Gå til innhold

Eliten


Villanda

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsket å være anonym. Så forteller en av dere at det er lett å kjenne meg igjen . Hun forteller også hvordan man kan kjenne meg igjen. 

Nå stoler jeg ikke på noen lenger. Det er lett å være naiv og godtroende i begynnelsen. jeg har fått meg en viktig lærepenge. 

Anonymkode: 98bba...4ed

Det er vel ikke noe galt i at noen kjenner deg igjen her inne, de bruker det ikke mot deg på noen måte. Tror mange av oss som skriver en del her ville bli gjenkjent selv om vi skrev som anonym. Om man bruker spesielle skrivemåter som egen tegnsetting etc. er det selvfølgelig større sjanse/fare for å bli gjenkjent fra gang til gang (men ingen vet jo likevel hvem du er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår absolutt hva du sier. Jeg er fullt klar over at et svar avhenger av hvor mye informasjon man gir. Jeg har ofte fått gode svar og god hjelp jeg. :)
Noen ganger skulle jeg ønske at dere var litt mindre opptatt av å forsvare hverandre og kanskje se at det er noe i det jeg sier?

Tenker du i forhold til det jeg skrev nå eller er det noe annet? Jeg vet ikke helt hvem det er jeg forsvarer, jeg forsøkte å rydde litt opp i det jeg synes var en noe unyansert fremstilling. Om du henger rundt her lenge nok vil du se at vi alle har relativt sterke diskusjoner med hverandre, på samme tid opplever jeg at vi har respekt og raushet for hverandres ulike syn og oppfattelser. Vi kan sikkert oppleves som en sterk "klikk", og det er egentlig helt naturlig når vi har vært på samme nettsted i et tosifret antall år men vi er også takknemlig for nye sjeler som finner veien inn. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen ( ikke alle)  som tydelig og direkte har gitt utrykk for irritasjon ( frustrasjon eller hvilket ord du mener jeg bør bruke) ang dette jeg snakker om flere ganger. 
Jeg har da gjerne gitt mer utfyllende informasjon  men likevel ikke fått noe mer tilbakemelding . Da har jeg følt at noen er mer opptatt av å demonstrere et poeng enn å vise interesse  for saken det gjelder. Det oppleves faktisk ikke noe særlig.  
Hvis intensjonen er å hjelpe så spør man høflig og svarer så godt man kan hvis personen gir mer informasjon ?. 
Andre har dessuten fint kunnet svare med den informasjonen de allerede har fått. 

Anonymkode: 98bba...4ed

Jeg ser poenget ditt om man har kommet med mye sensitiv informasjon og ikke får noe som helst feedback, det er ugreit og det kjennes som om man har utlevert seg unødvendig. På samme tid så må vi ha i bakhodet at den informasjonen som kom kan gjøre at spørsmålet rett og slett ble for vanskelig å svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Villanda skrev:

Hva er disse greiene med uføre og eliten på dol? Om man et ufør eller i lønna arbeid, er det det som definerer hvem man er?

"Eliten" er de friske med et fullverdig liv med jobb, familie, hobbies, penger og reiser, som har alt på stell.

Anonymkode: 1b980...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, XbellaX skrev:

Tenker du i forhold til det jeg skrev nå eller er det noe annet? Jeg vet ikke helt hvem det er jeg forsvarer, jeg forsøkte å rydde litt opp i det jeg synes var en noe unyansert fremstilling. Om du henger rundt her lenge nok vil du se at vi alle har relativt sterke diskusjoner med hverandre, på samme tid opplever jeg at vi har respekt og raushet for hverandres ulike syn og oppfattelser. Vi kan sikkert oppleves som en sterk "klikk", og det er egentlig helt naturlig når vi har vært på samme nettsted i et tosifret antall år men vi er også takknemlig for nye sjeler som finner veien inn. 

 

Jeg ser poenget ditt om man har kommet med mye sensitiv informasjon og ikke får noe som helst feedback, det er ugreit og det kjennes som om man har utlevert seg unødvendig. På samme tid så må vi ha i bakhodet at den informasjonen som kom kan gjøre at spørsmålet rett og slett ble for vanskelig å svare på. 

Har nok mer med tidligere erfaringer å gjøre. Takk for godt svar og at du også kan se det fra min side .:)

Anonymkode: 98bba...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Eliten" er de friske med et fullverdig liv med jobb, familie, hobbies, penger og reiser, som har alt på stell.

Anonymkode: 1b980...ecb

Jeg har ikke hobbies. Ergo ikke fullverdig elite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsket å være anonym. Så forteller en av dere at det er lett å kjenne meg igjen . Hun forteller også hvordan man kan kjenne meg igjen. 

Nå stoler jeg ikke på noen lenger. Det er lett å være naiv og godtroende i begynnelsen. jeg har fått meg en viktig lærepenge. 

Anonymkode: 98bba...4ed

Jeg synes det er rart om du bruker min tilbakemelding om hva som gjør at du på sett og vis er litt "gjenkjennelig", selv når du skriver som AnonymBruker,,som et argument for å ikke stole på noen. Jeg ville ha trodd at du syntes det var ok å bli gjort oppmerksom på nettopp hvilke faktorer som gjorde dette, slik at du kan velge om du vil fortsette å være litt gjenkjennelig eller ikke.

Det er jo ikke snakk om gjenkjennelig i RL; kun gjenkjennelig på den måten at det av og til er mulig å skille mellom ulike AnonymBruker-innlegg. Når det er sagt, så bør du kanskje være mer forsiktig med å oppgi konkrete forhold eller kombinasjoner av konkrete forhold, for det er jo dette som evt kan gjøre deg fullt identifiserbar for folk utenfor dol. Tror ikke andre brukere på dol som interessert i hvilken identifiserbar person som står bak et innlegg, dette er jo et nettsted som krever at folk er anonyme (dvs. ikke oppgir navn) når de poster innlegg.

Jeg tenker at noe av det man skal være veldig forsiktig med på nett, er negative omtaler av folk man kjenner (som familie, venner og arbeidskollegaer). Hvis man skriver om for eksempel sine barn, så tenker jeg at det er greit å tenke gjennom hvorvidt vedkommende vil ha grunn til å føle seg krenket, om hun eller han en gang kom over innlegget.

Av og til gjør man seg selv mer "gjenkjennelig" for andre her inne, enn man selv er klar over. Som med alle annen tekst, så formidler man ofte mer enn det konkrete innholdet i en tekst. Man kan bli ganske gjenkjennelig for andre bruker gjennom bestemte gjentagende temavalg og fraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Eliten" er de friske med et fullverdig liv med jobb, familie, hobbies, penger og reiser, som har alt på stell.

Anonymkode: 1b980...ecb

Hvem er det nå som har ALT på stell? Alle har sitt, tenker jeg. Synes dette med fullverdig liv er litt tullete og ullent. Er det Vanskelig å akseptere egen situasjon? 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Jeg synes det er rart om du bruker min tilbakemelding om hva som gjør at du på sett og vis er litt "gjenkjennelig", selv når du skriver som AnonymBruker,,som et argument for å ikke stole på noen. Jeg ville ha trodd at du syntes det var ok å bli gjort oppmerksom på nettopp hvilke faktorer som gjorde dette, slik at du kan velge om du vil fortsette å være litt gjenkjennelig eller ikke.

Det er jo ikke snakk om gjenkjennelig i RL; kun gjenkjennelig på den måten at det av og til er mulig å skille mellom ulike AnonymBruker-innlegg. Når det er sagt, så bør du kanskje være mer forsiktig med å oppgi konkrete forhold eller kombinasjoner av konkrete forhold, for det er jo dette som evt kan gjøre deg fullt identifiserbar for folk utenfor dol. Tror ikke andre brukere på dol som interessert i hvilken identifiserbar person som står bak et innlegg, dette er jo et nettsted som krever at folk er anonyme (dvs. ikke oppgir navn) når de poster innlegg.

Jeg tenker at noe av det man skal være veldig forsiktig med på nett, er negative omtaler av folk man kjenner (som familie, venner og arbeidskollegaer). Hvis man skriver om for eksempel sine barn, så tenker jeg at det er greit å tenke gjennom hvorvidt vedkommende vil ha grunn til å føle seg krenket, om hun eller han en gang kom over innlegget.

Av og til gjør man seg selv mer "gjenkjennelig" for andre her inne, enn man selv er klar over. Som med alle annen tekst, så formidler man ofte mer enn det konkrete innholdet i en tekst. Man kan bli ganske gjenkjennelig for andre bruker gjennom bestemte gjentagende temavalg og fraser.

Du må gjerne tenke det er rart men det er likevel slik jeg opplever det. Kanskje en som er psyk reagerer lettere med angst og usikkerhet? . Syns det er fint å bli gjort oppmerksom på det du skrev men er ikke sikker på om det ble skrevet som et vennskapelig råd(?). Ble også litt urolig for at andre også ble gitt et tips om hvordan gjenkjenne meg. 
Hvis du mener jeg har utlevert for mye beklager jeg det. Jeg vil absolutt ikke " skade" mennesker jeg er glad i. Tanken er uutholdelig . Har rett og slett følt en falsk trygghet. 
Jeg har vært så naiv at jeg har følt at jeg har hatt en slags tilhørighet med folk innpå her. Føler meg veldig dum når jeg innser fakta. 
Men takk for at du hjelper meg med å være forsiktig og kanskje gradvis klare å slutte på dette forumet. 

 

 

Anonymkode: 98bba...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne tenke det er rart men det er likevel slik jeg opplever det. Kanskje en som er psyk reagerer lettere med angst og usikkerhet? . Syns det er fint å bli gjort oppmerksom på det du skrev men er ikke sikker på om det ble skrevet som et vennskapelig råd(?). Ble også litt urolig for at andre også ble gitt et tips om hvordan gjenkjenne meg. 
Hvis du mener jeg har utlevert for mye beklager jeg det. Jeg vil absolutt ikke " skade" mennesker jeg er glad i. Tanken er uutholdelig . Har rett og slett følt en falsk trygghet. 
Jeg har vært så naiv at jeg har følt at jeg har hatt en slags tilhørighet med folk innpå her. Føler meg veldig dum når jeg innser fakta. 
Men takk for at du hjelper meg med å være forsiktig og kanskje gradvis klare å slutte på dette forumet. 

 

 

Anonymkode: 98bba...4ed

Jeg har ikke sagt at jeg mener du har utlevert for mye, jeg sa noe generelt om hva jeg selv tenker om hva som kan bli problematisk i etterkant å ha postet på nett. Som du se i andre kommentarer i denne tråden, så er det noen som har brent seg på det å skrive om andre i situasjoner hvor de har hatt behov for å ha noen å dele en situasjon med.

Det virker som om du forstår dette forumet litt annerledes enn hvordan jeg forstår det. Du har flere ganger sagt noe om at "alle forsvarer hverandre" eller "alle står sammen"; det virker som om du kanskje tenker at andre har et mye sterkere fellesskap enn hva som er tilfellet og som du så føler du står utenfor. Du er neppe noe mer utenfor enn mange andre brukere her inne, men du får en del motstand på at du ofte har fremmet påstanden om at alle står sammen osv. Også har du også fått noen motforestillinger i forhold hvordan du mener psykiatriforumet burde fungere. Ingenting av dette betyr at du ikke er like velkommen som alle andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje en som er psyk reagerer lettere med angst og usikkerhet?

Jeg synes i hvert fall du gjør denne episoden til noe veldig mye større enn det som var tilfellet. 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble også litt urolig for at andre også ble gitt et tips om hvordan gjenkjenne meg. 

Hun skrev at det gikk an å kjenne deg igjen fordi du hadde skrevet de samme bakgrunnsopplysningene i flere innlegg og dessuten hadde enkelte typiske trekk mht. skrivestil og tegnsetting.  Det kunne man sagt om svært mange andre her også, det er jo bare slik vi "blir kjent med hverandre" her.  Ingen grunn til uro av den grunn, det er ikke sånn at vi andre nå plutselig forsto at vi kan kjenne igjen deg og andre ved å huske innholdet og skrivemåten, såpass visste vi faktisk fra før ;)

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsket å være anonym. Så forteller en av dere at det er lett å kjenne meg igjen . Hun forteller også hvordan man kan kjenne meg igjen. 

Husk på at det hele startet fordi du skrev noe sånt som at "....hvis du hadde sett helheten i innleggene mine, så ville du ..." et eller annet.  Da er det ikke så underlig at man svarer at man faktisk er i stand til å se noe av helheten fordi man tror man kjenner igjen selv de anonyme, men at det er enklere med nick.

Håper du klarer å legge det bak deg, jeg tror dette blir bare verre av ruges på i dagevis.  God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, laban skrev:

Det var enklere før, nå går det vel ikke an å bruke "engangsnick". I så fall må man skrive som anonym, men undertegne med noe i selve teksten.

Jeg savner engangsnickene (og den gamle trådstrukturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, påskelilje skrev:

Enig med deg. Vi er nok mange som strever med ulike ting, og mange av oss har delt mye personlig her på DOL opp gjennom årene, men vi har kommet til at vi begrenser utleveringen her.... slik er det i alle fall for min del.

Innimellom løfter jeg imidlertid litt på sløret og deler litt av mitt privatliv. Synes en bør gjøre det av og til, ellers blir DOL dørgende kjedelig. 

Dol er blitt mye kjedeligere etter at folk sluttet å skrive om engasjerende og kompliserte situasjoner. Det er jo på en måte de som har turt å dele informasjon, som har gjort forumet interessant. Og det er jo også de gangene det kanskje ikke har blitt helt greit i TL i etterkant, som gjør at vi nå kanskje bedre vet hva vi bør være mest forsiktige i forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Villanda skrev:

Hva er disse greiene med uføre og eliten på dol? Om man et ufør eller i lønna arbeid, er det det som definerer hvem man er?

Det er vel bare et par stykker som bruker et slikt skille, og det er også en ganske nyoppfunnet konstruksjon. I en del år tror jeg det gikk et slags skille mellom de som primært skrev på foreldreforumet og de som skrev i psykiatriforumet. De som brukte foreldreforumet aktivt "kjente" hverandres hverdagsliv relativt godt, mens det samme gjaldt utfordringene til de som skrev på psykiatri. I tillegg har det alltid gått noen andre skillelinjer også. Noen har bidratt mye til at forumet har vært interessant gjennom at de har delt reelle og kompliserte situasjoner i sine liv, mens andre mer har  bidratt med kommentere.

Det jeg beskriver tror jeg på en måte var middelalderen på dol. I oldtiden var det annerledes, og i nåtiden er det så få brukere her inne at alle er alle steder.

Det at et par brukere snakker om elite og dolfruer, tror jeg egentlig at vi bør overse i størst mulig grad. Det blir jo ikke noe sannere selv om det gjentas mange ganger, men når det gjentas og gjentas så vil jo i alle fall nye brukere ha grunn til å tro at det er et slikt skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, laban skrev:

Jeg synes i hvert fall du gjør denne episoden til noe veldig mye større enn det som var tilfellet. 

Hun skrev at det gikk an å kjenne deg igjen fordi du hadde skrevet de samme bakgrunnsopplysningene i flere innlegg og dessuten hadde enkelte typiske trekk mht. skrivestil og tegnsetting.  Det kunne man sagt om svært mange andre her også, det er jo bare slik vi "blir kjent med hverandre" her.  Ingen grunn til uro av den grunn, det er ikke sånn at vi andre nå plutselig forsto at vi kan kjenne igjen deg og andre ved å huske innholdet og skrivemåten, såpass visste vi faktisk fra før ;)

Husk på at det hele startet fordi du skrev noe sånt som at "....hvis du hadde sett helheten i innleggene mine, så ville du ..." et eller annet.  Da er det ikke så underlig at man svarer at man faktisk er i stand til å se noe av helheten fordi man tror man kjenner igjen selv de anonyme, men at det er enklere med nick.

Håper du klarer å legge det bak deg, jeg tror dette blir bare verre av ruges på i dagevis.  God helg!

Du uttaler deg skråsikkert om en sak som er mye mer nyansert enn det du beskriver. 

jeg kom med en kommentar i en diskusjon om det å bli gjenkjennt og det å være forsiktig med hva man skriver her. Det var egentlig tanken min med innlegget i denne tråen. 

Du vet at det du skriver vil såre . God helg til deg også . :)

Anonymkode: 98bba...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har ikke sagt at jeg mener du har utlevert for mye, jeg sa noe generelt om hva jeg selv tenker om hva som kan bli problematisk i etterkant å ha postet på nett. Som du se i andre kommentarer i denne tråden, så er det noen som har brent seg på det å skrive om andre i situasjoner hvor de har hatt behov for å ha noen å dele en situasjon med.

Det virker som om du forstår dette forumet litt annerledes enn hvordan jeg forstår det. Du har flere ganger sagt noe om at "alle forsvarer hverandre" eller "alle står sammen"; det virker som om du kanskje tenker at andre har et mye sterkere fellesskap enn hva som er tilfellet og som du så føler du står utenfor. Du er neppe noe mer utenfor enn mange andre brukere her inne, men du får en del motstand på at du ofte har fremmet påstanden om at alle står sammen osv. Også har du også fått noen motforestillinger i forhold hvordan du mener psykiatriforumet burde fungere. Ingenting av dette betyr at du ikke er like velkommen som alle andre.

 

KAN det tenkes at du tar feil av meg ?. At du umulig kan vite hver gang jeg skriver men lar meg stå ansvarlig også får noe andre anonyme skriver ??? 

Anonymkode: 98bba...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det du skriver vil såre .

Anonymkode: 98bba...4ed

Laban forsøker å hjelpe deg. Du mener hun prøver å såre.

Anonymkode: 1cf16...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

KAN det tenkes at du tar feil av meg ?. At du umulig kan vite hver gang jeg skriver men lar meg stå ansvarlig også får noe andre anonyme skriver ??? 

Anonymkode: 98bba...4ed

Jeg vet selvfølgelig ikke hver gang du skriver at det er du som har skrevet innlegget. Jeg har derimot påpekt at en del innlegg har såpass mange fellestrekk, at det er nærliggende å anta at samme bruker har skrevet dem. Men jeg lar ikke deg stå ansvarlig noe annet enn måten du har reagert på ting jeg har skrevet til deg på. Disse reaksjonene har etter hvert blitt ganske lettkjennelige.

Og selvfølgelig kan jeg ta feil. Men det kan vel du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, frosken skrev:

Jeg vet selvfølgelig ikke hver gang du skriver at det er du som har skrevet innlegget. Jeg har derimot påpekt at en del innlegg har såpass mange fellestrekk, at det er nærliggende å anta at samme bruker har skrevet dem. Men jeg lar ikke deg stå ansvarlig noe annet enn måten du har reagert på ting jeg har skrevet til deg på. Disse reaksjonene har etter hvert blitt ganske lettkjennelige.

Og selvfølgelig kan jeg ta feil. Men det kan vel du også?

Jeg har lagt meg flat og innrømmet feil mange ganger jeg. Men det blir visst ikke lagt merke til. Føles som om du har fått imot meg enkelt og greit  Ditt tap forresten for jeg regnes for å være en grei person i RL. 

 

Anonymkode: 98bba...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føles som om du har fått imot meg enkelt og greit  Ditt tap forresten for jeg regnes for å være en grei person i RL. 

Anonymkode: 98bba...4ed

Nei, jeg har ikke i mot DEG, men jeg er ofte uenig med deg.  Det er to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...