Gå til innhold

Hvilke land er det flotteste ferieland du har vært i?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius

Mange land og hvert har sin sjarme:

Norge pga naturen og enkelheten siden vi bruker campingvogn.

Danmark for de store åkrene og fordi jeg kan gjøre meg forstått på norsk.

USA så mye likt hjemme men allikevel så anderledes, har og mye familie det som jeg setter stor pris på.

Typiske Sydensteder fordi det er deilig å ikke gjøre noe, bare slappe av.

Barcelona, en absolutt favoritt pga arkitekturen, kunsten (visste ikke at kunst kunne gjøre så my med meg før jeg kom dit) og de nydelige kirkene.

Tyskland, Frankrike og Nederland har bydd på de rareste opplevelsene. Feks å bli jaget på reperbahn sent på kvelden (De likte ikke å få besøk av jenter i flokk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.10.2017 den 1.28, Mina1 skrev:

Hvilke land er det flotteste ferieland du har vært i? :) 

Glad du åpner for flere :) 

Den måneden jeg hadde i Mexico var fabelaktig. Veldig glade og gjestfrie mexicanerne, kunne godt tenkt meg å reise tilbake både til San Cristobal de las Casas, Isla Mujeres, Tulum, Puerto Angel og Pourto Escondidos når som helst. Mexico City var voldsom første gang, men gang to viste den seg fra en annen side, helt sikkert fordi jeg var akklimatisert. 

Ellers kommer heller ikke jeg fra Italia og Frankrike, reiser gjerne dit så ofte jeg kan, men liker både Spania og Portugal bedre enn jeg ser andre her inne gjør. 

Ellers er jeg enig med Caprioli, også jeg har hatt nydelige netter både på Helgelandskysten, i Lofoten og på Stokkøya på Trøndelagskysten, og New York og Barcelona - I love them both!

Men, når alt kommer til alt, er jeg mest glad for reisene jeg har tatt til Langtvekkistan der folk lever helt annerledes enn oss, men likevel er mye som oss. Reisene i Midtøsten og gamle Sovjet har rett og slett endret meg. Nå står det å reise seg gjennom Afrika og besøke slle "-stan"-landene høyt på min ønskeliste. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Glad du åpner for flere :) 

Den måneden jeg hadde i Mexico var fabelaktig. Veldig glade og gjestfrie mexicanerne, kunne godt tenkt meg å reise tilbake både til San Cristobal de las Casas, Isla Mujeres, Tulum, Puerto Angel og Pourto Escondidos når som helst. Mexico City var voldsom første gang, men gang to viste den seg fra en annen side, helt sikkert fordi jeg var akklimatisert. 

Ellers kommer heller ikke jeg fra Italia og Frankrike, reiser gjerne dit så ofte jeg kan, men liker både Spania og Portugal bedre enn jeg ser andre her inne gjør. 

Ellers er jeg enig med Caprioli, også jeg har hatt nydelige netter både på Helgelandskysten, i Lofoten og på Stokkøya på Trøndelagskysten, og New York og Barcelona - I love them both!

Men, når alt kommer til alt, er jeg mest glad for reisene jeg har tatt til Langtvekkistan der folk lever helt annerledes enn oss, men likevel er mye som oss. Reisene i Midtøsten og gamle Sovjet har rett og slett endret meg. Nå står det å reise seg gjennom Afrika og besøke slle "-stan"-landene høyt på min ønskeliste. 

Ja, du liker Italia og Frankrike du også? Jeg elsker Italia. Men har ikke vært i Spania og Frankrike, så jeg kan ikke sammenligne, men det er sikkert fint i Spania og Frankrike og. Men jeg har lagt min elsk på Italia. Min datter sa det også: hun elsker Italia, og hun har reist litt mer enn meg rundt om, og sier at Italia er den beste ferieopplevelsen hennes i sitt liv. Sandstranden, maten, stemningen, det skjønne folkeslaget, idyllen.. ja det er så herlig i Italia, men jeg må forsøke å utvide horisonten litt for jeg har jo gode minner fra Italia, og leve på, og fint å kunne oppleve noe nytt bra :) . Jeg tenker derfor på å reise til Nice på ferie neste år. Vet ikke om du har en plass å anbefale i Frankrike. 

Jeg tenker også på å reise langt sør i Frankrike, og så ta tog ned til Barcelona, slik at jeg får litt i pose og sekk :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja, du liker Italia og Frankrike du også? Jeg elsker Italia. Men har ikke vært i Spania og Frankrike, så jeg kan ikke sammenligne, men det er sikkert fint i Spania og Frankrike og. Men jeg har lagt min elsk på Italia. Min datter sa det også: hun elsker Italia, og hun har reist litt mer enn meg rundt om, og sier at Italia er den beste ferieopplevelsen hennes i sitt liv. Sandstranden, maten, stemningen, det skjønne folkeslaget, idyllen.. ja det er så herlig i Italia, men jeg må forsøke å utvide horisonten litt for jeg har jo gode minner fra Italia, og leve på, og fint å kunne oppleve noe nytt bra :) . Jeg tenker derfor på å reise til Nice på ferie neste år. Vet ikke om du har en plass å anbefale i Frankrike. 

Jeg tenker også på å reise langt sør i Frankrike, og så ta tog ned til Barcelona, slik at jeg får litt i pose og sekk :) 

Vanskelig å gi andre reiseråd siden man ikke er sikker på hva som "gjør det" for andre :) Jeg har vært i og rundt Nice årlig sammen med venninner de siste ti årene, og vi bruker lite tid i både Nice og Cannes. Greie byer å handle i (spesielt), men langtfra den fineste eller mest interessante byen i området, og det er heller ikke der vi har spist best heller. Om du vil bo langs kysten ville jeg foretrukket Antibés framfor Nice feks, iallefall om livet fram til midnatt foretrekkes framfor clubbing til morgenkvisten (da er nok Nice bedre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mina1 skrev:

. Jeg tenker derfor på å reise til Nice på ferie neste år. Vet ikke om du har en plass å anbefale i Frankrike. 

Jeg tenker også på å reise langt sør i Frankrike, og så ta tog ned til Barcelona, slik at jeg får litt i pose og sekk :) 

Jeg har vært mye i Frankrike, og kanskje aller mest i området rundt Nice.

 

Frankrike er så utrolig mye forskjellig, så det er vanskelig å anbefale uten å vite noe om preferanser. Langs Middelhavet (Côte d'Azur) ligger mange koselige små byer. Noen litt mer snobbete og/eller turistifiserte enn andre. Nice er hyggelig, men vær klar over at det også er en storby, og kan sålede miste litt sjarm på det. Men gamlebyen i Nice anbefales absolutt - og strandpromendaden (og stranden) er flott.

 

I innlandet i Provence er det en helt annen atmosfære og et enormt antall koselige landsbyer. Mange av disse ligger bratt i fjellsider (google villages perchés) og er vakre og stemningsfulle. Flotte fjellområder for turer er det også..... Her kunne jeg bare fortsatt ;). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kayia skrev:

Vanskelig å gi andre reiseråd siden man ikke er sikker på hva som "gjør det" for andre :) Jeg har vært i og rundt Nice årlig sammen med venninner de siste ti årene, og vi bruker lite tid i både Nice og Cannes. Greie byer å handle i (spesielt), men langtfra den fineste eller mest interessante byen i området, og det er heller ikke der vi har spist best heller. Om du vil bo langs kysten ville jeg foretrukket Antibés framfor Nice feks, iallefall om livet fram til midnatt foretrekkes framfor clubbing til morgenkvisten (da er nok Nice bedre). 

Takk for tipset :) . Nice ser vannvittig fin ut på bilder. Men samtidig er jeg så redd for at jeg skal sitte i Nice å savne tilbake til Italia. Men jeg har hørt at mange som er glad i Italia elsker sør-Frankrike også. Og det er jo slik at man må ta noen sjanser dersom man ønsker å se seg rundt i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Jeg har vært mye i Frankrike, og kanskje aller mest i området rundt Nice.

 

Frankrike er så utrolig mye forskjellig, så det er vanskelig å anbefale uten å vite noe om preferanser. Langs Middelhavet (Côte d'Azur) ligger mange koselige små byer. Noen litt mer snobbete og/eller turistifiserte enn andre. Nice er hyggelig, men vær klar over at det også er en storby, og kan sålede miste litt sjarm på det. Men gamlebyen i Nice anbefales absolutt - og strandpromendaden (og stranden) er flott.

 

I innlandet i Provence er det en helt annen atmosfære og et enormt antall koselige landsbyer. Mange av disse ligger bratt i fjellsider (google villages perchés) og er vakre og stemningsfulle. Flotte fjellområder for turer er det også..... Her kunne jeg bare fortsatt ;). 

Ja, det er det jeg er redd for med Nice. Nice er en storby,.. Jeg liker litt sånn smålandebyer... hvor de har alt, med muligheter for å dra inn å besøke en storby. Men liker å ha storbyen litt på avstand. Nå vet jeg ikke hvor stor byen Nice er. På kartet ser det ut til at det er lett å finne seg frem fra flyplassen til byen osv :) . Ser ut til at det er en del flotte fjell rundt Nice. 

Provence.. Jeg må søke litt opp videre. Greit å få anbefalinger. Men er det noen sandstrender i sør-frankrike som er fine? Jeg ser at det er stein-strand i Nice, og jeg elsker sandstrender... Men ellers synes jeg at det ser fanttastisk fint ut ved promenaden i Nice :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var nettopp i Nice, og kjørte litt rundt til andre steder også. Jeg likte Nice kjempegodt - spesielt strandpromenaden.

Vi var også et par dager i Menton, som ligger rett ved grensa til Italia. Veldig fint der, og gamlebyen hadde nydelige farger :-) Kanskje det er noe å prøve? Så kunne du jo tatt en sving innom Italia en dag også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mina1 skrev:

Provence.. Jeg må søke litt opp videre. Greit å få anbefalinger. Men er det noen sandstrender i sør-frankrike som er fine? Jeg ser at det er stein-strand i Nice, og jeg elsker sandstrender... Men ellers synes jeg at det ser fanttastisk fint ut ved promenaden i Nice :) 

Jeg ble positivt overrasket over steinstranda. Det var veldig glatte steiner, og nærmest vannet var steinene veldig små. Nydelige farger! Men det er jo en storby, så jeg tror kanskje vannkvaliteten var en smule laber (prøvde å tenke minst mulig på avløp og diverse sånt :P) I Menton var det ei strand med grov sand - ellers var det steinstrender der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Ja, det er det jeg er redd for med Nice. Nice er en storby,.. Jeg liker litt sånn smålandebyer... hvor de har alt, med muligheter for å dra inn å besøke en storby. Men liker å ha storbyen litt på avstand. Nå vet jeg ikke hvor stor byen Nice er. På kartet ser det ut til at det er lett å finne seg frem fra flyplassen til byen osv :) . Ser ut til at det er en del flotte fjell rundt Nice. 

Provence.. Jeg må søke litt opp videre. Greit å få anbefalinger. Men er det noen sandstrender i sør-frankrike som er fine? Jeg ser at det er stein-strand i Nice, og jeg elsker sandstrender... Men ellers synes jeg at det ser fanttastisk fint ut ved promenaden i Nice :) 

Du får ikke helt storbyfølelsen i Nice, særlig ikke i gamlebyen.

Det går toglinje langs kysten, så antakelig er det bedre for deg å bo i en av de andre byene og ta toget til Nice. F.eks. er det fantastisk fint i Villefranche-sur-mer, og derfra tar det faktisk under 10 minutter med toget til Nice. Kan ellers også anbefale både Antibes, St. Maxime, Beaulieu, Menton og ikke minst Sanary-sur-mer, som ligger i området.

 

Her er det stort sett stenstrender som gjelder, og særlig i Nice er det rullesten som er litt større enn grus.  Man kan gjerne velge om man vil leie solstol på de private delene av stranden eller ligge på selve stranden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Xtra skrev:

Du får ikke helt storbyfølelsen i Nice, særlig ikke i gamlebyen.

Det går toglinje langs kysten, så antakelig er det bedre for deg å bo i en av de andre byene og ta toget til Nice. F.eks. er det fantastisk fint i Villefranche-sur-mer, og derfra tar det faktisk under 10 minutter med toget til Nice. Kan ellers også anbefale både Antibes, St. Maxime, Beaulieu, Menton og ikke minst Sanary-sur-mer, som ligger i området.

 

Her er det stort sett stenstrender som gjelder, og særlig i Nice er det rullesten som er litt større enn grus.  Man kan gjerne velge om man vil leie solstol på de private delene av stranden eller ligge på selve stranden.

Takk for tips :) . Ja, jeg må surfe litt rundt om. Jeg elsker sandstrender , så glad for tips for hvor jeg kan finne de store sandstrendene. Jeg vet ikke hvordan det er i Sør-Frankrike i henhold til Italia, men mange sier at hver sitt land har sin egen sjarm, og at man merker forskjell. Hehe , jeg er blitt så glad i Italia at jeg vil at alt skal være ganske likt som Italia, men kan godt være at jeg blir like glad i Sør-Frankrike om jeg drar dit :). 

Det er som de som drar til USA. Hører at mange får USA på hjernen. Og jeg har tydeligvis Italia på hjernen.Men datteren sier at jeg er ikke så ille ennå, selv om jeg prater mye om Italia... ;) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

England. Vet England og London er noe annet i dag men det var hvor jeg hadde min første eksistensielle opplevelse. Min mor og jeg var med min far på jobben. Han var opptatt men vi vandret rundt hånd i hånd tror det var i nærheten av Kings Cross. Vi stoppet på en åpen plass hvor en eldre kar sto og solgte fish and chips. Husker barnets tanker og mange følelser og den varme fisken og potetschipsen i brukte aviser fra kullsorte hender. Min mor og jeg har spist ekte fish and chips og en prat på holmestrandsengelsk. Jeg husker det alt. Et møte mellom tre mennesker. 

Ekte fish and chips Må oppleves.

Må være London. 

Ingen over og ingen ved siden.😊

 

Anonymkode: 0adfe...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Mina1 skrev:

Provence.. Jeg må søke litt opp videre. Greit å få anbefalinger. Men er det noen sandstrender i sør-frankrike som er fine? Jeg ser at det er stein-strand i Nice, og jeg elsker sandstrender... Men ellers synes jeg at det ser fanttastisk fint ut ved promenaden i Nice :) 

Ah, bading i Provence! Vi leide et hus i innlandet der for mange år siden. Der var det basseng og alt var fint, men vi hadde bestemt oss for å dra ned til Middelhavet å bade en av dagene. Vi kjørte den berømte lavendelveien, en liten skuffelse i mine øyne.

Det var en varm og litt slitsom reise, i og med at det var før aircondition i bilene, men til slutt kom vi da frem. Så da var det bare å hive seg uti, og kjenne det svalende sjøvannet bre seg rundt kroppen. Bortsett fra at AU! Det var ikke uten grunn at alle de andre hadde badesko. Bunnen var full av små, sorte kråkeboller, og piggene fra en av disse skar seg inn under foten min, knakk av og trakk seg inn i kjøttet.

Det endte med en spesiell salve for å få piggene til å tyte ut igjen, og to timer med pinsett på badet.

Finn deg en fin sandstrand, ja! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caprioli skrev:

Ah, bading i Provence! Vi leide et hus i innlandet der for mange år siden. Der var det basseng og alt var fint, men vi hadde bestemt oss for å dra ned til Middelhavet å bade en av dagene. Vi kjørte den berømte lavendelveien, en liten skuffelse i mine øyne.

Det var en varm og litt slitsom reise, i og med at det var før aircondition i bilene, men til slutt kom vi da frem. Så da var det bare å hive seg uti, og kjenne det svalende sjøvannet bre seg rundt kroppen. Bortsett fra at AU! Det var ikke uten grunn at alle de andre hadde badesko. Bunnen var full av små, sorte kråkeboller, og piggene fra en av disse skar seg inn under foten min, knakk av og trakk seg inn i kjøttet.

Det endte med en spesiell salve for å få piggene til å tyte ut igjen, og to timer med pinsett på badet.

Finn deg en fin sandstrand, ja! :P

Uffda. Ikke noe kjekt med mye kråkeboller. Jeg elsker Italia. Der var det fine sandstrender overalt å finne med mykeste sand. Helt fullstendig inlove in italy her. Ungene er det og. Så våger jeg å reise en annen plass enn Italia ? I dont know hehe. :D

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mina1 skrev:

Uffda. Ikke noe kjekt med mye kråkeboller. Jeg elsker Italia. Der var det fine sandstrender overalt å finne med mykeste sand. Helt fullstendig inlove in italy her. Ungene er det og. Så våger jeg å reise en annen plass enn Italia ? I dont know hehe. :D

Dere får besøke metropolen Caprioli neste gang dere tar turen til Italia B)

0608-02_TELE_TIP_0164.jpg

4862_pisciotta-caprioli-gaeste-thieltges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På ‎16‎.‎10‎.‎2017 den 9.45, påskelilje skrev:

 

Ellers liker jeg turer i Norge, og skulle gjerne tatt med barna til Trondheim, der har de ikke vært. Vi skulle også hatt en tur oppover til Nordland og Troms, men vi får det ikke til når de har sommerjobb og vi har få dager fri sammen. Det får bli mannen og jeg når ungene har flyttet ut!

Har dere virkelig ikke vært i Trondheim?:o

Lurt å dra under Olavsfestdagene. Jeg anbefaler å stikke innom Rockeheim enten dere liker museer eller ikke. Det er morsommere enn det høres ut som. Mye interaktivt som faktisk er bra.

Selvfølgelig må du få med deg Solsiden, Nidarosdomen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
19 timer siden, Mina1 skrev:

Ja, det er det jeg er redd for med Nice. Nice er en storby,.. Jeg liker litt sånn smålandebyer... hvor de har alt, med muligheter for å dra inn å besøke en storby. Men liker å ha storbyen litt på avstand. Nå vet jeg ikke hvor stor byen Nice er. På kartet ser det ut til at det er lett å finne seg frem fra flyplassen til byen osv :) . Ser ut til at det er en del flotte fjell rundt Nice. 

Provence.. Jeg må søke litt opp videre. Greit å få anbefalinger. Men er det noen sandstrender i sør-frankrike som er fine? Jeg ser at det er stein-strand i Nice, og jeg elsker sandstrender... Men ellers synes jeg at det ser fanttastisk fint ut ved promenaden i Nice :) 

De aller beste minnene fra Frankrike er fra landsbygda i Provence og Bordeaux, altså de to sykkelturene jeg har vært med på.

Ingen ting er som å sykle i lett rødvinsrus mellom åkre med vindruer og solsikker.:wub:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

De aller beste minnene fra Frankrike er fra landsbygda i Provence og Bordeaux, altså de to sykkelturene jeg har vært med på.

Ingen ting er som å sykle i lett rødvinsrus mellom åkre med vindruer og solsikker.:wub:

 

Jeg må søke opp Provence og Bordeaux. Jeg trodde at Nice var den flotteste ferrieplassen i Frankrike, men nå har jeg fått inntrykk at de fleste liker seg andre plasser utenfor Nice. :)

 

9 timer siden, Caprioli skrev:

Dere får besøke metropolen Caprioli neste gang dere tar turen til Italia B)

0608-02_TELE_TIP_0164.jpg

4862_pisciotta-caprioli-gaeste-thieltges

Wow for noen flotte bilder :)

Og takker så mye for tips @Gargamel og @Caprioli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...