Gå til innhold

Forhøyet risiko for selvmord blant høyfungerende autister og de med aspergers. Gjennomsnittlig levealder er kun 58 år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

yellow ledbetter
12 timer siden, tjohei1 skrev:

Hva er det du jobber med når du ikke har noe arbeidsmiljø? 

Selvstendig næringsdrivende. Jeg jobber fra hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
12 timer siden, tjohei1 skrev:

Finnes det ikke noen sosiale arenaer for de med asberger? Det burde det når så mange blir ensomme.

Joda. Det kommer jo an på hva slags interesser du har. Jeg vet mange som er sosiale gjennom hobbyene sine. Poenget er vel at du må finne noen du trives sammen med og deler interesser med. Og det er fint å være sosial på nettet, ikke minst. Mindre stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, FGT skrev:

Denne undersøkelsen kan ikke bli riktig, men nå har jeg tatt kontakt med den svenske forskeren Tatja Hirvikoski.og  jeg har allerede fått noen svar.  Jeg påpekte at det kunne være flere personer som  for eksempel over 90, som aldri hadde fått noe  diagnose, fordi en kjente ikke til dette da hun var yngre  her i Norge. Min mor var over 95 da hun døde, men fikk aldri noen diagnose. Skal sende den seneste artikkelen min, "Hvordan Asperger syndrom kommer til utrykk?" til henne, for å høre hva hun syns om den.

Vet ikke helt hva du sikter til kanskje du kan utdype litt hva spesifikt du mener er problemet

Vi har en gruppe som vi vet har Asperger fordi det har blitt registrert på den svenske versjonen av DPS (antar jeg), så har vi alle andre. Blant de vi vet har Asperger så viser dataen (big statistically significant data) at forventet levealder bare er 58 år for disse som har fått registrert asperger diagnosen, som er mye lavere enn for folk flest. 

I gamle dager hadde de ikke Asperger diagnosen det er riktig, så de som døde unge eller døde gamle med Asperger diagnosen da det vet vi ingenting om, fordi de hadde ikke diagnosen..... Men hvorfor skulle folk med Asperger i gamle dager leve mye lengre enn folk med Asperger i nyere tider, ser ikke relevans overhodet her jeg ?

Det jeg kan se som vil påvirke litt er at ikke alle som oppfyller kriteriene for Asperger får diagnosen fordi livssituasjonen ikke tilsier behov for å dra til DPS'en for "merkelappen" som ikke hjelper en dritt (imho) ut over trygderettigheter... så trenger du ikke trygd fordi du har jobb eller av andre årsaker ikke trenger merkelappen så trenger du jo ikke dra på DPS'en og da får du ikke diagnosen om du ikke fikk  den som barn da, og for aspergere uten diagnosen er nok leveladeren noe høyere siden disse i snitt nok er relativt mer velfungerende enn de med merkelappen, men det endrer heller ingenting av det dataen viser, den viser hvor gamle blir folk som får diagnosen Asperger stilt på DPSen, thats it

All slik ordentligvitenskapelig forskning er aldersjustert hvis det var det du siktet til at siden asperger er nyere diagnose vil folk med Asperger sikkert være litt yngre enn normalbefolkniingen slik at at aspegere som dør vil sjeldnere være av alderdom nå siden de er yngre relativt sett til normalbefolkningen (men om mange mange år vil mange av dem dø av alderdom men det vet vi jo ikke enda), men det er justert for så det er ingen problem om det var det du siktet til du ikke likte

Anonymkode: 8b245...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Det er ingen hjerneskade. Hjernen min er helt frisk og fin, den. Og du kan fungere med Asperger. Bare se på Steven Spielberg, for eksempel. 

Men BARE dårlig blikkontakt er selvsagt ikke nok. Det er jo klart. Samtidig er jo masse av de andre greiene du ramser opp som forklaring også typisk for en som har Asperger, så det er komplisert som du sier. Såpass kan vi være enige i. 

Du har jo ikke diagnosen sæ det er ikke rart du ikke er hjerneskada. Det er mange familier som er introverte og stille av swg, men det betyr liksom ikke at en har asperger eller autisme av den grunn. De fleste/alle aspergere er introverte, men allikevel så er ikke alle introverte aspergere..

Asperger er en hjerneskade det er et faktum. Jeg har asperger selv så det vet jeg meget godt.

 

Anonymkode: 9ff04...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ikke diagnosen sæ det er ikke rart du ikke er hjerneskada. Det er mange familier som er introverte og stille av swg, men det betyr liksom ikke at en har asperger eller autisme av den grunn. De fleste/alle aspergere er introverte, men allikevel så er ikke alle introverte aspergere..

Asperger er en hjerneskade det er et faktum. Jeg har asperger selv så det vet jeg meget godt.

 

Anonymkode: 9ff04...154

Hvis du er hjerneskada så er det ikke på grunn av asperger. Og de jeg kjenner som har asperger har ikke hjerneskade. Glem meg akkurat nå, siden du åpenbart ikke tror at jeg har det, men jeg har flere i nær familie og svigerfamilie som er utredet, har diagnose og klarer seg i varierende grad, men stort sett bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du sikter til kanskje du kan utdype litt hva spesifikt du mener er problemet

Vi har en gruppe som vi vet har Asperger fordi det har blitt registrert på den svenske versjonen av DPS (antar jeg), så har vi alle andre. Blant de vi vet har Asperger så viser dataen (big statistically significant data) at forventet levealder bare er 58 år for disse som har fått registrert asperger diagnosen, som er mye lavere enn for folk flest. 

I gamle dager hadde de ikke Asperger diagnosen det er riktig, så de som døde unge eller døde gamle med Asperger diagnosen da det vet vi ingenting om, fordi de hadde ikke diagnosen..... Men hvorfor skulle folk med Asperger i gamle dager leve mye lengre enn folk med Asperger i nyere tider, ser ikke relevans overhodet her jeg ?

Det jeg kan se som vil påvirke litt er at ikke alle som oppfyller kriteriene for Asperger får diagnosen fordi livssituasjonen ikke tilsier behov for å dra til DPS'en for "merkelappen" som ikke hjelper en dritt (imho) ut over trygderettigheter... så trenger du ikke trygd fordi du har jobb eller av andre årsaker ikke trenger merkelappen så trenger du jo ikke dra på DPS'en og da får du ikke diagnosen om du ikke fikk  den som barn da, og for aspergere uten diagnosen er nok leveladeren noe høyere siden disse i snitt nok er relativt mer velfungerende enn de med merkelappen, men det endrer heller ingenting av det dataen viser, den viser hvor gamle blir folk som får diagnosen Asperger stilt på DPSen, thats it

All slik ordentligvitenskapelig forskning er aldersjustert hvis det var det du siktet til at siden asperger er nyere diagnose vil folk med Asperger sikkert være litt yngre enn normalbefolkniingen slik at at aspegere som dør vil sjeldnere være av alderdom nå siden de er yngre relativt sett til normalbefolkningen (men om mange mange år vil mange av dem dø av alderdom men det vet vi jo ikke enda), men det er justert for så det er ingen problem om det var det du siktet til du ikke likte

Anonymkode: 8b245...ecb

Diagnosen er jo så ny at det er logisk at mange som oppfyller kriteriene ikke har fått den, særlig de som har klart seg bra og lever et langt liv uten veldig store problemer. Men problemene blir bare større sånn som samfunnet har utviklet seg med hensyn til stress og uforutsigbarhet, så stadig flere faller utenfor skole og arbeidsliv. Folk som kunne klart seg helt fint for en generasjon siden. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Diagnosen er jo så ny at det er logisk at mange som oppfyller kriteriene ikke har fått den, særlig de som har klart seg bra og lever et langt liv uten veldig store problemer. Men problemene blir bare større sånn som samfunnet har utviklet seg med hensyn til stress og uforutsigbarhet, så stadig flere faller utenfor skole og arbeidsliv. Folk som kunne klart seg helt fint for en generasjon siden. Dessverre. 

Ja jeg tror du er inne på noe der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du sikter til kanskje du kan utdype litt hva spesifikt du mener er problemet

Vi har en gruppe som vi vet har Asperger fordi det har blitt registrert på den svenske versjonen av DPS (antar jeg), så har vi alle andre. Blant de vi vet har Asperger så viser dataen (big statistically significant data) at forventet levealder bare er 58 år for disse som har fått registrert asperger diagnosen, som er mye lavere enn for folk flest. 

I gamle dager hadde de ikke Asperger diagnosen det er riktig, så de som døde unge eller døde gamle med Asperger diagnosen da det vet vi ingenting om, fordi de hadde ikke diagnosen..... Men hvorfor skulle folk med Asperger i gamle dager leve mye lengre enn folk med Asperger i nyere tider, ser ikke relevans overhodet her jeg ?

Det jeg kan se som vil påvirke litt er at ikke alle som oppfyller kriteriene for Asperger får diagnosen fordi livssituasjonen ikke tilsier behov for å dra til DPS'en for "merkelappen" som ikke hjelper en dritt (imho) ut over trygderettigheter... så trenger du ikke trygd fordi du har jobb eller av andre årsaker ikke trenger merkelappen så trenger du jo ikke dra på DPS'en og da får du ikke diagnosen om du ikke fikk  den som barn da, og for aspergere uten diagnosen er nok leveladeren noe høyere siden disse i snitt nok er relativt mer velfungerende enn de med merkelappen, men det endrer heller ingenting av det dataen viser, den viser hvor gamle blir folk som får diagnosen Asperger stilt på DPSen, thats it

All slik ordentligvitenskapelig forskning er aldersjustert hvis det var det du siktet til at siden asperger er nyere diagnose vil folk med Asperger sikkert være litt yngre enn normalbefolkniingen slik at at aspegere som dør vil sjeldnere være av alderdom nå siden de er yngre relativt sett til normalbefolkningen (men om mange mange år vil mange av dem dø av alderdom men det vet vi jo ikke enda), men det er justert for så det er ingen problem om det var det du siktet til du ikke likte

Anonymkode: 8b245...ecb

For det første , så slår en sammen .slik jeg kan tyde dette, både AS og autisme, altså det vi kaller nå for ASD eller ASF.  For det andre så er AS for  ny diagnose til å beregne levealder. Tror ikke det var så mange voksne som fikk diagnosen AS på midten av 80 tallet , og kanskje ingen som hadde passert 70 år, som fortsatt kunne levd i dag. Forsto heller ikke om Autisme med begrenset IQ er med heller.  Men teksten under fikk jeg av henne, og kan noen andre tyde dette må en annen måte, så må dere gjerne gjøre det. Har bare google oversatt det fra Svensk.

Hun svarer :  

I våre studier har vi basert på dsm-5 ved hjelp av begrepet Autism Spectrum Diagnosis (ASD). Da har vi gruppert fra utsiden hvis du har / ikke har intellektuell funksjonsnedsettelse. Deretter har alle med Aspergers syndrom i gruppen ASD uten IF

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FGT skrev:

For det første , så slår en sammen .slik jeg kan tyde dette, både AS og autisme, altså det vi kaller nå for ASD eller ASF.  

Nei, 58,39 år er for høyfungerende ASD/asperger. For lavtfungerende autisme er gjennomsnittet 39,5 år. Gjennomsnittet for hele gruppen er 53,87 år.

Individuals in the control group died at a mean age of 70.20 years (s.d. = 24.16, median = 80), whereas the corresponding figure for the entire ASD group was 53.87 years (s.d. = 24.78, median = 55), for low-functioning ASD 39.50 years (s.d. = 21.55, median = 40) and high-functioning ASD 58.39 years (s.d. = 24.01, median = 63) respectively. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, gråstein skrev:

Nei, 58,39 år er for høyfungerende ASD/asperger. For lavtfungerende autisme er gjennomsnittet 39,5 år. Gjennomsnittet for hele gruppen er 53,87 år.

Individuals in the control group died at a mean age of 70.20 years (s.d. = 24.16, median = 80), whereas the corresponding figure for the entire ASD group was 53.87 years (s.d. = 24.78, median = 55), for low-functioning ASD 39.50 years (s.d. = 21.55, median = 40) and high-functioning ASD 58.39 years (s.d. = 24.01, median = 63) respectively. 

Ok, det må være innkludert selvmord også da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2018 den 12.23, AnonymBruker skrev:

http://ki.se/nyheter/personer-med-autism-har-storre-risk-att-do-i-fortid

En studie ved Karolinska Institutet viser at risikoen for tidlig død for mennesker på autismespektrumet er rundt 2,5 høyere enn for resten av befolkningen.

- "Vi ser ett samband mellan autismspektrumtillstånd och förhöjd risk för förtida död. En grupp som har en särskilt förhöjd risk är kvinnor med autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning", sier forsker Tatja Hirvikoski.

Gruppen med austime uten samtidig intellektuell funksjonsnedsetting (asperger) har større riskiko for en spesiell dødsårsak: selvmord. 

Gjennomsnittlig levealder for høyfungerende autister er bare 58 år!

http://bjp.rcpsych.org/content/208/3/232

Individuals in the control group died at a mean age of 70.20 years (s.d. = 24.16, median = 80), whereas the corresponding figure for the entire ASD group was 53.87 years (s.d. = 24.78, median = 55), for low-functioning ASD 39.50 years (s.d. = 21.55, median = 40) and high-functioning ASD 58.39 years (s.d. = 24.01, median = 63) respectively.

Det tror jeg kan forklares med at en føler en seg som en som står utenfor samfunnet, ikke mester det andre mestrer, uten arbeid og kanskje med dårlig økonomi, ingen venner, en følelse av ensomhet, lever i en monoton boble, det å være taper. Ikke finnes det en kur eller håp for bedring heller.

Godt nytt år. :(


 

Anonymkode: 36130...191

Tja, det er én studie. Hvor mange andre finnes? 

Men så mener man at det finnes en kobling til depresjon blant mennesker med aspergere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Hvis du er hjerneskada så er det ikke på grunn av asperger. Og de jeg kjenner som har asperger har ikke hjerneskade. Glem meg akkurat nå, siden du åpenbart ikke tror at jeg har det, men jeg har flere i nær familie og svigerfamilie som er utredet, har diagnose og klarer seg i varierende grad, men stort sett bra. 

Jeg tror asperger og autisme er medfødt, men det er, som du sier, forskjellig grad. Dessuten er det forskjell på godtfungerende og høyfungerende. Man kan være lett psykisk utviklingshemmet og fungere bra. Man kan også være høyfungerende autist eller med asperger, og være dårlig fungerende på mange områder. F eks sosialt. Jeg er litt usikker på om jeg ville kalt det en hjerneskade, objektivt sett er det vel heller en funksjon som har sviktet i hjernen. Men vet man egentlig hva autisme kommer av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Hvis du er hjerneskada så er det ikke på grunn av asperger. Og de jeg kjenner som har asperger har ikke hjerneskade. Glem meg akkurat nå, siden du åpenbart ikke tror at jeg har det, men jeg har flere i nær familie og svigerfamilie som er utredet, har diagnose og klarer seg i varierende grad, men stort sett bra. 

Forøvrig bør man k ikke utelukke at psykisk utviklingshemning kan komme av forskjellige ting, det også. Det finnes dem som både har autisme og en psykisk utviklingshemning, så ville ikke ha utelukket at det kan være sammenhengende. Enten at autismen har forårsaket den psykiske utviklingshemningen eller motsatt. Jeg synes det virker som at begrepet psykisk utviklingshemning har blitt mer utvidet i utlandet; at man ikke bare måler IQ, men så er jo begrepet der 'intellectual disability', i motsetning til i Norge der man bruker 'psykisk utviklingshemning'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ikke diagnosen sæ det er ikke rart du ikke er hjerneskada. Det er mange familier som er introverte og stille av swg, men det betyr liksom ikke at en har asperger eller autisme av den grunn. De fleste/alle aspergere er introverte, men allikevel så er ikke alle introverte aspergere..

Asperger er en hjerneskade det er et faktum. Jeg har asperger selv så det vet jeg meget godt.

 

Anonymkode: 9ff04...154

Den er ny for meg, i alle fall. Av de jeg kjenner er det alt fra introvert til for mye utadvendte. Akkurat som alle andre. Noen åpner seg kanskje i tillegg mer når man begynner å prate. Introvert har nok mer enten med personlighet eller personlige problemer å gjøre. Det eneste vi har til felles er diagnosen, men vi tenker ikke på samme måte eller er like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
6 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg tror asperger og autisme er medfødt, men det er, som du sier, forskjellig grad. Dessuten er det forskjell på godtfungerende og høyfungerende. Man kan være lett psykisk utviklingshemmet og fungere bra. Man kan også være høyfungerende autist eller med asperger, og være dårlig fungerende på mange områder. F eks sosialt. Jeg er litt usikker på om jeg ville kalt det en hjerneskade, objektivt sett er det vel heller en funksjon som har sviktet i hjernen. Men vet man egentlig hva autisme kommer av? 

Det er medfødt og genetisk betinget, det er i alle fall fastslått. Hjerneskade tilsier at en i utgangspunktet frisk hjerne har blitt påført en skade før, under eller etter fødsel, og det er definitivt ikke tilfelle. Selvsagt kan en person med asperger eller autisme få en hjerneskade på samme måte som alle andre, men det har i så fall ingenting med selve diagnosen å gjøre.

Det er et nevrologisk "avvik", eller diversitet, som jeg og mange andre foretrekker å kalle det, siden det er et mer nøytralt begrep og ikke så negativt ladet som "avvik".

Her er en grei klipp-og-lim fra legehandboka.no:

Autisme omfatter en heterogen gruppe medfødte nevrologiske tilstander som i DSM-5 kalles "Autismespekterforstyrrelser" og i ICD-10 "Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser". Autisme kjennetegnes av kvalitative avvik i evne til sosial interaksjon og gjensidig kommunikasjon, samt begrenset, stereotypt og repetitivt repertoar av interesser og aktiviteter. Det er stor variasjon i alvorlighet. Autisme kan opptre isolert, eller være assosiert med psykisk utviklingshemming, andre utviklingsforstyrrelser (feks språkforstyrrelser, ADHD) eller medisinske/genetiske tilstander (feks Retts syndrom).

Asperger syndrom (AS) er en mildere form for autisme som oftest er ledsaget av normal intelligens. Årsaken er ukjent men består sannsynligvis av en sterk genetisk komponent. Mange med AS blir først diagnostisert i voksen alder når sosialkognitive krav overstiger kompetansen og har ført til depresjon eller angst. Diagnostikk av AS hos voksne og særlig hos kvinner kan være vanskelig pga kompenserende mekanismer og mindre tydelig klinisk bilde, sekundære psykiske lidelser og komorbiditet. Mange har høy utdannelse og lever uavhengig, men halvparten er uten jobb og har lav sosioøkonomisk status.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
6 timer siden, Mari Y skrev:

Den er ny for meg, i alle fall. Av de jeg kjenner er det alt fra introvert til for mye utadvendte. Akkurat som alle andre. Noen åpner seg kanskje i tillegg mer når man begynner å prate. Introvert har nok mer enten med personlighet eller personlige problemer å gjøre. Det eneste vi har til felles er diagnosen, men vi tenker ikke på samme måte eller er like. 

Introvert vs ekstrovert er en del av personligheten din, og har i utgangspunktet lite med diagnoser å gjøre. Men mange med asperger framstår som introverte fordi de rett og slett ikke er interesserte i småprat og sosiale greier som ikke gir noen mening for dem. Men sammen med folk de er på nett med kan de være så ekstroverte som de egentlig er.

Jeg er definitivt introvert, men det er et personlighetstrekk. I tillegg er jeg en veldig logisk/tankestyrt person, men jeg kjenner folk med asperger eller autisme som er følelsesmennesker, og de sliter nok mer enn meg med å være "annerledes". Jeg vet ikke om det er representativt for alle, selvsagt, men for de jeg kjenner er det i alle fall sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Det er medfødt og genetisk betinget, det er i alle fall fastslått. Hjerneskade tilsier at en i utgangspunktet frisk hjerne har blitt påført en skade før, under eller etter fødsel, og det er definitivt ikke tilfelle. Selvsagt kan en person med asperger eller autisme få en hjerneskade på samme måte som alle andre, men det har i så fall ingenting med selve diagnosen å gjøre.

Det er et nevrologisk "avvik", eller diversitet, som jeg og mange andre foretrekker å kalle det, siden det er et mer nøytralt begrep og ikke så negativt ladet som "avvik".

Her er en grei klipp-og-lim fra legehandboka.no:

Autisme omfatter en heterogen gruppe medfødte nevrologiske tilstander som i DSM-5 kalles "Autismespekterforstyrrelser" og i ICD-10 "Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser". Autisme kjennetegnes av kvalitative avvik i evne til sosial interaksjon og gjensidig kommunikasjon, samt begrenset, stereotypt og repetitivt repertoar av interesser og aktiviteter. Det er stor variasjon i alvorlighet. Autisme kan opptre isolert, eller være assosiert med psykisk utviklingshemming, andre utviklingsforstyrrelser (feks språkforstyrrelser, ADHD) eller medisinske/genetiske tilstander (feks Retts syndrom).

Asperger syndrom (AS) er en mildere form for autisme som oftest er ledsaget av normal intelligens. Årsaken er ukjent men består sannsynligvis av en sterk genetisk komponent. Mange med AS blir først diagnostisert i voksen alder når sosialkognitive krav overstiger kompetansen og har ført til depresjon eller angst. Diagnostikk av AS hos voksne og særlig hos kvinner kan være vanskelig pga kompenserende mekanismer og mindre tydelig klinisk bilde, sekundære psykiske lidelser og komorbiditet. Mange har høy utdannelse og lever uavhengig, men halvparten er uten jobb og har lav sosioøkonomisk status.

 

Ja, det var noe jeg også trodde. Man kan ha både autisme og psykisk utviklingshemning og man kan ha autisme og ikke ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Introvert vs ekstrovert er en del av personligheten din, og har i utgangspunktet lite med diagnoser å gjøre. Men mange med asperger framstår som introverte fordi de rett og slett ikke er interesserte i småprat og sosiale greier som ikke gir noen mening for dem. Men sammen med folk de er på nett med kan de være så ekstroverte som de egentlig er.

Jeg er definitivt introvert, men det er et personlighetstrekk. I tillegg er jeg en veldig logisk/tankestyrt person, men jeg kjenner folk med asperger eller autisme som er følelsesmennesker, og de sliter nok mer enn meg med å være "annerledes". Jeg vet ikke om det er representativt for alle, selvsagt, men for de jeg kjenner er det i alle fall sånn.

Dette varierer for dem jeg kjenner isåfall. Noen kan gjøre det, men andre kan synes at det er kjedelig. Sikkert er det at flere av de jeg kjenner på ingen måte er introverte, mens andre nesten ikke prater. Man kan være sosial selv om man har asperger. 

 

Jeg tror det kommer av at noen føler for mye eller kan fort bli slitne av for mye inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...