Gå til innhold

Lymfekreft redsel..kjære en lege.


Gjest liten og redd

Anbefalte innlegg

Gjest liten og redd

Jeg er nok over paranoid eller noe men må jeg må bare få spørre..kanskje finne et lite svar som kan gi meg frem noen uker til jeg skal til legen.

Jeg har de siste 2 år hatt en hoven klump eller hva jeg skal kalle det inni venstre siden av halsen. Første gang jeg oppdaga det nevnte jeg det for legen - han klemte på det ogg sa han kjente ikke noe. Ok..jeg slo meg til ro..noen uker. Har etter det til stadighet klemt og kjent etter om det er større. Hos bedriftslegen for 1,5 år siden nevnte jeg det igjen (hypokonder eller?) for jeg fikk ikke fred. Han tok pulsen på den siden av halsen og sa han kunne bedre høre pulsen der og mente det var halspulsåren som var forstørret. Han sjekket også tyroxin (heter det det?)....tror jeg det var. Alt var fint der. Jeg ymter liksom frempå hver gang at jeg er panisk redd for kreft - men det vil de ikke høre snakk om. I det siste har jeg blitt mer og mer redd for denne klump....den kjennes ca 5 cm til siden for strupehodet og er ca like lang..som en minipølse *smiler* eller noe. Var hos fysioterapeauten i dag for nakken og be henne kjenne på den..tenkte at det kanskje var en muskel eller noe siden den noen ganger gjør vondt når jeg stresser og kjenner at pulsen stiger. Hun mente det ikke var en muskel men en øm lymfeknute....gjett hvem som sitter med vondt i magen og har det helt forferdelig. Hvis dette var kreft ville jeg kanskje blitt dårligere lenge før?

Jeg har mye vondt i hodet og er veldig trøtt...legen mener dette er pga av at jeg er utstitt etter alt for mye arbeid den siste tiden.

Jeg er ung, aldri vært syk, ingen i min familie har hatt kreft (selv om dette ikke utelukker noe)....hvordan oppdager man da lymfekreft.

Jeg vet jeg høres sikker ut som en hypokonder - men dette skremmer meg. Det hjelper kanskje ikke på at jeg er skikkelig deppa for tiden og har starta på medisiner for dette.....usj.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære redde...

Jeg er ikke lege, men jeg har vært gjennom akkurat det samme som deg, og jeg satte meg til slutt ned hos øre/nese/hals-legen og gråt, slik at han måtte sende meg til CT av hals og hode. Dette førte til at det ble konstatert kreft bak nesen som også hadde spredd seg til en lymfeknute i halsen. Jeg har i ettertid gått gjennom svært tøff behandling - 3 store cellegiftkurer og 39 strålebehandlinger. Men - jeg er blitt bra - dette er 5 år siden! Jeg har selvfølgelig noen plager etter behandlingen, men det er i grunnen bagateller. Grunnen til at det gikk så bra er at jeg ikke ga meg og kom derfor til beh. i tide. Ikke gi deg - skrik deg til en CT av halsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten og redd

Kjære redde...

Jeg er ikke lege, men jeg har vært gjennom akkurat det samme som deg, og jeg satte meg til slutt ned hos øre/nese/hals-legen og gråt, slik at han måtte sende meg til CT av hals og hode. Dette førte til at det ble konstatert kreft bak nesen som også hadde spredd seg til en lymfeknute i halsen. Jeg har i ettertid gått gjennom svært tøff behandling - 3 store cellegiftkurer og 39 strålebehandlinger. Men - jeg er blitt bra - dette er 5 år siden! Jeg har selvfølgelig noen plager etter behandlingen, men det er i grunnen bagateller. Grunnen til at det gikk så bra er at jeg ikke ga meg og kom derfor til beh. i tide. Ikke gi deg - skrik deg til en CT av halsen!

Takk for svar - selv om nå har panikken og gråten tatt overhånd.

Hvor gammel var du da du oppdaget det? Og hvordan oppdaget du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til liten vedr. redsel for lymfekreft.

kan jo først si at det er forskjell på å være hypokonder og å ha angst for sykdom. En ekte hypokonder vil aldri slå seg til ro med at undersøkelsene ikke viser at noe er galt, han vil ikke bli beroliget, bare tro at legen ikke har undersøkt grundig nok osv. Engstelse for alvorlig sykdom opptrer lettere dersom man er sliten, har mye ansvar, stress og depresjoner. Særlig dersom en føler at en har liten egenkontroll med livet sitt.

Når det gjelder den konkrete kulen på halsen din, så kan jeg ikke uttale med konkret om denne. Men jeg kan si at lymfekjertler i området er normalt. Disse skal hovne opp ved infeksjoner i området, og ikke alltid går de tilbake til normal størrelse selvom infeksjonen er over. Lymfekreft i området vil høyst sannsynlig vokse langsomt hele tiden. Det finnes også en rekke godartete hevelser som kan kjennes i området du beskriver. Synes du skal snakke ordentlig med legen om din kreft-angst, og diskutere sammen med denne om det har noen hensikt med videre undersøkelse hos øre-nese-halslege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmennmedisin og Idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest beroliget

Takk for svar - selv om nå har panikken og gråten tatt overhånd.

Hvor gammel var du da du oppdaget det? Og hvordan oppdaget du det?

Hei!Har opplevd akkurat det samme som deg,panisk kreftunangst pga klumper paa halsen.Legen hörte paa meg,tok meg seriöst,kikket & klemte-og oppdaget at det kom av...betennelse i hodebunnen!!Hun sa ogsaa at slike klumper i lymfekjertlene bruker lang tid paa aa forsvinne.Mine verker ogsaa litt ved anstrengelse etc,men altsaa;UFARLIGE.Ikke glem at lymfekreft er tross alt skjeldent,og denne redselen kan ödelegge mye for oss!Haaper du blir beroliget av legen din,nevn dette med hodebunnsproblemer!God klem fra en som har vaert gjennom samme angsten :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...