Gå til innhold

Respektløst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg driver med homeparty av varer fordi jeg sliter med å få jobb. Jeg er ikke den som maser, men sender gjerne meldinger for å høre om facebokkvenner kan har party mot en flott gave. Jeg har opplevd noen ganger at folk ikke svarer, heller ikke etter andre gangen jeg spør de. Jeg synes dette er sårende og litt respektløst av folk man kjenner. Er det greit at venner ikke gir noe svar om man stiller et lite spørsmål?

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei reklame er reklame, en svarer om en er interesert ellers kaster en bare bort tiden til selgeren

Anonymkode: acc3e...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er helt enig med deg om de ikke kjente meg. Men når man kjenner noen så ville det for meg vært den støreste selvfølge å svare. Men skjønner at andre tenker annerledes. Det går vel an å skrive et høflig "nei" fremfor og bare ignorere deg liksom.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja mest  men også spurt igjen, uten å få svar. Ser de har lest meldingen.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne formen for markedsføring er det ultimate svineri.

Jeg har absolutt ingenting imot reklame, men her utnytter man personlige relasjoner, blander forretning og vennskap, og viktigst; utnytter en venn sin frykt for å miste eller forulempe en venn, i kommersiell hensikt. Tanken er vel også at venner skal kjøpe dritten fordi de stoler på vennene sine. 

Jeg godtar det meste innen markedsføring, adressert reklame/DM, telefonsalg, bruker ikke adblock, fiker ikke til standselgere, osv. osv. Men her går grensen for meg. MLM/homeparties hater jeg.

Det er konseptet jeg ikke liker. Ikke at jeg misliker deg eller har noen formening om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Trist du har den meningen da. Men når man ikke har jobb, så er det godt å komme seg ut og ha noe å gjøre på, se litt folk. Forhåpentligvis er det noen som ser litt nytte i en også. Leit at folk skal se på en som plagsom da, en det ikke er verdt å svare en gang, gjør ikke mitt liv noe lettere det. Trenger noen kroner også , og setter pris på venner som vil hjelpe meg.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driver med homeparty av varer fordi jeg sliter med å få jobb. Jeg er ikke den som maser, men sender gjerne meldinger for å høre om facebokkvenner kan har party mot en flott gave. Jeg har opplevd noen ganger at folk ikke svarer, heller ikke etter andre gangen jeg spør de. Jeg synes dette er sårende og litt respektløst av folk man kjenner. Er det greit at venner ikke gir noe svar om man stiller et lite spørsmål?

Anonymkode: c21b4...9b3

Jeg tror kanskje at folk føler de burde stille opp. At det er vanskelig å si nei og så drar de det litt ut?. Kanskje de håper at noen andre svarer og tar på seg oppgave eller de føler de må ha en god grunn for å si nei. Forstår at det er sårende å ikke få svar. I en fase i livet mitt hadde jeg psykiske problemer og huset var rotete. Jeg orket ikke ha noe party men en venninne spurte stadig om dette og forstod ikke hvorfor jeg sa nei. Jeg ville ikke fortelle henne dette. Hun syns jeg var vrang.. 

Anonymkode: 24b23...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått en slik henvendelse på Facebook så hadde jeg ikke svart. Er ikke spesielt glad i Home party, verken å ha det eller å gå i det. Føler et enormt kjøpepress.

Reklame er reklame uansett måte det kommer på og det svarer jeg kun på hvis jeg vil kjøpe noe. Er også av den oppfatning at varer jeg skal ha skal være tilgjengelig i butikk (har aldri kjøpt på nett heller)

Hvis en perifer venn føler at jeg er frekk som ikke svarer så vil jeg si at det heller er motsatt, at det er frekt å spørre meg om sånt på Facebook. 

Hvis en av vennene mine hadde spurt meg så hadde det skjedd via telefon eller ansikt til ansikt. Da blir det litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men kronene er det ikke du som får. Det er kyniske mennesker over deg som tjener på det.

Beklager skarp kritikk. Det er konseptet jeg hater, ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 Skal ikke venner stille litt opp for hverandre da? For meg som ikke har jobb og lite penger og har problemer pga det, så kunne gode venner heller støttet meg enn å kjøpe noe tilsvarende til samme pris i butikk vel? En annen gang kan det jo være de som trenger hjelp og være uten jobb.

Jeg skulle gjerne startet opp egen butikk, men har ikke sjangs økonomisk sett.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er greit å spørre folk du kjenner godt, tenker jeg, og svarer de ikke, så hadde jeg tatt det som et nei. Å spørre på nytt grenser til mas. Mer perifere facebookvenner ville jeg ikke spurt. Det kan bli veldig masse sånt, så jeg forstår om folk blir lei og ikke gidder å svare. Men vi må også lære oss å si nei til ting vi ikke vil være med på, og da må den som spør tåle å få nei uten å bli fornærmet eller prøve å overtale.

En av venninnene mine sa rett ut at hun ikke liker konseptet, og uansett ikke hadde bruk for Tupperware da en felles venninne spurte henne. Helt greit svar, så jeg tok lærdom av det og begynte å svare det samme. Før hadde jeg ofte gått bare fordi jeg ikke fikk meg til å si nei. Jeg orker ikke å bruke en hel kveld for å handle noen småting. Men det er vel fortsatt en del som synest sånt er hyggelig å gå på, så for all del, det er jo lov å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Skal ikke venner stille litt opp for hverandre da? For meg som ikke har jobb og lite penger og har problemer pga det, så kunne gode venner heller støttet meg enn å kjøpe noe tilsvarende til samme pris i butikk vel? En annen gang kan det jo være de som trenger hjelp og være uten jobb.

Jeg skulle gjerne startet opp egen butikk, men har ikke sjangs økonomisk sett.

Anonymkode: c21b4...9b3

Nå vet jeg ikke hva du selger, men sånne partyvarer er ofte veldig dyre. Og det er jo ikke sikkert vennene dine trenger noe akkurat når du spør dem, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Skal ikke venner stille litt opp for hverandre da? For meg som ikke har jobb og lite penger og har problemer pga det, så kunne gode venner heller støttet meg enn å kjøpe noe tilsvarende til samme pris i butikk vel? En annen gang kan det jo være de som trenger hjelp og være uten jobb.

Jeg skulle gjerne startet opp egen butikk, men har ikke sjangs økonomisk sett.

Anonymkode: c21b4...9b3

Jeg hadde blitt sur om dette var en forventing av en venn. 

Anonymkode: bcae6...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Skal ikke venner stille litt opp for hverandre da? For meg som ikke har jobb og lite penger og har problemer pga det, så kunne gode venner heller støttet meg enn å kjøpe noe tilsvarende til samme pris i butikk vel? En annen gang kan det jo være de som trenger hjelp og være uten jobb.

Jeg skulle gjerne startet opp egen butikk, men har ikke sjangs økonomisk sett.

Anonymkode: c21b4...9b3

Ja, venner skal stille opp for hverandre, men ikke ved å kjøpe varer av en. Dessuten så er det ikke sunt å blande penger og vennskap.

Har ikke vennene mine mat e.l så kan de gjerne få eller låne noen kroner, men hadde de nærmest forlangt at jeg skulle kjøpe varer av dem så hadde jeg sagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forventer ikke noe, men da kan vel ikke de forvente hjelp av meg heller når de gjerne skulle hatt det? Sier de nei til meg, blir det også nei fra meg om de vil ha hjelp til f.eks flytting eller barnepass. Får ikke fem øre for det en gang heller. De får faktisk en flott gave av meg for å gjøre meg en tjeneste.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det samme skal jeg gjøre om de sender meg en melding og spør om en tjeneste. Skal ikke svare, så kan de jo få kjenne hvordan det føles.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel ikke an å sammenligne disse spørsmålene. En flytte jobb eller barnepass er jo normale vennetjenester. Det er ikke en vanlig vennetjeneste å spørre noen om de vil kjøpe noen varer av en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei men de kunne da hatt et homeparty for meg om de var gode venner. Det er den beste hjelp jeg kan få nå som jeg ikke har jobb. Man kan hjelpe andre på mange måter, og ikke tenke så firkanta. Jeg får jo ikke lyst til å hjelpe de heller, når de ikke kan still opp for meg. Jeg trenger hverken hjelp til flytting eller barnepass, men en selfølge jeg skal stille opp for de og de iikke i min situasjon? Nei, det føles ikke riktig.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei men de kunne da hatt et homeparty for meg om de var gode venner. Det er den beste hjelp jeg kan få nå som jeg ikke har jobb. Man kan hjelpe andre på mange måter, og ikke tenke så firkanta. Jeg får jo ikke lyst til å hjelpe de heller, når de ikke kan still opp for meg. Jeg trenger hverken hjelp til flytting eller barnepass, men en selfølge jeg skal stille opp for de og de iikke i min situasjon? Nei, det føles ikke riktig.

Anonymkode: c21b4...9b3

Har du sagt det til dem da, at det er for å hjelpe deg pga økonomiske problemer? For det blir litt annerledes da synes jeg, men jeg synes fortsatt ikke at du skal forvente noe. 

Anonymkode: bcae6...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...