Gå til innhold

p.sprøyten


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvor lenge kan man egentlig gå på den? Har gått på den i mange år og er fornøyd, er 45 år. 

Hei, hvordan er det å ta p-sprøyte? er den vond? blir 45 år i år. Å vurderer å prøve p-sprøyten. Men er ikke så glad i sprøyter. Går i dag på p pillen.

Anonymkode: c7eb3...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Hvor lenge kan man egentlig gå på den? Har gått på den i mange år og er fornøyd, er 45 år. 

Jeg gikk på den i mange år og var fornøyd. Kom så til en endokrinolog (pga noe annet), som sa at den måtte jeg slutte på umiddelbart fordi den ikke var bra for meg. Skal visstnok bare gå på den i 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei, hvordan er det å ta p-sprøyte? er den vond? blir 45 år i år. Å vurderer å prøve p-sprøyten. Men er ikke så glad i sprøyter. Går i dag på p pillen.

Anonymkode: c7eb3...e48

Jeg kjente knapt nok at de satt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, hvordan er det å ta p-sprøyte? er den vond? blir 45 år i år. Å vurderer å prøve p-sprøyten. Men er ikke så glad i sprøyter. Går i dag på p pillen.

Anonymkode: c7eb3...e48

Hei. Syns det er veldig greit og kjenner knapt stikket, hun som stikker er flink. Og det er jo bare hver tredje måned, veldig fornøyd med å slippe mensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg kjente knapt nok at de satt den. 

Er det tykk nål?

Anonymkode: c7eb3...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg gikk på den i mange år og var fornøyd. Kom så til en endokrinolog (pga noe annet), som sa at den måtte jeg slutte på umiddelbart fordi den ikke var bra for meg. Skal visstnok bare gå på den i 2 år.

Å hvorfor var den ikke bra for deg? Ble du dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Å hvorfor var den ikke bra for deg? Ble du dårlig?

Nei, ble ikke dårlig. Vet egentlig ikke hvorfor han sa det, men har lest at en ikke skal gå på den mer enn 2 år sammenhengende. En jeg kjenner meget godt fikk også nylig beskjed om å slutte med den da en ikke skulle gå for lenge sammenhengende på den.

Håper egentlig at gynekologen her hadde svart på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Nei, ble ikke dårlig. Vet egentlig ikke hvorfor han sa det, men har lest at en ikke skal gå på den mer enn 2 år sammenhengende. En jeg kjenner meget godt fikk også nylig beskjed om å slutte med den da en ikke skulle gå for lenge sammenhengende på den.

Håper egentlig at gynekologen her hadde svart på dette.

Ja håper det, jeg har gått på den mange år. Orker ikke det mensen styret, hadde store problemer da med store blødninger og humøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg bare må komme med en erfaring med denne p-sprøyten. Jeg er tåler dårlig preperater som tuller med hormonene mine. Men jeg fikk p-sprøyta for 10 år siden, og helt seriøst, dagen etter var jeg et annet menneske! Jeg ble et monster, hissig, aggresiv og full i tvanstanker og tvangshandlinger. Dette er det største helvete jeg noen gang har opplevdt. Det varte også i mange mndr. Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke ta denne sprøyta om du er "var" for hormonelle endringer. Men selvfølgelig er det sikkert kjempebra for mange! 

Anonymkode: a508f...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. det er et par ting jeg er skeptisk til å. Det at jeg får det så bra med p sprøyta og får ikke lov å gå på den mer en en liten stund for lege/gynekolog. Å så må begynne på nytt igjen på p piller.. Har brukt 16 mnd på å få mindre blødninger og minsket blodklumpene. Og det andre er om jeg får skikkelige bivirkninger så tar det enormt med tid før det er ut av kroppen. Å redd for sprøytestikk i tillegg.

Anonymkode: c7eb3...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, hvordan er det å ta p-sprøyte? er den vond? blir 45 år i år. Å vurderer å prøve p-sprøyten. Men er ikke så glad i sprøyter. Går i dag på p pillen.

Anonymkode: c7eb3...e48

Den er ikke vond. Settes bak, øverst på rompa. Der er det ikke så ømfintlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

P-sprøyten er et prevensjonsmiddel som bare inneholder hormonet gestagen, og det settes som en sprøyte hver 3.måned. Hos de fleste medfører det at menstruasjonene stopper opp. Da det ikke er østrogen i behandlingen, er det ikke økt risiko for blodpropp og metoden kan derfor brukes av alle. For noen år siden var det bekymring om p-sprøyten kunne påvirke skjelettet negativt og øke risiko for beinskjørhet. Man er nå kommet fram til at for friske kvinner er det ikke en risiko. Du kan altså fortsette med metoden til du kommer i overgangsalderen. Hvis du ikke har blødninger, kan det være vanskelig å avgjøre når det skjer, men en blodprøve kan vise ditt østrogennivå. Denne prevensjonsmetoden kan være veldig fin i overgangsalderen fordi den beskytter mot blødningsforstyrrelser, som ofte kan opptre i denne periode. Du kan også ha redusert risiko for kreft i eggstokker og livmorslimhinne i mange år fremover.

Etter 50 år (noen mener 55 år for å være på den sikre siden) kan en kvinne regne med at hun ikke kan bli gravid.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

P-sprøyten er et prevensjonsmiddel som bare inneholder hormonet gestagen, og det settes som en sprøyte hver 3.måned. Hos de fleste medfører det at menstruasjonene stopper opp. Da det ikke er østrogen i behandlingen, er det ikke økt risiko for blodpropp og metoden kan derfor brukes av alle. For noen år siden var det bekymring om p-sprøyten kunne påvirke skjelettet negativt og øke risiko for beinskjørhet. Man er nå kommet fram til at for friske kvinner er det ikke en risiko. Du kan altså fortsette med metoden til du kommer i overgangsalderen. Hvis du ikke har blødninger, kan det være vanskelig å avgjøre når det skjer, men en blodprøve kan vise ditt østrogennivå. Denne prevensjonsmetoden kan være veldig fin i overgangsalderen fordi den beskytter mot blødningsforstyrrelser, som ofte kan opptre i denne periode. Du kan også ha redusert risiko for kreft i eggstokker og livmorslimhinne i mange år fremover.

Etter 50 år (noen mener 55 år for å være på den sikre siden) kan en kvinne regne med at hun ikke kan bli gravid.

Vennlig hilsen Mette

Ok, takk for betryggende svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...