Gå til innhold

Hvor mye bruker du i matbudsjett i måneden? :)


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser oftere ute etter at jeg ble alene enn ellers og er godt klar over at det koster.  Det kan jeg likevel godt unne meg.  Det handler ikke om det.  Det handler om at matinnkjøp er dyrere i en husholdning for en enn for to.  Jeg har lest en del om dette og i tillegg har jeg erfaring av å bo i forskjellige familieformer og bo alene.  Det handler ikke om å kjøpe to kyllingfileter og fryse ned en.  Det handler f.eks. om å dra til Sverige og kjøpe tyve kyllingfileter og fryste ned nitten.  Det handler om å kjøpe stor spann med sursild og spise siden sursild i hvert mål.  Det handler om å kjøpe store oster i Sverige og måtte bruke dem opp ofl. ofl.

Anonymkode: 0c69d...93f

En som er alene kan fryse ned mat. Man kan lage mat for flere personer og fryse ned også. :)

Det som er dyrt med å bo alene er at det er kun en inntekt på boutgifter og alt. Mens andre har to inntekter. De kan bruke en hel inntekt på mat. Mens single må dekke boutgifter og annet på samme inntekt. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Mina1 skrev:

En som er alene kan fryse ned mat. Man kan lage mat for flere personer og fryse ned også. :)

Det er ikke alt som egner seg til å fryses ned og mat holder heller ikke ubegrenset i en fryser.  Egentlig begynner jeg å bli lei av uvitenheten og kommentarene her.  Værsågod gå og frys ned tomater, agurk og brokkoli og fortell hva som skjer.  Poteter og youghurt også.  Ja, og brunosten.  Lag dere en gryte med ferske grønnsaker og frys ned og se hva som skjer.  Hvis dere lager ti porsjoner hvor lenge holder det i fryseren?

Det er dyrere med små husholdninger per person.  Det er fakta som "prisbevisste" dolere ikke kan gjøre noe med.  Det handler ikke om Fjordland, bestillingspizza eller fetaost.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alt som egner seg til å fryses ned og mat holder heller ikke ubegrenset i en fryser.  Egentlig begynner jeg å bli lei av uvitenheten og kommentarene her.  Værsågod gå og frys ned tomater, agurk og brokkoli og fortell hva som skjer.  Poteter og youghurt også.  Ja, og brunosten.  Lag dere en gryte med ferske grønnsaker og frys ned og se hva som skjer.  Hvis dere lager ti porsjoner hvor lenge holder det i fryseren?

Det er dyrere med små husholdninger per person.  Det er fakta som "prisbevisste" dolere ikke kan gjøre noe med.  Det handler ikke om Fjordland, bestillingspizza eller fetaost.

Anonymkode: 0c69d...93f

Det vet jeg , for jeg jobber innen mat, er kurset og innlært :) . Haha, så snakker du om at du er lei uvitenhet så tar du skammerlig feil når det gjelder meg dersom det er meg du hinter til som uviten ;):D 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mina1 skrev:

Det vet jeg , for jeg jobber innen mat :) . Haha, så snakker du om at du er lei uvitenhet så tar du skammerlig feil når det gjelder meg dersom det er meg du hinter til som uviten ;):D 

Jeg hinter ikke til noen spesiell og legger vanligvis ikke merke til nickene.  Hvis du ikke vet og har lest undersøkelser på husholdninger og husholdningsbudsjetter så er du uviten uansett hva du jobber med.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hinter ikke til noen spesiell og legger vanligvis ikke merke til nickene.  Hvis du ikke vet og har lest undersøkelser på husholdninger og husholdningsbudsjetter så er du uviten uansett hva du jobber med.

Anonymkode: 0c69d...93f

Jeg er kurset og skolert innen alt som har med oppbevaring av mat å gjøre. Jeg har full peiling på hva man kan fryse ned eller ikke fryse ned. Og hvordan det står seg osv. Jeg jobber med dette daglig. Og bedriften har både kontroller osv om at alt går riktig for seg, så jeg er skolert innen dette, og vet godt hva jeg prater om :) . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mina1 skrev:

En som er alene kan fryse ned mat. Man kan lage mat for flere personer og fryse ned også. :)

Det som er dyrt med å bo alene er at det er kun en inntekt på boutgifter og alt. Mens andre har to inntekter. De kan bruke en hel inntekt på mat. Mens single må dekke boutgifter og annet på samme inntekt. 

Du som jobber innen mat må da forstå forskjellen på å snakke om per person og flere personer.  Det handler ikke om en eller to inntekter, men kostnader ved matinnkjøp.  Hvis du trekker inn strøm, forsikringer, tv, eller aleneforeldre med barn da kan du begynne å snakke om en eller to inntekter.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Jeg er kurset og skolert innen alt som har med oppbevaring av mat å gjøre. Jeg har full peiling på hva man kan fryse ned eller ikke fryse ned. Og hvordan det står seg osv. Jeg jobber med dette daglig. Og får bedriften har både kontroller osv om at alt går riktig for seg, så jeg er skolert innen dette, og vet godt hva jeg prater om :) . 

Godt for deg.  Jeg forstår ikke hvorfor du da skriver som du gjør.  Du lyder ikke en som har utdannelse og peiling.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som jobber innen mat må da forstå forskjellen på å snakke om per person og flere personer.  Det handler ikke om en eller to inntekter, men kostnader ved matinnkjøp.  Hvis du trekker inn strøm, forsikringer, tv, eller aleneforeldre med barn da kan du begynne å snakke om en eller to inntekter.

Anonymkode: 0c69d...93f

Jeg sier at det handler om inntekter dette med kjøp av mat. For man må jo bruke økonomien sin etter hva man har råd til. Jeg har selv levd i en husstand med to inntekter. Ene inntekten gikk til å betale husleie, strøm, forsikring osv, mens vi fråtset på andre intekten. Slik er det ikke å være alene. Mye tøffere og hardere. 

Matbudsjettet må baseres ihenhold til inntekt / inntekter / økonomi også sånn i sin helhet. Og hvor mange personer man er, osv. Det handler ikke bare om hvor mye man bruker per måned... det gjelder hensyn til andre situasjoner også. Det må regnes med.  Man kan ikke sammenligne seg med en som har to inntekter, har 6 barn, osv ... om man er en aleneperson foreks, eller med en som er par med to inntekter.....  Det er det jeg prater om. Ergo kan ikke kostnadene til hver enkelt person på forumet sammenlignes. Kun dersom de er i samme situasjon. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt for deg.  Jeg forstår ikke hvorfor du da skriver som du gjør.  Du lyder ikke en som har utdannelse og peiling.

Anonymkode: 0c69d...93f

Det får være din mening om saken. Men ikke for å fornærme deg, men siden du kommer innpå dette selv: så virker du ganske uviten. Virker ikke helt som om du har anelse om hva du prater om. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mina1 skrev:

Det får være din mening om saken. Men ikke for å fornærme deg, men siden du kommer innpå dette selv: så virker du ganske uviten. Virker ikke helt som om du har anelse om hva du prater om. 

For en stakkars idiot du er.  Nå har jeg fått nok.  Du har i hvert fall ikke utdannelse, men har muligens tatt et kurs og tror at du vet alt.  Punktum finito.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg sier at det handler om inntekter dette med kjøp av mat. For man må jo bruke økonomien sin etter hva man har råd til. Jeg har selv levd i en husstand med to inntekter. Ene inntekten gikk til å betale husleie, strøm, forsikring osv, mens vi fråtset på andre intekten. Slik er det ikke å være alene. Mye tøffere og hardere. 

Matbudsjettet må baseres ihenhold til inntekt / inntekter / økonomi også sånn i sin helhet. Og hvor mange personer man er, osv. Det handler ikke bare om hvor mye man bruker per måned... det gjelder hensyn til andre situasjoner også. Det må regnes med.  Man kan ikke sammenligne seg med en som har to inntekter, har 6 barn, osv ... om man er en aleneperson foreks, eller med en som er par med to inntekter.....  Det er det jeg prater om. Ergo kan ikke kostnadene til hver enkelt person på forumet sammenlignes. Kun dersom de er i samme situasjon. 

Dit uvitende barn om forskning.  Det finnes mange undersøkelser som viser hvor dyrt det er å bo alene.  Tror du med dit ene kurs om nedfrysing av mat kan fortelle andre SANNHETEN.  Det handler ikke om den enkeltes økonomi.  Det handler om å undersøke hva kostnadene er ved å gå i matbutikken og handle for en person og siden sammenligne med diverse forskningsmetoder.  Du lærte helt sikkert ingenting om det på det kveldskurset du gikk på.

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dit uvitende barn om forskning.  Det finnes mange undersøkelser som viser hvor dyrt det er å bo alene.  Tror du med dit ene kurs om nedfrysing av mat kan fortelle andre SANNHETEN.  Det handler ikke om den enkeltes økonomi.  Det handler om å undersøke hva kostnadene er ved å gå i matbutikken og handle for en person og siden sammenligne med diverse forskningsmetoder.  Du lærte helt sikkert ingenting om det på det kveldskurset du gikk på.

Anonymkode: 0c69d...93f

Om man henviser til forskning bør man også dokumentere, gjerne i form av linker til artikler. Å bare opplyse om at det "finnes mange undersøkelser" sier svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dit uvitende barn om forskning.  Det finnes mange undersøkelser som viser hvor dyrt det er å bo alene.  Tror du med dit ene kurs om nedfrysing av mat kan fortelle andre SANNHETEN.  Det handler ikke om den enkeltes økonomi.  Det handler om å undersøke hva kostnadene er ved å gå i matbutikken og handle for en person og siden sammenligne med diverse forskningsmetoder.  Du lærte helt sikkert ingenting om det på det kveldskurset du gikk på.

Anonymkode: 0c69d...93f

Et kveldskurs : hallo? Jeg arbeider med mat daglig, og jeg har vært igjennom mange kurs. Jeg må ha mye kunnskap til lagring og oppbevaring av mat for det er det jeg driver med i yrket.  Det er det jobben min går i. ;) 

Men allikevel så regner jeg på matbudsjettet mitt på privaten, for jeg ønsker å bruke minst mulig økonomisk i matveien, men pengene går tross at jeg kjøper mye rimelig matvarer. I privatlivet så har jeg en bitteliten fryser. Altfor liten. Altså at jeg jobber innen oppbevaring av mat, osv betyr ikke at jeg er god på å bruke lite penger av den årsak. 

Hva har jeg sagt som gjør at jeg ikke har peiling på oppbevaring av mat?

Jeg forteller at kostnadene har litt med oppbevaring av mat å gjøre, og at man kan spare penger hvis man gjør det riktige, men selv om jeg kan dette med oppbevaring av mat, så betyr det ikke at jeg utnytter metodene. Jeg kan kjøpe dyrere mat enn jeg behøver for å si det sånn. 

Jeg forstår ikke hva du prater om nå. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Xtra skrev:

Om man henviser til forskning bør man også dokumentere, gjerne i form av linker til artikler. Å bare opplyse om at det "finnes mange undersøkelser" sier svært lite.

Enig i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alt som egner seg til å fryses ned og mat holder heller ikke ubegrenset i en fryser.  Egentlig begynner jeg å bli lei av uvitenheten og kommentarene her.  Værsågod gå og frys ned tomater, agurk og brokkoli og fortell hva som skjer.  Poteter og youghurt også.  Ja, og brunosten.  Lag dere en gryte med ferske grønnsaker og frys ned og se hva som skjer.  Hvis dere lager ti porsjoner hvor lenge holder det i fryseren?

Det er dyrere med små husholdninger per person.  Det er fakta som "prisbevisste" dolere ikke kan gjøre noe med. 

Nei, det er ikke fakta. Du må også ta med i regnestykket at det er lettere å beregne innkjøp av mat, og hvor mye mat som skal tilbedredes, hvis man bare er en.

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er samboer med en ukependler, og bruker lite på mat i ukedagene. Det er fordi jeg lever veldig enkelt og tyr til kjappe løsninger når jeg er alene. Kan godt leve på en boks fiskeboller eller en pakke fiskekaker i tre dager, eller steke meg et par egg til middag, og lager ofte to-dagers middag.

I helgene når vi er to er det andre boller, da koser vi oss med å lage mat sammen, og unner oss mye godt av mat og drikke.

Hvor mye penger vi bruker på mat, vet jeg ikke helt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Det handler f.eks. om å dra til Sverige og kjøpe tyve kyllingfileter og fryste ned nitten.  Det handler om å kjøpe stor spann med sursild og spise siden sursild i hvert mål.  Det handler om å kjøpe store oster i Sverige og måtte bruke dem opp ofl. ofl.

Anonymkode: 0c69d...93f

Nå er det vel helst de som bor nære grensa som gjør det. Veldig, veldig mange av oss gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Babette skrev:

Jeg er samboer med en ukependler, og bruker lite på mat i ukedagene. Det er fordi jeg lever veldig enkelt og tyr til kjappe løsninger når jeg er alene. Kan godt leve på en boks fiskeboller eller en pakke fiskekaker i tre dager, eller steke meg et par egg til middag, og lager ofte to-dagers middag.

I helgene når vi er to er det andre boller, da koser vi oss med å lage mat sammen, og unner oss mye godt av mat og drikke.

Hvor mye penger vi bruker på mat, vet jeg ikke helt.

Samme her. De gangene jeg lager middag bare til meg lager jeg ikke mer enn jeg vet jeg skal spise = aldri rester. Når jeg lager til ungene og meg (evt. kjæresten og meg) er det mye verre å beregne mengde og ja - av og til kastes det mat, selv om jeg gjør mitt beste for å ta vare på restene. Selv hjemmelaget potetstappe går det helt fint an å fryse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dit uvitende barn om forskning. 

Nå er du bare nedlatende.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange undersøkelser som viser hvor dyrt det er å bo alene. 

Det stemmer, men det er andre ting en maten som gjør dette dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruksforskningsinstituttet SIFO, hvis tallmateriale brukes av NAV, bankvesenet m.fl., beregner matvarekostnadene til å være flate, altså uavhengig av antall personer i husholdningen. Eksempelvis beregner de at en mann i alder 20-50 behøver 2790/måned i mat, om han bor alene eller sammen med andre.

På postene andre dagligvarer og husholdningsartikler beregnes derimot store besparelser, men dette er relativt små poster i utgangspunktet.

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Når det er sagt er jeg ikke i tvil om at det er mulig å hente ut stordriftsfordeler også på matfronten. Kanskje spesielt om man ser praktisk på det, og ikke kun i hva man teoretisk spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...