Gå til innhold

Trening uke 3


påskelilje

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Hver dag gjør jeg min bestefars gym program, det tar ca 30 min, og jeg startet forrige uke.

Han lærte dette fra gymnastiden, dvs gymprogrammet er fra ca 1930 tallet, og går på mykhet fremfor styrke syns jeg.

Jeg tok dette siden jeg husker det fra barndomen, og han gjorde det med slik lyst og stolthet, hver morgen.

Jeg tenker om litt spe på med en kvelds-joggetur og til våren hardt fysisk arbeide i hagen.

Målet er X-run til sommeren.

 

Lykke til på x-run! Tipper det kan passe for deg siden du er liten og spretten. Hvis du skal begynne å jogge så er Endomondo e.l motiverende. Påskelilje og Lillemus er i alle fall hekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Husker min mormor gjorde gymnastikk på stuegulvet etter.« trim for eldre » som gikk på tv 'n.  Husker sangen : Det går bedre og bedre dag for dag :)

 

:)

Min bestemor også:-)

Bestefars gymnastikk program er nok noe i den duren, bortsett fra at man ikke holder seg i en stol, jeg fant et bilde, som viser noe:

 

Bilderesultat for gym ungdom i norge  1930

Det er i hvert fall gøy å greie å komme inn i en mer daglig gymnastikk rutine.

Jeg ser også på japansk taiso og det ser ut som slik min bestefars morgengymnastikk i stor del gikk ut på,

det er enkelt, og ikke for slitsomt, og man gjør dette disiplinert hver morgen.

Det blir nok mer mykhet enn styrke av dette:-)

Jeg misliker at noen skal se på,så jeg gjør det på rommet før noen våkner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Lykke til på x-run! Tipper det kan passe for deg siden du er liten og spretten. Hvis du skal begynne å jogge så er Endomondo e.l motiverende. Påskelilje og Lillemus er i alle fall hekta.

Selvfølgelig - er det ikke på Endomondo så har det ikke skjedd. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gargamel skrev:

Lykke til på x-run! Tipper det kan passe for deg siden du er liten og spretten. Hvis du skal begynne å jogge så er Endomondo e.l motiverende. Påskelilje og Lillemus er i alle fall hekta.

Takk,

De fleste på X run er store og muskuløse da:-)

Løper med tømmerstokker:-)

Men jeg har sett på det, og jeg så at muskelbuntene hadde problemer dra seg opp etter en line, så...her er det, min litenhet og spretthet forhåpentligvis hjelper meg:-)

Men styrke må jeg likevel trene opp, og kondisjon så takk for tips,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎01‎.‎2017 den 21.58, Lillemus skrev:

Selvfølgelig - er det ikke på Endomondo så har det ikke skjedd. ;) 

Haha :D:D:D

Sant det da! Jeg er blitt helt hekta ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎01‎.‎2017 den 20.30, umakenverdt skrev:

Det ble en dårlig uke denne uken. Har ikke vært helt med, så ble kun rundt en times tur på tirsdag og søndag. Vet ikke helt om det er ok at jeg skriver da, men skal få aktiviteten opp :)

Selvfølgelig kan du skrive uansett! To turer på en time er jo bra da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎23‎.‎01‎.‎2017 den 20.37, cilie skrev:

Hmmm, tok ukas jumboplass igjen🤢 

Flinke dere👏👏

Hvordan går det denne uka? Fredagsettermiddagstur i skogen eller lysløype?

*gir deg et vennlig lite tupp i rompa*

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎01‎.‎2017 den 17.19, Madelenemie skrev:

Hei!

Hver dag gjør jeg min bestefars gym program, det tar ca 30 min, og jeg startet forrige uke.

Han lærte dette fra gymnastiden, dvs gymprogrammet er fra ca 1930 tallet, og går på mykhet fremfor styrke syns jeg.

Jeg tok dette siden jeg husker det fra barndomen, og han gjorde det med slik lyst og stolthet, hver morgen.

Jeg tenker om litt spe på med en kvelds-joggetur og til våren hardt fysisk arbeide i hagen.

Målet er X-run til sommeren.

 

Morsomt at du finner frem hans treningsprogram! Artig! Kan du fortelle litt om øvelsene?

Pga vondt i ryggen får jeg ikke lov til å gjøre annet enn å gå turer (kan gå lange turer da) og gjøre planken. Litt kjedelig, men jeg har bestemt meg for å være flink til å gjøre dette, selv om jeg savner badminton og løping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎01‎.‎2017 den 12.45, påskelilje skrev:

Hvordan går det denne uka? Fredagsettermiddagstur i skogen eller lysløype?

*gir deg et vennlig lite tupp i rompa*

;)

Hei! Har vært på fjellet, så noterer meg en trening, dvs en dag i bakken. Dårlige forhold så gadd ikke mer. Så det går altså like dårlig. Kommet helt ut av det. Får helt panikk av at alt av klær er for trangt... Jeg har så å si ikke klær å trene verken inne eller ute i lenger. Deeet burde i seg selv få meg til å trene sporenstreks, men jeg eier ikke energi eller viljestyrke. Vet ikke hva som må til jeg. Begynner jeg ikke nå, så svinner jo håpet om en god sommer og...

Så flink du er som går tross ryggtrøbbel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, cilie skrev:

Hei! Har vært på fjellet, så noterer meg en trening, dvs en dag i bakken. Dårlige forhold så gadd ikke mer. Så det går altså like dårlig. Kommet helt ut av det. Får helt panikk av at alt av klær er for trangt... Jeg har så å si ikke klær å trene verken inne eller ute i lenger. Deeet burde i seg selv få meg til å trene sporenstreks, men jeg eier ikke energi eller viljestyrke. Vet ikke hva som må til jeg. Begynner jeg ikke nå, så svinner jo håpet om en god sommer og...

Så flink du er som går tross ryggtrøbbel!

Hadde det vært en ide at du hver eneste ettermiddag/kveld på et bestemt klokkeslett (dersom du har temmelig fast arbeidstider dag), gjør noe som er spesielt positivt for kroppen? Sånn at du kommer inn i en rutine der du vet at for eksempel klokka 18 eller 19 skjer det noe spesielt? Det kan for eksempel være:

  • Gå en halvtimes tur i nabolaget (ingen planlegging - finnes ingen unnskyldning for ikke å få det til, bortsett fra dersom du er syk)
  • Gå en times tur i nabolaget eller i skogen (krever liten planlegging, men det "bruker opp" litt mer av tiden din den kvelden
  • Labbe til butikken og kjøpe grønnsaker som du kutter opp og har som kosemat den kvelden og neste dag (legg dem i en bolle med vann og ha i kjøleskapet
  • Drikk en halv liter med vann
  • Dra på treningssenter og ha ei økt (krever litt planlegging)
  • Kjør til ei lysløype og gå/løp en tur
  • Gå i svømmehallen hvis de har kveldsåpent

Etter hvert vil kroppen din og hjernen din innstille seg på at på det tidspunktet skjer det noe spesielt, og du vil kanskje begynne å glede deg til tiden etter middag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎01‎.‎2017 den 8.44, påskelilje skrev:

Hadde det vært en ide at du hver eneste ettermiddag/kveld på et bestemt klokkeslett (dersom du har temmelig fast arbeidstider dag), gjør noe som er spesielt positivt for kroppen? Sånn at du kommer inn i en rutine der du vet at for eksempel klokka 18 eller 19 skjer det noe spesielt? Det kan for eksempel være:

  • Gå en halvtimes tur i nabolaget (ingen planlegging - finnes ingen unnskyldning for ikke å få det til, bortsett fra dersom du er syk)
  • Gå en times tur i nabolaget eller i skogen (krever liten planlegging, men det "bruker opp" litt mer av tiden din den kvelden
  • Labbe til butikken og kjøpe grønnsaker som du kutter opp og har som kosemat den kvelden og neste dag (legg dem i en bolle med vann og ha i kjøleskapet
  • Drikk en halv liter med vann
  • Dra på treningssenter og ha ei økt (krever litt planlegging)
  • Kjør til ei lysløype og gå/løp en tur
  • Gå i svømmehallen hvis de har kveldsåpent

Etter hvert vil kroppen din og hjernen din innstille seg på at på det tidspunktet skjer det noe spesielt, og du vil kanskje begynne å glede deg til tiden etter middag?

Takk for gode tips! Jeg prøver å gjøre noe av det du skisserer, men for meg fungerer det best å gjøre alt dette rett etter eller om mulig før jobb eller før dagen "starter". Har hatt en økt denne uken og satser på minst en til. Spist vanlig mat. Jeg har nok vært litt deppa i det siste, pga ytre omstendigheter, men vet jo at dette bare blir verre ved å trøste meg med smågodt liksom... Jeg undres over hvor raskt kroppen kommer inn i en slik sukkerboble. Samtidig som jeg merker fort hvor glad kroppen blir over balansert og sunn mat istedenfor pannekaker, kjeks og horn med ost....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cilie skrev:

Takk for gode tips! Jeg prøver å gjøre noe av det du skisserer, men for meg fungerer det best å gjøre alt dette rett etter eller om mulig før jobb eller før dagen "starter". Har hatt en økt denne uken og satser på minst en til. Spist vanlig mat. Jeg har nok vært litt deppa i det siste, pga ytre omstendigheter, men vet jo at dette bare blir verre ved å trøste meg med smågodt liksom... Jeg undres over hvor raskt kroppen kommer inn i en slik sukkerboble. Samtidig som jeg merker fort hvor glad kroppen blir over balansert og sunn mat istedenfor pannekaker, kjeks og horn med ost....

Rett etter jobb (eller før da - det passer ikke inn i min B-menneske-rytme!) er jo supert det! Poenget var jo bare at du venner deg til noe positivt hver dag (det trenger ikke være trening) for kroppen :)

En annen ting jeg kom på nå, var at vi har blitt interessert i vegetarmat den siste tida. To av ungene er veldig interessert, og vi prøver stadig ut nye oppskrifter. Det er nye spennende kombinasjoner av krydder og grønnsaker, og en blir ikke så tung i magen av det :-) Vi har vegetarmat 1-2 ganger per uke, fisk 1-2 ganger i uka, og kjøtt 3-4 ganger i uka. Er også bevisste på å spise mindre kjøtt når vi først spiser kjøtt.

Denne uka har menyen vært:

Mandag: Vegetar-karry-gryterett

Tirsdag: Kokt torsk

Onsdag: Stekt kylling

Torsdag: ????? Tror det blir komper - har så dårlig tid i dag. Evt pannekaker.

Fredag: Pizza

Lørdag: taco

Søndag: Skal prøve en ny oppskrift på vegetar-lasagne :-)

Vekta viser foreløpig ikke noe særlig nedgang, men jeg er mindre full i magen i alle fall.

Når det gjelder godteri, så burde jeg prøve med fullstendig stopp igjen. Jeg klarer ikke stoppe hvis jeg har noe tilgjengelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, påskelilje skrev:

Rett etter jobb (eller før da - det passer ikke inn i min B-menneske-rytme!) er jo supert det! Poenget var jo bare at du venner deg til noe positivt hver dag (det trenger ikke være trening) for kroppen :)

En annen ting jeg kom på nå, var at vi har blitt interessert i vegetarmat den siste tida. To av ungene er veldig interessert, og vi prøver stadig ut nye oppskrifter. Det er nye spennende kombinasjoner av krydder og grønnsaker, og en blir ikke så tung i magen av det :-) Vi har vegetarmat 1-2 ganger per uke, fisk 1-2 ganger i uka, og kjøtt 3-4 ganger i uka. Er også bevisste på å spise mindre kjøtt når vi først spiser kjøtt.

Denne uka har menyen vært:

Mandag: Vegetar-karry-gryterett

Tirsdag: Kokt torsk

Onsdag: Stekt kylling

Torsdag: ????? Tror det blir komper - har så dårlig tid i dag. Evt pannekaker.

Fredag: Pizza

Lørdag: taco

Søndag: Skal prøve en ny oppskrift på vegetar-lasagne :-)

Vekta viser foreløpig ikke noe særlig nedgang, men jeg er mindre full i magen i alle fall.

Når det gjelder godteri, så burde jeg prøve med fullstendig stopp igjen. Jeg klarer ikke stoppe hvis jeg har noe tilgjengelig :(

Jeg har ikke spist rødt kjøtt på 20 år, så i normal-tilstand, spiser jeg mye kylling/kalkun/fisk som er ganske lett for magen. Jeg er dessverre ikke særlig glad i annet enn egg og ost av animalske produkter, så derfor må jeg være veldig obs på å ikke komme inn i karbo-karusellen. Der er jeg nå da... Jeg har også stadig mangel på b12. Det kunne sikkert vært bra med mye vegetar-mat, men jeg har en veldig vanskelig mage, så mye av det som rett og slett ikke fungerer. Det jeg er mest opptatt av om dagen er low fodmap. Etter jeg ble anbefalt det av lege, så har jeg fått mange aha-opplevelser. Så kostholdet betyr mye for både vekt, psyken og magen min. Derfor er det igjen helt utrolig at jeg ikke får det til, men altså velger å spise søt karborik mat.

Det høres ut som dere er flinke om dagen! Skjønner godt hva du mener med full stopp ellers blir det anarki... Jeg er gjerne med på en godtestopp fram til påske for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, cilie skrev:

Jeg har ikke spist rødt kjøtt på 20 år, så i normal-tilstand, spiser jeg mye kylling/kalkun/fisk som er ganske lett for magen. Jeg er dessverre ikke særlig glad i annet enn egg og ost av animalske produkter, så derfor må jeg være veldig obs på å ikke komme inn i karbo-karusellen. Der er jeg nå da... Jeg har også stadig mangel på b12. Det kunne sikkert vært bra med mye vegetar-mat, men jeg har en veldig vanskelig mage, så mye av det som rett og slett ikke fungerer. Det jeg er mest opptatt av om dagen er low fodmap. Etter jeg ble anbefalt det av lege, så har jeg fått mange aha-opplevelser. Så kostholdet betyr mye for både vekt, psyken og magen min. Derfor er det igjen helt utrolig at jeg ikke får det til, men altså velger å spise søt karborik mat.

Det høres ut som dere er flinke om dagen! Skjønner godt hva du mener med full stopp ellers blir det anarki... Jeg er gjerne med på en godtestopp fram til påske for eksempel.

Godtestopp fra og med mandag? Vi skal på tur i helga, så jeg har gledet meg til litt hytte-lørdagskos...

Men jeg sier ikke fra meg vin og øl, altså :-P

Deal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎02‎.‎2017 den 10.20, påskelilje skrev:

Godtestopp fra og med mandag? Vi skal på tur i helga, så jeg har gledet meg til litt hytte-lørdagskos...

Men jeg sier ikke fra meg vin og øl, altså :-P

Deal?

Jeg har trappet ned, men vil altså gjerne ha total godtestopp. Er i midlertid litt usikker på om jeg tør si fra denne mandagen og ikke neste... Skal på weekentur kommende uke, og før det noen kjipe greier på jobb - og det kan medføre noen utskeielser og litt tøst...

Skjerping fra kommende mandag (altså at jeg kanskje drikker brus og tar en smil ved krise) og full!! stopp fra neste mandag og fram til påske? Ikke vin osv, men alt av kjeks, is, kaker og cola zero for meg. Det blir 7-8 uker helt uten. Klar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, cilie skrev:

Jeg har trappet ned, men vil altså gjerne ha total godtestopp. Er i midlertid litt usikker på om jeg tør si fra denne mandagen og ikke neste... Skal på weekentur kommende uke, og før det noen kjipe greier på jobb - og det kan medføre noen utskeielser og litt tøst...

Skjerping fra kommende mandag (altså at jeg kanskje drikker brus og tar en smil ved krise) og full!! stopp fra neste mandag og fram til påske? Ikke vin osv, men alt av kjeks, is, kaker og cola zero for meg. Det blir 7-8 uker helt uten. Klar?

Eh... jeg for min del må holde meg til de reglene jeg hadde i høst. Ingenting godteri eller chips eller brus. Men kake og is er lov (sjelden jeg spiser det, men den utskeiingen må jeg ha med).

Du skjerper deg fra kommende mandag, jeg starter med full stopp etter helga.

Yes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Eh... jeg for min del må holde meg til de reglene jeg hadde i høst. Ingenting godteri eller chips eller brus. Men kake og is er lov (sjelden jeg spiser det, men den utskeiingen må jeg ha med).

Du skjerper deg fra kommende mandag, jeg starter med full stopp etter helga.

Yes!

Det blir bra!! Da satser jeg på å passe slalåmklær i påsken :) Dette klarer vi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2017 den 12.46, påskelilje skrev:

Morsomt at du finner frem hans treningsprogram! Artig! Kan du fortelle litt om øvelsene?

Pga vondt i ryggen får jeg ikke lov til å gjøre annet enn å gå turer (kan gå lange turer da) og gjøre planken. Litt kjedelig, men jeg har bestemt meg for å være flink til å gjøre dette, selv om jeg savner badminton og løping!

Hei!

 

Ok jeg skal prøve det, må bare tenke hvordan jeg skal greie å beskrive de øvelsene med ord?

Syns vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎02‎.‎2017 den 13.07, cilie skrev:

Det blir bra!! Da satser jeg på å passe slalåmklær i påsken :) Dette klarer vi!!

Jeg er i gang! Spiste masse godteri i helga, så nå passer det fint med godtestopp. Blir vanskelig når det kommer til bursdager og hytteturer... men jeg skal være standhaftig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg er i gang! Spiste masse godteri i helga, så nå passer det fint med godtestopp. Blir vanskelig når det kommer til bursdager og hytteturer... men jeg skal være standhaftig!!!

Henger meg gjerne på :)

Er jo skikkelig avhengig av Pepsi Max så det blir en ordentlig utfordring. Greier rett og slett ikke å helle ut brusen, men går tom iløpet av dagen så da er det slutt.  Sliter med spisekick, er spent på om det bedrer seg når jeg blir uten Pepsi Max.

Greier jeg å trene så går det også lettere med maten, får lyst på sunnere mat når jeg trener :)

Planken ja, tror jeg skal begynne med den jeg og :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...