Gå til innhold

Dyrt med tannlege.. drøyer tross hull, pga økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er litt kjipt... Jeg gikk fast og jevnlig en gang i måneden i et år til tannlegen pga jeg har mye hull. Fikk tatt alle hullene oppe. Har mye hull i nedre tenner også... og har nå måtte drøye å ta dem pga jeg har ikke økonomi til å gå en gang i måneden til tannlege egentlig... Jeg får veldig lett hull, småhull mellom tennene osv. Forsøker å pusse så godt jeg kan, men hele tiden oppstår det et eller annet hull. Men jeg drikker mye sure drikker og det er jo ikke bra. 

Hva ville dere gjort i tilsvarende situasjon... Dårlig økonomi.. har så vidt til alle utgifter ... bruke av lån til tannlege er gjerne dumt... , eller ville dere ha drøyet en stund slik som jeg har gjort nå.. la det gå gjerne et halvt år for så å gå til tannlege på ny? Noen som har noen gode tips og råd i min situasjon? 

Anonymkode: b8ee4...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til tannlege hver 6, måned det holder når du nå har tatt det verste. Få penslet tennene med fluor når du er der.

Bruk fluorskylling. Det fins også en tannkrem man kan få på resept med ekstra høyt fluorinnhold. Ikke skyll med vann etter tannpuss, da virker tannkremen lengre. Småhull kan man få bukt med ved fluor.

Skyll med vann etter inntak av noe surt.

Prøv å unngå rotfyllinger. Det er dyrt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, cathlin skrev:

Gå til tannlege hver 6, måned det holder når du nå har tatt det verste. Få penslet tennene med fluor når du er der.

Bruk fluorskylling. Det fins også en tannkrem man kan få på resept med ekstra høyt fluorinnhold. Ikke skyll med vann etter tannpuss, da virker tannkremen lengre. Småhull kan man få bukt med ved fluor.

Skyll med vann etter inntak av noe surt.

Prøv å unngå rotfyllinger. Det er dyrt.

 

Tusen takk for tips :) . Jeg forsøker å følge dine tips. Gå en gang i halvåret,istedet for hver måned. Hver måned ble så altfor dyrt. 

Anonymkode: b8ee4...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips :) . Jeg forsøker å følge dine tips. Gå en gang i halvåret,istedet for hver måned. Hver måned ble så altfor dyrt. 

Anonymkode: b8ee4...2de

Ja. Hvis du har fått tatt det verste skulle det være nok. Bare be tannlegen følge opp småhullene slik at de ikke utvikler seg. Så får du ta litt og litt ettersom du har økonomi til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt kjipt... Jeg gikk fast og jevnlig en gang i måneden i et år til tannlegen pga jeg har mye hull. Fikk tatt alle hullene oppe. Har mye hull i nedre tenner også... og har nå måtte drøye å ta dem pga jeg har ikke økonomi til å gå en gang i måneden til tannlege egentlig... Jeg får veldig lett hull, småhull mellom tennene osv. Forsøker å pusse så godt jeg kan, men hele tiden oppstår det et eller annet hull. Men jeg drikker mye sure drikker og det er jo ikke bra. 

Hva ville dere gjort i tilsvarende situasjon... Dårlig økonomi.. har så vidt til alle utgifter ... bruke av lån til tannlege er gjerne dumt... , eller ville dere ha drøyet en stund slik som jeg har gjort nå.. la det gå gjerne et halvt år for så å gå til tannlege på ny? Noen som har noen gode tips og råd i min situasjon? 

Anonymkode: b8ee4...2de

Gå på apoteket og få det fluorskyllet som har desidert mest fluor i seg. Det er et som anbefales spesielt for slike i din situasjon. Bruk det morgen og kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tilstede skrev:

Gå på apoteket og få det fluorskyllet som har desidert mest fluor i seg. Det er et som anbefales spesielt for slike i din situasjon. Bruk det morgen og kveld. 

Det er forresten ikke alle apotek som fører den, bare til opplysning. Flasken er hvit og avlang.  Let til du finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å forebygge flere hull mellom tennene, er det viktig å bruke tanntråd. Jeg får ikke sove hvis jeg ikke tar en omgang før jeg pusser om kvelden. Og liker best den typen der man setter fast en durt med tanntråd til et skaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Hverdagskos

Jeg ser dette er en gammel tråd, men nå er det kommet tannhelseforsikring som jeg kan anbefale på det sterkeste. Er du medlem i fagforbund koster denne ca 600-700 kr i året (ca 1000 tror jeg hvis ikke fagorganisert), og dekker behandling inntil 10 000 kr (kan også oppgraderes til 20 000 og 30 000). Du må i tillegg betale årlig kontroll og rens selv, men det lønner seg raskt da å borre et lite hull koster mer enn 600 kr. MEN du må ha hatt kontroll innen de siste 15 mnd og får ikke dekket de hullene/skadene som du visste om på siste sjekk. 

Anbefaler å lese om tannhelseforsikring å vurdere å skaffe deg det. Når du har fikset alt gammelt vil den spare deg for mange uforutsette utgifter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...