Gå til innhold

Er det egentlig noe poeng å ha kredittkort?


SjørøverAndersen

Anbefalte innlegg

Det lønner seg om du har økonomi til det. Dvs du betaler regningen når den kommer. Da har du gratis lån.

I tillegg kan du få mange goder avhengig av kort, reiseforsikring, bensinrabatt, cashback, eurobonuspoeng, tilgang til lounger, concierge service, sikkerhet ved online shopping, etc. Kredittselskapene gambler på at folk ikke betaler regningene når de kommer. Da tjener de på renta som er skyhøy.

Har du ikke god kontroll på økonomien så skal du klippe kortene, enkelt og greit. De er svartedøden for "fattige". Bare å se på Luksusfellen for å skjønne hva jeg mener.

Forøvrig, jeg kunne aldri funnet på å dele en resturantregning. Den er min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
1 time siden, Xtra skrev:

Dette er jo en annen diskusjon, om enn beslektet, i og med at også dette henger igjen fra den tiden kvinner knapt hadde egne penger.

 

Jeg er dog av den oppfatning at den som inviterer på date bør spandere, med mindre det er avtalt eller opplagt at man skal dele regningen. Jeg hadde blitt litt lang i maska om jeg ble bedt ut på restaurantdate av en jeg ikke kjente noe særlig, og han forventet at jeg skulle dele restaurantregningen. Om vi sammen hadde blitt enige om å gå på resturant hadde saken vært en annen. Samme om man kjenner hverandre; om den ene da foreslår at man går ut og spiser (og det ikke er innlysende at det er en "invitasjon") er det helt naturlig å dele regningen, evt. bytte på å betale.

Jeg har aldri vært på date i den forstand, men er enig med deg i at den som inviterer i utgangspunktet må være klar for å betale.

Samtidig er jeg såpass gammeldags at jeg ville betalt uansett på en date hvis ikke noen sa noe annet.

Hvis noen ønsker å betale sin del eller hele så krangler jeg ikke på det så lenge det er rimelig.

 Jeg og Anne Brith hadde nok krasjet på andre date, når hun latet som hun ville betale for seg, og jeg sa OK. Fanken, heller. Må jo regne med at en moderne kvinne faktisk ønsker å betale hvis hun sier det. Nestem respektløst å nekte henne det. 

Det er litt off topic, men, men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Nei... :huh: Hadde et på Montér en periode da vi bygget ut, men det har ikke vært i bruk på flere år. Jeg bruker vanlig VISA-kort når jeg reiser, og har vel egentlig ikke tenkt så mye over det... Når jeg reiser med mannen, blir det vel gjerne til at vi bruker hans kredittkort, men når jeg da handler for meg selv, bruker jeg VISA-kortet...

Eh... nå følte jeg meg litt gammeldags....!

Vi er enda mer gammeldagse - vi foretrekker å ta ut cash før vi reiser til syden! :D Vi tar ut like mye hver som jeg har i en pung og denne bruker vi av til mat og andre fellesting. Gaver og souvernirer betales av egen lomme. Vi synes vi har mer oversikt over hvor mye vi har brukt på denne måten og for oss fungerer det helt fint. Tar med det vi mener vi trenger den dagen + litt til og resten ligger i safen på hotellrommet.

Jeg har heller ikke kredittkort forøvrig. Aldri hatt og aldri følt behov for heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Uff - jeg har faktisk nylig vært borte i to venninner på min alder, som har blitt separert etter mer enn 20 års ekteskap, og der de ikke har hatt egen konto og eget kort (hvis jeg forstod det rett), og ingen av de to hadde betalt regninger i nettbanken før de flyttet fra mannen...

Trist.

Så ille er det ikke hos oss, heldigvis :P

What?!?!?!?!?!? Seriøst? Du er da på min alder eller litt yngre? Jeg blir 50 neste år og har da vitterlig hatt ansvar for egen økonomi siden jeg flyttet hjemmefra. Finnes det damer på vår alder som er så økonomisk hjelpeløse altså? Går lønna deres inn på mannens konto også? *sjokkert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

De gangene jeg går ut og spiser, med mann eller venner, så betaler vi som regel for oss selv, helt automatisk, - eller altså jeg og mannen betaler sammen altså :P

Med venner betaler man hver for seg, med mindre det er avtalt i forkant at "jeg spanderer" / "jeg betaler i dag". Med en date... Jeg tror nok alle mine 6 dater betale for middagen for oss begge og selv om jeg aldri nevnte noe om det i forkant så forventet jeg det, men hadde ikke løftet et øyenbryn om de hadde ventet at jeg skulle betale selv. :)

Om jeg og kjæresten er ute og spiser så betaler alltid han, med mindre jeg sier på forhånd at "Nei, nå er det min tur til å spandere på deg!" Det har bare blitt sånn, han er generøs på den måte og tjener en god del mer enn meg og vil gjerne betale så da så. Vi har bursdag med 12 dagers mellomrom og det er jo litt komisk at jeg først tar med han ut for å spise og betaler for oss begge og to uker senere tar han med meg ut og betaler for oss begge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi er enda mer gammeldagse - vi foretrekker å ta ut cash før vi reiser til syden! :D Vi tar ut like mye hver som jeg har i en pung og denne bruker vi av til mat og andre fellesting. Gaver og souvernirer betales av egen lomme. Vi synes vi har mer oversikt over hvor mye vi har brukt på denne måten og for oss fungerer det helt fint. Tar med det vi mener vi trenger den dagen + litt til og resten ligger i safen på hotellrommet.

Jeg har heller ikke kredittkort forøvrig. Aldri hatt og aldri følt behov for heller.

Om du tar ut penger på flyplassen før du drar, så får du sykt dårlig kurs. DNB jubler over sånne som dere som står i kø for å gi dem penger.

Økonomisk sett så ta ut penger i minibank på reisestedet, bruk debetkort og ikke la banken du tar ut pengene fra bestemme kursen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 2 kredittkort. Skylder pr dags dato bare 4000,-

 

Det dumme med kredittkort og forbruksgjeld er att det er så lett å bare tenke 5000 til det har jeg råd til, også baller det på seg. For en 3 år siden hadde jeg 85000,- i kredittgjeld. Det var ikke lurt. 

 

 

Anonymkode: d86c6...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 2 kredittkort. Skylder pr dags dato bare 4000,-

 

Det dumme med kredittkort og forbruksgjeld er att det er så lett å bare tenke 5000 til det har jeg råd til, også baller det på seg. For en 3 år siden hadde jeg 85000,- i kredittgjeld. Det var ikke lurt. 

 

 

Anonymkode: d86c6...cdc

Jeg bestiller en del varer på nett og bruker konsekvent bare kredittkort til dette. På restauranter o.l. i utlandet bruker jeg også bare kredittkort.  Betaler bestandig ved forfall og benytter ikke kreditten utover det som er "gratis". 

 

Tror svært mange har kredittkort bare fordi det er en kjekk og sikker måte å betale på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nick skrev:

Om du tar ut penger på flyplassen før du drar, så får du sykt dårlig kurs. DNB jubler over sånne som dere som står i kø for å gi dem penger.

Økonomisk sett så ta ut penger i minibank på reisestedet, bruk debetkort og ikke la banken du tar ut pengene fra bestemme kursen. 

Tar ut direkte i minibank der vi bor. :) Ganske grei kurs tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lillemus skrev:

Tar ut direkte i minibank der vi bor. :) Ganske grei kurs tror jeg.

Å ta ut fremmed valuta i Norge er alltid dyrt. Men ikke sikkert det er så farlig for dere, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Å ta ut fremmed valuta i Norge er alltid dyrt. Men ikke sikkert det er så farlig for dere, da.

Nei, om det koster noen kroner (og det gjør det jo) spiller ikke så stor rolle at det velter hele feriebudsjettet nei. :)  Om jeg ikke husker helt feil så var det vel ca. 75,- kr for å ta ut 3000,- nkr i euro eller noe sånt. Dauer ikke av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Nei, om det koster noen kroner (og det gjør det jo) spiller ikke så stor rolle at det velter hele feriebudsjettet nei. :)  Om jeg ikke husker helt feil så var det vel ca. 75,- kr for å ta ut 3000,- nkr i euro eller noe sånt. Dauer ikke av det.

Det er ikke først og fremst gebyret som er dyrt, det er den vekslingskursen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Det er ikke først og fremst gebyret som er dyrt, det er den vekslingskursen.

Vi har pleid å sjekke opp mot valutakalkulator på nett og det har ikke vært store forskjellen, uten at jeg kan si noe tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi har pleid å sjekke opp mot valutakalkulator på nett og det har ikke vært store forskjellen, uten at jeg kan si noe tall.

Forsøker igjen: Det er dyrt å kjøpe fremmed valuta i Norge, dette gjenspeiles også i kursene du finner på nett.

 

Kursen er mer i din favør om du tar ut i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SjørøverAndersen

OK. Som en annen kommenterte så overså jeg én viktig fordel. Det er en innebygget forsikring mot tap av varer ved handel på nett. Slik jeg forstår det har kredittgiver ansvar for at produktet leveres i riktig stand, sånn som de sier i denne NRK artikkelen: https://www.nrk.no/livsstil/betaler-fortsatt-med-_feil_-kort-1.11814106

Men utover den biten så skjønner jeg ikke hva poenget egentlig er å med å bruke slike kort. Joda, det er jo mulig å bygge opp cashback og lignende over tid. Men når dét er sagt, så må vi jo ofte betale egne gebyr til selger kun for å bruke kredittkortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SjørøverAndersen skrev:

OK. Som en annen kommenterte så overså jeg én viktig fordel. Det er en innebygget forsikring mot tap av varer ved handel på nett. Slik jeg forstår det har kredittgiver ansvar for at produktet leveres i riktig stand, sånn som de sier i denne NRK artikkelen: https://www.nrk.no/livsstil/betaler-fortsatt-med-_feil_-kort-1.11814106

Men utover den biten så skjønner jeg ikke hva poenget egentlig er å med å bruke slike kort. Joda, det er jo mulig å bygge opp cashback og lignende over tid. Men når dét er sagt, så må vi jo ofte betale egne gebyr til selger kun for å bruke kredittkortet. 

Nei, butikken betaler gebyrene. Det er derfor Amex ikke kan brukes overalt, de tar 2,5 %. Prisen for å ha kortene varierer, og det betaler brukeren.

Jeg bruker SAS sine Mastercard og Amex. I år fløy vi gratis på langtur til Asia på business class med de Eurobonus poengene jeg hadde tjent opp på å bruke disse kortene. Eller, jeg måtte betale skatter og avgifter, men det var litt over 4000 kr for to stk. Skulle jeg ha betalt fullpris så hadde de kommet på over 40000 kr.

Poeng godt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2017 den 7.23, emilie321 skrev:

For meg har det vært et taps sluk, men hadde en periode ikke noe valg hvis jeg skulle beholde bilen. Betaler nå ned det jeg kan, men det går sakte ned. Nå har jeg valgt å leve litt mens jeg betaler ned, derfor går det sent.

Jeg bruker kortet når jeg bestiller utenlandstur og bruker kortet også når jeg reiser (1 - 2 ganger i året) Det er tryggere å bruke kredittkortet i utlandet pluss at en får forsikring når en betaler reisen med kredittkort.

Er det ekstra trangt en måned så bruker jeg kortet når jeg fyller bensin.

Nå betaler jeg aldri det en må betale, men alltid mer.

Samme her. Jeg har betalt ned kredittkortet. Har 10 000 kroner stående på det som er banken sine penger, men jeg låner kun av det hvis jeg må. Har litt trang økonomi.. og i tillegg holder jeg å betale ned på et lån så litt tøfft er det, men forsøker å la kredittkortet stå i bakgrunn som en reserve om jeg kommer i knipe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mina1 skrev:

Samme her. Jeg har betalt ned kredittkortet. Har 10 000 kroner stående på det som er banken sine penger, men jeg låner kun av det hvis jeg må. Har litt trang økonomi.. og i tillegg holder jeg å betale ned på et lån så litt tøfft er det, men forsøker å la kredittkortet stå i bakgrunn som en reserve om jeg kommer i knipe. 

Jeg vurderer sterkt om jeg skal selge bilen eller ikke, bilen er også et taps sluk. Men nå er det sånn at bilen hjelper meg til å greie og være sosial og å komme meg rundt på det jeg skal. Hjelper også min gamle mor flere ganger i uka (hun bor noen mil unna), det vil falle bort hvis jeg selger bilen.  Selger jeg bilen så blir jeg iallefall gjeldfri, men livet mitt blir da vesentlig tyngre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil koster skjorta. Er det muligens en løsning å lease en billig bil? Du får eksempelvis en ny Renault Zoe for under 1000 kr måneden, og med et innskudd på 42000. Det er jo ingen BMW, men gjør jobben.

Du bør være av typen som behandler kjøretøy bra så du slipper ekstrakostnader når du leverer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, nick skrev:

Bil koster skjorta. Er det muligens en løsning å lease en billig bil? Du får eksempelvis en ny Renault Zoe for under 1000 kr måneden, og med et innskudd på 42000. Det er jo ingen BMW, men gjør jobben.

Du bør være av typen som behandler kjøretøy bra så du slipper ekstrakostnader når du leverer tilbake.

Den løsningen har jeg ikke tenkt på. Nå har jeg ikke gjeld på bilen (det er en Toyota Yaris), har "bare" kredittkort gjeld. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...