Gå til innhold

Politibil sprengt i Malmö


gråstein

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, gråstein skrev:

Og den konklusjonen trekker du av personliger erfaringer.

Ikke bare derfor, men fordi dette er gjengitt i en rekke studier. Jeg er ikke nødvendigvis innvandringsliberal, men jeg nyansererer ståstedet mer enn andre på nett gjør. F eks med dette: Leser man en nyhetsartikkel, så bør man vente til man har fakta på bordet. Sånn er det å forholde seg til fakta. Da hjelper det ikke å dra inn masse statistikker, fordi det er ikke det det handler om. Dine statistikker er ikke noen bevis på hvem som stod bak akkurat denne hendelsen. Det er en statistikk SSB fører over lovbrytere. Men om det har vært et innbrudd her i nabolaget kan jeg ikke hoppe i konklusjoner om hvem det var. Det mest logiske er å vente til man får fakta servert. Du og flere andre her inne har allerede bestemt dere for at det er en viss type kriminelle som stod bak. Det er ikke slik man forholder seg til fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg synes det tåpelig at du påstår dette, da dette ikke er tilfellet. Du bruker all din tid på å snakke om meg, mens dette egentlig dreier seg om selve artikkelen. 

 

Fakta ift denne artikkelen har ikke det. Det er det som er problemet her. 

Du kan faktisk ikke nekte for at det er tilfelle. Jeg kopierte flere av dine utsagn som gikk på meg som person, og ikke sak. Hele tråden her motbeviser det du skriver nå. Det har aldri vært lurt å nekte for å ha skrevet noe når man har valgt å poste det offentlig.

Gråstein har kommet med navn og alt jo, hvor mye mer fakta trenger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mari Y skrev:

Ikke bare derfor, men fordi dette er gjengitt i en rekke studier. Jeg er ikke nødvendigvis innvandringsliberal, men jeg nyansererer ståstedet mer enn andre på nett gjør. F eks med dette: Leser man en nyhetsartikkel, så bør man vente til man har fakta på bordet. Sånn er det å forholde seg til fakta. Da hjelper det ikke å dra inn masse statistikker, fordi det er ikke det det handler om. Dine statistikker er ikke noen bevis på hvem som stod bak akkurat denne hendelsen. Det er en statistikk SSB fører over lovbrytere. Men om det har vært et innbrudd her i nabolaget kan jeg ikke hoppe i konklusjoner om hvem det var. Det mest logiske er å vente til man får fakta servert. Du og flere andre her inne har allerede bestemt dere for at det er en viss type kriminelle som stod bak. Det er ikke slik man forholder seg til fakta. 

Det er ingen tvil om at visse grupper innvandrere ligger veldig høyt på kriminalstatistikken. Det gjelder for eksempel innvandrere fra Irak, Kosovo, Somalia, Afghanistan og Iran. Samtidig ligger innvandrere fra bl.a. Kina, India og Filippinene under gjennomsnittet.

Det samme viste nylig en undersøkelse fra Sverige.

http://gjest.blogg.no/1470918562_uberettiget_fremmedfr.html (av politiinspektør Thomas Utne Pettersen).

I mars 2014 var over 30 prosent av de innsatte på Ullersmo personer med utenlandsk bakgrunn. I mars 2014 var ca. 33 prosent av alle varetektsinnsatte utlendinger.

I mars 2016 var 50 prosent av alle innsatte på Ullersmo utlendinger.

En undersøkelse fra Oslo viser at 9 av 10 som blir dømt for vold mot barn har innvandrerbakgrunn.

Hva gjelder familievold, er det de siste tre år avsagt 89 dommer i Oslo tingrett hvorav 82 av de domfelte har innvandrerbakgrunn.

I 2015 hadde undertegnede påtaleansvar for en rekke arrestanter med til sammen ca. 2.600 varetektsdøgn - 2.200 av disse døgnene var utenlandske menn.

Rettssikkerheten, velferdsstaten, tryggheten og vårt likestilte samfunn er under press - uten at en viktig faktor drøftes i tilstrekkelig grad; kriminalitet begått av utlendinger, herunder asylanter. Det som gjør meg mest bekymret, er at ikke flere er bekymret.

Men dette er sikkert fånyttes, for du nekter plent å forholde deg til alle tall, alle stistikker og alle kilder jeg har kommet med å denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Du kan faktisk ikke nekte for at det er tilfelle. Jeg kopierte flere av dine utsagn som gikk på meg som person, og ikke sak. Hele tråden her motbeviser det du skriver nå. Det har aldri vært lurt å nekte for å ha skrevet noe når man har valgt å poste det offentlig.

Gråstein har kommet med navn og alt jo, hvor mye mer fakta trenger du?

Da er det isåfall ikke hensikten. Hva får deg til å tro det? For jeg synes det egentlig er du som er mest på hugget her. 

Nei, han har ikke det, sålangt jeg har sett. Kilder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror det har sammenheng med maktstrukturer i samfunnet. Maktmisbruk er blitt mer og mer del av dagliglivet for mange menesker så mange steder i verden. Det eter seg innover i verden overalt. Dette er jeg veldig imot og det er mange grupper mennesker som ved ulike bidrag deltar mot en så skremmende utvikling. Noen plukker opp søppel etter ulike arrangementer andre skriver kronikker og deltar i møter og debatter og politikk eller små barn som har basar til inntekt for fattige og trengende. 

Daglig synes jeg vi hører og ser skremmende utviklingstrekk som nok var der før men gjalt så mye færre mennesker og nå virker mer som automatiserte strukturelle "reaksjonsmønstre" synes jeg det virker som. Vi må aldri la maktmisbruk bli en del av dagliglivet vårt føler jeg.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari Y skrev:

Da er det isåfall ikke hensikten. Hva får deg til å tro det? For jeg synes det egentlig er du som er mest på hugget her. 

Nei, han har ikke det, sålangt jeg har sett. Kilder? 

Malmö Tingsrätt, Mål nr B 11791-17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, gråstein skrev:

Det er ingen tvil om at visse grupper innvandrere ligger veldig høyt på kriminalstatistikken. Det gjelder for eksempel innvandrere fra Irak, Kosovo, Somalia, Afghanistan og Iran. Samtidig ligger innvandrere fra bl.a. Kina, India og Filippinene under gjennomsnittet.

Det samme viste nylig en undersøkelse fra Sverige.

http://gjest.blogg.no/1470918562_uberettiget_fremmedfr.html (av politiinspektør Thomas Utne Pettersen).

I mars 2014 var over 30 prosent av de innsatte på Ullersmo personer med utenlandsk bakgrunn. I mars 2014 var ca. 33 prosent av alle varetektsinnsatte utlendinger.

I mars 2016 var 50 prosent av alle innsatte på Ullersmo utlendinger.

En undersøkelse fra Oslo viser at 9 av 10 som blir dømt for vold mot barn har innvandrerbakgrunn.

Hva gjelder familievold, er det de siste tre år avsagt 89 dommer i Oslo tingrett hvorav 82 av de domfelte har innvandrerbakgrunn.

I 2015 hadde undertegnede påtaleansvar for en rekke arrestanter med til sammen ca. 2.600 varetektsdøgn - 2.200 av disse døgnene var utenlandske menn.

Rettssikkerheten, velferdsstaten, tryggheten og vårt likestilte samfunn er under press - uten at en viktig faktor drøftes i tilstrekkelig grad; kriminalitet begått av utlendinger, herunder asylanter. Det som gjør meg mest bekymret, er at ikke flere er bekymret.

Men dette er sikkert fånyttes, for du nekter plent å forholde deg til alle tall, alle stistikker og alle kilder jeg har kommet med å denne tråden.

Igjen: Det kan og det kan ikke stemme, men er ikke dermed sagt at det er fritt frem å spekulere ut ifra en artikkel der det ikke står noe som helst om personens bakgrunn. For alt vi vet kan det være feil og det kan være riktig. Står det ikke i artikkelen, så vet man ikke. Det blir et bekreftelses- bias, som det heter. Bekreftelses bias er en overbevisning om at man har rett, selv om man kanskje ikke har det. Er litt dumt at du ikke ser dette. 

I en annen diskusjon kunne jeg ha gjort det, men ikke her.  

Ikke så lenge media eller politiet  ikke går ut med konkrete opplysninger. Det må dere her inne kunne forvente å høre, når man forholder seg ukritisk til informasjon 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mari Y skrev:

Igjen: Det kan og det kan ikke stemme,

Helledussen. Hvor vanskelig er det å forstå at dette er fakta. Dette stemmer, uansett hvor du måtte mislike dette.

Tall fra Sverige: https://pjjonasson.files.wordpress.com/2017/10/sexualbrottslighet_bland_man_fodda_i_sverige_och_i_utlandet.pdf

Hovedfunn:

  • Menn med utenomeuropeisk opphav (typisk ikke-vestlige, min anm.) sto for 84 prosent av de grove voldtektene. Listen forteller at svenske menn (født i Sverige av foreldre født i Sverige) kommer på 4.plass i antall dømte personer, etter afghanere, irakere og somaliere.
  • Landgrupper med høyest tilbøyelighet til å begå grov voldtekt er i gitt rekkefølge fra Algeri, Afghanistan, Tunisia, Marokko og Palestina.
  • Nesten to av tre grove voldtekter begås av asylsøkere eller asylanter (asylsøkere med oppholdstillatelse, her er ikke EU-borgere inkludert).
  • Hver fjerde grove voldtekt begås av 1. eller 2.generasjon innvandrere.
Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gråstein skrev:

Helledussen. Hvor vanskelig er det å forstå at dette er fakta. Dette stemmer, uansett hvor du måtte mislike dette.

 

Det handler ikke om hva jeg ikke skjønner av statistikker eller ikke. Statistikker skal man også forholde seg kritisk til. Ergo: Det kan og det kan ikke stemme, fordi det avhenger av hvor nøyaktig en statistikk er og hvor det utføres. Svar er heller ikke skrevet i stein. 

 

Og statistikker har heller ikke med denne saken å gjøre. Det saken egentlig dreier seg om er en kriminell handling, og hvor flere her inne har ukritisk sluttet at det er innvandrere som står bak. Noe som blir umulig å svare på, fordi media går ikke ut med navn. Forholder man seg til fakta, bør man vente til man har fått videre informasjon. Det må du bare regne med å høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Det handler ikke om hva jeg ikke skjønner av statistikker eller ikke. Statistikker skal man også forholde seg kritisk til. Ergo: Det kan og det kan ikke stemme, fordi det avhenger av hvor nøyaktig en statistikk er og hvor det utføres. Svar er heller ikke skrevet i stein. 

Det er bare svada med deg. Du har ikke klart å hoste opp noe som helst av dokumentasjon på det du påstår i denne tråden. Ingenting. Absolutt ingenting. Nada. Det er bare meningsløs kakling. Personlig sysning uten rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Og statistikker har heller ikke med denne saken å gjøre. Det saken egentlig dreier seg om er en kriminell handling, og hvor flere her inne har ukritisk sluttet at det er innvandrere som står bak. Noe som blir umulig å svare på, fordi media går ikke ut med navn. Forholder man seg til fakta, bør man vente til man har fått videre informasjon. Det må du bare regne med å høre. 

Navn er allerede ute. Den som leter finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, gråstein skrev:

Det er bare svada med deg. Du har ikke klart å hoste opp noe som helst av dokumentasjon på det du påstår i denne tråden. Ingenting. Absolutt ingenting. Nada. Det er bare meningsløs kakling. Personlig sysning uten rot i virkeligheten.

Fordi det er ikke poenget å gjøre det, men at når man først dokumenterer en påstand så må den være riktig. dette bør kunne gå ann å ta til seg, Gråstein 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, gråstein skrev:

Navn er allerede ute. Den som leter finner.

Ok. Men det var det ikke da artikkelen ble lenket til. Ser du ikke selv hvor feil det hele blir? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, Mari Y said:

Ikke bare derfor, men fordi dette er gjengitt i en rekke studier. Jeg er ikke nødvendigvis innvandringsliberal, men jeg nyansererer ståstedet mer enn andre på nett gjør. F eks med dette: Leser man en nyhetsartikkel, så bør man vente til man har fakta på bordet. Sånn er det å forholde seg til fakta. Da hjelper det ikke å dra inn masse statistikker, fordi det er ikke det det handler om. Dine statistikker er ikke noen bevis på hvem som stod bak akkurat denne hendelsen. Det er en statistikk SSB fører over lovbrytere. Men om det har vært et innbrudd her i nabolaget kan jeg ikke hoppe i konklusjoner om hvem det var. Det mest logiske er å vente til man får fakta servert. Du og flere andre her inne har allerede bestemt dere for at det er en viss type kriminelle som stod bak. Det er ikke slik man forholder seg til fakta. 

Du har så lite kunnskap om dette at du må lese deg opp, før du blir med å diskuterer dette. Da slipper du å hele tiden å henvise at at man må ha fakta før man drar konklusjoner. Akkurat på det området er jeg enig med deg, men du setter deg ikke inn i disse fakta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, mrxx skrev:

Du har så lite kunnskap om dette at du må lese deg opp, før du blir med å diskuterer dette. Da slipper du å hele tiden å henvise at at man må ha fakta før man drar konklusjoner. Akkurat på det området er jeg enig med deg, men du setter deg ikke inn i disse fakta

Man trenger ikke mye kunnskap for å skjønne at man ikke bare hopper i konklusjoner uten videre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Mari Y skrev:

Man trenger ikke mye kunnskap for å skjønne at man ikke bare hopper i konklusjoner uten videre 

Det er ingen som hopper i konklusjoner uten videre i denne tråden. Du har fått linker, statistikker og data som du bare ignorer mens du fortsetter å stå på stedet hvil.

Lykke til.

Anonymkode: bc325...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Når det gjelder enkelttilfeller som bilen som ble sprengt, så bør man være forsiktig med å konkludere for tidlig. 

Det er ikke et "faktum" at en innvandrer står bak det konkrete tilfellet selv om det statistisk sett er mest sannsynlig.

Jeg tror det er poenget til Mari Y. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Gargamel skrev:

Når det gjelder enkelttilfeller som bilen som ble sprengt, så bør man være forsiktig med å konkludere for tidlig. 

Det er ikke et "faktum" at en innvandrer står bak det konkrete tilfellet selv om det statistisk sett er mest sannsynlig.

Jeg tror det er poenget til Mari Y. 

Poenget er at vi vet hvem som står bak, selv om det ikke står på førstesiden av Dagbladet eller er rapportert i Dagsrevyen.

Anonymkode: bc325...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at vi vet hvem som står bak, selv om det ikke står på førstesiden av Dagbladet eller er rapportert i Dagsrevyen.

Anonymkode: bc325...94c

Nei, det er nettopp det man ikke gjør når media ikke dokumenterer hvem som står bak. Man kan gjerne tro at man vet det, men det blir ikke det samme. Skal man trekke den konklusjonen så bør media ha gått ut med informasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Når det gjelder enkelttilfeller som bilen som ble sprengt, så bør man være forsiktig med å konkludere for tidlig. 

Det er ikke et "faktum" at en innvandrer står bak det konkrete tilfellet selv om det statistisk sett er mest sannsynlig.

Jeg tror det er poenget til Mari Y. 

Det var noe av poenget mitt 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...