Gå til innhold

Vegetarmat


påskelilje

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Gargamel skrev:

Taco eller fajitas med scampi. Stek scampiene i hvitløk. Det er mye bedre enn kjøttdeig også. 

Scampi er kjempegodt, og jeg spiser det en sjelden gang når jeg får det servert, kan også velge det på buffet. Men jeg er egentlig temmelig kritisk til hvordan oppdrett av scampi foregår, og tenker at jeg ikke introduserer det som en matrett hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Lillemus skrev:

Thaisuppe

400 g kjøttdeig (evt. kyllingfileter / strimlet kylling i småbiter / tilsvarende mengde kikerter eller andre bønner / linser)

1 løk

1 paprika

1 chili

2 ts karri

1 beger creme fraiche

1 boks kokosmelk

( ½ - 1 dl vann om nødvendig, jeg bruker det ikke, liker suppa tykk!)

2 ts rød karripasta

2 ss kalvefond

3 ts gurkemeie

1 lime

1 ts salt

½ ts pepper

1 neve hakket frisk koriander

 

Stek kjøttdeigen i en stekepanne med smør sammen med hakket løk, paprika, chili og karri. Ha alt over i en gryte.

Tilsett creme fraiche og kokosmelk og bland alt godt sammen. Spe evt. suppen med vann til passe konsistens.

Tilsett karripasta, kalvefond, gurkemeie, reve limeskall og saften av en lime.

La suppen småkoke ca. 15 min. Smak til med salt, pepper og evt. mer karripasta hvis du vil ha den litt sterkere. Bland i frisk hakket koriander til slutt og pynt med litt korander og hakket chili ved servering.

Server gjerne med godt brød med smør på. Mmmm….!!!!!!

Beste suppa ever! Du justerer styrken på denne med karripastaen, den er sterk så prøv deg frem om dere ikke er så glad i sterk mat. Om du ikke vil bruke kalvefond kan du sikkert bruke grønnsaksfond (buljong) istedet. Hm. Lenge siden jeg har laget denne nå, tror jeg må lage opp en stor gryte og fryse ned i porsjonsbokser. Kjempekjekt å ha på lur til en dag du er sulten og vil ha noe kjapt - tiner på noen minutter i microen.

Den skal jeg jammen meg prøve! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎08‎.‎2017 den 9.52, Xtra skrev:

Jeg synes hjemmelaget tomatsuppe med mosede linser er veldig godt. Og sunt og mettende :).

Ja, det er godt. Lenge siden jeg har laget det nå :-) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Taco med moste bønner som du krydrer med tacokrydder - kjempegodt!

Ja, det laget vi noen ganger i fjor. Får prøve det igjen! Hva slags type bønner bruker du til det?

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, mariaflyfly skrev:

Finner selvfølgelig ikke igjen den oppskrifta nå. Skal høre med kollegaen i morra! 😊

Veldig gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, påskelilje skrev:

Veldig gjerne!

50 gr Mandler finhakkes så fint som mulig (bruk gjerne en food prosessor)

125 gram Frokostcrackers (halv pakke)

1/2 pakke Philadelphia smøreost

Ca. 1/3 Purre

1,5 dl yoghurt naturell

Kyllingkrydder krydres godt (etter smak)

Bland alt det tørre først, finhakk purre i så små biter som mulig. Krydres godt. Bland ost og yoghurt til en røre. Blir den for tørr kan det tilsettes vann.

Kakene formes i hånden med en spiseskje, slik at kakene blir avlange og flate som karbonadekaker.

Stekes på middels+ varme til de blir gylne på begge sider.

Avkjøles på fat før de serveres med potet og brun/sjysaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, påskelilje skrev:

Supert! Fant den lasagneoppskriften nå:

http://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/sweet-leek-ricotta-and-tomato-lasagne/

Fatter ikke at den ikke dukket opp da vi lette etter den på fredag.

Men du - hva gjør du med sei, bortsett fra fiskegrateng og vanlig stekt?

Sei bruker jeg vel egentlig ikke så mye annet enn til grateng. Mormor tok med seg oppskrifta på seikaker i grava. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, påskelilje skrev:

Ja, det laget vi noen ganger i fjor. Får prøve det igjen! Hva slags type bønner bruker du til det?

De få gangene jeg har laget det har jeg brukt kidneybønner, sånne store røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎08‎.‎2017 den 15.33, mariaflyfly skrev:

Sei bruker jeg vel egentlig ikke så mye annet enn til grateng. Mormor tok med seg oppskrifta på seikaker i grava. :unsure:

Hm.... farmors seikaker var veldig gode. Foreldrene mine har laget det en del ganger, men nå er det noen år siden. Må kanskje sørge for at ikke den oppskriften forsvinner. Husker at det var veldig nøye at en spedde veldig forsiktig med bare litt melk om ganger - eller ble de "korte" :D

Ingen andre seioppskrifter altså? Hmprfffff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, påskelilje skrev:

Ingen andre seioppskrifter altså?

Det finnes mange oppskrifter på fisk i form (i stekeovn) og fiskegryter, da kan man bruke torsk eller sei uten at det blir nevneverdig forskjell? 

Jeg har dessverre ingen konkrete forslag, siden familien ikke er noe glad i hvit fisk.  Dermed lager jeg sånt bare når jeg har kjerringer på besøk, og da blir det mer tilfeldig hva jeg velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

  • 1 år senere...
På 28.8.2017 den 20.18, Lillemus skrev:

Thaisuppe

400 g kjøttdeig (evt. kyllingfileter / strimlet kylling i småbiter / tilsvarende mengde kikerter eller andre bønner / linser)

1 løk

1 paprika

1 chili

2 ts karri

1 beger creme fraiche

1 boks kokosmelk

( ½ - 1 dl vann om nødvendig, jeg bruker det ikke, liker suppa tykk!)

2 ts rød karripasta

2 ss kalvefond

3 ts gurkemeie

1 lime

1 ts salt

½ ts pepper

1 neve hakket frisk koriander

 

Stek kjøttdeigen i en stekepanne med smør sammen med hakket løk, paprika, chili og karri. Ha alt over i en gryte.

Tilsett creme fraiche og kokosmelk og bland alt godt sammen. Spe evt. suppen med vann til passe konsistens.

Tilsett karripasta, kalvefond, gurkemeie, reve limeskall og saften av en lime.

La suppen småkoke ca. 15 min. Smak til med salt, pepper og evt. mer karripasta hvis du vil ha den litt sterkere. Bland i frisk hakket koriander til slutt og pynt med litt korander og hakket chili ved servering.

Server gjerne med godt brød med smør på. Mmmm….!!!!!!

Beste suppa ever! Du justerer styrken på denne med karripastaen, den er sterk så prøv deg frem om dere ikke er så glad i sterk mat. Om du ikke vil bruke kalvefond kan du sikkert bruke grønnsaksfond (buljong) istedet. Hm. Lenge siden jeg har laget denne nå, tror jeg må lage opp en stor gryte og fryse ned i porsjonsbokser. Kjempekjekt å ha på lur til en dag du er sulten og vil ha noe kjapt - tiner på noen minutter i microen.

Hohoiiiii!

Jeg laget suppa di i dag, for første gang! Hadde nesten glemt denne tråden, men så søkte jeg den opp. Helt smaskens god suppe!!!

Byttet ut kjøttdeig med noen soyabiter som likner på kylling, la til hvitløk og ingefær og ananas - og det ble så godt! Fikk skryt fra alle her, inkludert to 17-åringer som tilfeldigvis var her da vi skulle spise 😀😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, påskelilje skrev:

Hohoiiiii!

Jeg laget suppa di i dag, for første gang! Hadde nesten glemt denne tråden, men så søkte jeg den opp. Helt smaskens god suppe!!!

Byttet ut kjøttdeig med noen soyabiter som likner på kylling, la til hvitløk og ingefær og ananas - og det ble så godt! Fikk skryt fra alle her, inkludert to 17-åringer som tilfeldigvis var her da vi skulle spise 😀😀😀

Jeg har noen ganger byttet ut kjøttdeigen med grønne linser og det er også kjempegodt. Den er knallgod den der, kanskje jeg skulle lage opp en kjele igjen og fryse ned, lenge siden sist jeg gjorde det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har noen ganger byttet ut kjøttdeigen med grønne linser og det er også kjempegodt. Den er knallgod den der, kanskje jeg skulle lage opp en kjele igjen og fryse ned, lenge siden sist jeg gjorde det nå.

Sikkert godt med linser i ja!

Du - hva er egentlig forskjellen på grønne, røde og gule linser? Synes de smaker ganske likt. Hiver dem oppi maten ganske ofte for å øke proteininnholdet 😊

Minstejenta spurte håpefullt i dag om det var mer igjen av suppa... Nei, gryta ble omtrent slikket i går sa jeg 😁😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Sikkert godt med linser i ja!

Du - hva er egentlig forskjellen på grønne, røde og gule linser? Synes de smaker ganske likt. Hiver dem oppi maten ganske ofte for å øke proteininnholdet 😊

Minstejenta spurte håpefullt i dag om det var mer igjen av suppa... Nei, gryta ble omtrent slikket i går sa jeg 😁😁😁

Grønne linser er mye større og hardere enn røde og trenger noe lengre koketid, men røde og gule er ganske like vel? De røde er små og trenger ikke mange minutter før de er møre (om jeg husker rett!). Liker de grønne best, de gir mer konsistens i maten synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Grønne linser er mye større og hardere enn røde og trenger noe lengre koketid, men røde og gule er ganske like vel? De røde er små og trenger ikke mange minutter før de er møre (om jeg husker rett!). Liker de grønne best, de gir mer konsistens i maten synes jeg.

Mulig det bare er røde og gule vi har hatt. Jeg kjøpte en stor pose med grønne også, men det stemmer kanskje at vi ikke har åpnet den ennå...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, påskelilje skrev:

Mulig det bare er røde og gule vi har hatt. Jeg kjøpte en stor pose med grønne også, men det stemmer kanskje at vi ikke har åpnet den ennå...!

De røde kan jo brukes til å tykne en suppe med f.eks., de blir mer grøtete når de kokes, de grønne holder fasongen og eser ikke så voldsomt mye. Vi hiver gjerne noen never grønne linser oppi når vi lager chili con carne (bruker aldri oppskrift, bare slenger oppi det vi måtte ha og kaller det chili con carne...) eller andre gryter for å få mer mat og proteiner i retten. :) Billig og godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...