Gå til innhold

Ulv - farlig å ferdes i marka nå?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har trent meg i å ferdes i marka (har vært så redd for ville, store dyr - unngått det pga sterk angst). 

Nå snakkes det så mye om ulv og at det er farlig å gå i marka. Er det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg har trent meg i å ferdes i marka (har vært så redd for ville, store dyr - unngått det pga sterk angst). 

Nå snakkes det så mye om ulv og at det er farlig å gå i marka. Er det det?

Når var siste gang en ulv drepte et menneske her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å ferdes i marka selv om det er ulv der. Det er større sjans for å bli stanget av en sau enn tatt av en ulv. Ulven skyr mennesket og ser ikke på oss som et byttedyr. Så du kan trygt fortsette å gå i marka. Det er ingen god idé å høre på propagandaen fra ulvemotstanderene. De forteller skrøner for å få folk på dems side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Det er ikke farlig å ferdes i marka selv om det er ulv der. Det er større sjans for å bli stanget av en sau enn tatt av en ulv. Ulven skyr mennesket og ser ikke på oss som et byttedyr. Så du kan trygt fortsette å gå i marka. Det er ingen god idé å høre på propagandaen fra ulvemotstanderene. De forteller skrøner for å få folk på dems side.

Ok. Hva med hunder (i bånd)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes 3-4 dyr i Norge som er farlige for mennesker, dvs som skader alvorlig eller tar livet av. Dette er naut/storfe, hund, veps og bier.

Muligens kan noen ha blitt drept av ulv på 1800-tallet. Siden da er ingen drept eller skadet. Ulven er kun et problem mellom ørene til noen folk på Innlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MxxM skrev:

Ok. Hva med hunder (i bånd)?

Du kan trygt gå med hunden i bånd. Det har skjedd at ulv har tatt hund som har løpt løs. Jeg tror da hunden har vært inne på ulvens territorie eller på annen måte virket truende og at ulven har angrepet fordi den har følt seg truet. Hunder er heller ikke et byttedyr for ulven. For ville dyr er det ekstremt viktig å holde seg uskadd så det er ikke slik at de angriper i hytt og pine siden det vil utgjøre en fare for at de selv blir skadd. Men f.eks en liten dachs kan det vel hende ulven får lyst til å knerte. Om ulver ligner hunder så er de også ganske dumme når de er i tenårene og da kan de gjøre mye rart ;) Men de er så sky for mennesker at de ikke angriper en hund i bånd. 

Her kan du se at ulven ikke er så veldig tøff selvom den lever av andre dyr

Ble litt usikker nå på om du mente om ulven er farlig for hunder i bånd eller om du lurer på om hunder i bånd er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Trine skrev:

Du kan trygt gå med hunden i bånd. Det har skjedd at ulv har tatt hund som har løpt løs. Jeg tror da hunden har vært inne på ulvens territorie eller på annen måte virket truende og at ulven har angrepet fordi den har følt seg truet. Hunder er heller ikke et byttedyr for ulven. For ville dyr er det ekstremt viktig å holde seg uskadd så det er ikke slik at de angriper i hytt og pine siden det vil utgjøre en fare for at de selv blir skadd. Men f.eks en liten dachs kan det vel hende ulven får lyst til å knerte. Om ulver ligner hunder så er de også ganske dumme når de er i tenårene og da kan de gjøre mye rart ;) Men de er så sky for mennesker at de ikke angriper en hund i bånd. 

Her kan du se at ulven ikke er så veldig tøff selvom den lever av andre dyr

Ble litt usikker nå på om du mente om ulven er farlig for hunder i bånd eller om du lurer på om hunder i bånd er farlig.

Takk for svarene deres :) 

Jeg har for øvrig sett ulv på nært hold - men jeg satt trygt og godt i bilen. Jeg skjønner at jeg kan føle meg trygg i marka også - med eller uten hund (i bånd) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MxxM skrev:

Takk for svarene deres :) 

Jeg har for øvrig sett ulv på nært hold - men jeg satt trygt og godt i bilen. Jeg skjønner at jeg kan føle meg trygg i marka også - med eller uten hund (i bånd) :) 

Nå ble jeg nesten litt misunnelig. Har aldri sett ulv. Det kan hende ulven ikke er redd for biler. Jeg vet ihvertfall at enkelte fugler ikke kobler biler med mennesker og dermed ikke forstår at de kan være farlige.

Bra du føler at du kan gå trygt i marka :) Det er jo så deilig å gå i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Trine skrev:

Nå ble jeg nesten litt misunnelig. Har aldri sett ulv. Det kan hende ulven ikke er redd for biler. Jeg vet ihvertfall at enkelte fugler ikke kobler biler med mennesker og dermed ikke forstår at de kan være farlige.

Bra du føler at du kan gå trygt i marka :) Det er jo så deilig å gå i skogen.

Ja, det var spesielt. Men jeg synes det er spesielt å se elg "live" også jeg da.. Jeg har fått mer og mer sansen for det. 

Så nylig n hel "elgfamilie" på ganske nært hold på tur, de bare kikka på meg og så gikk de videre. Det var så fint, for det var akkurat som at far beskyttet mor og barn ved å la de gå foran først og så fulgte han etter dem. 

Takket være en gradvis eksponering over tid har jeg glede av å gå tur - men pga alt om ulv i det siste ble jeg igjen utrygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MxxM skrev:

Ja, det var spesielt. Men jeg synes det er spesielt å se elg "live" også jeg da.. Jeg har fått mer og mer sansen for det. 

Så nylig n hel "elgfamilie" på ganske nært hold på tur, de bare kikka på meg og så gikk de videre. Det var så fint, for det var akkurat som at far beskyttet mor og barn ved å la de gå foran først og så fulgte han etter dem. 

Takket være en gradvis eksponering over tid har jeg glede av å gå tur - men pga alt om ulv i det siste ble jeg igjen utrygg. 

Da jeg nettopp hadde flyttet hit hvor jeg bor nå hadde jeg en gang en elgfamilie i hagen. Jeg skulle slippe ut hunden og det var bare flaks at jeg kikket ut av vinduet. Hunden fikk vente med å gå ut ;) Man tuller ikke med ei elg-ku med kalv :D Nå tror jeg alle dyra i skogen vet at det bor hunder her og holder seg unna. Har sett rådyr og elg i skogen. I år har jeg også sett endel store skogsfugler (takket være hunden min som har fått det for seg at han er en fuglehund :P ) Så har jeg sett rev på fjellet. Også har jeg visst fått et ekorn i hagen. Det er koselig, selv om det ikke er så spesielt :)

Jeg syns du skal fortsette å glede deg over turene. Dumt at enkelte skal komme med så mye gal info om ulv, bare for å skremme folk. De vil ikke ha ulv fordi de har det for seg at det ikke er nok elg både til ulven og jegeren. Også er det noen sauebønder som ikke er interessert i å passe bedre på sauene sine. I andre land lever menneskene mye tettere på ulven og det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...