Gå til innhold

Professor: - Norge bør ta imot hundre tusen flyktninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal vi ta etter Sverige? Hva mener du?

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/professor---norge-br-ta-imot-hundre-tusen-flyktninger/3423298477.html

Tidligere regjeringsmedlem slår et slag for en omfattende økning i mottak av flyktninger i Norge.

- Vi kan uten vanskeligheter ta imot hundre tusen flyktninger, og jeg personlig mener vi bør gjøre det, sier professor Victor D. Norman som gjestet Ole Torp på NRK tirsdag.

- Det vil koste oss mye i startfasen, men hundre tusen er altså to prosent av Norges befolkning. Det finnes ikke den kommune i Norge som ikke er i stand til å ta imot to prosent flere innbyggere i løpet av et år, sier Norman videre.

NRKs Ole Torp valgte å konfrontere Normann med retorikken om at store mengder flyktninger og innvandrere truer «det norske». Normann peker på at hva man definerer som norsk alltid har vært under endring.

Han peker videre på at Norge er et underbefolket land om man ser på naturressurser og areal.

- Det er klart vi har kapasitet, fortsetter han.

Anonymkode: 2825b...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tosk!!!! Norge er ikke underbefolket. Eller tenker han at vi skal begynne å bygge blokker på fjellet og hugge ned det lille vi har igjen av skog? Og hvorfor har vi så lange helsekøer dersom vi har så god kapasitet? Jeg hadde helst sett at vi slapp svenske tilstander her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å hjelpe folk i nød og å ta seg vann over hodet. Det  ender med kaos om vi tar inn fler enn vi klarer håndtere. Mange kommuner sliter allerede fordi de ikke har noen steder å plassere alle flyktningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mer enn nok plasser til å ta imot, men det må håndteres bedre enn sist da vi kastet penger i hytt og pine til private spekulanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange merkelige forutsetninger i det professoren sier... f.eks. dette med at kommunene vil ha flere innbyggere... fakta er vel at de flytter til storbyen så fort som råd, og hoper seg opp i ghettoen. Ikke at jeg laster dem for det, det er sikkert mer trivelig for dem med et mer "hjemmekoselig" miljø, men det er ikke bra.

Ang. ressurser, så må folk i dag kanskje vente i månedsvis på enkle rutinebehandlinger som gjør at de må gå sykemeldte... sier seg selv at 100.000 flere innbyggere da vil sette ned arbeidsdeltagelsen også blant vi som allerede bor her. Fastlegekontorene er jo sprengt; man er heldig om man får 10 min.

Eldrebølgen kommer også. Stadig flere havner utenfor arbeidslivet pga. automatisering. Det er et stort nok problem som det er, hvordan dette skal løses.

Flyktningene kommer seg nok stort sett ikke i jobb. All erfaring tilsier det.

Det er ikke noe vi som bor her stort sett ønsker. Det er viktig å ta hensyn til hva folket ønsker, med mindre man vil skape uroligheter.

Tror ikke de fleste av dem liker nordmenn og norsk kultur. Da er det bedre å bidra i mer "hjemmekoselige" trakter.

Men men.

Anonymkode: d9411...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg så deler av programmet som sitatet er henta fra. En arrogant idiot.

 

Kalte Trump og brexit for småbrunt.. Og uheldig. Samtidig innrømte han att Eliten de som vant på migrasjonen, har vært dårlig til å dele med de lavere på rangstigen, de samme folkene han kaller brune. For en arrogant tosk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maw87 skrev:

Vi har mer enn nok plasser til å ta imot, men det må håndteres bedre enn sist da vi kastet penger i hytt og pine til private spekulanter. 

Jaha, hvor er de plassene? I tillegg er det jo hele lista til 44c. Flyktninger krever langt mer enn bare tak over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Trine skrev:

Jaha, hvor er de plassene? I tillegg er det jo hele lista til 44c. Flyktninger krever langt mer enn bare tak over hodet.

Tomme lokaler, finnes tusenvis. Bare i Fredrikstad finnes det et tomt sykehus, med 1000 rom som kan omgjøres til leiligheter etter at Østfold fikk felles nytt sykehus i Sarpsborg. Og selvfølgelig krever flyktninger mer enn tak over hodet. Men vi har kapasitet og muligheten, da burde det vært en menneskerett å hjelpe et annet medmenneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Maw87 skrev:

Tomme lokaler, finnes tusenvis. Bare i Fredrikstad finnes det et tomt sykehus, med 1000 rom som kan omgjøres til leiligheter etter at Østfold fikk felles nytt sykehus i Sarpsborg. Og selvfølgelig krever flyktninger mer enn tak over hodet. Men vi har kapasitet og muligheten, da burde det vært en menneskerett å hjelpe et annet medmenneske.

Du får det til å høres ut som vi ikke hjelper noen. Men du får sikkert lov til å bygge om sykehuset og ta imot asylsøkere der, dersom du ønsker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Du får det til å høres ut som vi ikke hjelper noen. Men du får sikkert lov til å bygge om sykehuset og ta imot asylsøkere der, dersom du ønsker det ;)

Det har jeg ikke sagt, heller ikke antydet. Poenget mitt er at vi kan hjelpe langt flere! Er det så galt at jeg er enig med professoren? Jeg prøver ikke å overbevise deg om det samme, så la meg ha egne meninger også. 

Sykehuset skulle bygges om, men saksbehandlingstid og alt halte seg ut og det ble for sent i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor stor andel av de som er "for" som har vasket dasser på et mottak. Det har sikkert ikke professoren gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kanonføde skrev:

Lurer på hvor stor andel av de som er "for" som har vasket dasser på et mottak. Det har sikkert ikke professoren gjort.

Poenget ditt er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, Maw87 said:

Vi vil ikke få svenske tilstander av "kun" 100.000 fler flyktninger. Hvorfor skal ikke vi som kan hjelpe mennesker i nød?

Noen bør isåfall fortelle professoren at Norge allerede har tatt i mot et stort antall flyktninger. Hvis Norman ønsker 100.000 i tillegg bør han heller flytte til nabolandet og engasjere seg i ødeleggelsen av "Det nya Sverige" i stede. Med sine vidløftige skrivebordsteorier under vingene burde det være en smal sak for professoren å ordne opp.

Victor tror alle flyktninger er dyktige, arbeidsføre, fornuftige, lovlydige mennesker som er villig til å legge ned en ekstra innsats eller to for å bidra til vekst og fremgang. 

Det er bare flott å få dette frem.  Eliten i landet har forlengst mistet bakkekontakten.  Tall, fakta, erfaringer, konsekvenser har null effekt lenger. Omgås man likesinnede og vanker i kretser der man fort skjønner hva som kan sies og ikke kan sies blir man raskt blind for omverden. 

Det antallet vi ser nå som forflytter seg over landegrensene er langt over noe vi noen gang har sett liknende til. 

På knappe 30 år har demografien på sågodt som alle byer over 50 000 innbyggere i hele vest-europa.  Og det vil om få år knapt finnes en eneste millionby i vesteuropa med europeisk majoritet. Dagens innvandring er i særklasse fra noe vi har sett tidligere og det gjør det ekstra skremmende når så godt som alle maktpersoner i kor er stålsikre på at dette går strålende.
   
Nei takk Viktor Normann.

Hvis du synes flerkultur er så fenomenalt bra så foreslår jeg at du flytter ut av de etniske hvite norske nabolag hvor du bor blandt samfunnseliten... og flytter inn i et av oslos mange multikulturelle nabolag. Det er en hån mot folk når sånne som deg skal påtvinge folk en politikk som du skygger unna selv. Du er i godt selskap.. Gahr Støre, Stordalen, Hareide, Paus, Michelet, Hylland Eriksen ++... Alle ønsker dere massiv ikke vestlig innvandring... alle velger dere selv å bo langt unna flerkulturen. Hyklere.   
   

Anonymkode: 99c4d...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutes ago, Maw87 said:

Tomme lokaler, finnes tusenvis. Bare i Fredrikstad finnes det et tomt sykehus, med 1000 rom som kan omgjøres til leiligheter etter at Østfold fikk felles nytt sykehus i Sarpsborg. Og selvfølgelig krever flyktninger mer enn tak over hodet. Men vi har kapasitet og muligheten, da burde det vært en menneskerett å hjelpe et annet medmenneske.

Du ønsker åpenbart å gjøre Fredrikstand om til det nye Malmø.

Satsadvokat: – Politiet i Malmö i ferd med å kollapse

– Krisen i politiet gjør situasjonen i Malmö farlig. Alvorlig kriminalitet forsømmes på grunn av akutt underbemanning. Situasjonen er svært alvorlig, sier førstestatsadvokat Ola Sjöstrand i Malmö.

Politiet i Region Syd forsømmer gang på gang å ta viktige etterforskningsskritt etter alvorlig kriminalitet, sier førstestatsadvokat (chefsåklagare) Sjöstrand til Dagens Nyheter.

Politiet i Malmö er hardt presset av et høyt antall mord, og til tross for at man har fått forsterkninger fra andre politidistrikt er der fremdeles manko på etterforskere. Og som innenriksminister Ygeman påpekte denne uken: Det blir enda verre neste år.

I Malmö tar det nå i gjennomsnitt 374 dager fra anmeldelse til det tas ut tiltale, eller mer aktuelt: at saken henlegges. Tilsvarende tar det 73 dager i Göteborg og 61 dager i Stockholm.

Hittil i år har det vært 11 drap og mer enn 30 drapsforsøk i Malmö. Ressursmangelen gjør at annen kriminalitet, også alvorlige saker, ikke blir etterforsket.

 

Anonymkode: 99c4d...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maw87 skrev:

Det har jeg ikke sagt, heller ikke antydet. Poenget mitt er at vi kan hjelpe langt flere! Er det så galt at jeg er enig med professoren? Jeg prøver ikke å overbevise deg om det samme, så la meg ha egne meninger også. 

Sykehuset skulle bygges om, men saksbehandlingstid og alt halte seg ut og det ble for sent i fjor. 

Selvfølgelig får du ha egne meninger. Selv syns jeg vi har lange nok helsekøer og nok kriminalitet som vi har. Og vi hadde kunnet hjelpe langt fler om vi hadde hjulpet dem der nede istedefor å vente til de kommer hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ønsker åpenbart å gjøre Fredrikstand om til det nye Malmø.

Satsadvokat: – Politiet i Malmö i ferd med å kollapse

– Krisen i politiet gjør situasjonen i Malmö farlig. Alvorlig kriminalitet forsømmes på grunn av akutt underbemanning. Situasjonen er svært alvorlig, sier førstestatsadvokat Ola Sjöstrand i Malmö.

Politiet i Region Syd forsømmer gang på gang å ta viktige etterforskningsskritt etter alvorlig kriminalitet, sier førstestatsadvokat (chefsåklagare) Sjöstrand til Dagens Nyheter.

Politiet i Malmö er hardt presset av et høyt antall mord, og til tross for at man har fått forsterkninger fra andre politidistrikt er der fremdeles manko på etterforskere. Og som innenriksminister Ygeman påpekte denne uken: Det blir enda verre neste år.

I Malmö tar det nå i gjennomsnitt 374 dager fra anmeldelse til det tas ut tiltale, eller mer aktuelt: at saken henlegges. Tilsvarende tar det 73 dager i Göteborg og 61 dager i Stockholm.

Hittil i år har det vært 11 drap og mer enn 30 drapsforsøk i Malmö. Ressursmangelen gjør at annen kriminalitet, også alvorlige saker, ikke blir etterforsket.

 

Anonymkode: 99c4d...de5

Du trenger ikke å copy paste nyheter til meg, vet akkurat hva som skjer i Sverige.

Og nei, det gjør jeg ikke. Selvfølgelig ikke! Men å skylde kun på flyktninger er ikke rett. Mye må gjøres med inkluderingen også!

Er det så forbanna vanskelig å la noen ha en annen mening enn deg selv?

Endret av Maw87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Maw87 said:

Poenget ditt er?

Poenget er at det er en jobb noen nødvendigvis må gjøre, og det gratis/frivillig. Hvis det kommer mange flere flyktninger må mange flere gjøre dette. Da syns jeg det blir patetisk å ikke først engasjere seg her, før man begynner å komme med politiske meninger som i praksis blant annet betyr mer gratislønnet slit på andre enn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Maw87 skrev:

Du trenger ikke å copy paste nyheter til meg, vet akkurat hva som skjer i Sverige.

Og nei, det gjør jeg ikke. Selvfølgelig ikke! Men å skylde kun på flyktninger er ikke rett.

Mye må gjøres med inkluderingen også!

Integreringen av muslimer i vestlige samfunn fungerer ikke. Ikke i det hele tatt. Det ser vi i Sverige, Storbritannia, Tyskland og Frankrike. Det går til helvete. Nå er det på tide at lallende naive idioter som deg våkner opp og ser hva som er i ferd med å skje før det er for sent.

Anonymkode: 2825b...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maw87 skrev:

Er det så forbanna vanskelig å la noen ha en annen mening enn deg selv?

I går klaget du på at du ikke fikk debattere, nå klager du på at det debateres. Bestem deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...