Gå til innhold

Eliten


Villanda

Anbefalte innlegg

Hva er disse greiene med uføre og eliten på dol? Om man et ufør eller i lønna arbeid, er det det som definerer hvem man er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et begrep noen, spesielt en, bruker (ref annen tråd). Grovt sett kan du vel si at brukermassen på DOL har ganske glidende overganger mellom å trenge hjelp og gi hjelp. Det er også noe som forandres over tid. I 2013 stilte jeg mest spørsmål. I dag svarer jeg mest. Ett eller annet sted på det spekteret befinner de fleste seg her.

Dog er det noen brukere her (som ofte karakteriseres som "DOL-fruene") som ikke trenger noen form for hjelp og som kun svarer på spørsmål. Av de som bruker DOL til å klage på livet generelt og trygdespørsmål spesielt, karakteriseres disse som "eliten" - med et ganske stort innslag av sarkasme og spydighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Dog er det noen brukere her (som ofte karakteriseres som "DOL-fruene") som ikke trenger noen form for hjelp og som kun svarer på spørsmål. 

Tror mange av "DOL-fruene" har sine ting å streve med, men at de ikke ser behov for å legge ut om dem på DOL, uten at det dermed betyr at de mestrer alt og ikke behøver noen form for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Tror mange av "DOL-fruene" har sine ting å streve med, men at de ikke ser behov for å legge ut om dem på DOL, uten at det dermed betyr at de mestrer alt og ikke behøver noen form for hjelp.

I denne konteksten "trenger hjelp her på DOL" da. 

Det er for øvrig ikke mitt begrep dette. Bare registrerer at det blir brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 minutter siden, Xtra skrev:

Tror mange av "DOL-fruene" har sine ting å streve med, men at de ikke ser behov for å legge ut om dem på DOL, uten at det dermed betyr at de mestrer alt og ikke behøver noen form for hjelp.

Enig med deg. Vi er nok mange som strever med ulike ting, og mange av oss har delt mye personlig her på DOL opp gjennom årene, men vi har kommet til at vi begrenser utleveringen her.... slik er det i alle fall for min del.

Innimellom løfter jeg imidlertid litt på sløret og deler litt av mitt privatliv. Synes en bør gjøre det av og til, ellers blir DOL dørgende kjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, påskelilje skrev:

Enig med deg. Vi er nok mange som strever med ulike ting, og mange av oss har delt mye personlig her på DOL opp gjennom årene, men vi har kommet til at vi begrenser utleveringen her.... slik er det i alle fall for min del.

Innimellom løfter jeg imidlertid litt på sløret og deler litt av mitt privatliv. Synes en bør gjøre det av og til, ellers blir DOL dørgende kjedelig. 

Du og Xtra er jo greie da, sånn til å være DOL-fruer mener jeg :D:D:D 

At man ikke vil utlevere for mye private ting, er jo ganske forståelig på et forum. Du har jo en bra balanse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Du og Xtra er jo greie da, sånn til å være DOL-fruer mener jeg :D:D:D 

At man ikke vil utlevere for mye private ting, er jo ganske forståelig på et forum. Du har jo en bra balanse der.

Hehe - takk for det! Jeg har lært den harde veien. Ble avslørt for noen år siden av et familiemedlem. Fy søren som jeg skammet meg da vedkommende fortalte det   :wacko::(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for advarsel dere med nic . Mener dere at man ikke bør dele noe på psykiatri heller.?. 

Anonymkode: 98bba...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for advarsel dere med nic . Mener dere at man ikke bør dele noe på psykiatri heller.?. 

Anonymkode: 98bba...4ed

Jo, en kan få mye hjelp her, det er det mange som har fått. Men det kan være lurt å begrense detaljer om barn og ektefeller - slik at det ikke er så lett å kjenne deg igjen. Om du kun skriver om f. Eks depresjon, så er det ikke så lett å "finne" deg, men om du også skriver at du f. Eks spiller obo, har fem barn og bor i Lillesand - så vil de som kjenner deg og som leser her, kunne gjenkjenne deg. Og det kan være litt kjipt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, påskelilje skrev:

Jo, en kan få mye hjelp her, det er det mange som har fått. Men det kan være lurt å begrense detaljer om barn og ektefeller - slik at det ikke er så lett å kjenne deg igjen. Om du kun skriver om f. Eks depresjon, så er det ikke så lett å "finne" deg, men om du også skriver at du f. Eks spiller obo, har fem barn og bor i Lillesand - så vil de som kjenner deg og som leser her, kunne gjenkjenne deg. Og det kan være litt kjipt....

Forstår det. Men noen ganger blir noen med nic irritert over at man ikke kommer med flere detaljer. Jeg har gjerne følt meg presset til å si mer enn jeg ønsker. Gjerne med en kommentar om at jeg ikke kan vente noe hjelp siden de ikke kjenner meg fordi jeg er anonym. Selv kjenner jeg jo ikke dere. 

Har prøvd å være forsiktig. Godt å bli minnet på det . :)

Anonymkode: 98bba...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det. Men noen ganger blir noen med nic irritert over at man ikke kommer med flere detaljer. Jeg har gjerne følt meg presset til å si mer enn jeg ønsker. Gjerne med en kommentar om at jeg ikke kan vente noe hjelp siden de ikke kjenner meg fordi jeg er anonym. Selv kjenner jeg jo ikke dere. 

Har prøvd å være forsiktig. Godt å bli minnet på det . :)

Anonymkode: 98bba...4ed

Det var vel en litt unyansert fremstilling. "Irritasjon" var vel også å strekke det litt langt. Svaret en bruker gir blir kun så godt som trådstarters innlegg og i mange tilfeller trenger man en god del mer informasjon for å forsøke å gi et noenlunde ok svar. Det er med andre ord gjort i beste mening når man etterlyser mer informasjon. Det er helt klart tilfeller/situasjoner hvor en trådstarter av ulike grunner ikke ønsker å dele mer enn absolutt nødvendig og det er selvsagt også helt ok, men når de samme emnene går igjen ville svarene blitt langt bedre om den aktuelle trådstarter hadde et nick man kjente til fra før og kjente noe av historien til for å få et bredere perspektiv. Vi mennesker bestå av veldig mye mer enn de få ordene og setningene på et nettforum, å få et litt bredere blikk kan ofte hjelpe med å forstå trådstarter på en bedre måte.

Jeg ser forøvrig poenget ditt med at du ikke kjenner "oss"/DOL på "den måten". Det er helt forståelig at man da vegrer seg for å åpne opp litt mer.  Jeg synes det er trist at du tolker det som at ingen ønsker å svare fordi du er anonym, poenget er vel mer at å gi deg noen vettuge svar er vanskelig fordi vi kjenner ikke til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, XbellaX skrev:

Det var vel en litt unyansert fremstilling. "Irritasjon" var vel også å strekke det litt langt. Svaret en bruker gir blir kun så godt som trådstarters innlegg og i mange tilfeller trenger man en god del mer informasjon for å forsøke å gi et noenlunde ok svar. Det er med andre ord gjort i beste mening når man etterlyser mer informasjon. Det er helt klart tilfeller/situasjoner hvor en trådstarter av ulike grunner ikke ønsker å dele mer enn absolutt nødvendig og det er selvsagt også helt ok, men når de samme emnene går igjen ville svarene blitt langt bedre om den aktuelle trådstarter hadde et nick man kjente til fra før og kjente noe av historien til for å få et bredere perspektiv. Vi mennesker bestå av veldig mye mer enn de få ordene og setningene på et nettforum, å få et litt bredere blikk kan ofte hjelpe med å forstå trådstarter på en bedre måte.

Jeg ser forøvrig poenget ditt med at du ikke kjenner "oss"/DOL på "den måten". Det er helt forståelig at man da vegrer seg for å åpne opp litt mer.  Jeg synes det er trist at du tolker det som at ingen ønsker å svare fordi du er anonym, poenget er vel mer at å gi deg noen vettuge svar er vanskelig fordi vi kjenner ikke til deg. 

Jeg forstår absolutt hva du sier. Jeg er fullt klar over at et svar avhenger av hvor mye informasjon man gir. Jeg har ofte fått gode svar og god hjelp jeg. :)
Noen ganger skulle jeg ønske at dere var litt mindre opptatt av å forsvare hverandre og kanskje se at det er noe i det jeg sier?
Det er noen ( ikke alle)  som tydelig og direkte har gitt utrykk for irritasjon ( frustrasjon eller hvilket ord du mener jeg bør bruke) ang dette jeg snakker om flere ganger. 
Jeg har da gjerne gitt mer utfyllende informasjon  men likevel ikke fått noe mer tilbakemelding . Da har jeg følt at noen er mer opptatt av å demonstrere et poeng enn å vise interesse  for saken det gjelder. Det oppleves faktisk ikke noe særlig.  
Hvis intensjonen er å hjelpe så spør man høflig og svarer så godt man kan hvis personen gir mer informasjon ?. 
Andre har dessuten fint kunnet svare med den informasjonen de allerede har fått. 

 

Anonymkode: 98bba...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, påskelilje skrev:

Enig med deg. Vi er nok mange som strever med ulike ting, og mange av oss har delt mye personlig her på DOL opp gjennom årene, men vi har kommet til at vi begrenser utleveringen her.... slik er det i alle fall for min del.

Innimellom løfter jeg imidlertid litt på sløret og deler litt av mitt privatliv. Synes en bør gjøre det av og til, ellers blir DOL dørgende kjedelig. 

Godt poeng! Synes DOL sliter med sistnevnte om dagen. Kanskje vi må begynne å dele mer, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, påskelilje skrev:

Hehe - takk for det! Jeg har lært den harde veien. Ble avslørt for noen år siden av et familiemedlem. Fy søren som jeg skammet meg da vedkommende fortalte det   :wacko::(

Det ble jeg og - ble aldri det samme å skrive her igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det. Men noen ganger blir noen med nic irritert over at man ikke kommer med flere detaljer. Jeg har gjerne følt meg presset til å si mer enn jeg ønsker. Gjerne med en kommentar om at jeg ikke kan vente noe hjelp siden de ikke kjenner meg fordi jeg er anonym. Selv kjenner jeg jo ikke dere. 

Har prøvd å være forsiktig. Godt å bli minnet på det . :)

Anonymkode: 98bba...4ed

Man må vel veie det opp mot hverandre. Bedre hjelp med mer deling, men med fare for å bli gjenkjent. Mindre hjelp, men anonymitet ved mindre deling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cilie skrev:

Godt poeng! Synes DOL sliter med sistnevnte om dagen. Kanskje vi må begynne å dele mer, hehe!

Hear hear, har lurt på hvordan det går med deg! 

 

(oppdater gjerne - evt. på PM :) )

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg prøver å unngå å si noe som absolutt ikke tåler dagens lys, siden det er sannsynlig å bli oppdaget før eller siden.

Det virker risikabelt å ha fast nick over lang tid hvis man skal diskutere sensitive familie- og jobbproblemer.

Jeg skjønner godt at folk er anonyme, men det kunne kanskje vært en ide å bruke et midlertidig nick når man disluterer bestemte, sensitive  tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg skjønner godt at folk er anonyme, men det kunne kanskje vært en ide å bruke et midlertidig nick når man disluterer bestemte, sensitive  tema.

Det var enklere før, nå går det vel ikke an å bruke "engangsnick". I så fall må man skrive som anonym, men undertegne med noe i selve teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ønsket å være anonym. Så forteller en av dere at det er lett å kjenne meg igjen . Hun forteller også hvordan man kan kjenne meg igjen. 

Nå stoler jeg ikke på noen lenger. Det er lett å være naiv og godtroende i begynnelsen. jeg har fått meg en viktig lærepenge. 

Anonymkode: 98bba...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...