Gå til innhold

Har vi med PCOS dårligere tid med å bli gravid enn andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en kvinne på 34 med diagnosen PCOS. Jeg har ikke stresset med diagnosen da jeg ikke har hatt noe stort barneønske tidligere, men i det siste har jeg begynt å lure på om vi med PCOS har dårligere tid enn andre til å bli gravid? Kommer vi tidligere i overgangsalderen eller vil sykdommen gjøre at vi har dårligere odds enn folk flest etter en viss alder til å kunne bære frem et barn?

Spør fordi jeg ønsker å være realistisk fremfor å vente for lenge og deretter ende opp barnløs

(Jeg vet at jeg med stor sannsynlighet vil måtte ta ibruk IVF eller lignende for å bli gravid da jeg så og si ikke har eggløsning, men ønsker å vite når det begynner å bli sent med tanke på PCOS diagnosen). Har tidligere tenkt at å bli gravid mellom 38 og 40 år kanskje kan passe meg, men er det urealistisk?

Jeg sliter ikke med overvekt

 

Anonymkode: 5790b...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har PCOS. Jeg har lest noen undersøkelser som viser at PCOS ofte stabiliserer seg seint i vår fruktbare alder. En del med PCOS som har hatt problemer med å bli gravide i 20-30 årene, blir plutselig gravide når de er seint i 30-årene.

Men siden det kan ta lengre tid for oss å bli gravide og vi ofte trenger hjelp, bør vi nok begynne tidligst mulig likevel. IVF er oftest ikke en behandling som virker første gang, det samme gjelder hormonpreparater man kan prøve for å få igang eggløsning etc. Dessuten - og det gjelder jo alle - går fruktbarheten ned ved 35års alder og når du er 38-40 er den raskt synkende. Var jeg deg ville jeg begynt om ikke så lenge, spesielt hvis du er inne i et stabilt forhold og kan tenke deg barn en gang.

Anonymkode: 42cf1...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tidligere tenkt at å bli gravid mellom 38 og 40 år kanskje kan passe meg, men er det urealistisk?

Det er en viss risiko forbundet med å planlegge å bli gravid så sent, enten man har noen diagnose eller ikke. Fruktbarheten faller sterkt når man er rundt 40, tidspunktet er individuelt. Risikoen for spontanabort øker også.

Jeg vet ingenting om PSOS, men jeg ville nok startet senest i 35-årsalderen uansett hvis jeg ønsket meg barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege ga meg diagnosen pcos for mange år tilbake. Mens en annen lege var helt uenig i diagnosen, og sa at ifølge han så har jeg ikke pcos. Så jeg vet ikke hva jeg har eller ikke. Men jeg fikk beskjed fra han som trodde jeg hadde pcos om at jeg hadde best mulighet til å få barn i slutten av tenårene og starten av tjueårene. Og at jeg hadde 3 prosent sjanse for å bli gravid fra midten av tjueårene og oppover. Men jeg vet ikke. Vet bare at jeg og en eks slet med å få barn nummer 3 sammen. Men fikk beskjed at vi kunne få med 78 prosent sannsynlighet på prøverør...  Men forholdet tok slutt før det ble aktuell. Den gangen føltes det kjipt husker jeg. Men jeg hadde ingenting å grine over. Jeg hadde jo vært heldig å fått to barn. 

Hvis du ønsker deg barn så ville jeg forsøkt når du føler det er rett tid for det. Men jeg ville ikke ha ventet med barn til jeg var 38 år om jeg hadde mulighet før for å si det slik. Jeg synes det var topp å få barn i starten av tjueårene. Men alle må få velge når de vil begynne selv. Og å ha barn innebærer mye ansvar og belastninger men mye glede også. Så livet er ikke rosenrødt selv med barn. Men jeg ville ikke vært uten barna mine. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det som skiller dere med PCOS fra andre er at dere ofte må ha hjelp til å sette i gang eggløsning. Kanskje du må ha IVF (prøverørsbehandling). Sjansen for suksess er mest av alt avhengig av kvinnens alder. Naturlig fruktbarhet ved 35 år er 12% per måned, ved 40 år 5% per måned. Det samme gjelder ved IVF, at sjansen for å lykkes er størst hos de yngre. Man har begrenset med forsøk i det offentlige, tre forsøk? Resten må evt utføres til ‘selvkost’ og det kan fort bli dyrt.

Overgangsalderen kommer til vanlig tid hos de med PCOS.

Det er ditt valg, og nå har du noen realistiske facts.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

PS noen steder er grensen for 'offentlig hjelp satt til 38-40 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...