Gå til innhold

Hvor mye bruker du i matbudsjett i måneden? :)


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
På 30.9.2017 den 17.41, Mina1 skrev:

Sier det samme, men tydeligvis er det mulig å bruke 6000 kroner i matbudsjett i måneden tiltross for at jeg er bare en til to personer... Jeg føler ikke at jeg fråtser heller... Det er det som er så ille... 

Jeg vet ikke hvor ofte du spiser på restaurant, men hver gang fristelsen til å bruke 500 kroner på restaurant kommer, kan du jo tenke deg hvor mange middager du får på Kiwi eller Rema til samme prisen :)

4 middager til dere to skal være mulig å få til med denne summen. 

I dag var det bare jeg og yngstejenta som skulle spise middag hjemme. Jeg handlet middag( kyllingfilet ) på Kiwi for 108 kroner til oss begge inkl kalkunskinke til matpakka hennes. 

Hun ville gjerne ha fetaost i salaten, men i dag var jeg gjerrig, så det fikk hun ikke  :) Handlet store tomater i løs vekt også i steden for sherrytomater som er mye bedre ( Men også mye dyrere )

Her kommer et tips for å bruke opp grønnsaksrester i kjøleskapet forresten . 

Firstprice tacolomper ( koster ingenting nesten ) brukes som pizzabunn. Bruk opp grønnsakrester du har i fryseren. Ha ost på toppen og krydre. Kjempegodt :) Ellers kan man ha på pølsebiter, skinke eller annet av rester som begynner å nærme seg utløpsdato. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg vet ikke hvor ofte du spiser på restaurant, men hver gang fristelsen til å bruke 500 kroner på restaurant kommer, kan du jo tenke deg hvor mange middager du får på Kiwi eller Rema til samme prisen :)

4 middager til dere to skal være mulig å få til med denne summen. 

I dag var det bare jeg og yngstejenta som skulle spise middag hjemme. Jeg handlet middag( kyllingfilet ) på Kiwi for 108 kroner til oss begge inkl kalkunskinke til matpakka hennes. 

Hun ville gjerne ha fetaost i salaten, men i dag var jeg gjerrig, så det fikk hun ikke  :) Handlet store tomater i løs vekt også i steden for sherrytomater som er mye bedre ( Men også mye dyrere )

Her kommer et tips for å bruke opp grønnsaksrester i kjøleskapet forresten . 

Firstprice tacolomper ( koster ingenting nesten ) brukes som pizzabunn. Bruk opp grønnsakrester du har i fryseren. Ha ost på toppen og krydre. Kjempegodt :) Ellers kan man ha på pølsebiter, skinke eller annet av rester som begynner å nærme seg utløpsdato. 

 

Takk for tips :) . Er fint med noen slike tips. 

Er mye man kan kjøpe billig. Var å handlet. Kjøpte firstprice taco med saus i til 8.90. Pluss medisterdeig for 10 kroner på tilbud som jeg skal bruke som kjøtt i de. Kjøpte svinesnitzler til 10 kroner. Har ris liggende, så dette er slike middager som jeg ofte pleier å kjøpe , og det er jo billig. Gjelder å gå å kjøpe når det er tilbud eller finne tilbudene :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bevist og dokumentert mange ganger at husholdninger med en person er de dyreste.  Likevel prøver dolere som aldri har prøvd det å bevise noe annet.  For noe tull.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevist og dokumentert mange ganger at husholdninger med en person er de dyreste.  Likevel prøver dolere som aldri har prøvd det å bevise noe annet.  For noe tull.

Anonymkode: 0c69d...93f

Det er ikke tull. En husholdning med en person bruker ikke mer penger på mat. Hvis en da ikke surrer og roter og ikke klarer ha system.

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste blir sikkert at hvis to single personer er naboer så kan de kjøpe dopapir sammen i store mengder og dele for å spare.  Ville det vært mulig med tannpasta også?

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det neste blir sikkert at hvis to single personer er naboer så kan de kjøpe dopapir sammen i store mengder og dele for å spare.  Ville det vært mulig med tannpasta også?

Anonymkode: 0c69d...93f

Nå er du bare tåplig.

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det er ikke så lenge siden jeg ble samboer, så vet ikke helt enda hvor mye vi kommer til å bruke på oss to + yngstedatter på 16 år. 

Vi har opprettet en felles matkonto og begynte med et lite beløp hver som vi i grunnen visste kom til å sprekke. Kontoen brukes til Shampo, såpe, talettpapir osv osv også.

Vi begynte først med et gjerrig beløp. 2000 hver. Altså 4000 til sammen. Det sprakk jo første måneden selvfølgelig iom at vi dro på en ukes ferie og det ble en del restarantbesøk. Vi måtte sette inn nye 1500 hver. Det gikk til sammen 7000 kr forrige måned, men det var pga ferien.

Det gjenstår å se hvordan det går denne måneden. Vi ligger allerede dårlig an :)

Som vi i grunnen skjønte på forhånd, så må vi nok øke dette månedlige beløpet. 6000 til sammen er nok mer passende. Helst 5000, hvis vi får det til , men da kan vi ikke unne oss noen restaurantbesøk og det tror jeg ikke vi er villige til :)

 

Stakkars datteren din fikk ikke hun noe å spise?

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars datteren din fikk ikke hun noe å spise?

Anonymkode: 0c69d...93f

Tuller du med meg nå ? Hun spiste både kylling og salat. Hun er veldig glad i salat :)

Hun fikk ikke fetaost akkurat i dag. Tenkte jeg heller skal kjøpe det til helga .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Tuller du med meg nå ? Hun spiste både kylling og salat. Hun er veldig glad i salat :)

Hun fikk ikke fetaost akkurat i dag. Tenkte jeg heller skal kjøpe det til helga .

I en hel måned mens dere var på ferie?

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I en hel måned mens dere var på ferie?

Anonymkode: 0c69d...93f

Skulle gjerne hatt en måned ferie, men.nei dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevist og dokumentert mange ganger at husholdninger med en person er de dyreste.  Likevel prøver dolere som aldri har prøvd det å bevise noe annet.  For noe tull.

Anonymkode: 0c69d...93f

Sikkert fordi man da lettere tyr til Fjordlands, handler i ferskvareavd osv. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Sikkert fordi man da lettere tyr til Fjordlands, handler i ferskvareavd osv. 

 

 

Det er dyrere å kjøpe inn i små mengder.  Det handler ikke om Fjordland.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dyrere å kjøpe inn i små mengder.  Det handler ikke om Fjordland.

Anonymkode: 0c69d...93f

Det er bare å slenge i fryseren.

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

I en ideell verden burde det ikke være forskjell på om man var en eller flere, men det er mye mer fristende å ty til Fjordland eller takeaway når man bare er én. Det er mye mer motiverende å lage skikkelig middag til flere personer. Folk har ikke uendelig med energi til å planlegge, fryse ned og lage ting fra bunnen av. Det er så mye annet man også skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

I en ideell verden burde det ikke være forskjell på om man var en eller flere, men det er mye mer fristende å ty til Fjordland eller takeaway når man bare er én. Det er mye mer motiverende å lage skikkelig middag til flere personer. Folk har ikke uendelig med energi til å planlegge, fryse ned og lage ting fra bunnen av. Det er så mye annet man også skal gjøre. 

Det handler om prioriteringer. Hvis man velger Fjordland (som ikke smaker godt engang) nytter det ikke å sutre at det er dyrt etterpå.

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Fjordland klarer jeg å styre unna, smaker utvannet og blast. Ett hederlig unntak er risgrøten, den er knallgod.

 

Det som drar opp mitt budget er brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2017 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Det neste blir sikkert at hvis to single personer er naboer så kan de kjøpe dopapir sammen i store mengder og dele for å spare.  Ville det vært mulig med tannpasta også?

Anonymkode: 0c69d...93f

Det er jo en god ide og spleise på en storsekk dopapir med naboen om man ikke har plass til å oppbevare en hel sekk selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å slenge i fryseren.  Det er vanskelig å kjøpe inn mat i store mengder når det er en i husholdningen.  Det koster mer å lage mat til en person enn flere.  Det er også billigere med husholdning på fire enn på to, men når det begynner å bli flere som f.eks. syv eller åtte blir det dyrere igjen.  Jeg snakker om per person.

Jeg forstår ikke hvorfor dette er vanskelig å forstå.  Det har vært gjort undersøkelser på dette selv om jeg ikke gidder google. De som vil kan sjekke SSB.

Dette handler ikke om Fjordland eller take away.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2017 den 8.24, Gargamel skrev:

I en ideell verden burde det ikke være forskjell på om man var en eller flere, men det er mye mer fristende å ty til Fjordland eller takeaway når man bare er én. Det er mye mer motiverende å lage skikkelig middag til flere personer. Folk har ikke uendelig med energi til å planlegge, fryse ned og lage ting fra bunnen av. Det er så mye annet man også skal gjøre. 

Slik som i dag... Veldig fristet å bestille en dolly pizza eller noe annet på døren.. Fordi jeg har ikke bil... og jeg har jamret meg med store magesmerter i flere timer etter at jeg våknet i morges, men jeg er mye bedre nå, men er ganske trøtt og sliten i dag etter å ha våknet på den måten... Også bor jeg alene... Av og til må det være lov å bestille seg noe mat på døren, men jeg er såpass mye bedre nå at jeg tenker på å gå en tur på butikken :) .. Men ingen sterk mat i dag... Spiste taco før leggetid i går kveld, og det er nok derfor jeg fikk så intense magesmerter... Trodde nesten at jeg hadde tarmslyng.. ja jeg trodde faktisk det for det var skremmende vondt. Men det gikk gravdvis over :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Slik som i dag... Veldig fristet å bestille en dolly pizza eller noe annet på døren.. Fordi jeg har ikke bil... og jeg har jamret meg med store magesmerter i flere timer etter at jeg våknet i morges, men jeg er mye bedre nå, men er ganske trøtt og sliten i dag etter å ha våknet på den måten... Også bor jeg alene... Av og til må det være lov å bestille seg noe mat på døren, men jeg er såpass mye bedre nå at jeg tenker på å gå en tur på butikken :) .. Men ingen sterk mat i dag... Spiste taco før leggetid i går kveld, og det er nok derfor jeg fikk så intense magesmerter... Trodde nesten at jeg hadde tarmslyng.. ja jeg trodde faktisk det for det var skremmende vondt. Men det gikk gravdvis over :) . 

Jeg spiser oftere ute etter at jeg ble alene enn ellers og er godt klar over at det koster.  Det kan jeg likevel godt unne meg.  Det handler ikke om det.  Det handler om at matinnkjøp er dyrere i en husholdning for en enn for to.  Jeg har lest en del om dette og i tillegg har jeg erfaring av å bo i forskjellige familieformer og bo alene.  Det handler ikke om å kjøpe to kyllingfileter og fryse ned en.  Det handler f.eks. om å dra til Sverige og kjøpe tyve kyllingfileter og fryste ned nitten.  Det handler om å kjøpe stor spann med sursild og spise siden sursild i hvert mål.  Det handler om å kjøpe store oster i Sverige og måtte bruke dem opp ofl. ofl.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...