Gå til innhold

Jente på 16 - sykle hjem om natta?


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Hva mener dere om å sykle hjem 2 km på en litt øde vei klokka 1 om natta for ei jente på 16? Mannen min ble ordentlig sint på meg i går for at jeg lot dattera vår være ute til 1 og at hun skulle sykle hjem 2 km. Det ble til at jeg ringte henne og sa at hun måtte sykle sammen med noen andre, og det gjorde hun.

Jeg kunne ha hentet henne, men siden hun hadde sykkel, syntes jeg at hun kunne sykle. Er det helt grusomt uforsvarlig? Mannen min et SÅ redd for at det skal skje henne noe, men jeg mener at vi må gi henne frihet og at sjansen for at noe skal skje, er ekstremt liten.  Uff, jeg blir ordentlig lei meg over at han blir så sint, men jeg forstår jo at han blir det fordi han er redd. Jeg mener at vi ikke kan gå rundt å være redd hele tiden for at det skal skje noe med barna.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På sykkel greier du å komme deg unna de fleste farer. Jeg fikk lov å sykle alene akkurat når jeg ville da jeg var 16. Jeg nærmet meg svart belte i Tae-Kwon-do, men det har neppe noen relevans.

Dessuten mener jeg at med unntak av noen svært få steder i enkelte byer, er "faren" med i Norge å være ute på natten svært overdrevet. Hvor ofte, av fem millioner innbyggere, hører du om overfall om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en fornuftig betingelse at hun ikke skulle sykle alene. Jeg tror det er lurt at de venner seg til å ta litt ansvar for hverandre når de skal sent hjem. Regner også med at sykkelen var lovlig utstyrt for å sykle i mørket.

Det er langt større risiko for "vanlige" uhell (og mobiler kan svikte) enn for overfall el.l. om natten. Med disse to forutsetningene synes jeg det var greit - jeg har jo forstått at dere ikke akkurat bor i Chicago :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Veit ikke hvordan miljøet er der dere bor, men jeg hadde nok uansett satt det som betingelse at hun hadde noen å ha følge med. Men jeg synes det var ganske seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mannen din overreagerer. En 16-åring kan fint sykle 2 km alene, og 01 er ikke uvanlig sent når det er fridag dagen etter, slik jeg vurderer det. Når mener mannen din at hun kan sykle 2 km alene da? Neste sommer, eller først når hun er myndig?? Man må få frihet til å gjøre egne erfaringer om man skal bli selvstendig spør du meg :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

Kan ikke helt se problemet med det. I hvertfall ikke hvis hun sykler med noen andre. Det ville jeg satt som betingelse i hvertfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

På sykkel greier du å komme deg unna de fleste farer. Jeg fikk lov å sykle alene akkurat når jeg ville da jeg var 16. Jeg nærmet meg svart belte i Tae-Kwon-do, men det har neppe noen relevans.

Dessuten mener jeg at med unntak av noen svært få steder i enkelte byer, er "faren" med i Norge å være ute på natten svært overdrevet. Hvor ofte, av fem millioner innbyggere, hører du om overfall om natten?

Der er litt sånn jeg også tenker. Samtidig er det jo en større risiko for jenter mht voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 timer siden, laban skrev:

Jeg synes det var en fornuftig betingelse at hun ikke skulle sykle alene. Jeg tror det er lurt at de venner seg til å ta litt ansvar for hverandre når de skal sent hjem. Regner også med at sykkelen var lovlig utstyrt for å sykle i mørket.

Det er langt større risiko for "vanlige" uhell (og mobiler kan svikte) enn for overfall el.l. om natten. Med disse to forutsetningene synes jeg det var greit - jeg har jo forstått at dere ikke akkurat bor i Chicago :D

Ja, kan være enig i at det er klokt å ta følge.  Så det var jo en rimelig innvendig fra mannen som jeg tok til følge og som dattera fulgte opp.

Når det gjelder sykkelen, så "diskuterte" vi det også i dag. Hun har nemlig ikke lys på den. Og der var visst også derfor han hadde blitt så sint i natt. Men det sa han ikke da...

Nei, vi bor vel i den bydelen med minst kriminalitet, tror jeg. Men det kan selvsagt skje her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
52 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Veit ikke hvordan miljøet er der dere bor, men jeg hadde nok uansett satt det som betingelse at hun hadde noen å ha følge med. Men jeg synes det var ganske seint.

Miljøet er rimelig bra. Lite bråk og lite kriminalitet. Hun pleier å være hjemme til tolv, evt halv ett, og jeg har ofte hentet henne. I går ble jeg så glad da jeg snakket med henne halv tolv og hun hadde det så fint (det har jo vært mye krøll med venner opp gjennom...), så jeg sa at hun kunne være ute til ett. Hvorpå pappaen holdt på å få sjokk... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
54 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg syns mannen din overreagerer. En 16-åring kan fint sykle 2 km alene, og 01 er ikke uvanlig sent når det er fridag dagen etter, slik jeg vurderer det. Når mener mannen din at hun kan sykle 2 km alene da? Neste sommer, eller først når hun er myndig?? Man må få frihet til å gjøre egne erfaringer om man skal bli selvstendig spør du meg :) 

Det lurer jeg også på. Vi kan jo ikke beskytte dem alltid. Tror han vil passe på henne til hun flytter hjemmefra om tre år. .. Jeg fikk stor frihet som ungdom og satte veldig stor pris på den tilliten fra mine foreldre. Jeg var nok litt dumdristig noen ganger og hadde kanskje flaks. Alt gikk bra, og jeg elsket friheten jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
29 minutter siden, Andreaswell skrev:

Kan ikke helt se problemet med det. I hvertfall ikke hvis hun sykler med noen andre. Det ville jeg satt som betingelse i hvertfall :) 

Ja, det var en ok betingelse at hun syklet sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kl 01 på natten, 16 år, hjelpesløs jente,  alene og med en sykkel som eneste middel til å komme seg unna ved et evnt møte med en overgriper. Aldri alene på natterstid på øde strekninger. Jeg hadde hentet eller måttet blitt forsikret om at hun ikke syklet alene. Jeg forstår din mann. Det er lett å tenke at det går bra, ufarliggjøre, skjer sjelden osv. Men ikke pokker om jeg hadde tatt den sjansen i dagens samfunn. 

Anonymkode: 09dec...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, påskelilje skrev:

Når det gjelder sykkelen, så "diskuterte" vi det også i dag. Hun har nemlig ikke lys på den. Og der var visst også derfor han hadde blitt så sint i natt. Men det sa han ikke da...

Det er noe som har blitt påbudt, tror jeg. Så det er greit å få det i orden nå til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
2 timer siden, laban skrev:

Det er noe som har blitt påbudt, tror jeg. Så det er greit å få det i orden nå til sommeren.

Ja, enig i det. Men det kan da mannen ordne sjøl da, synes jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 kilometer på sykkel det er jo bare et par minutter om du tråkker til litt på pedalene...

På et øde sted vil du neppe bli voldtatt eller påkjørt etter et par minutter alene i mørket  (selv uten lykt på sykkelen), nei ville ikke bekymret meg for det

På Oslo øst eller sentrum ville jeg nok ikke sent en jentunge alene i mørket nei, selv om det kan være veldig berikende å oppleve mangfoldet i den byen der på kroppen nattestid ;) Men da er det vel bedre å bare flytte isteden for å være redd for sine naboer på den måten, og det er vel derfor de som kan flykte flykter fra oslo øst, mens politikerne snakker om all den flotte berikelsen som foregår, men det blir vel litt offtopic :ph34r:

Anonymkode: 3cb05...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På Oslo øst eller sentrum ville jeg nok ikke sendt en jentunge alene i mørket nei, selv om det kan være veldig berikende å oppleve mangfoldet i den byen der på kroppen nattestid  

Anonymkode: 3cb05...bf0

Oppleve mangfoldet på kroppen, hva mener du egentlig med det? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det vel bedre å bare flytte isteden for å være redd for sine naboer på den måten, og det er vel derfor de som kan flykte flykter fra oslo øst, mens politikerne snakker om all den flotte berikelsen som foregår, men det blir vel litt offtopic 

Det er svært off topic, ja.  Fatter ikke hva unyanserte rykter om halve Oslo har med å sykle 2 km i Kristiansand å gjøre.

Men når først saken er oppe: Det er trolig langt tryggere å sykle hjem i Oslo sent om kvelden, enn å stå i taxikø.  Det er i sistnevnte det ofte blir bråk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, påskelilje skrev:

Hva mener dere om å sykle hjem 2 km på en litt øde vei klokka 1 om natta for ei jente på 16? Mannen min ble ordentlig sint på meg i går for at jeg lot dattera vår være ute til 1 og at hun skulle sykle hjem 2 km. Det ble til at jeg ringte henne og sa at hun måtte sykle sammen med noen andre, og det gjorde hun.

Jeg kunne ha hentet henne, men siden hun hadde sykkel, syntes jeg at hun kunne sykle. Er det helt grusomt uforsvarlig? Mannen min et SÅ redd for at det skal skje henne noe, men jeg mener at vi må gi henne frihet og at sjansen for at noe skal skje, er ekstremt liten.  Uff, jeg blir ordentlig lei meg over at han blir så sint, men jeg forstår jo at han blir det fordi han er redd. Jeg mener at vi ikke kan gå rundt å være redd hele tiden for at det skal skje noe med barna.

Noen synspunkter?

Kanskje er jeg uansvarlig, men jeg ville ikke hatt problemer med å la en normalt ansvarlig 16-åring sykle alene hjem 2 km. på natten. Som andre er inne på er det på tide å slakke litt på tøylene, og dette høres ikke farlig ut i mine ører. Tror mye annet er farligere enn akkurat denne sykkelturen (men bør selvfølgelig ha reflekser og lys, selv i lyse sommernetter).

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Mulig jeg hadde syklet i mot datteren min, men det er egentlig litt hysterisk med tanke på hvor trygt det er de fleste steder i landet.

Jeg synes uansett ikke mannen din skulle blitt sint. Det er ikke opplagt hvor man skal trekke grensen.

Det er veldig uvanlig med overfallsvoldtekter. Det er bare litt vanligere enn drap, og det meste skjer i Oslo. Jeg synes folk må slutte å tro at verden er farligere for jenter enn for gutter. Kanskje folk har en ide om at gutter ikke er forsvarsløse? En ung gutt har større risiko for å bli banket opp av en gjeng. Kanskje ikke så ille som overfallsvoldtekt men mye vanligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig syns jeg det er litt seint om kvelden . Og 16 år er enda litt ungt. Da de var 18 år kunne de jo bestemme selv men jeg likte å kunne ha kontakt via  telefon og se de "vell i hus "før jeg la meg til å sove..:). Senere har to av ungdommene mine reist rundt i verden og bodd både i Afrika og europeiske storbyer. 

Jeg forstår begge sine synspunkter. Det at din mann ble sinnt er vel mer et tegn på frykt. Noen trenger mer tid på å slippe ungene ut i verden , noe de selvfølgelig må gjøre ette hvert.   

Anonymkode: 2ce16...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...