Gå til innhold

På vei inn i hypomani med rekordfart


Janus30

Anbefalte innlegg

Nå rører monsteret utvilsomt på seg igjen! Det er noen år siden sist. På de siste tre dagene har jeg sovet tre timer, men jeg er full av energi og føler ikke at jeg burde sovet mer. Har nå gått halvannet døgn uten søvn, men merker det ikke. 

På natten fyker tankene rundt i hodet i et voldsomt tempo, og jeg er ute av sengen hvert kvarter. Så snart tanken har rast forbi, husker jeg ikke hva jeg har tenkt. Jeg holder samboeren oppe med styret mitt, og hun er allerede helt utkjørt av dårlig søvn.

Jeg snakker mer og raskere, noe som andre har bemerket. Kan plutselig bryte ut i latter av ingenting, og flirer mye. Tilstedeværelsen min er mer flyktig, og jeg er vanskelig å få taket på. Jeg kan trene hardere uten å føle meg sliten, og i går kveld holdt jeg det gående i to timer på sykkelen. Gulvet var vått av svette.

Trangen til å bruke penger er stadig økende, og det renner ut av kontoen til dyre og unødvendige ting flere ganger om dagen. Har vel snart 10 hentelapper på posten. 

Det er vanskelig å fungere på jobb til tross for mye energi, og i dag møtte jeg ikke opp i det hele tatt. Til vanlig ville pliktfølelsen min dratt meg helt til kontoret mitt, men i dag var den følelsen borte. 

Jeg er mindre sulten og spiser mindre, og hørselen synes skjerpet. Jeg flørter mye, og føler meg plutselig tiltrukket av bekjente jeg ikke tenkt slike tanker om før. 

Jeg er ustrukturert og ting flyter. Bare det å skrive dette innlegget var krevende pga. rot i hodet og tankekjør. Medisinene biter ikke på meg, og gjør meg ikke mer trøtt selv om jeg kaster nedpå firedobbel dose. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg kan knapt huske tidligere episoder hvor det har utviklet seg så raskt som nå! Dette ligger an til å bli episoden med minst søvn, og i ettermiddag runder jeg to døgn! 

Hva kan jeg gjøre? Fastlegen hadde ikke ledig time før om 10 dager. Hvis dette fortsetter i samme tempo, er jeg bekymret for hvor jeg er da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ved slike brå episoder bør og skal fastlegen få deg inn til øyeblikkelig hjelp-time. Det er faktisk en rettighet vi bipolare har. Du var vel helt tydelig da du ringte at dette hastet og var alvorlig?

Anonymkode: 83134...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er to ting en skal gjøre i slike situasjoner:

1. Seponere AD om en bruker det.

2. Starte med noe antipsykotika som alle med BP skal ha liggende hjemme for en ukes forbruk. I fravær av antipsykotika kan en bruke benzo og evt Imovane/zopiklone/Stilnoct for å få sove. Søvn er helt sentralt.

Snakk med legen din på telefon. Få resept om du ikke ha medisiner hjemme.

Anonymkode: edfa9...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er to ting en skal gjøre i slike situasjoner:

1. Seponere AD om en bruker det.

2. Starte med noe antipsykotika som alle med BP skal ha liggende hjemme for en ukes forbruk. I fravær av antipsykotika kan en bruke benzo og evt Imovane/zopiklone/Stilnoct for å få sove. Søvn er helt sentralt.

Snakk med legen din på telefon. Få resept om du ikke ha medisiner hjemme.

Anonymkode: edfa9...14d

Takk for tips. Jeg står på 300 mg. Wellbutrin. Bør/kan den bråseponeres? 

Jeg har mye Seroquel liggende. I går var ikke 200 mg. tilstrekkelig for å roe meg ned hverken motorisk eller mentalt. 

Jeg kan be om en resept på Imovane. Det har jeg fått før for å stoppe noe lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved slike brå episoder bør og skal fastlegen få deg inn til øyeblikkelig hjelp-time. Det er faktisk en rettighet vi bipolare har. Du var vel helt tydelig da du ringte at dette hastet og var alvorlig?

Anonymkode: 83134...13c

Jeg har fortsatt kontaktinformasjon til en psykiater på det lokale DPS. Han sa jeg kunne ringe direkte om det skulle bli helt krise. Tror jeg skal benytte meg av tilbudet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Janus30 skrev:

Takk for tips. Jeg står på 300 mg. Wellbutrin. Bør/kan den bråseponeres? 

Jeg har mye Seroquel liggende. I går var ikke 200 mg. tilstrekkelig for å roe meg ned hverken motorisk eller mentalt. 

Jeg kan be om en resept på Imovane. Det har jeg fått før for å stoppe noe lignende. 

Hvem er det som har foreslått wellbutrin til deg? Wellbutrin kan da umulig være en bra medisin for bipolare eller..? Wellbutrin gjør jo at en får enda mer dopamin.. ikke så rart du ikke får sove da. 

Anonymkode: aea7f...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
49 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg har fortsatt kontaktinformasjon til en psykiater på det lokale DPS. Han sa jeg kunne ringe direkte om det skulle bli helt krise. Tror jeg skal benytte meg av tilbudet. 

Ring med en gang du. Det høres ut som at du trenger hjelp med en eneste gang for å få stoppet dette her. 

Anonymkode: 27076...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du er så bevisst endringen som skjer. Som de andre her sier - kontakt DPS og forklar alvoret.  Hvis ikke du får hjelp der, prøv fastlegen en gang til (de skal ha akuttimer). Siste instans er legevakt. 

Jeg synes også du skal gi bankkort/kredittkort til samboeren din inntil du får kontroll. Kjipt med økonomiske utfordringer midt oppi dette. 

Håper du får rask hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som har foreslått wellbutrin til deg? Wellbutrin kan da umulig være en bra medisin for bipolare eller..? Wellbutrin gjør jo at en får enda mer dopamin.. ikke så rart du ikke får sove da. 

Anonymkode: aea7f...b71

Overlegen på en viss privat klinikk på Slependen. Går for å være blant landets aller beste på medikasjon for bipolare lidelser. Jeg tok det for gitt at jeg ikke ville få et preparat som ville gjøre vondt verre, noe jeg heller ikke har opplevd. 

Jeg har brukt Wellbutrin i flere år, så jeg gir den ikke skylden for det som nå har inntruffet. 

Endret av Janus30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, påskelilje skrev:

Så bra at du er så bevisst endringen som skjer. Som de andre her sier - kontakt DPS og forklar alvoret.  Hvis ikke du får hjelp der, prøv fastlegen en gang til (de skal ha akuttimer). Siste instans er legevakt. 

Jeg synes også du skal gi bankkort/kredittkort til samboeren din inntil du får kontroll. Kjipt med økonomiske utfordringer midt oppi dette. 

Håper du får rask hjelp!

Når den kommer så raskt og med så stor intensitet, er det heldigvis lett å forstå hva som skjer. 

Jeg kontaktet psykiateren, og han ga meg 20 minutter førstkommende fredag. I lunsjen sin. Jeg er virkelig takknemlig for at det finnes medmennesker bak frakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
43 minutter siden, Janus30 skrev:

Når den kommer så raskt og med så stor intensitet, er det heldigvis lett å forstå hva som skjer. 

Jeg kontaktet psykiateren, og han ga meg 20 minutter førstkommende fredag. I lunsjen sin. Jeg er virkelig takknemlig for at det finnes medmennesker bak frakken. 

Håper du får god hjelp på fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Janus30 skrev:

Når den kommer så raskt og med så stor intensitet, er det heldigvis lett å forstå hva som skjer. 

Jeg kontaktet psykiateren, og han ga meg 20 minutter førstkommende fredag. I lunsjen sin. Jeg er virkelig takknemlig for at det finnes medmennesker bak frakken. 

Å det var godt! Pass godt på deg selv i natt og i morgen da! Hadde det vært lurt å legge en plan for de neste 40 timene? Hvis du ikke sover likevel, så kunne kanskje en plan være noe å klamre seg fast til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som har foreslått wellbutrin til deg? Wellbutrin kan da umulig være en bra medisin for bipolare eller..? Wellbutrin gjør jo at en får enda mer dopamin.. ikke så rart du ikke får sove da. 

Anonymkode: aea7f...b71

Av og til må en person med BP bruke antidepressiva sammen med stemningsstabiliserende. Da er faktisk Wellbutrin førstevalget i følge amerikanske behandlingsveiledere. En skal være litt forsiktig å synse om slikt i slike tråder med personer som er akutt syke.

Anonymkode: edfa9...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Håper du får god hjelp på fredag. 

Jeg har fått god hjelp tidligere av denne legen, så det tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg har fått god hjelp tidligere av denne legen, så det tror jeg. 

Ok masse lykke til! Høres ikke lett ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Å det var godt! Pass godt på deg selv i natt og i morgen da! Hadde det vært lurt å legge en plan for de neste 40 timene? Hvis du ikke sover likevel, så kunne kanskje en plan være noe å klamre seg fast til?

Jeg har meldt i fra til min nærmeste leder om hva som foregår, og vi har blitt enige om noen fornuftige tilpasninger. Jeg slipper å gå i møter jeg skulle ha ledet, og andre avtaler som innebærer kontakt med brukere. I stedet får jeg surre med skriving av rapporter og annet lite krevende oppgaver. 

Det ble i overkant mye alkohol og lite rutiner i jula, og det tror jeg kan forklare det som har skjedd. Om ikke annet så er dette en påminnelse om at jeg må være måteholden med alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok masse lykke til! Høres ikke lett ut. 

Tusen takk. Det er ikke lett, men det løser seg til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, påskelilje skrev:

Å det var godt! Pass godt på deg selv i natt og i morgen da! Hadde det vært lurt å legge en plan for de neste 40 timene? Hvis du ikke sover likevel, så kunne kanskje en plan være noe å klamre seg fast til?

Enda en natt med 0 - null - minutter søvn. Ikke engang i nærheten. Kan snart notere tre døgn om dette vedvarer. 250 mg. Seroquel hadde ikke effekt som jeg klarte å merke. Kunne like gjerne tatt sukkerpiller. 

Og formen? Pigg og opplagt, og slettes ikke trøtt og sliten. Til vanlig hadde jeg vært ute av stand til å fungere med så lite søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Janus30 skrev:

Enda en natt med 0 - null - minutter søvn. Ikke engang i nærheten. Kan snart notere tre døgn om dette vedvarer. 250 mg. Seroquel hadde ikke effekt som jeg klarte å merke. Kunne like gjerne tatt sukkerpiller. 

Og formen? Pigg og opplagt, og slettes ikke trøtt og sliten. Til vanlig hadde jeg vært ute av stand til å fungere med så lite søvn. 

Du burde fått hjelp idag. 

Anonymkode: c101c...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...