Gå til innhold

Kan sterk angst og uro være innleggelsesgrunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er det bare de deprimerte og suicidale som blir prioritert?

Jeg har økende angst og uro. Pila/kurven har de siste timene bare pekt én vei; oppover i 90% stigning Akkurat som om det er et kraftig "stormøye" som har truffet 1 km unna meg, og er på vei hit i full fart... Hjelp... Hvordan holder jeg ut dette?

Anonymkode: 7b78e...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det bare de deprimerte og suicidale som blir prioritert?

Jeg har økende angst og uro. Pila/kurven har de siste timene bare pekt én vei; oppover i 90% stigning Akkurat som om det er et kraftig "stormøye" som har truffet 1 km unna meg, og er på vei hit i full fart... Hjelp... Hvordan holder jeg ut dette?

Anonymkode: 7b78e...f18

Hva slags historie har du fra før på dette, hva slags angst dreier det seg om?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, XbellaX skrev:

Hva slags historie har du fra før på dette, hva slags angst dreier det seg om?  

Har det virkelig noe å si? Sitter du i utvalgs- og inntaks kommitéen, kanskje? 

Det har roet seg litt nå etter inntak av Truxal, men hvis det blir verre igjen og jeg velger å dra på legevakta, tar jeg heller opp opp min historie der. Så det, så.

Anonymkode: 7b78e...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det virkelig noe å si? Sitter du i utvalgs- og inntaks kommitéen, kanskje? 

Det har roet seg litt nå etter inntak av Truxal, men hvis det blir verre igjen og jeg velger å dra på legevakta, tar jeg heller opp opp min historie der. Så det, så.

Anonymkode: 7b78e...f18

Jeg spurte fordi det har endel å si i forhold til spørsmålet ditt om innleggelse du har en lang historie med angst og kanskje dermed også har erfaring med hva som best fungerer for deg i slike situasjoner, eller om dette skyldes akutte og nye hendelser. Hva slags type angst du har, om det f.eks er panikkangst, angst i forbindelse med traumer og kanskje iblandet flashbacks, eller en mer generell angst som av en eller annen grunn eksploderer vil f.eks gi ulike svar. Angst pleier normalt sett å behandles uten innleggelser men angst er ofte en del av et større bilde og dermed blir det umulig å svare kategorisk ja eller nei på spørsmål om innleggelse.  

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg spurte fordi det har endel å si i forhold til spørsmålet ditt om innleggelse du har en lang historie med angst og kanskje dermed også har erfaring med hva som best fungerer for deg i slike situasjoner, eller om dette skyldes akutte og nye hendelser. Hva slags type angst du har, om det f.eks er panikkangst, angst i forbindelse med traumer og kanskje iblandet flashbacks, eller en mer generell angst som av en eller annen grunn eksploderer vil f.eks gi ulike svar. Angst pleier normalt sett å behandles uten innleggelser men angst er ofte en del av et større bilde og dermed blir det umulig å svare kategorisk ja eller nei på spørsmål om innleggelse.  

Ok. Bakgrunn: bp2, trekk fra borderline, sosialangst som er veldig sterk akkurat nå. Tør ikke å gå ut av huset. Fortvilet, føler sterk trang til selvskading og har økende selvmordsønsker. 

Anonymkode: 7b78e...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg spiser veldig dårlig mat for tiden. Det går mest i å proppe seg med sjokolade og annen dritt. I et psykt forsøk på å føle meg bedre, tror jeg. Er ute av kontroll.

Anonymkode: 7b78e...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Bakgrunn: bp2, trekk fra borderline, sosialangst som er veldig sterk akkurat nå. Tør ikke å gå ut av huset. Fortvilet, føler sterk trang til selvskading og har økende selvmordsønsker. 

Anonymkode: 7b78e...f18

Dette er noe som ofte behandles poliklinisk. Får du jevnlig oppfølging i ukedagene av psykolog/psykiater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, XbellaX skrev:

Dette er noe som ofte behandles poliklinisk. Får du jevnlig oppfølging i ukedagene av psykolog/psykiater? 

Nei. Og ikke vil jeg ha det heller. Og heller ikke innleggelse lenger. En får bare klare seg så best en kan på egenhånd. Ingen bryr seg uansett. Så her er det enten å leve, eller dø. Det er opp til meg. 

Anonymkode: 7b78e...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Og ikke vil jeg ha det heller. Og heller ikke innleggelse lenger. En får bare klare seg så best en kan på egenhånd. Ingen bryr seg uansett. Så her er det enten å leve, eller dø. Det er opp til meg. 

Anonymkode: 7b78e...f18

Jeg klarer ikke helt å tro deg. Dersom du ikke får noen form for hjelp i hverdagen så er det å gå rundt slik du gjør nå veldig vanskelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg klarer ikke helt å tro deg. Dersom du ikke får noen form for hjelp i hverdagen så er det å gå rundt slik du gjør nå veldig vanskelig. 

 

Ja, det er veldig vanskelig skal jeg si deg! 😢 Jeg får oppfølging annenhver uke av psykepleier i kommunen da, og jeg går annenhver måned til kontroll hos fastlegen. That's it.

Anonymkode: 7b78e...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 12.1.2018 den 17.24, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke innleggelsesgrunn. Angst skal behandles poliklinisk.

Anonymkode: 26526...f10

Når man bare blir verre og verre og angsten er skyhøy 24/7 kan man ikke innlegges da?

Anonymkode: ec339...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man bare blir verre og verre og angsten er skyhøy 24/7 kan man ikke innlegges da?

Anonymkode: ec339...eda

Siden angsten er på et nivå der det vurderes innleggelse, antar jeg at du allerede går i poliklinisk behandling. Da er det poliklinisk behandler som best kan vurdere om innleggelse er et fornuftig tiltak.

Anonymkode: 26526...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden angsten er på et nivå der det vurderes innleggelse, antar jeg at du allerede går i poliklinisk behandling. Da er det poliklinisk behandler som best kan vurdere om innleggelse er et fornuftig tiltak.

Anonymkode: 26526...f10

Går hos privat behandler, vært på dps to år tidligere ble sykere. Og nå er jeg så fortvilet for å legge meg inn der er drit skremmende. Vet ikke engang om en privat behandler kan legge inn akutt på dps.

klarer ikke en dag til i dette helvete

Anonymkode: ec339...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis behandler er lege/psykiater, kan hun legge inn. Mange steder kan også psykologer det.

Anonymkode: 26526...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være innleggelsesgrunn. Jeg er heldigvis blitt flink til å håndtere angsten min. Jeg har blitt veldig sånn med å si til meg selv: ja alt går bra... hvorfor skal jeg bekymre meg for noe som ikke har hendt ennå.... osv.... Jeg har hatt en tendens til å bekymre meg for ting som ikke er hendt. Men hva om, hva hvis osv.... Og så begynte jeg å tenke på at det umulige kunne gå ann... og så bilder i hodet mitt av alt det, men faktisk ... det beste er å ikke bry seg med tankene, og bare la tankene få forsvinne. Men lett å si, men jeg har blitt flinkere med det enn noensinne. Synes det faktisk er utrolig at jeg har klart det etter å ha hatt angst siden jeg var tenåring... men jeg orker ikke å engasjere meg lenger i angsten når den ikke er sannsynlig i øyeblikket engang. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...