Gå til innhold

Forhøyet risiko for selvmord blant høyfungerende autister og de med aspergers. Gjennomsnittlig levealder er kun 58 år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart flertaller står utenfor arbeidslivet da.

Anonymkode: 36130...191

Ja det er det, men jeg tror at det kan være noen grunner til det, som jeg tror ikke kunne bare ha med diagnosen å gjøre.  

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter
3 timer siden, FGT skrev:

Ja det er det, men jeg tror at det kan være noen grunner til det, som jeg tror ikke kunne bare ha med diagnosen å gjøre.  

Det har mye med arbeidsmarkedet å gjøre. Før kunne folk jobbe i fred og ro med den samme rutinejobben hele livet uten å måtte være så himla sosial og fleksibel. Dessuten er det nok mange av de eldre og arbeidsføre som aldri har fått diagnose fordi de har klart seg så bra at de ikke har trengt det. Og det blir bare verre og verre. De sliter allerede i skolealder på grunn av mangel på struktur og arbeidsro, og sosialt press, mens de før kom seg gjennom både grunnskole og videregående uten så veldig store problem så lenge de ikke ble mobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Det har mye med arbeidsmarkedet å gjøre. Før kunne folk jobbe i fred og ro med den samme rutinejobben hele livet uten å måtte være så himla sosial og fleksibel. Dessuten er det nok mange av de eldre og arbeidsføre som aldri har fått diagnose fordi de har klart seg så bra at de ikke har trengt det. Og det blir bare verre og verre. De sliter allerede i skolealder på grunn av mangel på struktur og arbeidsro, og sosialt press, mens de før kom seg gjennom både grunnskole og videregående uten så veldig store problem så lenge de ikke ble mobbet.

Samfunnet blir bare vanskeligere og vanskeligere å takle for oss på spektrumet. Ikke rart så mange faller utenfor og blir uføre.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2018 den 12.46, Trine skrev:

De publiseres i hvert fall på en asperger-gruppe på facebook. Vet ikke hvem som arrangerer det, for jeg er ikke interessert i sånne sosiale greier uansett, men lurer på om det er autismeforeningen som står bak.

Hva heter facebook gruppen? Jeg finner ikke noe asberger gruppe på norsk. 

Anonymkode: 8fdc1...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter facebook gruppen? Jeg finner ikke noe asberger gruppe på norsk. 

Anonymkode: 8fdc1...1d8

"Asperger Norge" heter den. Asperger skrives med P og ikke B, men vet ikke om det har noe å si når du søker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trine skrev:

"Asperger Norge" heter den. Asperger skrives med P og ikke B, men vet ikke om det har noe å si når du søker. 

Det finnes to ser jeg: En som heter "Asperger Norge" og en som heter "Kun Asperger (Norge)".

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes to ser jeg: En som heter "Asperger Norge" og en som heter "Kun Asperger (Norge)".

Anonymkode: 36130...191

Ja, den ene er for de med asperger og pårørende, den andre er kun for de med asperger. Tipper disse treffene blir lagt ut i begge gruppene, men vet i hvert fall at de blir lagt ut i den som heter "Asperger Norge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Trine skrev:

Ja, den ene er for de med asperger og pårørende, den andre er kun for de med asperger. Tipper disse treffene blir lagt ut i begge gruppene, men vet i hvert fall at de blir lagt ut i den som heter "Asperger Norge".

Nå meldte jeg meg inn der. Men de folka der inne virker så sosiale og velfungerende. Føler ikke jeg passer inn.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå meldte jeg meg inn der. Men de folka der inne virker så sosiale og velfungerende. Føler ikke jeg passer inn.

Anonymkode: 36130...191

De er ikke så velfungerende alle sammen. Lurer på om det er "foreningen spekteret" eller hva det nå het, som har disse treffene. Så i hvert fall det lå et pizzatreff på siden der nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 1.1.2018 den 12.23, AnonymBruker skrev:

http://ki.se/nyheter/personer-med-autism-har-storre-risk-att-do-i-fortid

En studie ved Karolinska Institutet viser at risikoen for tidlig død for mennesker på autismespektrumet er rundt 2,5 høyere enn for resten av befolkningen.

- "Vi ser ett samband mellan autismspektrumtillstånd och förhöjd risk för förtida död. En grupp som har en särskilt förhöjd risk är kvinnor med autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning", sier forsker Tatja Hirvikoski.

Gruppen med austime uten samtidig intellektuell funksjonsnedsetting (asperger) har større riskiko for en spesiell dødsårsak: selvmord. 

Gjennomsnittlig levealder for høyfungerende autister er bare 58 år!

http://bjp.rcpsych.org/content/208/3/232

Individuals in the control group died at a mean age of 70.20 years (s.d. = 24.16, median = 80), whereas the corresponding figure for the entire ASD group was 53.87 years (s.d. = 24.78, median = 55), for low-functioning ASD 39.50 years (s.d. = 21.55, median = 40) and high-functioning ASD 58.39 years (s.d. = 24.01, median = 63) respectively.

Det tror jeg kan forklares med at en føler en seg som en som står utenfor samfunnet, ikke mester det andre mestrer, uten arbeid og kanskje med dårlig økonomi, ingen venner, en følelse av ensomhet, lever i en monoton boble, det å være taper. Ikke finnes det en kur eller håp for bedring heller.

Godt nytt år. :(


 

Anonymkode: 36130...191

hei. jeg har høytfungerende autisme. jeg er redd for døden. jeg elsker å leve. betyr dette at jeg sansynligvis ikke lever til jeg er 60 år, selvom jeg ikke vil ta selvmord, og at aspergere derimot kan bli 70 år pluss fordi de ikke har høytfungerende autisme men aspergere kan mer få selvmordtendens istedenfor å bare dø uten selvmord sån som høytfungerende ikkeselvmordende autister gjør?

 

så da har jeg garantert ikke mer enn 24 år igjen å leve?? (jeg blir 33 år i år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

betyr dette at jeg sansynligvis ikke lever til jeg er 60 år, selvom jeg ikke vil ta selvmord

Nei, det betyr det ikke.  Hvis en gjennomsnittsalder er lav for en gruppe, betyr det (her i landet, hvor årsakene nesten aldri er sult, barnedødelighet eller voldsomheter) at noen dør langt tidligere enn det som er vanlig.  Du vet sikkert hva gjennomsnitt betyr når det gjelder f.eks. høyde og vekt - det er ikke noe magisk ved gjennomsnittlig levealder som gjør at alle i gruppa dør i akkurat den alderen. 

14 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

så da har jeg garantert ikke mer enn 24 år igjen å leve?? (jeg blir 33 år i år)

Slike garantier finnes ikke, verken den ene eller den andre veien.  Alderen er et gjennomsnitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

hei. jeg har høytfungerende autisme. jeg er redd for døden. jeg elsker å leve. betyr dette at jeg sansynligvis ikke lever til jeg er 60 år, selvom jeg ikke vil ta selvmord, og at aspergere derimot kan bli 70 år pluss fordi de ikke har høytfungerende autisme men aspergere kan mer få selvmordtendens istedenfor å bare dø uten selvmord sån som høytfungerende ikkeselvmordende autister gjør?

 

så da har jeg garantert ikke mer enn 24 år igjen å leve?? (jeg blir 33 år i år)

Jeg er 67 , så jeg lever 7 år på overtid :-) Du er jo bare ung å regne. En blir ikke regnet for eldre, før en er godt over 80, Kona blir 69 i nov, jeg blir 68 i mars i år, og vi kunne ikke tenke meg å pakke sammen rundt 70. Så lenge en er rask og har en relativ god helse, så ser jeg alderdommen mange tiår fremover, hvis en ikke rammes en alvorlig sykdom 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt offtopic men siden vi først snakker om gjennomsnittsalder og tabber,

Dagbladet skrev dette, ganske "Cringe", og dette er ekspertisen Nordmenn stoler på og lar seg lede av, meningseliten og ekspertisen

Legen fortalte at Donald Trumps antatte levealder er den samme som resten av amerikanske menn. Dette er 78,6 år, i følge National Center for Health Statistics. Donald Trump er nå 71 år gammel.

https://www.dagbladet.no/nyheter/trumps-lege---han-er-en-god-pasient/69348889

 

Det Blabladet ikke skjønner er at gjennomsnittelig levealder er for alle som blir født, det finnes menn som dør ved alder 1 2 3 4 5 6 etc, det gjorde ikke Trump, derfor er hans forventede levealder nå ikke 78 den er rundt 86

 

Men dere for fortsette å la Dagbladet lede dere, om det gir dere trøst eller en følelse av trygghet, jeg står over

Anonymkode: 8b245...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg tror ikke de fleste lar Dagbladet styre livet sitt. Heldigvis. 

Det sier noe om kompetansenivået til journalister. Og det er skremmende.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

36 er vel å ta litt hardt i men er ikke overrasket over at det står dårlig til for autister i USA, en vet hvor mye disse sliter i arbeidslivet, og med svært dårlige sosiale sikkerhetsnett der borte blir du fort boende på gata om du ikke får deg jobb (eller selv med jobb dersom den er minimum wage 7 dollar timen etc) og veien til opiater og andre ting er kort også tar det noen år så er det over og ut og en var kvitt det "problemet", mener de i USA. Mye bra med USA men om en sammenligner deres vilje til å sløse bort penger på krig, men deres syn på å "sløse" bort penger på utviklingshemmede og psykiatriske tilfeller, så kan en lure på hva det er de røyker der borte.

I Norge er det nok mer ulykkelighet ved å være utenfor som fører til at folk aktivt eller passivt tar valg som fører til tidlig avgang, jeg pleide å tulle med noen men med sant innhold, at jeg går for tidlig naturlig avgang, har ikke mye å leve for men med så godt sikkerhetsnett er det ikke så ille at jeg tar kvelden lizzom, hadde jeg bodd på gata hadde det nok gått som med dem i USA for meg da hadde det ikke vært mye mening i å fortsette dette livet

Nå som sikkerhetsnettet i Norge strammes inn og vi går mot amerikanske tilstander, så vil vi nok gå mer i retningen amerikanske autister går, det er synd men sånn er  naturen, det er et kaldt og brutalt sted hvor de sterkeste overlever, og der inngår ikke autistene desverre.

Anonymkode: ea904...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her står det at gjennomsnittlig levetid for autister er 36 år!!

Jeg nekter å tro det stemmer.

https://autismenyheter.no/autister-dor-tidligere-enn-ikkeautister 

Anonymkode: 33783...a30

jeg kommer aldri til å ta selvmord. fordi det er nemlig så ekkelt med lik som råtner. når man er død får man ikke kose med dyr og høre fuglesang om våren.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg har Asperger og skal ta livet mitt snart. Må for jeg opp i og med at alt jeg vil for meg blir å sikte for høyt. Allerede i barndommen var selvfølelsen min lav. Jeg fikk ikke den respekten mange andre fikk. Fordi jeg skjønte ikke sosiale koder. Noe som førte til irritasjon mot meg og jeg ble et lett mobbeoffer. 

Så ble jeg ungdom og det kokte blandt jentene når jeg fikk oppmerksomhet fra de mest populære guttene. Jeg ble aldri interessert i dem. Men de andre jentene bombarderte msn min med stygge meldinger. Så flytter jeg når jeg starter på videregående. Går 1 uke og de nye vennenne snur ryggen til meg. Forståelig i dag, for jeg sa aldri noe . Jeg prøvde bare alltid å passe inn, men forble bare statist i eget liv. Enda mer deprimert ble jeg av å se de populære. Hvordan klarte de å være så glade? Skape så mye underholdning?

så begynner jeg på folkehøgskole. Tenkte at jeg skulle være sosial så jeg velger 3-mannsrom. Etter 2 uker får jeg beskjed om å flytte ut. Jeg ble jo selvfølgelig ikke venn med de jeg bodde med. Eneste spørsmålet jeg fikk når jeg var alene på rommet og det kom besøk var «hvor er de andre?»

Klarte å være sosial når jeg drakk . Men ble etter hvert skamfull av å være den som drakk til hver gang sjansen var der. En annen med Asperger gjorde faen meg det samme. Han var en av de få jeg følte meg trygg på, «likeverdig» med. Men han var også ekstremt tilbaketrukket. 

Så fullførte jeg vdg i en alder av 21. Hatet å ha fremføringer. Hatet stemmen min og det gjør jeg enda. 

Så får jeg meg jobber. Men typisk meningsløse jobber som ikke krever mer enn kurs. Og det var enten innvandrere, eldre eller 16-20 åringer som studerte ved siden av. 

Så prøver jeg meg på noe eget. Som jeg hadde sett for meg hele livet at jeg skulle. Fikk sjansen, men så krever det at man har mer karisma . Og igjen må jeg inse at jeg ikke passer inn og er nå på jobbsøkermsrkedet. Jeg kommer selvfølgelig bare til å få samme typer jobber som sist. Jeg må tilbake til et liv jeg ikke trives, pga den jævla aspergersen!!!! Jeg opplever dessverre å forelske meg, men hva skal jeg liksom si til disse mennene? Dette er ambisiøse menn, i det minste menn med ok jobb. De har alle barndomsvennene sine og de er flinke sosialt. Jeg blir med 100% hun bimboen som tror hun har funnet kjærligheten, mens de flørter vilt med andre jenter til de treffer den virkelige drømmedama. 

Denne diagnosen blir bare verre å leve med med alderen. Jeg blir mer en byrde for familien enn venn. Jeg er ikke den datteren som kan invitere mamma med på kafé og spandere middag. Jeg er singel, barnløs og mest sannelig blir jeg aldri vanlig. De «nye» folka jeg traff alle år etter jeg kom meg vekk fra det helvetes stedet jeg er fra, har gått videre med normale liv. De tar høyere utdannelse, skaffer seg jobber man kan leve av, får seg kjærester. Jeg er hun totalt uinteressante som er igjen på stedet hvil. Er noe for godt til å være sant så er det det sier et uttrykk, men det var egentlig ikke det i mitt tilfelle. Jeg kom i gang med et liv jeg elsket, men Asperger banker på døren hele tiden!! Og nå er det rett tilbake til helvete. 

Anonymkode: 57a1a...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...