Gå til innhold

Hvor ofte spise sobril uten å bli avhengig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Caprioli skrev:

Helt greit at du har en slik opplevelse, det er ikke problematisk at du deler denne erfaringen.

Det som ikke er greit er å hevde at benzo og AD har lik avhengighetsprofil. Det har de ikke.

Det ene er en gruppe sterkt avhengighetsdannende medikamenter, det andre er en gruppe medikamenter som ikke er det (tilvenning over tid sees derimot hos en del pasienter), men hvor opp- og nedtrapping kan gi tildels betydelige bivirkninger.

Å gi råd om bruk av benzopreparater som er i strid med allment akseptert praksis er ikke ok, uavhengig av om vi selv er av en annen oppfatning.

Hva er du? Er du en moderator eller bare tror du at du er en moderator? Du oppfører deg ihvertfall som om du var det, og det er irriterende...

Anonymkode: de343...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn for min egen del: Min subjektive oppfatning er at Sobril er en helt meningsløs medisin. Jeg tok 10 mg av den en gang, og det eneste som skjedde var at jeg følte meg småsløv og ullen i hodet. Andre medisiner (ikke benzo) har fungert langt bedre for meg. Men det er helt sikkert individuelt. Jeg har heller aldri opplevd noen angstdempende effekt av alkohol. 

Når det kommer til avhengighet av Sobril (og alkohol og morfin og hva det enn er) tror jeg det mer handler om frekvens enn dose. Du kan bli avhengig om du tar 10 mg om dagen i månedsvis. Tror du blir mindre avhengig om du hadde tatt 30-40 mg sporadisk. Tallene jeg skriver her er kun eksempler. Ikke noe doseringsforslag, kjære admin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du? Er du en moderator eller bare tror du at du er en moderator? Du oppfører deg ihvertfall som om du var det, og det er irriterende...

Anonymkode: de343...c04

Jeg er ingen moderator, men når noen gir råd som ikke er medisinsk forsvarlige er det betimelig å påpeke det.

Har ikke noe ønske om å søle til tråden med en slik metadiskusjon, så for min del så stopper jeg her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caprioli skrev:

Jeg er ingen moderator, men når noen gir råd som ikke er medisinsk forsvarlige er det betimelig å påpeke det.

Har ikke noe ønske om å søle til tråden med en slik metadiskusjon, så for min del så stopper jeg her.

 

Nå er det jo du som søler til alle mulige tråder med å angripe og anklage andre for å komme med medisin og diagnoseråd. Hva med å la moddene ta seg av det?

Anonymkode: de343...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo du som søler til alle mulige tråder med å angripe og anklage andre for å komme med medisin og diagnoseråd. Hva med å la moddene ta seg av det?

Anonymkode: de343...c04

Jeg er helt ny her på forumet og har kun kommentert medikamentråd i denne ene tråden.

Derimot har jeg vært aktiv i elektroniske diskusjonsfora siden lenge før internett ble allment tilgjengelig, og slike fora har alltid replikert samfunnet for øvrig hva gjelder type internjustis. Det er jo ikke slik at det ute i virkelighetens verden alltid må en politimann til for å påpeke dersom samfunnets lover, regler og normer brytes. Det handler jo om å holde hverandre litt i ørene, og også i diskusjonsfora er det hensiktsmessig og vanlig at vi hjelper hverandre dersom noen tråkker over etablerte grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Caprioli skrev:

Jeg er helt ny her på forumet og har kun kommentert medikamentråd i denne ene tråden.

Derimot har jeg vært aktiv i elektroniske diskusjonsfora siden lenge før internett ble allment tilgjengelig, og slike fora har alltid replikert samfunnet for øvrig hva gjelder type internjustis. Det er jo ikke slik at det ute i virkelighetens verden alltid må en politimann til for å påpeke dersom samfunnets lover, regler og normer brytes. Det handler jo om å holde hverandre litt i ørene, og også i diskusjonsfora er det hensiktsmessig og vanlig at vi hjelper hverandre dersom noen tråkker over etablerte grenser.

Jeg trodde du var gode, gamle ISW ;) 

Anonymkode: 930ed...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden Sobril har såpass kort halveringstid (6t.) er jo faren for å bli fysisk avhengig noe lavere enn ved bruke av Valium etc. hvis bruken ikke er daglig.
Vil tro at man unngår dette ved bruk f.eks hver 3. dag, men er ikke lege så dette er bare min mening.

Anonymkode: f285c...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg er inne i en slik situasjon med sterk angst nå. Trenger noe som demper angsten noen timer. Derfor har det blitt 10 mg sobril en gang per dag siste 3 - 4 dagene. Prøver å ta en eller to dager uten., selv om jeg har behov for sobril hver dag slik som angsten er nå. Har økt cipralex til 20 mg siste tre ukene, og tror det har økt angsten.....venter og venter på at cipralex skal begynne å virke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2017 den 0.29, Caprioli skrev:

Minner om melding fra Admin på forumet her i dag angående råd om medikamenter.

Det er ikke et medisinsk forsvarlig råd å hevde at benzopreparater har en avhengighetsprofil lik antidepressiva av type SSRI, SNRI og tilsvarende.

Det kommer ann på hvordan man definerer avhengighet. Ssri gir i mange tilfeller sterkt ubehag ved utelatte doser eller seponering. Det vil si at kroppen er avhengig av det for å føle seg normal. Å kalle dette for noe annet enn avhengighet er flisespikker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Bergogdal skrev:

Det kommer ann på hvordan man definerer avhengighet. Ssri gir i mange tilfeller sterkt ubehag ved utelatte doser eller seponering. Det vil si at kroppen er avhengig av det for å føle seg normal. Å kalle dette for noe annet enn avhengighet er flisespikker i.

I denne sammenheng kan ikke hver enkelt velge sine definisjoner av ulike ting. Vi må forholde oss til det norske helsemyndigheter sier. Dette kommer blant annet til uttrykk ved at noen preparater er i klasse A, noen i B og andre i C eller D. Benzo er i B. Antidepressiva i C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, kupton skrev:

I denne sammenheng kan ikke hver enkelt velge sine definisjoner av ulike ting. Vi må forholde oss til det norske helsemyndigheter sier. Dette kommer blant annet til uttrykk ved at noen preparater er i klasse A, noen i B og andre i C eller D. Benzo er i B. Antidepressiva i C.

Ja, jeg tenker at ubehaget ved å bråslutte med en medisin har lite å gjøre med om medisinen er vanedannende. De fleste medisiner ment for fast bruk gir vel betydelig ubehag om man bråslutter, for ikke å snakke om at tilstanden man behandler jo kommer tilbake. 

Jeg tenker det har vel så mye å gjøre med toleranseutviklingen som vanedannende medisiner gir. Om en medisin er slik at man stadig må øke dosen for å få samme effekt ved fast bruk, er det mye enklere å kalle den for vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Rivotril mot epilepsi. Etter mange år uten anfall, ville jeg slutte med det og fikk klarsignal. Mange sier dette er en av verstingene å komme av, men for meg var det ikke så problematisk. Fikk økt angst en periode, men hadde forutsett det og fikk mye psykologisk støtte. Jeg har ellers fått høre fra ulike leger at å ta benzo ved behov 1-2 ganger i uka er innafor selv om man tilstreber å bruke minst mulig. Dessverre fikk jeg anfall etter litt under et år og måtte starte opp igjen. 

Hva vi blir avhengige av, hvordan avhengigheten arter seg, hvor fort det skjer er høyst individuelt. Hvor store doser man har vært oppe i har og mye å si. Jeg har aldri hatt et seriøst problem med benzo. For meg er alkohol noe av det absolutt skumleste, så det rører jeg ikke. Og hvor jævlig det er å slutte med noe, tenker jeg ikke nødvendigvis defineres av hvilken reseptklasse det står under. Efexor var forferdelig for meg, ble kjempedårlig av det. Klasse B omfatter og misbrukspotensialet til medikamenter, ikke bare avhengighetspotensialet. 

Det jeg imidlertid har hørt om benzo om man blir desperat avhengig av det, er at abstinensperioden ofte er mer langvarig enn for mye annet. OM man må bruke det hyppig, bør det bare skje i korte perioder og jeg synes det er fornuftig å tenke alternativer der man kan.  

Med oppstart eller doseøkning av AD er det vanlig å oppleve økt angst en periode, men det skal gå over etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

I denne sammenheng kan ikke hver enkelt velge sine definisjoner av ulike ting. Vi må forholde oss til det norske helsemyndigheter sier. Dette kommer blant annet til uttrykk ved at noen preparater er i klasse A, noen i B og andre i C eller D. Benzo er i B. Antidepressiva i C.

I forhold til helsemyndighetene er det riktig som du sier. Men i forhold til opplevelsen av avhengighet for den enkelte pasient er det uviktig. Hvis man må ha et stoff for å unngå ubehag er man avhengig etter den vanligste forståelsen av begrepet avhengighet. Annet blir kun av akademisk interesse etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, kupton skrev:

I denne sammenheng kan ikke hver enkelt velge sine definisjoner av ulike ting. Vi må forholde oss til det norske helsemyndigheter sier. Dette kommer blant annet til uttrykk ved at noen preparater er i klasse A, noen i B og andre i C eller D. Benzo er i B. Antidepressiva i C.

Et eksempel som viser det jeg mener: Etter helsemyndighetenes definisjon kunne man for et år siden ikke bli avhengig av Lyrica. Nå kan man bli det. Samme virkestoff, bare byttet reseptgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bergogdal skrev:

Et eksempel som viser det jeg mener: Etter helsemyndighetenes definisjon kunne man for et år siden ikke bli avhengig av Lyrica. Nå kan man bli det. Samme virkestoff, bare byttet reseptgruppe.

Ja, fordi man har fått ny kunnskap som en ikke hadde da det var i gruppe C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, kupton skrev:

Ja, fordi man har fått ny kunnskap som en ikke hadde da det var i gruppe C.

Den kunnskapen er basert på erfaringer med at preparatet kan være vanskelig å seponere. Mye mer omfattende å skulle gjøre det gjeldende for AD. Da måtte en gjøre om på hele klassifiseringssystemet. For personen som sliter med seponering av AD betyr dette ingen ting. (Etter min mening selvfølgelig)😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Men det som er sikkert er at f eks 10 mg sobril gir noen timer med hvile fra den verste angsten for mange av oss som sliter med angst. Men det er en medisin som må brukes begrenset og med fornuft. Det tragiske er at cipralex går jeg på en forholdsvis høy dose regelmessig  uten at jeg vet om det hjelper eller gjør meg verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2017 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte kan jeg spise sobril uten å bli avhengig?

Jegg trenger de hele tiden, men vil ikke bli avhengig igjen... om jeg eks tar 5mg hver dag, er det så lav dose at jeg ikke vil oppleve langvarig abstinens ved slutt?

Eller om jeg tar de annenhver dag? Vil det hindre avhengighet med en dags pause?

Anonymkode: e5ed1...232

Jeg har tatt sobril 15 mg x1 eller 2 hver dag de siste månedene. Føler meg ikke avhengig fysisk, kan gå uten hele arbeidsdagen, men ta meg en tablett når jeg kommer hjem. Men det er helt klart at jeg har blitt tilvendt denne medisinen psykisk. Jeg misbruker rett og slett sobril. Hvordan det vil bli å slutte, vet jeg ikke.

Anonymkode: 60309...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvikling av avhengighet har ikke bare med dose og hyppighet å gjøre. Det har også mye med personens livssituasjon og personlige egenskaper å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nordlys skrev:

Men det som er sikkert er at f eks 10 mg sobril gir noen timer med hvile fra den verste angsten for mange av oss som sliter med angst. Men det er en medisin som må brukes begrenset og med fornuft. Det tragiske er at cipralex går jeg på en forholdsvis høy dose regelmessig  uten at jeg vet om det hjelper eller gjør meg verre. 

Det er en ting jeg ikke skjønner.

Det er jo «en million» medisiner som kan prøves i denne situasjonen. Du kan prøve lave doser antipsykotika (15-20 stk å velge fra), mer beroligende antidepressiva, Remeron/Tolvon, antiadrenergika, Lamictal (studier har vist effekt på tvang), Lyrica, osv. osv. 

Det er ikke sånn at håpet er ute selv om Cipralex ikke hjelper. Og det er ikke noe vits i å plage seg selv med å ta en medisin som du blir verre av. Be om en time hos en spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...