Gå til innhold

Mensen kommer ikke tross for at jeg har gått på primolut N


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

I oktober fikk jeg ikke mensen, og oppsøkte i den sammeheng en gynekolog. Jeg var redd for å være gravid, siden jeg hadde hatt sex måneden før uten beskyttelse. Jeg fikk da konstatert at jeg ikke var gravid, og legen hadde ingen svar på hvorfor mensen var uteblitt men ga meg primolut N for å fremtvinge en menstruasjon. Jeg ventet med Primolut N i noen uker før jeg starter på de, tenkte å se om mensen kom av seg selv. Gikk på Primolut N i 10 dager, en tablett morgen og en kveld, tre dager etter at kuren var ferdig fikk en blødning, som varte i 5-6 dager. Dette var da 01. desember og varte frem til 5-6 desember. ca

Jeg har nå ikke fått mensen igjen etter det, og i dag er den 7.desember og det tyder heller ikke på at jeg vil få mensen. Vanligvis så pleier alltid kroppen min å gi meg noen signaler på at mensen er på vei, enten at jeg opplever litt mensensmerter eller får vondt i rygg oss. har ikke opplevd noe av det og lurer på hva jeg skal gjøre nå?

jeg er 23 år, veier 62, 1.54-56 cm høy, ingen prevensjon, ingen barn, ikke gravid

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En normal syklus er et samspill mellom hjernen (hypofysen) og eggstokken som modner egg til eggløsning og som produserer hormoner (østrogen og progesteron) som bygger opp livmorslimhinnen med tanke på graviditet. Hvis det ikke skjer, blir det menstruasjon, og så gjentar syklus seg med modning av nytt egg osv.

Hos deg produseres det noe østrogen, men du har ikke eggløsning og produserer ikke progesteron som er nødvendig for å få en menstruasjon. Primolut er erstatning for progesteron, og fremkaller (når man stopper med behandlingen) en menstruasjonslignende blødning, men den setter ikke noe i gang. Det er en test på at du har produsert noe østrogen.

Ble det tatt blodprøver hos gynekologen? Det er avgjørende for å finne årsaken. De prøver som tas i første omgang er østadiol, FSH, LH, prolaktin og TSH. Ble det utført ultralyd? Da kan man dels se om slimhinnen i livmoren har bygget seg opp, dels se hvordan eggstokkene ser ut. I din alder er vanligste årsak til at det ikke kommer eggløsning, er tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom). Iblant kan det være unormal hårvekst og uren hud som tegn på PCOS. Har du gått opp i vekt? Det kan utløse PCOS. Din vekt ligger på grensen, kanskje et par kg vekttap kan få systemet i gang?

Så mitt råd er forsøk på vekttap og ny kontakt med gynekologen om videre utredning (blodprøver og ultralyd) i og med at det er mer enn tre måneder siden at du har hatt spontan menstruasjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

En normal syklus er et samspill mellom hjernen (hypofysen) og eggstokken som modner egg til eggløsning og som produserer hormoner (østrogen og progesteron) som bygger opp livmorslimhinnen med tanke på graviditet. Hvis det ikke skjer, blir det menstruasjon, og så gjentar syklus seg med modning av nytt egg osv.

Hos deg produseres det noe østrogen, men du har ikke eggløsning og produserer ikke progesteron som er nødvendig for å få en menstruasjon. Primolut er erstatning for progesteron, og fremkaller (når man stopper med behandlingen) en menstruasjonslignende blødning, men den setter ikke noe i gang. Det er en test på at du har produsert noe østrogen.

Ble det tatt blodprøver hos gynekologen? Det er avgjørende for å finne årsaken. De prøver som tas i første omgang er østadiol, FSH, LH, prolaktin og TSH. Ble det utført ultralyd? Da kan man dels se om slimhinnen i livmoren har bygget seg opp, dels se hvordan eggstokkene ser ut. I din alder er vanligste årsak til at det ikke kommer eggløsning, er tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom). Iblant kan det være unormal hårvekst og uren hud som tegn på PCOS. Har du gått opp i vekt? Det kan utløse PCOS. Din vekt ligger på grensen, kanskje et par kg vekttap kan få systemet i gang?

Så mitt råd er forsøk på vekttap og ny kontakt med gynekologen om videre utredning (blodprøver og ultralyd) i og med at det er mer enn tre måneder siden at du har hatt spontan menstruasjon.

Vennlig hilsen Mette

Nei, det ble ikke tatt noe blodprøver. Men fastlegen min vet om dette og sa at jeg måtte bare stikke innom legekontoret og ta blodprøver om menstruasjon ikke kom. Det ble utført ultralyd, men legen sa ikke så mye utenom at hun så en del slim med venstre side av underlivet, og mer enn det sa hun ikke. Ikke opplevd unormal hårvekst, uren hud har jeg fått grunnet at jeg spiser veldig dårlig, men det vet jeg at skylder kostholdet mitt. Blir store mengder brus og mye søtsaker (hatt eksamensperiode, så gått bare i dritt den siste tiden). Jeg har gått opp en del i vekt, grunnet kostholdet mitt og lite bevegelse. 

 

Anbefaler du at jeg skal vente noe mer? det er jo 8.januar imorgen, så tviler på at mensen vil komme nå eller skal jeg bare dra til legen og få tatt de prøvene? 

Bør jeg ta en graviditetstest for sikkerhetsskyld?

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Er det fastlegen som har utført ultralyd? du sa i første informasjon: oppsøkte i den sammeheng en gynekolog.

Har du vært til gynekolog?

Det med slim på venstre side av underlivet, sett ved ultralyd, lyder veldig rart.

Kan du avklare mine spørsmål? Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Er det fastlegen som har utført ultralyd? du sa i første informasjon: oppsøkte i den sammeheng en gynekolog.

Har du vært til gynekolog?

Det med slim på venstre side av underlivet, sett ved ultralyd, lyder veldig rart.

Kan du avklare mine spørsmål? Hilsen Mette

Jeg dro til en gynekolog fordi jeg ikke fikk mensen i oktober og trodde at jeg kanskje var gravid. Dro da til en privat gynekolog, hun tok en gynekologisk undersøkelse og en ultralyd fordi jeg ba om det. Hun sa til meg at det ikke var tegn på noe graviditet, men at hun kunne se en del vann (Sorry skrev slim ved feiltagelse) på venstre side av underlivet, hun trodde det KANSKJE var vann etter en cyste. Hun ga meg i hvert fall primolut N for å sette igang en blødning. Hele timen varte på ti minutter, og gynekologen sa ikke så mye. Jeg spurte heller ikke så mye angående «vannet» hun så. Jeg var bare glad jeg ikke var gravid. Gynekologen ba meg vente to uker før jeg startet på primolut N for å se om mensen kom, om den ikke kom innen to uker. Skulle jeg starte på primolut N. Jeg ventet to uker, null mens, startet på primolut N og fikk blødning tre dager etter endt kur. Har også ringt gynekologen to ganger etter timen og spurt om cysten, og da har hun sagt at det ikke har vært noe cyste. 

 

Så Dro jeg til fastlegen min i forbindelse med en annen sykdom, og nevnte ds dette om at mensen hadde forsvunnet siden oktober. Fastlegen skrev opp noen blodprøver hun ville at jeg skulle ta om mensen ikke kom tilbake innen tre måneder. De blodprøvene har jeg fortsatt ikke tatt og det har gått tre måneder siden mensen forsvant 

 

Gynekolog nevnte aldri noe om blodprøver. 

 

Litt informasjon angående samleien jeg hadde før jeg mistet menstruasjonen min. 

Hadde sex den 25.7, uten kondom, fikk mensen rett etter samleie, tok angrepille på kvelden.

mensen varte i 5 dager. 

Den 1.september fikk jeg mensen igjen som varte i 4-5 dager 

etter det fikk jeg aldri mensen igjen. 

Har tatt hcg prøve den var <5 negativ, 5 negative graviditetstester og en negativ ultralyd. Samt som jeg har gått på primolut N og blødd. 

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for grundig informasjon. Sjekk med din rekvisisjon for blodprøver, det er følgende blodprøver som skal tas:

Østradiol, LH, FSH, prolaktin og TSH.

Du kan gjerne ta prøvene nå til uka. Når du har fått beskjed om verdiene, så kan jeg gjerne vurdere dem. Du skal ikke akseptere 'normale prøvesvar', du må få de enkelte verdier.

Vennlig hilsen Mette

Jeg er litt nysgjerrig, hvor mye betalte du for konsultasjonen hos gynekologen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Okei, da skal jeg gjøre det. For mensen burde ha kommet til nå. 

Jeg betalte 1600 kroner for timen. 

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var ikke pengene verdt. Primolut  kan fremkalle en blødning, men har ingen effekt videre frem. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen jeg tenker tilbake på det nå i etterkant, er jeg veldig enig med deg. Jeg vet ikke om du husker meg fra mine tidligere innlegg her inne. Men jeg nevnte til gynekologen om at jeg opplevde en del «ubehag» ved høyre side av underlivet, ubehaget satt fast et sted og jeg måtte ofte dra hånden over området for at ubehaget skulle gi seg. Gynekologen så bare på meg og sa ingenting. Det er første gang jeg har opplevd at en lege har vært sånn. Men som nevnt jeg var så glad for å ikke være gravid at jeg ikke brydde meg så mye om det andre. Fikk ogsp beskjed at primolut N skulle sette i gang menstruasjonen. 

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Primolut gir blødning som renser opp i livmoren, men setter ikke i gang prosessen med eggmodning og eggløsning. Det er helt klart. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro Til legekontoret i dag, og sa at jeg skulle ta de blodprøvene fastlegen hadde bedt meg ta om mensen ikke kom etter tre måneder, pluss de du anbefalte. Fikk høre at det ikke lå noen blodprøver inne og at jeg derfor ikke kunne ta blodprøver uten at legen hadde samtykket til det. Kontaktet legen og legen sa nå plutselig at jeg må vente 3.mnd til? For å kunne ta disse prøvene, fordi medt sannsynlig ville mensen komme tilbake etter 3.mnd. 

Så jeg fikk dessverre ikke tatt noe blodprøver og må visst vente litt til. Men det jeg lurte på, skal jeg telle 6.mnd fra oktober når jeg mistet mensen eller fra desember når jeg blødde på primolut N? Pluss er det farlig å miste mensen? Er det noe jeg selv kan gjøre for å kanskje «igangsette» mensen? Typ trene/spise mindre og sunt? 

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du hadde siste menstruasjon i september, det er helt klart.  Den blødning du fikk etter primolut teller ikke, det var en kunstig blødning. Du MÅ forlange å få tatt blodprøver hos din fastlege. For å sette det på spissen, så kan du i verste fall (om enn det er veldig sjelden) ha en godartet svulst på hypofysen. Jeg gjentar at du bør få tatt prøve på: østradiol, FSH, LH, prolaktin og TSH. Hvis prøvene er i orden, kan man se det an. Det koster så lite å ta disse prøvene.

I mitt første svar anbefalte jeg deg å gå ned litt i vekt. Best ved å spise sunnere og ved å trene mer.

Du kan gjerne ta dette svaret med til din fastlege og fortelle hvorfra det kommer.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå ble jeg redd. Ringte legen og sa akkurat det du sa og fikk time for blodprøver på mandag. Men lurte på hva de blodprøvene egentlig tas for? Er det pga svulsten? Legeb ville ta en hcg prøve også, men jeg kan jo ikke være gravid? Da hadde jeg i så fall vært i 6.mnd nå

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Østradiol (og FSH og LH) sier noe om eggstokkens funksjon

Prolaktin kan øke ved godartet svulst på hypofysen og ved visse hormonforstyrrelser

TSH sier noe om stoffskiftet

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 17.14, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Østradiol (og FSH og LH) sier noe om eggstokkens funksjon

Prolaktin kan øke ved godartet svulst på hypofysen og ved visse hormonforstyrrelser

TSH sier noe om stoffskiftet

Hilsen Mette

 

FSH: 7 U/L

LH: 16 U/L (utenfor referansegrensene) 

østradiol: 0,25 nmol/L 

progresteron: mindre 3 nmol/L

hbg: 16nmol/L (utenfor referansegrensene)

hcg: mindre5 U/L

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Fikk du ikke målt prolaktin? den bør du få målt. Ellers passer hormonanalysene mest med PCOS. Hva er hbg? hør med legen

Hva sa gynekologen som utførte ultralyd om eggstokkene? Ved PCOS er det ofte helt karakteristiske funn.

Jeg foreslår at du ber legen om å måle disse tilleggshormoner: prolaktin, testosteron, SHBG, androstendion.

Så foreslår jeg at du får en henvisning til gynekolog for videre behandling. Ved PCOS er det ulike behandlinger.

  • Å gå ned noen kg (3 kg?) ved mosjon og endret kost.
  • Å ta primolut hver 3-4 måned for å få blødning
  • Å bruke p-pille, hvis du har behov for prevensjon

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Fikk du ikke målt prolaktin? den bør du få målt. Ellers passer hormonanalysene mest med PCOS. Hva er hbg? hør med legen

Hva sa gynekologen som utførte ultralyd om eggstokkene? Ved PCOS er det ofte helt karakteristiske funn.

Jeg foreslår at du ber legen om å måle disse tilleggshormoner: prolaktin, testosteron, SHBG, androstendion.

Så foreslår jeg at du får en henvisning til gynekolog for videre behandling. Ved PCOS er det ulike behandlinger.

  • Å gå ned noen kg (3 kg?) ved mosjon og endret kost.
  • Å ta primolut hver 3-4 måned for å få blødning
  • Å bruke p-pille, hvis du har behov for prevensjon

Vennlig hilsen Mette

Hbg er shbg, jeg vet ikke hva det er. Skal høre med legen også ta de andre prøvene.

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Prolaktin er fin. SHBG er lav og det er typisk ved PCOS. Det er et eggehvitestoff som nøytraliserer de mannlige hormoner. Når SHBG er lav kan kvinnen vise tegn på for mye aktivt mannlig hormon som kviser og unormal hårvekst. Det har du heldigvis ikke, men var din vekt høyere, kunne det være et resultat.

Lett vekttap er å anbefale.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Prolaktin er fin. SHBG er lav og det er typisk ved PCOS. Det er et eggehvitestoff som nøytraliserer de mannlige hormoner. Når SHBG er lav kan kvinnen vise tegn på for mye aktivt mannlig hormon som kviser og unormal hårvekst. Det har du heldigvis ikke, men var din vekt høyere, kunne det være et resultat.

Lett vekttap er å anbefale.

Vennlig hilsen Mette

Vil du at jeg skal kontakte fastlege eller gynekolog? Og skal jeg ta blodprøve for testosteron og androstetion?

Anonymkode: 7b380...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...