holde viltbestanden nede. Men så serverer jo vi all annen snadder på fat, så da er jo ikke valget vanskelig. Ta et dyr som ikke klarer løpe mer enn 100 m, eller ta "skogens konge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, laban skrev:

Jeg mener å ha lest (for lenge siden, så jeg kan huske feil) at ulv er "programmert" for å drepe litt flere dyr enn den kan spise selv. Dette fungerte bra så lenge dyra var omtrent alene i naturen, fordi mange smådyr som ikke kan drepe store dyr selv, fikk næring fra kadavrene som ulven la igjen når den var mett.

Denne i utgangspunktet "fornuftige" ordningen er ikke tilpasset at ulven får tilgang til så mange store dyr som en hel saueflokk.

Det stemmer ikke helt. Ulveflokker med få dyr dreper mer enn de må, de har "råd" til å være kresne. Flokker med mange dyr dreper for lite. En flokk består av foreldre og valpene. Det er nesten alltid foreldrene som jakter og veldig skjeldent at valpene hjelper til. De blir stående igjen og spise restene av det siste byttedyret. Er flokken liten så blir mye av kadaveret liggende igjen, men er flokken stor så spiser de absolutt alt på dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener at det ikke spiller noen rolle hva ulven "føler". Hvis den slakter hele bølinger, da er det resultatet, og det er ikke "uvesentlig" for bonden som eier den.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Trine skrev:

Det samme kan man si om elgen, rådyra, ørnen, abboren, rotter, hester, katter, hunder, mennesket o.s.v. Skal vi ikke bare utrydde alt kanskje? 

Disse dyrene er ikke lystmordere.

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.7.2016 at 13.50, AnonymBruker skrev:

Disse dyrene er ikke lystmordere.

Anonymkode: 58d69...f66

Det er ikke ulven heller. Katter derimot, de er litt lystmordere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, Trine skrev:

Det er ikke ulven heller.

Vel, sauemordene viser noe annet.

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, sauemordene viser noe annet.

Anonymkode: 58d69...f66

Ja, det gjør han sikkert. Men sauebonden har neppe satt seg inn i hvordan en ulv fungerer, hvilke instinkter de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Trine skrev:

Ja, det gjør han sikkert. Men sauebonden har neppe satt seg inn i hvordan en ulv fungerer, hvilke instinkter de har.

Vi trenger ikke den type glupske lystmodere gående rundt i skogen.

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger ikke den type glupske lystmodere gående rundt i skogen.

Anonymkode: 58d69...f66

For hundreogørtogførtine gang, de er ikke lystmordere! Dyr er instinktive. Det er mye vi trenger, men verden er faktisk ikke bare nyttige mennesker. Den er full av både unyttige mennesker og dyr. Get over it. Ulven var her før sauen! Det er mennesket som utryddet den, ikke naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

For hundreogørtogførtine gang, de er ikke lystmordere! Dyr er instinktive. Det er mye vi trenger, men verden er faktisk ikke bare nyttige mennesker. Den er full av både unyttige mennesker og dyr. Get over it. Ulven var her før sauen! Det er mennesket som utryddet den, ikke naturen.

Instinktive eller ikke, de er lystmordere når de massedreper uskyldige sauer. Ulvene tar seg sogar inn på privat eiendom og dreper hunder, har jeg lest.

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

19 sauer påkjørt av toget. Skal vi avskaffe jernbanen? Hvis man regner med antall dyr den meier ned i løpet av et år så er det rimelig mange. 

Anonymkode: 45dab...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

19 sauer påkjørt av toget. Skal vi avskaffe jernbanen? Hvis man regner med antall dyr den meier ned i løpet av et år så er det rimelig mange. 

Anonymkode: 45dab...d43

Jernbanen er nødvendig, ulver er ikke det.

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Instinktive eller ikke, de er lystmordere når de massedreper uskyldige sauer. Ulvene tar seg sogar inn på privat eiendom og dreper hunder, har jeg lest.

Anonymkode: 58d69...f66

De er ikke lystmordere. Men når det blir servert på fat og de slipper bruke energi på jakt så er det vel klart at de bare spiser det som er mest næringsrikt og lar resten ligge. Ulver vet ikke hva som er privat eiendom eller ikke så det er bare en tåpelig kommentar. Ulven ser heller ikke på sau som uskyldige dyr, men mat. Du spiser vel ikke kjøtt du kanskje. Eller er det greit at vi dreper uskyldige dyr for å få mat, men ikke at ulven gjør det samme? Blir ikke det litt dobbeltmoral? Vi spiser jo bare en liten del av dyret. Da det var observert ulv i det området jeg bodde så tok jeg nødvendige forhåndsregler. Jeg lot aldri hunden være ute av syne og jeg gikk og pratet med den slik at en ev ulv skulle høre at det var folk i nærheten. Det er mye i naturen som kan ta livet av både hunder, sau og folk, man får innrette seg så godt man kan og selv vurdere om man er villig til å ta sjansen eller ikke. Mange hunder har blitt sparket ihjel av elg også, ingen ønsker elgen til helvete fordet. Hunder har drept andre hunder, alikevel har vi hunder. Katter dreper masse fugl, vi utrydder ikke katter av den grunn. Folk har dødd av veps og man kan bli alvorlig syk og dø av flått, vi har dem i naturen fordet.

Det er utrolig egoistisk å mene at vi kan holde dyr i fangenskap, stresse dem på vei til slakteren, for så å spise en liten del av dyret, Mens ulven er grotesk når den skaffer seg selv mat. Hvem er egentlig den groteske, det er uten tvil mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Trine skrev:

De er ikke lystmordere. Men når det blir servert på fat og de slipper bruke energi på jakt så er det vel klart at de bare spiser det som er mest næringsrikt og lar resten ligge. Ulver vet ikke hva som er privat eiendom eller ikke så det er bare en tåpelig kommentar. Ulven ser heller ikke på sau som uskyldige dyr, men mat. Du spiser vel ikke kjøtt du kanskje. Eller er det greit at vi dreper uskyldige dyr for å få mat, men ikke at ulven gjør det samme? Blir ikke det litt dobbeltmoral? Vi spiser jo bare en liten del av dyret. Da det var observert ulv i det området jeg bodde så tok jeg nødvendige forhåndsregler. Jeg lot aldri hunden være ute av syne og jeg gikk og pratet med den slik at en ev ulv skulle høre at det var folk i nærheten. Det er mye i naturen som kan ta livet av både hunder, sau og folk, man får innrette seg så godt man kan og selv vurdere om man er villig til å ta sjansen eller ikke. Mange hunder har blitt sparket ihjel av elg også, ingen ønsker elgen til helvete fordet. Hunder har drept andre hunder, alikevel har vi hunder. Katter dreper masse fugl, vi utrydder ikke katter av den grunn. Folk har dødd av veps og man kan bli alvorlig syk og dø av flått, vi har dem i naturen fordet.

Det er utrolig egoistisk å mene at vi kan holde dyr i fangenskap, stresse dem på vei til slakteren, for så å spise en liten del av dyret, Mens ulven er grotesk når den skaffer seg selv mat. Hvem er egentlig den groteske, det er uten tvil mennesket.

Norge bør være ulvefritt. Ulven er et skadedyr og bør tas ut. Et rovdyr som uten skrupler angriper beitedyr og husdyr,   Hva  med å tenke på oss mennesker som faktisk bor i områder med ulv, tenk på hvilken frykt mange av oss lever i. Det er derfor jeg mener at  det ikke burde være rovdyr ute i naturen, det er viktig å sette sikkereheten og privat beiterett først, og det finnes da sånne dyrehager ulv passer bedre i. Bare tenk på bønder som finner hele saueflokken revet ihjel. Sånne dyrevernere har absolutt utrolig lite peiling på virkeligheten, de sitter i byene og rakker ned på folk fra bygdene uten å ha en eneste peiling på hvordan det er for oss

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge bør være ulvefritt. Ulven er et skadedyr og bør tas ut. Et rovdyr som uten skrupler angriper beitedyr og husdyr,   Hva  med å tenke på oss mennesker som faktisk bor i områder med ulv, tenk på hvilken frykt mange av oss lever i. Det er derfor jeg mener at  det ikke burde være rovdyr ute i naturen, det er viktig å sette sikkereheten og privat beiterett først, og det finnes da sånne dyrehager ulv passer bedre i. Bare tenk på bønder som finner hele saueflokken revet ihjel. Sånne dyrevernere har absolutt utrolig lite peiling på virkeligheten, de sitter i byene og rakker ned på folk fra bygdene uten å ha en eneste peiling på hvordan det er for oss

Anonymkode: 58d69...f66

Jeg skjønner at du mener at Norge bør være ulvefritt, men det betyr ikke at alle trenger å være enig med deg. Hva med bjørn. jerv, gaupe og ørn? Skal vi bare utrydde de også? Og hva med parasitter og insekter, som faktisk tar livet av langt flere sau enn ulven? Dette tror jeg faktisk er det værste jeg har lest. Mener du virkelig at man ikke skal ha rovdyr? Hva med å passe bedre på sauene da? Da vil man kunne spare langt flere liv enn kun de som blir tatt av rovdyr. Hva med de som bor i Oslo og lever i frykt for å bli voldtatt hver dag? Skal vi bare drepe alle mannfolk også? Eller er det bare bønder som skal få slippe å leve i frykt. Kan dere ikke sette sauene i dyrehager, de hadde nok taklet det bedre enn ulven?

Jeg syns det blir tussete å si at man må sette sikkerheten først når alle vet at sauebønder slipper hunderevis av dyr, som ikke er laget for å klare seg i naturen, ut på beite uten tilsyn. I mitt yrke er man også veldig opptatt av sikkerheten. Men det har aldri vært et tema at folk skal slutte å få strøm fordi noen elektrikere stryker med i jobben sin. Vi må bare beskytte oss bedre og være mer forsiktige. Samme burde gjelde bøndene, dere burde passe på bedre. Sau pines ihjel på beite og det er ikke pga rovdyra. Dyrevelferden er så dårlig ivaretatt at mattilsynet har blitt dratt inn i det. Trolig slipper bøndene unna fordi tiltak vil koste dem altfor mye, men det hjelper ikke sauen en dritt. Rovdyr er bare et av mange utfordringer for sauebonden. Men det er mye lettere å klage og mene man skal utrydde ulven, enn å faktisk gjøre tiltak som vil spare flere saueliv enn de som blir tatt av ulv. Hva med å ta litt ansvar selv, for sine egne dyr? Hva med å avle opp dyr som har større sjans til å overleve ute fremfor å kun tenke mengde kjøtt og ull? Bruk gjetere og hunder og pass på flokken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Trine skrev:

Hva med de som bor i Oslo og lever i frykt for å bli voldtatt hver dag?

Som kjent er det kun i Oslo det forekommer voldtekter, rusmisbruk, voldskriminalitet og andre fryktframkallende forbrytelser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge bør være ulvefritt. Ulven er et skadedyr og bør tas ut. Et rovdyr som uten skrupler angriper beitedyr og husdyr,   Hva  med å tenke på oss mennesker som faktisk bor i områder med ulv, tenk på hvilken frykt mange av oss lever i. Det er derfor jeg mener at  det ikke burde være rovdyr ute i naturen, det er viktig å sette sikkereheten og privat beiterett først, og det finnes da sånne dyrehager ulv passer bedre i. Bare tenk på bønder som finner hele saueflokken revet ihjel. Sånne dyrevernere har absolutt utrolig lite peiling på virkeligheten, de sitter i byene og rakker ned på folk fra bygdene uten å ha en eneste peiling på hvordan det er for oss

Anonymkode: 58d69...f66

Hvis det virkelig er sånn at man må utrydde rovdyrene for å drive sauehold i Norge synes jeg man bør slutte med sau, og heller spise noe annet. Det valget er veldig enkelt for min del. Man kan ikke gjøre om hele villmarka til en stor bondegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Trine skrev:

Hva med de som bor i Oslo og lever i frykt for å bli voldtatt hver dag? Skal vi bare drepe alle mannfolk også? Eller er det bare bønder som skal få slippe å leve i frykt.

Jeg har ikke tenkt å delta i diskusjonen om ulv, men lurer litt på om du virkelig tror at du her beskriver virkeligheten i Oslo? Jeg betviler at kvinner i Oslo lever i større frykt enn kvinner på landsbygda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Jeg har ikke tenkt å delta i diskusjonen om ulv, men lurer litt på om du virkelig tror at du her beskriver virkeligheten i Oslo? Jeg betviler at kvinner i Oslo lever i større frykt enn kvinner på landsbygda. 

Og jeg betviler at de på bygda lever i konstant frykt for ulv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...