Gå til innhold

Politibil sprengt i Malmö


gråstein

Anbefalte innlegg

11 timer siden, gråstein skrev:

Litt pussig at du bruker pesonlige erfaringer fra ditt nærmiljø som basis for konklusjoner, men du samtidig mener data og statistikker fra SSB ikke holder for å trekke konklusjoner. 

Nei, det gjør jeg ikke. Men forsking viser at de som har mer nærkontakt med innvandrere er ofte blant de minst skeptiske. Det er ikke bare i Norge at dette slår riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Mari Y skrev:

Poenget er jo at man kan ikke bare hoppe inn i konklusjoner dersom artikkelen ikke nevner dette med ord. 

 

21 minutter siden, Mari Y skrev:

Fordi at når det ikke står i artikkelen kan man ikke bare gjette 

Det finnes flere nyhetskilder i 2018 enn nrk.no og dagbladet.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mari Y skrev:

Nei, det gjør jeg ikke. Men forsking viser at de som har mer nærkontakt med innvandrere er ofte blant de minst skeptiske. Det er ikke bare i Norge at dette slår riktig. 

Altså baserer de seg på personlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Mari Y skrev:

Hva gjør deg så sikker på at vi bør sammenligne oss med Sverige? 

Hva gjør deg så sikker på at vi ikke bør det? Igjen, hadde du lest linkene folk serverer deg, hadde du forstått det. Vi er på god vei til svenske tilstander i Oslo. Det er også gjenger i Oslo som samarbeider med kriminelle i Sverige. Det er jo bare dumt å stikke hodet i sanda og håpe at ingenting skjer. Det har alltid vært lettere å forebgyee enn bekjempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, gråstein skrev:

 

Det finnes flere nyhetskilder i 2018 enn nrk.no og dagbladet.no.

OK, men hvorfor bare hoppe i konklusjoner? Det er det ingen vits i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Trine skrev:

Hva gjør deg så sikker på at vi ikke bør det? Igjen, hadde du lest linkene folk serverer deg, hadde du forstått det. Vi er på god vei til svenske tilstander i Oslo. Det er også gjenger i Oslo som samarbeider med kriminelle i Sverige. Det er jo bare dumt å stikke hodet i sanda og håpe at ingenting skjer. Det har alltid vært lettere å forebgyee enn bekjempe.

Grunnen til at jeg spør er fordi at Norge har ikke nødvendigvis samme politikk som Sverige. Kontekst og sammenhenger bør kunne telle, selv når man snakker om innvandring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, gråstein skrev:

Altså baserer de seg på personlige erfaringer.

Tja, men det kan også ha sammenheng med at skepsisen minsker. Det er vanskeligere å frykte det man kjenner. Kun fordi man omgåes innvandrere betyr ikke det at man ikke har kunnskap. Man bare forhåndsdømmer dem ikke på samme måte som de som missliker innvandrere generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mari Y skrev:

 

6 timer siden, Mari Y skrev:

OK, men hvorfor bare hoppe i konklusjoner? Det er det ingen vits i

Det er du som stikker hodet i sanden og bare ikke vil vite. Navnet på den siktede mannen er kjent, selv om ingen store aviser har turt skrive det (ennå). Dette er et medlem av den (kjente kriminelle) familien Fakhro i Malmø, født i 1995, men en rekke dommer på samvittigheten.

Men jeg forventer at du kommer til å benekte dette så lenge det ikke er meldt i Dagsrevyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mari Y skrev:

Tja, men det kan også ha sammenheng med at skepsisen minsker. Det er vanskeligere å frykte det man kjenner. Kun fordi man omgåes innvandrere betyr ikke det at man ikke har kunnskap. 

Det handler ikke å frykte det man "ikke kjenner". Det handler om å forholde seg til faktiske realiteter, inkludert statitikk og data, fra bl.a. SSB. 

Det at du har en hyggelig nabo fra Iran betyr ikke at masseinnvandringen skaper en store problemer, og koster enorme summer. Det at du har sett innvandrerrestauranter i Oslo betyr ikke at innvandringen går med overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gråstein skrev:

Det er du som stikker hodet i sanden og bare ikke vil vite. Navnet på den siktede mannen er kjent, selv om ingen store aviser har turt skrive det (ennå). Dette er et medlem av den (kjente kriminelle) familien Fakhro i Malmø, født i 1995, men en rekke dommer på samvittigheten.

Men jeg forventer at du kommer til å benekte dette så lenge det ikke er meldt i Dagsrevyen.

Det er ikke å stikke hodet i sanden, men å vente til man faktisk vet mer. Og å forholde seg til fakta bør ikke være vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, gråstein skrev:

Det handler ikke å frykte det man "ikke kjenner". Det handler om å forholde seg til faktiske realiteter, inkludert statitikk og data, fra bl.a. SSB. 

Det at du har en hyggelig nabo fra Iran betyr ikke at masseinnvandringen skaper en store problemer, og koster enorme summer. Det at du har sett innvandrerrestauranter i Oslo betyr ikke at innvandringen går med overskudd.

Jo, det òg. Folk bare har til tider vanskelig for å innrømme dette. Hvis du kun leser negativ dekning av innvandrere eller muslimer har få eller ingen i omgangskretsen i tillegg til at man stadig hører folk rundt seg snakke om innvandrere som trygdesnyltere, kriminelle, osv, så blir man automatisk formet deretter. Derfor kan man ikke hevde at det ikke har det. 

Poenget her er nettopp det: uavhengig av om man er enig eller ikke i at systemet er bra, så har  det altså en innvirkning på hvordan man opplever dem som gruppe eller enkeltmennesker. Det er ikke til å komme unna. Det er heller ikke til å komme unna at mye av offentlige forumer er styrt av mye frykt og lite fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mari Y skrev:

Jo, det òg. Folk bare har til tider vanskelig for å innrømme dette. Hvis du kun leser negativ dekning av innvandrere eller muslimer har få eller ingen i omgangskretsen i tillegg til at man stadig hører folk rundt seg snakke om innvandrere som trygdesnyltere, kriminelle, osv, så blir man automatisk formet deretter. Derfor kan man ikke hevde at det ikke har det. 

Poenget her er nettopp det: uavhengig av om man er enig eller ikke i at systemet er bra, så har  det altså en innvirkning på hvordan man opplever dem som gruppe eller enkeltmennesker. Det er ikke til å komme unna. Det er heller ikke til å komme unna at mye av offentlige forumer er styrt av mye frykt og lite fakta. 

Nå nevne jeg spesifikt data og statistikker fra bl.a. SSB, ikke generelt sladder og holdninger på offentlige forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er ikke å stikke hodet i sanden, men å vente til man faktisk vet mer. Og å forholde seg til fakta bør ikke være vanskelig. 

Vi vet allerede identiteten. All informasjon er tilgjengelig, for den som gidder, og evner, finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, gråstein skrev:

Nå nevne jeg spesifikt data og statistikker fra bl.a. SSB, ikke generelt sladder og holdninger på offentlige forum.

Jeg er ikke interessert i statistikken du viser til. Poenget er at man skal ikke spekulere i ting man ikke vet med sikkerhet. Du vet jo egentlig at det er det jeg vil frem til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gråstein skrev:

Vi vet allerede identiteten. All informasjon er tilgjengelig, for den som gidder, og evner, finne den.

Da kan du isåfall vise til den. Sålangt har det nesten vært utelukkende spekulasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg er ikke interessert i statistikken du viser til.

Takk, det sier jo alt om deg.

Tror vi avslutter her. Dette er som å diskutere med en 3 åring i trassalderen som har lukket øynene, stappet fingrene i ørene og roper lalalalala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gråstein skrev:

Takk, det sier jo alt om deg.

Tror vi avslutter her. Dette er som å diskutere med en 3 åring i trassalderen som har lukket øynene, stappet fingrene i ørene og roper lalalalala.

Du skjønner vel poenget med at man ikke bare skal hoppe i konklusjoner over ting man egentlig ikke vet? Det er det jeg forsøker å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎01‎.‎2018 den 13.37, Mari Y skrev:

Grunnen til at jeg spør er fordi at Norge har ikke nødvendigvis samme politikk som Sverige. Kontekst og sammenhenger bør kunne telle, selv når man snakker om innvandring 

Så vi skal bare droppe å se på andre land og ta lærdom av dem? Vi kan jo ikke 100% sammenligne oss med noe annet land. Det blir like dumt som om du hadde hoppet ut av et fly og dødd, og jeg senere hadde hoppet ut av et fly fordi jeg jo tross alt ikke er deg, så det kunne jo hende jeg overlevde. Vi har allerede problemet i Norge, og det hadde du visst om du stakk hodet opp av sanden et øyeblikk. Det eneste rette å gjøre da, er å se på Sverige og ta lærdom av feilene de allerede har gjort. Og sørge for å ikke gjøre de samme feilene som dem. Men det skjer jo ikke dersom det er slike som deg som får bestemme. Da skal vi vente til alle bevisene står printet i dagbladet, også skal vi la være å gjøre noe fordi kontekst må telle i altfor stor grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Så vi skal bare droppe å se på andre land og ta lærdom av dem? Vi kan jo ikke 100% sammenligne oss med noe annet land. Det blir like dumt som om du hadde hoppet ut av et fly og dødd, og jeg senere hadde hoppet ut av et fly fordi jeg jo tross alt ikke er deg, så det kunne jo hende jeg overlevde. Vi har allerede problemet i Norge, og det hadde du visst om du stakk hodet opp av sanden et øyeblikk. Det eneste rette å gjøre da, er å se på Sverige og ta lærdom av feilene de allerede har gjort. Og sørge for å ikke gjøre de samme feilene som dem. Men det skjer jo ikke dersom det er slike som deg som får bestemme. Da skal vi vente til alle bevisene står printet i dagbladet, også skal vi la være å gjøre noe fordi kontekst må telle i altfor stor grad. 

Det blir monolog når man ikke er interessert i å høre det motparten sier. For meg virker det som at du kun hører deg selv og dine egne argumenter. 

Hele poenget er at alt henger sammen med alt. Man kan ikke ta ting ut av generell kontekst. Hva gjør deg så skråsikker på at fordi et annet land har høyere andel innvandrere og en mer liberal asyl- og- innvandringspolitikk, så er det det samme for Norge? Dessuten er det faktisk slik at man forholder seg til fakta ikke det man vil at fakta skal være. Det er sikkert lett å konkludere med at innvandrere står bak uten å i det hele tatt sjekke det. Det kalles å være kritisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari Y skrev:

Det blir monolog når man ikke er interessert i å høre det motparten sier. For meg virker det som at du kun hører deg selv og dine egne argumenter. 

Hele poenget er at alt henger sammen med alt. Man kan ikke ta ting ut av generell kontekst. Hva gjør deg så skråsikker på at fordi et annet land har høyere andel innvandrere og en mer liberal asyl- og- innvandringspolitikk, så er det det samme for Norge? Dessuten er det faktisk slik at man forholder seg til fakta ikke det man vil at fakta skal være. Det er sikkert lett å konkludere med at innvandrere står bak uten å i det hele tatt sjekke det. Det kalles å være kritisk 

Nå er vel ikke du den rette til å snakke om nonolog og at jeg kun hører meg selv, du hører jo ikke hva andre sier du heller. Men vet du, jeg har faktisk lest hva du skriver og alt du klarer å komme med er at vi ikke kan sammenligne oss med andre og at man ikke kan ta ting ut av kontekst. Det er faktisk det eneste du klarer å komme med. Men selv har du ikke satt deg inn i noe av all den informasjonen og de faktaopplysningene du har fått i denne tråden. 

Jeg er så skrådikker fordi vi allerede har tendensen her. Hvor mange ganger må du få den informasjonen før den faktisk fester seg i hodet ditt? Du har fått fakta i denne tråden, men du nekter å forholde deg til det. Men uansett, om man kun skal forholde seg til fakta går man til slutt på en smell. Fakta er at vi har tendensen i Norge, så kan vi enten velge å stoppe det mens vi enda kan, eller risikere at det blir som i Sverige. I de aller fleste tilfeller er det bedre å være skeptisk enn naiv. Skal man vente til skaden har skjedd blir det mye vanskeligere å rette den opp, enn om man forebygger slik at man unngår skaden. På så alvorlige ting som det det er snakk om her, er det bare idioti og galskap å vente til problemet er så stort at det ikke lar seg rette opp. Og hva angår hovedinnlegget, har du allerede fått fakta, men du nekter likevel å akseptere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...