Gå til innhold

Tråder som sporer av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes dere det er ugreit at inneholdet i trådene sporer mye av i blandt? Eller er det jeg som er kjedelig og sær?

Trådene blir jo så lange og uoversiktlig også.. 

Kan man flytte seg til meldings-forumet eller på åpent så trådene her inne inneholder det temaet som tas opp? Evt lage en gruppechat om det er mulig?

Anonymkode: 8ca03...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dette er umuli å unnngå. Se for deg en muntlig samtale med 5-6 personer rundt bordet. Da vil samtalen automatisk utvikle seg og man kan ikke dele seg opp fordi noen snakker om det ene og noen om det andre...

Anonymkode: 07682...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette er umuli å unnngå. Se for deg en muntlig samtale med 5-6 personer rundt bordet. Da vil samtalen automatisk utvikle seg og man kan ikke dele seg opp fordi noen snakker om det ene og noen om det andre...

Anonymkode: 07682...476

Ja, det er sant det. 

Anonymkode: 8ca03...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror dette er umuli å unnngå. Se for deg en muntlig samtale med 5-6 personer rundt bordet. Da vil samtalen automatisk utvikle seg og man kan ikke dele seg opp fordi noen snakker om det ene og noen om det andre...

Anonymkode: 07682...476

Det kommer an på om man vil ha et seriøst helsefaglig debattforum eller en virtuell lekegrind for psykiatriske kasus.

Anonymkode: 74099...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det kommer an på hvor seriøst temaet er. Hvis tråden i utgangspunktet bare er en invitasjon til løst prat synes ikke det er så nøye.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på om man vil ha et seriøst helsefaglig debattforum eller en virtuell lekegrind for psykiatriske kasus.

Anonymkode: 74099...19e

Jeg synes det er bra om dol *delvis* kan være en virtuell lekegrind for psykiatriske kasus. Noen kan ha et sosialt liv her selv om de ikke takler det i RL. Litt "skitprat" hører med i et sosialt liv, og i det store og hele er ikke det som foregår her så ulikt samtalene i lunsjen på jobben. Litt diskusjon, litt prat om seg og sine og litt svada.

Uansett bør ikke svadaen invadere alle tråder. Det er synd når nye eller anonyme brukere tar opp seriøse personlige ting og tråden blir kuppet. Folk er mye ivrigere på å svare kjente brukere.

(Jeg er klar over at jeg ikke er helt uskyldig selv, men hvis bare den som er fri for synd skal kaste stein blir det jo ingen steinkasting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/18/2016 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Synes dere det er ugreit at inneholdet i trådene sporer mye av i blandt? Eller er det jeg som er kjedelig og sær?

Trådene blir jo så lange og uoversiktlig også.. 

Kan man flytte seg til meldings-forumet eller på åpent så trådene her inne inneholder det temaet som tas opp? Evt lage en gruppechat om det er mulig?

Anonymkode: 8ca03...82c

Enig med Gargamel i at det kommer an på trådens karakter. 

 

For egen del ville jeg nok funnet DOL ganske uinteressant om det ikke var nettopp for avsporingene, disse er ofte mer interessante enn det originale spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes det kommer an på hvor seriøst temaet er. Hvis tråden i utgangspunktet bare er en invitasjon til løst prat synes ikke det er så nøye.

Enig, men man burde kanskje holde skitpraten på Åpent forum og prøve å holde seg til saken på psykiatriforumet. Jeg har tråkket i salaten der sjøl jeg, men nå prøver jeg å huske å sjekke hvilket forum jeg er inne på om det er noe jeg tenker jeg skal kommentere. :) Er det på psykiatri som har jeg ombestemt meg en del ganger og det er nok like greit. På Åpent er takhøyden høyere og det er mer som en prat rundt lunsjbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette temaet kom opp akkurat nå pga. denne tråden her: http://forum.doktoronline.no/topic/414178-typisk-for-psykiatriske-pas-å-slite-emosjonelt/?page=1

Den er vel ikke typisk for psykiatritråder som sporer av, siden den gikk fra emosjonelle plager via rettskrivning til skoleforhold før og nå.  Avsporinger på psykiatriforum går ofte fra noe relativt saklig til noe personlig tøys, ikke fra en sak til en annen. 

Jeg er i utgangspunktet enig i at man bør holde seg til saken på psykiatriforum, men det forumet har skiftet karakter.  Den gangen det var mye aktivitet på forumene om barn, samliv osv., handlet psykiatritrådene nesten bare om medisiner, behandling og tunge personlige problemer.  Nå er det nesten bare Åpent og Psykiatri som har daglige innlegg, og begge har såpass mye stoff om alt fra pinnedyr til mulig trygdemisbruk at det er lett å ta feil av hvor man er. 

Både "starterne" og "svarerne" må ta litt ansvar.  Hvis startinnlegget er i grenseland mellom Åpent og Psykiatri og ikke skal ha ekspertsvar, kan det vel legges på Åpent og tåle noen avsporinger?  Dessuten bør det ikke være sånn at det er greit at innlegg på Psykiatri dreies over til en helt annen brukers personlige gnål, men hvis dreiningen går fra et psykiatri-tema til et mer allment tema, er det full krise. 

Jeg tror også det er flere som alltid går inn fra "Siste innlegg" nå, og da må man være litt oppmerksom for å se hvor tråden egentlig ligger.  Tidligere leste jeg alltid på de forskjellige forumene etter tur, nå er jeg stort sett bare på siden med "Nylig aktivitet".  En annen ulempe ved dette, er at trådene "dør" hvis ingen svarer relativt raskt, fordi de forsvinner fra førstesiden.  Men dette må vi jo bare passe på selv. 

PS: Jeg mener absolutt ikke at akkurat den tråden jeg linket til ovenfor, var usaklig fra start eller ikke hørte hjemme på Psykiatri. Jeg tok den bare som eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg tenkte på de som googler eller søker opp et helseproblem her på dol. 

Personlig gidder jeg sjelden søke opp emner på dol lenger fordi man får opp resultater der en tråd inneholder ørten svar (feks 51 svar) - og går man inn i den tråden så må man gjerne lete etter de svar som handler om temaet. 

Det kan gjerne være slik for min del, men jeg tok det bare opp fordi jeg har tenkt på det mange ganger. 

Sier ikke at dette gjelder alle tråder. Langtfra. 

Anonymkode: 8ca03...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Enig med Gargamel i at det kommer an på trådens karakter. 

 

For egen del ville jeg nok funnet DOL ganske uinteressant om det ikke var nettopp for avsporingene, disse er ofte mer interessante enn det originale spørsmålet.

Enig. Det er ofte avsporingene som gjør DOL spennende. Men, er i teorien enig i at dersom spørsmålet er alvorlig, så må vi som ofte sporer av, kanskje skjerpe oss litt, slik at vi repekterer TS. Dette gjelder vel særlig når nye spør, men også oss gamle travere, selv om vi gamle nok er mer åpne for avsporinger (fordi vi husker hvordan DOL var da det var på sitt beste og mest aktive, med drøssevis av avsporinger på Åpent, Foreldre og barn, Samliv etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, laban skrev:

Jeg tror dette temaet kom opp akkurat nå pga. denne tråden her: http://forum.doktoronline.no/topic/414178-typisk-for-psykiatriske-pas-å-slite-emosjonelt/?page=1

Den er vel ikke typisk for psykiatritråder som sporer av, siden den gikk fra emosjonelle plager via rettskrivning til skoleforhold før og nå.  Avsporinger på psykiatriforum går ofte fra noe relativt saklig til noe personlig tøys, ikke fra en sak til en annen. 

Jeg er i utgangspunktet enig i at man bør holde seg til saken på psykiatriforum, men det forumet har skiftet karakter.  Den gangen det var mye aktivitet på forumene om barn, samliv osv., handlet psykiatritrådene nesten bare om medisiner, behandling og tunge personlige problemer.  Nå er det nesten bare Åpent og Psykiatri som har daglige innlegg, og begge har såpass mye stoff om alt fra pinnedyr til mulig trygdemisbruk at det er lett å ta feil av hvor man er. 

Både "starterne" og "svarerne" må ta litt ansvar.  Hvis startinnlegget er i grenseland mellom Åpent og Psykiatri og ikke skal ha ekspertsvar, kan det vel legges på Åpent og tåle noen avsporinger?  Dessuten bør det ikke være sånn at det er greit at innlegg på Psykiatri dreies over til en helt annen brukers personlige gnål, men hvis dreiningen går fra et psykiatri-tema til et mer allment tema, er det full krise. 

Jeg tror også det er flere som alltid går inn fra "Siste innlegg" nå, og da må man være litt oppmerksom for å se hvor tråden egentlig ligger.  Tidligere leste jeg alltid på de forskjellige forumene etter tur, nå er jeg stort sett bare på siden med "Nylig aktivitet".  En annen ulempe ved dette, er at trådene "dør" hvis ingen svarer relativt raskt, fordi de forsvinner fra førstesiden.  Men dette må vi jo bare passe på selv. 

PS: Jeg mener absolutt ikke at akkurat den tråden jeg linket til ovenfor, var usaklig fra start eller ikke hørte hjemme på Psykiatri. Jeg tok den bare som eksempel. 

Vel talt.

Det er jo omtrent 80-90 % på psykiatri nå, og så uendelig labert i forhold til tidligere. Men det er selvsgt opp til oss selv å lage liv. Og etter min mening, ble jo den nevnte tråden ganske så interessant og spennende, men det er nok fordi jeg er ganske så åpensinnig (er det et ord?) for digresjoner både når det gjelder egne tråder, egne kommentarer i andres tråder og for øvrig i RL.

Etter min mening er slike avsporinger som vi så her, mye mer givende enn de evinnelige "men, men" og "uff, gruff", ""fullverdig liv...." - kommentarene som forpester forumet for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Vel talt.

Det er jo omtrent 80-90 % på psykiatri nå, og så uendelig labert i forhold til tidligere. Men det er selvsgt opp til oss selv å lage liv. Og etter min mening, ble jo den nevnte tråden ganske så interessant og spennende, men det er nok fordi jeg er ganske så åpensinnig (er det et ord?) for digresjoner både når det gjelder egne tråder, egne kommentarer i andres tråder og for øvrig i RL.

Etter min mening er slike avsporinger som vi så her, mye mer givende enn de evinnelige "men, men" og "uff, gruff", ""fullverdig liv...." - kommentarene som forpester forumet for tiden.

Vi ble nok litt for ivrig etter å skryte av våre « store bragder» fra barndommen :rolleyes:

Men deilig at det av og til snakkes om noe positiv her på dol da. Man må jo prøve å veie opp litt for all negativiteten ;) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden ingen er enige med meg og jeg er den eneste som reagerer på dette så gjør det jo ingenting om trådene sporer av heller. Det holder jo som flere her nevner liv i forumet, så det er bare å kjøre på :) 

Anonymkode: 8ca03...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden ingen er enige med meg og jeg er den eneste som reagerer på dette så gjør det jo ingenting om trådene sporer av heller. Det holder jo som flere her nevner liv i forumet, så det er bare å kjøre på :) 

Anonymkode: 8ca03...82c

Jeg er enig med deg.

Når jeg fant forumet trodde jeg det var et sted man kunne gi og få råd i forskjellige helserelaterte spørsmål. Mange ganger har jeg ikke funnet de relevante svarene for jeg gidder ikke å lese igjennom alle innlegg som handler om helt andre ting enn det tråden skulle handle om.

Anonymkode: 544f0...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Men du trådstarter, hvorfor la du ikke denne tråden på Åpent? Den har jo ingenting kun med psykiatri å gjøre. 

 

1 time siden, påskelilje skrev:

Men du trådstarter, hvorfor la du ikke denne tråden på Åpent? Den har jo ingenting kun med psykiatri å gjøre. 

For min del har det vært på psykiatri det har vært mest uheldig med for mye avsporing. Kanskje er det det ts også har opplevd og dermed lagt inn tråden der.

Anonymkode: 544f0...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja når en tar opp alvorlige ting og blir sporet av er det litt dumt det er klart

På 18.10.2016 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Synes dere det er ugreit at inneholdet i trådene sporer mye av i blandt? Eller er det jeg som er kjedelig og sær?

Trådene blir jo så lange og uoversiktlig også.. 

Kan man flytte seg til meldings-forumet eller på åpent så trådene her inne inneholder det temaet som tas opp? Evt lage en gruppechat om det er mulig?

Anonymkode: 8ca03...82c

På 11.2.2015 den 15.26, Admin Doktoronline skrev:

Mange av trådene på psykiatriforumet har den senere tid endt ut i mye småprat. Vi ber dere som holder på med det om å opprette egne tråder på meldingsforumet til dette formålet. Prøv å ha i bakhodet at også utenforstående skal kunne ha nytte av å lese gjennom tråder som omhandler relevante emner.

Virker som at brukerne er litt pøblete og ikke oppfører seg som de skal, mulig det er grunnet psykdom at de ikke klarer å oppføre seg hvem vet, men tror ikke folk kan slutte

Anonymkode: c2b72...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin Doktoronline

Som de fleste kanskje vet, så er det ønskelig å unngå avsporinger i tråder med spørsmål av klar faglig karakter (som f.eks. i tråden om nye førerkortregler). Samtidig så er det gledelig med engasjement i diskusjoner, så et og annet sidesprang kan vi leve med.

Det som er minst ok er kommentarer egnet til å drepe ethvert engasjement, så det er fint om dere rapporterer kommentarer av typen "fullverdig liv".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble tråden min flyttet? Den var jo høyst relatert til forum for psykiatri. Er vel ingen andre forum der helse-spørsmål med fagsvar sklir ut? Og det er jo mange andre tråder der som overhode ikke omhandler psykiatri som får stå - feks tråden om Johaug. Hvorfor fikk ikke min stå? 

Det var bare konstruktivt ment fra min side, og jeg føler jeg har dummet meg ut. 

Anonymkode: 8ca03...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...