Gå til innhold

Lurer på hvorfor jeg blir dårlig.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

23 timer siden, stjernestøv skrev:

Hvert eneste år det nærmer seg jul og er jul blir jeg dårlig, lurer jo på hvorfor det er sånn? Det vet vel ikke dere, men kan det være noe jeg har fortrengt? Min bror drakk mye når jeg vokste opp, julen var vel intet unntak. Og nå liker jeg ikke alkohol lenger, blir dårlig av det rett og slett. 

Fordi du surrer med medisiner.

Anonymkode: 74ab7...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Julen er det verste tidspunktet å slutte med medisin. Mye nytt som skjer og mye impulser og inntrykk og følelser. Det er et trist prosjekt du har.

Ja det er vel det, vært på besøk nå og er helt gåen. Var masse lys i stuen der må jeg si som blinket, men jeg trengte vel støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg blir også dårligere i desember. For meg henger det sammen med barndommen min, jeg gruet meg alltid til juleferien.

 

Ja det kan henge sammen med min barndom også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du surrer med medisiner.

Anonymkode: 74ab7...4e0

Ja har surret fælt nå, men det er jo meningen jeg skal takle det. Får ikke håpe jeg blir dårligere enn nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg blir også dårligere i desember. For meg henger det sammen med barndommen min, jeg gruet meg alltid til juleferien.

 

6 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det kan henge sammen med min barndom også. 

Det er veldig vanlig for mange å bli ekstra nedstemt i forbindelse med julen, for da blir alt det som er og har vært vondt så stor kontrast til forestillingen om hvordan det skulle eller burde vært. Dette gjelder spesielt for de som har en dysfunksjonell familie, for de som føler på ensomhet, og for de som sliter psykisk, og det er jo ikke noe rart i det hele tatt. Julen er kanskje den høytiden da dette med kos og familie og samvær med venner er det som kommuniseres mest som det ideelle, ikke sant. Nettopp derfor blir det så sårt for alle som ikke har det sånn, og det er faktisk ganske mange. 

Rådene til NHD er svært gode, ta en dag av gangen, prøv å reduser tiden som brukes sammen med noen som ikke gjør deg godt, og ikke minst - husk at julen er kort, allerede 1. juledag kan alt være hverdag igjen om du vil.

En psykologvenninne av meg fortalte at hun pleier å råde sine pasienter til å ta en time av gangen på julaften også, og se på TV-kanaler som ikke fokuserer på jul dersom alt julekos-styret får fram vonde tanker. Jeg syns det var et godt råd :) Håper dere begge greier å finne en ro til å gjennomføre julaften på en måte som er mest i tråd med det som dere selv føler for! :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kayia skrev:

 

Det er veldig vanlig for mange å bli ekstra nedstemt i forbindelse med julen, for da blir alt det som er og har vært vondt så stor kontrast til forestillingen om hvordan det skulle eller burde vært. Dette gjelder spesielt for de som har en dysfunksjonell familie, for de som føler på ensomhet, og for de som sliter psykisk.

Rådene til NHD er svært gode, ta en dag av gangen, prøv å reduser tiden som brukes sammen med noen som ikke gjør deg godt, og ikke minst - husk at julen er kort, allerede 1. juledag kan alt være hverdag igjen om du vil.

En psykologvenninne av meg fortalte at hun pleier å råde sine pasienter til å ta en time av gangen på julaften også, og se på TV-kanaler som ikke fokuserer på jul dersom alt julekos-styret får fram vonde tanker. Jeg syns det var et godt råd :) Håper dere begge greier å finne en ro til å gjennomføre julaften på en måte som er mest i tråd med det som dere selv føler for! :) 

Takk :) Jeg fikk råd av sykepleieren om å ta en time oute så jeg ikke ble altfor sliten,men kan vel ikke bare stikke fra gjestene. Får se hvordan det går, og ja ta en time av gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kayia skrev:

 

Det er veldig vanlig for mange å bli ekstra nedstemt i forbindelse med julen, for da blir alt det som er og har vært vondt så stor kontrast til forestillingen om hvordan det skulle eller burde vært. Dette gjelder spesielt for de som har en dysfunksjonell familie, for de som føler på ensomhet, og for de som sliter psykisk, og det er jo ikke noe rart i det hele tatt. Julen er kanskje den høytiden da dette med kos og familie og samvær med venner er det som kommuniseres mest som det ideelle, ikke sant. Nettopp derfor blir det så sårt for alle som ikke har det sånn, og det er faktisk ganske mange. 

Rådene til NHD er svært gode, ta en dag av gangen, prøv å reduser tiden som brukes sammen med noen som ikke gjør deg godt, og ikke minst - husk at julen er kort, allerede 1. juledag kan alt være hverdag igjen om du vil.

En psykologvenninne av meg fortalte at hun pleier å råde sine pasienter til å ta en time av gangen på julaften også, og se på TV-kanaler som ikke fokuserer på jul dersom alt julekos-styret får fram vonde tanker. Jeg syns det var et godt råd :) Håper dere begge greier å finne en ro til å gjennomføre julaften på en måte som er mest i tråd med det som dere selv føler for! :) 

Takk for godt svar :)

Jo, jeg tar en dag av gangen å prøver og gjøre det beste ut av hver dag. Jeg pynter heller ikke til jul, for meg er det best slik. Samtidig så synes jeg det er koselig å kjøpe inn gaver og å gi dem. Synes også det er koselig med julemusikk på radioen. Prøver å lage meg nye minner om en trivelig jul. Så for meg går julen vesentlig bedre nå enn før. Kanskje jeg en dag føler for å pynte til jul også.  Jo, julen blir nok bedre i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, stjernestøv skrev:

Takk :) Jeg fikk råd av sykepleieren om å ta en time oute så jeg ikke ble altfor sliten,men kan vel ikke bare stikke fra gjestene. Får se hvordan det går, og ja ta en time av gangen. 

Joda, det kan du, spesielt om du ikke velger timeout under julemiddagen eller gaveoppakkingen ;) Ta deg gjerne en hvil i sengen, gå en tur, les et blad rller en bok (evt lek at du gjør det :)), eller se en film uten å samhandle med noen. Dette gjør gjerne vi som ikke sliter også, og da er det ingen som reagerer. Alle kan bli litt lei av å gå oppå hverandre, også vi som har en fin familie rundt oss. Man MÅ ikke sitte sammen inne å tørrprate hele dagen selv om det er jul :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, emilie321 skrev:

Takk for godt svar :)

Jo, jeg tar en dag av gangen å prøver og gjøre det beste ut av hver dag. Jeg pynter heller ikke til jul, for meg er det best slik. Samtidig så synes jeg det er koselig å kjøpe inn gaver og å gi dem. Synes også det er koselig med julemusikk på radioen. Prøver å lage meg nye minner om en trivelig jul. Så for meg går julen vesentlig bedre nå enn før. Kanskje jeg en dag føler for å pynte til jul også.  Jo, julen blir nok bedre i år.

Dette var det godt å lese, kos deg med det du syns er koselig du - resten bare dropper du til du får lyst. Det høres ut som du er i ferd med å løsrive julen fra dårlige opplevelser og minner, og gjøre julen til dine egne dager - det må føles godt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kayia skrev:

Dette var det godt å lese, kos deg med det du syns er koselig du - resten bare dropper du til du får lyst. Det høres ut som du er i ferd med å løsrive julen fra dårlige opplevelser og minner, og gjøre julen til dine egne dager - det må føles godt! :) 

Ja, det føles godt å frigjøre meg fra gamle og vonde minner, holder på å gjøre det på andre områder også :)

Har vel innsett at jeg aldri kommer til å bli helt frisk, men at jeg er på vei til noe nytt og mye bedre. Begynner innimellom å få en ro inni meg som jeg aldri har hatt før, det føles utrolig godt. Begynner nå virkelig å se resultatet av hardt arbeid sammen med terapeuten. Dessuten er jeg svært heldig som har noen rundt meg som virkelig viser at de vil meg alt godt og samtidig er gode støttespillere. Alle trenger noen slike. Hadde aldri greid dette her alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kayia skrev:

Joda, det kan du, spesielt om du ikke velger timeout under julemiddagen eller gaveoppakkingen ;) Ta deg gjerne en hvil i sengen, gå en tur, les et blad rller en bok (evt lek at du gjør det :)), eller se en film uten å samhandle med noen. Dette gjør gjerne vi som ikke sliter også, og da er det ingen som reagerer. Alle kan bli litt lei av å gå oppå hverandre, også vi som har en fin familie rundt oss. Man MÅ ikke sitte sammen inne å tørrprate hele dagen selv om det er jul :) 

Ok, får prøve å snike meg unna litt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/18/2017 den 19.15, stjernestøv skrev:

Hvert eneste år det nærmer seg jul og er jul blir jeg dårlig, lurer jo på hvorfor det er sånn? Det vet vel ikke dere, men kan det være noe jeg har fortrengt? Min bror drakk mye når jeg vokste opp, julen var vel intet unntak. Og nå liker jeg ikke alkohol lenger, blir dårlig av det rett og slett. 

Det er mange som blir dårligere til jul. Heldigvis er det raskt overstått.

Anonymkode: c0f13...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som blir dårligere til jul. Heldigvis er det raskt overstått.

Anonymkode: c0f13...991

Ja det er jo det heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2017 den 19.15, stjernestøv skrev:

Hvert eneste år det nærmer seg jul og er jul blir jeg dårlig, lurer jo på hvorfor det er sånn? Det vet vel ikke dere, men kan det være noe jeg har fortrengt? Min bror drakk mye når jeg vokste opp, julen var vel intet unntak. Og nå liker jeg ikke alkohol lenger, blir dårlig av det rett og slett. 

Jeg kjenner en som også hadde en i familien som var alkoholiker. Og hun takler ikke å se alkohol pga det. Tror det er naturlig om man har opplevd negative forbindelser med alkohol som misbruk osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg kjenner en som også hadde en i familien som var alkoholiker. Og hun takler ikke å se alkohol pga det. Tror det er naturlig om man har opplevd negative forbindelser med alkohol som misbruk osv. 

Ja derfor vil jeg ikke ha alkohol i julen, vil at alle skal være edru. Men jeg er ikke fanatiker, litt skader ikke. Men det blir ikke her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja derfor vil jeg ikke ha alkohol i julen, vil at alle skal være edru. Men jeg er ikke fanatiker, litt skader ikke. Men det blir ikke her. 

Jeg forstår. Har man opplevd rusmissbruk i familien så får man nok av sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg forstår. Har man opplevd rusmissbruk i familien så får man nok av sånn. 

Ja sant det, var både piller og alkohol bror min holdt på med. Og det samme gjorde faren til min mann, så vi er litt metta begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja sant det, var både piller og alkohol bror min holdt på med. Og det samme gjorde faren til min mann, så vi er litt metta begge to. 

Ja det forstår jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...