Gå til innhold

Barn på snart 2 som vil opp før 5. råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har en som snart blir to som vil opp før hanen galer. Fra 0430 til 05. Har nå i tillegg byttetil til juniorseng som gjør det vanskelig å prøve legge om igjen  når han våkner. Blir rasende. Slitsomt å våkne så tidlig. Trenger råd til hvordan  man kan prøve få sove lenger. I desember sov han til 07 før det snur som vanlig.  Alltid vært morgenfugl, hadde jo vært greit hvis man skal slenge seg på sofaen og ta en rolig morgen, men her er det full guffe.. Ser at han egentlig fortsatt er trøtt men nekter legge seg igjen.  Frustrerende 

Anonymkode: eb80a...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har en som snart blir to som vil opp før hanen galer. Fra 0430 til 05. Har nå i tillegg byttetil til juniorseng som gjør det vanskelig å prøve legge om igjen  når han våkner. Blir rasende. Slitsomt å våkne så tidlig. Trenger råd til hvordan  man kan prøve få sove lenger. I desember sov han til 07 før det snur som vanlig.  Alltid vært morgenfugl, hadde jo vært greit hvis man skal slenge seg på sofaen og ta en rolig morgen, men her er det full guffe.. Ser at han egentlig fortsatt er trøtt men nekter legge seg igjen.  Frustrerende 

Anonymkode: eb80a...e59

Ha et lys med timer på rommet og si at det er morgen først når det lyset slår seg på? Sover han om dagen fremdeles? Kutt i så fall kraftig ned på det! Bytt tilbake til sprinkelsengen igjen en stund om det er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser at han egentlig fortsatt er trøtt, men nekter legge seg igjen.

Anonymkode: eb80a...e59

Det kan ofte være vanskelig å hindre at barn våkner - bortsett fra at man kan eksperimentere med dagsoving og leggetid, men det kan jo medføre at man bare flytter problemet til en annen tid på døgnet.  Så akkurat nå er kanskje løsningen å finne noe som gjør at han kan bli i senga litt til og kanskje sovne igjen.  Har han noe han egentlig ikke får ha med seg i senga, som han kan få om morgenen, eller kan du sette på nattlys eller rolig musikk eller noe annet "attraktivt", mot at han holder seg i ro? 

Noen barn på nesten to kan man kommunisere ganske bra med, men ikke alle.  Så det er ikke alle man kan "bestikke" eller gjøre avtaler med.  Da må man nesten bare vente til neste gang de endrer døgnrytme :(  Men pass på at det bare skjer "kjedelige" ting når dere står opp så tidlig om morgenen, slik at sengeskrekken hans ikke "belønnes". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

har en som snart blir to som vil opp før hanen galer. Fra 0430 til 05. Har nå i tillegg byttetil til juniorseng som gjør det vanskelig å prøve legge om igjen  når han våkner. Blir rasende. Slitsomt å våkne så tidlig. Trenger råd til hvordan  man kan prøve få sove lenger. I desember sov han til 07 før det snur som vanlig.  Alltid vært morgenfugl, hadde jo vært greit hvis man skal slenge seg på sofaen og ta en rolig morgen, men her er det full guffe.. Ser at han egentlig fortsatt er trøtt men nekter legge seg igjen.  Frustrerende 

Anonymkode: eb80a...e59

Når jeg leser slike innlegg tenker jeg alltid at løsningen er åpenbar - det er på tide å slutte med dagsovingen. Slik var det med begge mine, og virkningen kom umiddelbart.

 

Men nå vet jeg jo ikke om din fremdeles sover på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker veldig godt hvordan det var....

Tror jeg praktiserte at morgenfuglen fikk komme opp i senga mi og kose - men på betingelse av at han/hun ikke snakket eller pirket meg i ansiktet. Da kunne jeg kanskje få en halvtime til med søvn... Eller rett og slett sette på en film mens du sniker deg til en halvtime soving på sofaen? Husker vi pleide å glede oss til klokka var 6 om morgenen, fordi da begynte barne-tv! Vi hadde verken vhs eller dvd-spiller fra begynnelsen, og Teletubbiene og Byggmester Bob var de store heltene for både voksne og barn grytidlig om morgenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sover alt fra 30 min til 2 timer. Spesielt 2 timer når han våkner tidlig... Er sååå trøtt allerede 9. Får prøve å kutte  ned kanskje.  Men blir så grinete. Hehe.  Men kanskje bare i overgangsperioden? Takk for svar alle :-)

Anonymkode: eb80a...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får prøve å kutte ned kanskje.  Men blir så grinete. Hehe.  Men kanskje bare i overgangsperioden?

Anonymkode: eb80a...e59

Pass på at han ikke sover for sent på dagen.  Hvis han f.eks. sovner på vei hjem fra barnehagen, forsøk å holde ham våken med et eller annet da.  Prøv å holde på leggetiden kl. 19 selv om evt. justeringer av dagsovingen gjør at han blir trøtt før. 

Det er slitsomt, men det går over.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover som regel mellom 11 og 14 en gang. Lurer er alltid over før 14. Men får kanskje kutte ned på lengden. MEN hvor lenge bør den vare ? maks 1 time? 

Anonymkode: eb80a...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MEN hvor lenge bør den vare ? maks 1 time? 

Anonymkode: eb80a...e59

Du må nesten prøve deg fram.  Noen på nesten 2 år kan sove lenge på dagtid uten å våkne kl. 5, andre slutter med dagsoving. 

Det er ikke sikkert det hjelper heller, i hvert fall ikke med én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

sover alt fra 30 min til 2 timer. Spesielt 2 timer når han våkner tidlig... Er sååå trøtt allerede 9. Får prøve å kutte  ned kanskje.  Men blir så grinete. Hehe.  Men kanskje bare i overgangsperioden? Takk for svar alle :-)

Anonymkode: eb80a...e59

Max. 30 min soving på dagtid. MAX! Vekk ham etter 30 min om han fremdeles sover. Blir en tøff uke den første uka, men det går seg til - jeg lover! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sov en time mindre i går enn vanlig hjemme, og la seg vanlig. Men våknet enda tidligere i dag 😩 Satser på at det går seg til :-) Så noen bytte tilbake til sprinkelsenga. Problemet er som regel likt der med tidlig oppvåkning.  Og tar jeg han ikke opp, klatrer han ut. Derfor vi byttet :-) 

Anonymkode: eb80a...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...