Gå til innhold

Min sønn på 17 år vil droppe skole for et halvt år..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en sønn på 17 år. Han har tatt en utdannelse som han ikke trives med. Har fått beskjed om at han kommer ikke til å få karakter i 3 fag fordi han har ikke orket timene i de fagene og har sluntret unna desverre. Han har ellers dårlige karakterer i alle de andre fagene. Derfor så kom han til meg og sa at han ikke ville gå på skolen mer, og heller forsøke å få seg noe arbeid å gjøre/ enten en praksisplass / eller jobb i et halvt år til han skal ta videre den utdannelse han faktisk interesserer seg for. Jeg støtter han faktisk i det, for jeg ser heller ingen hensikt i at han fortsetter på skolen når han har fått beskjed at han må ta skoleåret om igjen uansett., og jeg mener at da er det bedre at han finner seg en jobb som han kan jobbe i frem til høsten.  Faren til sønnen er uenig. Han mener at det er viktig å fortsette ut skoleåret selv om han ikke kommer til å få karakter i 3 fag, og selv om han har gjort det dårlig i de andre fagene. 

Hva mener dere om saken? Greit å få litt tips fra utsiden. Nå tror jeg at en 17 åring skal ha rett til å velge sitt standpunkt i saken selv. Men jeg forsøker å tipse han så godt jeg kan om dette. 

 

Anonymkode: d67ef...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis han uansett må ta hele året om igjen kan han like gjerne prøve å jobbe. Om ikke annet skjønner han kanskje at livet er vanskelig uten videregående skole/utdanning. Hvis han får fritak for alle de andre fagene om han går ut året nå og bare må ta de 3 fagene han har boikottet neste år, bør han gjerne vurdere fars forslag. Det viktigste er at han kommer igjennom. 

Anonymkode: 7bc3c...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han uansett må ta hele året om igjen kan han like gjerne prøve å jobbe. Om ikke annet skjønner han kanskje at livet er vanskelig uten videregående skole/utdanning. Hvis han får fritak for alle de andre fagene om han går ut året nå og bare må ta de 3 fagene han har boikottet neste år, bør han gjerne vurdere fars forslag. Det viktigste er at han kommer igjennom. 

Anonymkode: 7bc3c...c10

Har liten innsikt i hva som er best for han om dette med utdannelsen. Men enig med deg. Han nekter å gå på skolen nå fordi han ble så dårlig motivert. Også pga at karakterer i alle fag er dårlige. Og at han føler utdannelsen er feil og vil heller hoppe over på noe annet til høsten. 

Kjedelig situasjon for jeg får helt vondt av at han har skulket så mye unna skolen. Forsøker å finne ut hvorfor. Men han sier at han ikke blir mobbet og at han ikke har noe annet problem enn at han er ikke motivert til det han holder på med innen utdannelse som årsak. 

Anonymkode: d67ef...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere be om å få et møte hos rådgiver ved skolen? Så kan dere drøfte ulike alternativ? 

Hvis fraværet til din sønn skyldes noe som evt kan dokumenteres med en legeattest, så er det likevel mulig m karakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i utgangspunktet unge skal bestemme selv hvilken retning de ønsker å studere innenfor, men jeg tror lediggang blant videregåendeelever er kilden til mye problemer senere. Jeg ville derfor forsikret meg om at han kommer inn på det han ønsker til høsten før jeg støttet han i å avbryte, og jeg ville vært veldig påpasselig mhp hvordan han fyller dagene fram til høsten. Dersom det allerede er mye skulking, spilling og nattevåk ville jeg vært mer skeptisk enn dersom det er snakk om normal døgnrytme p.t. feks... Støtter forslaget om prat med rådgiver, det vil kunne avdekke realismen i vurderingene. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det viktigste vært at han ikke sluttet før det fantes noen helt konkrete planer om hva han skulle gjøre i halvåret som kommer.  Jeg er veldig skeptisk til å slutte på vgs uten å ha noe nyttig å fylle dagene med. Snakk med rådgiver og / eller oppfølgingstjenesten, se fylkesoversikten her: https://www.vilbli.no/nb/nb/no/oppfolgingstjenesten-ot/a/025467

Inntil det er i orden med jobb eller praksisplass, kan han følge de fagene han vil ha en viss nytte av i den andre utdannelsen også, det er vel noen allmennfag eller noe det kan være greit å ha forkunnskaper i. 

Sjekk grundig hva som må til for at han skal kunne få ønsket sitt oppfylt til høsten - krav, søknadsfrister osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, cilie skrev:

Kan dere be om å få et møte hos rådgiver ved skolen? Så kan dere drøfte ulike alternativ? 

Hvis fraværet til din sønn skyldes noe som evt kan dokumenteres med en legeattest, så er det likevel mulig m karakter. 

Takker for svar, og råd i situasjonen.

Vi har bedt om en samtale med skolen, for å avklare situasjonen. 

Jeg forstår godt at han har et ønske om forsøke å finne en jobb å gjøre frem til høsten, siden han ikke kommer inn videre på neste videregående trinn uansett. Han er på grensen til å stryke i alle fag, og får ikke karakter i 3 av fagene. Veldig kjedelig situasjon for han. Men vi må forsøke å rådføre oss for å undersøke hvilke løsninger som er best for hans del. 

Han velger utdannelsen sin selv, men vi ønsker hans beste, og vil forsøke å råde han til å gjøre det mest fornuftige. 

Vet ikke om det er mulig å få et dokument på utbrenthet, hos lege. Han føler seg sliten og lei skole. Jeg har spurt om han blir mobbet, men han sier at han ikke blir det. Har spurt om han føler noe vanskelig, men han sier at han har det bra men er sliten og skolelei. 

Anonymkode: d67ef...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar, og råd i situasjonen.

Vi har bedt om en samtale med skolen, for å avklare situasjonen. 

Jeg forstår godt at han har et ønske om forsøke å finne en jobb å gjøre frem til høsten, siden han ikke kommer inn videre på neste videregående trinn uansett. Han er på grensen til å stryke i alle fag, og får ikke karakter i 3 av fagene. Veldig kjedelig situasjon for han. Men vi må forsøke å rådføre oss for å undersøke hvilke løsninger som er best for hans del. 

Han velger utdannelsen sin selv, men vi ønsker hans beste, og vil forsøke å råde han til å gjøre det mest fornuftige. 

Vet ikke om det er mulig å få et dokument på utbrenthet, hos lege. Han føler seg sliten og lei skole. Jeg har spurt om han blir mobbet, men han sier at han ikke blir det. Har spurt om han føler noe vanskelig, men han sier at han har det bra men er sliten og skolelei. 

Anonymkode: d67ef...a0e

Bra dere har bedt om et møte! Da kan dere drøfte ulike alternativ. Jeg mener alle steiner skal snus før han skrives ut. Oppfølgingstjenesten skal også være med på et møte før han skrives ut. 

Går han vg2 yrkesfag? Og ønsker vg2, en annen studieretning neste år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...