Gå til innhold

Er det noen her som føler de lever et ensomt liv?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Her inne så føler jeg at jeg får litt vel mye oppmerksomhet når jeg skriver noe. Jeg er ikke ute etter det. Men jeg synes det er koselig når folk engasjerer seg. Syns også at det er lærerikt å sitte å skrive. I virkeligheten så kan jeg føle at jeg ikke alltid har fått innpass i den sosiale verden og samtaler. Så vet hvordan det føles å føle seg oversett. 

Det gjør meg ingenting om du er mer populær enn meg😊. 

Anonymkode: e9723...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har det på samme måte altså slik at jeg går innpå her for å kommunisere med andre enn familien.  

Takk for at du forstår . 

Anonymkode: e9723...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du forstår . 

Anonymkode: e9723...517

Det er viktig å forsøke å inkludere folk som kan føle seg utenfor. Og faktisk : et forum kan være som en god ventil for mange for å lette litt på ting de har på hjertet. Ingen skal føle seg utenfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du HELT ÆRLIG  fortelle meg hva du egentlig tenker når du leser det jeg skriver?. Hva ser du for deg.? . Kanskje du har  plassert meg i en « bås»?. Tror du det er så lett å bare velge ?. Jeg har mange mennesker av kjøtt og blid rundt meg. ( mann og barn) men savner å snakke med noen som forstår det å leve som psyk. Jeg snakker ikke om min psyke med mine nærmeste for å skåne de. Dessuten lytter jeg veldig mye til deres problemer og strekker meg langt for de. Pga min psykiske helse har jeg ikke overskudd eller mot til å oppsøke sosiale sammenhenger derfor syntes jeg at det var så spennende med et slikt forum. Følte jeg fikk god hjelp av NHD og har lært mye om det å være psyk. Siden har jeg vært noen minutter innpå her noen ganger i løpet av dagen bare for å ha en plass å kommunisere med andre enn fam. 

Anonymkode: e9723...517

Kjære vene.. Svaret mitt var tydeligvis helt på trynet. Jeg ville bare hjelpe deg med noen alternative tanker, og da er det ikke noen god følelse å bli angrepet. Håper du får god hjelp. 

Anonymkode: b4f93...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene.. Svaret mitt var tydeligvis helt på trynet. Jeg ville bare hjelpe deg med noen alternative tanker, og da er det ikke noen god følelse å bli angrepet. Håper du får god hjelp. 

Anonymkode: b4f93...121

Sorry . Det var ikke ment som et angrep. Jeg lurte faktisk oppriktig på hvilke tanker som lå bak svaret ditt. Akkurat som jeg nå lurer på hva du helt ærlig mener med : « håper du får god hjelp».» Man kan jo tolke det slik at du her opplever deg selv som et offer for en litt « gal» person?. ;)

Anonymkode: e9723...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør meg ingenting om du er mer populær enn meg😊. 

Anonymkode: e9723...517

Jeg kan kanskje være litt vel "aktiv" her inne på DOL, og derfor så har jeg gjerne fått ganske mye mer oppmerksomhet enn jeg egentlig var ute etter. Noen har til og med trodd at jeg var oppmerksomhetssyk her inne, men nei jeg er ikke det, men jeg liker å prate med andre, og liker å spørre om råd fordi jeg har ikke andre å prate med enn min familie. Så jeg har det sånn og. 

Nå vet jeg ikke noe om hvilke bruker du er, men hadde du holdt på å skrevet så mye rart som jeg gjør så hadde du garantert fått mye oppmerksomhet her inne. Det verste med meg er at jeg går ikke inn for å få mye oppmerksomhet, men jeg elsker å skrive å få ut følelsene mine og tankene som sagt. Noen ganger har jeg nærmest blitt sint over svarene, men det har roet seg fort. Jeg synes at brukerne her inne har skrevet veldig fornuftige ting til meg, og selv om jeg noen ganger har oppfattet noen som frekke så har jeg "ristet" det av meg, og tenkt at de mener alt bra, men at svaret er at noen har litt annen måte å tenke på enn meg, men fint å høre hva andre tenker. 

Jeg vet at meg og foreks @stjernestøv, har noen ganger skrevet veldig mye til hveandre i trådene, og så kan kanskje noen føle at det vi skriver om da blir for mye mellom oss.. foreks filmtrådene... Jeg vet ikke om du opplever det ubehagelig? . Men du er hjertelig velkommen med i samtalene våre. :) Jeg forstår deg godt fordi jeg har selv følt meg veldig utenfor i visse settinger iblant. Og det er fint at man sier ifra. Det er viktig å inkludere alle i trådene, slik at det ikke bare blir en privattråd på en måte. Noen brukere har veldig fin tone sammen her inne.. sånn som jeg føler at noen prater jeg lettere og bedre med enn andre, men jeg forsøker å inkludere folk. Vil ikke at noen skal føle seg utenfor her inne. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry . Det var ikke ment som et angrep. Jeg lurte faktisk oppriktig på hvilke tanker som lå bak svaret ditt. Akkurat som jeg nå lurer på hva du helt ærlig mener med : « håper du får god hjelp».» Man kan jo tolke det slik at du her opplever deg selv som et offer for en litt « gal» person?. ;)

Anonymkode: e9723...517

Jeg har hatt sånne tolkninger som du har nå. Men vet du hva: jeg har tilslutt forstått at disse brukerne ofte ønsker bare å gi råd og tenker gjerne litt anderledes enn meg. Og så oppfatter man det lett sånn: " oi vedkommende virker til å synes jeg er gal.., nå ble jeg fornærma..osv... Jeg har hatt den tanken mange ganger, men jeg har lært meg at vi alle har ulike måter å være, og tenke på uten at de gjerne mener noe galt med det, men det kan oppfattes litt sårt.. Jeg håper på at du vil trives her inne på forumet :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg kan kanskje være litt vel "aktiv" her inne på DOL, og derfor så har jeg gjerne fått ganske mye mer oppmerksomhet enn jeg egentlig var ute etter. Noen har til og med trodd at jeg var oppmerksomhetssyk her inne, men nei jeg er ikke det, men jeg liker å prate med andre, og liker å spørre om råd fordi jeg har ikke andre å prate med enn min familie. Så jeg har det sånn og. 

Nå vet jeg ikke noe om hvilke bruker du er, men hadde du holdt på å skrevet så mye rart som jeg gjør så hadde du garantert fått mye oppmerksomhet her inne. Det verste med meg er at jeg går ikke inn for å få mye oppmerksomhet, men jeg elsker å skrive å få ut følelsene mine og tankene som sagt. Noen ganger har jeg nærmest blitt sint over svarene, men det har roet seg fort. Jeg synes at brukerne her inne har skrevet veldig fornuftige ting til meg, og selv om jeg noen ganger har oppfattet noen som frekke så har jeg "ristet" det av meg, og tenkt at de mener alt bra, men at svaret er at noen har litt annen måte å tenke på enn meg, men fint å høre hva andre tenker. 

Jeg vet at meg og foreks @stjernestøv, har noen ganger skrevet veldig mye til hveandre i trådene, og så kan kanskje noen føle at det vi skriver om da blir for mye mellom oss.. foreks filmtrådene... Jeg vet ikke om du opplever det ubehagelig? . Men du er hjertelig velkommen med i samtalene våre. :) Jeg forstår deg godt fordi jeg har selv følt meg veldig utenfor i visse settinger iblant. Og det er fint at man sier ifra. Det er viktig å inkludere alle i trådene, slik at det ikke bare blir en privattråd på en måte. Noen brukere har veldig fin tone sammen her inne.. sånn som jeg føler at noen prater jeg lettere og bedre med enn andre, men jeg forsøker å inkludere folk. Vil ikke at noen skal føle seg utenfor her inne. 

Har bare oppfattet deg som en åpen og sosial person. Og det er ingen regler om at man må følge tråstarter sitt innlegg. Du må føle deg helt fri til å snakke med den du vil og jeg syns det er flott at du trives så godt med å prate med folk. Hadde faktisk vært lite liv innpå her hvis ikke man hadde slike som deg. Det er opp til hver enkelt å bidra. Nå var spørsmålet om man føler  seg ensom.  Det jeg  ønsket å utrykke er at DOL for min del ikke kan erstatte ekte vennskap. Kanskje fordi jeg vokste opp uten data og mobil?. Før traff jeg mennesker ofte og hadde dype og gode samtaler. Eller vi kunne tøyse og le mye. Jeg kjenner kanskje derfor på et savn som DOL ikke kan fylle. 

Anonymkode: e9723...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har hatt sånne tolkninger som du har nå. Men vet du hva: jeg har tilslutt forstått at disse brukerne ofte ønsker bare å gi råd og tenker gjerne litt anderledes enn meg. Og så oppfatter man det lett sånn: " oi vedkommende virker til å synes jeg er gal.., nå ble jeg fornærma..osv... Jeg har hatt den tanken mange ganger, men jeg har lært meg at vi alle har ulike måter å være, og tenke på uten at de gjerne mener noe galt med det, men det kan oppfattes litt sårt.. Jeg håper på at du vil trives her inne på forumet :) 

 

Jeg er en ærlig person . Jeg tror mange mennesker ikke en gang forstår at det de sier er farget av holdninger og meninger som ikke er så gjennomtenkt. Når man skriver noe så mister man MYE i kommunikasjonen. Man hører ikke tonefall eller ser personens kroppsspråk. Jeg er faktisk ikke fornærmet i dette tilfellet. Bare usikker på hva holdningen og meningen bak ordene var. :). Og hvis denne personen sier det var godt ment så aksepterer jeg det. 

Anonymkode: e9723...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare oppfattet deg som en åpen og sosial person. Og det er ingen regler om at man må følge tråstarter sitt innlegg. Du må føle deg helt fri til å snakke med den du vil og jeg syns det er flott at du trives så godt med å prate med folk. Hadde faktisk vært lite liv innpå her hvis ikke man hadde slike som deg. Det er opp til hver enkelt å bidra. Nå var spørsmålet om man føler  seg ensom.  Det jeg  ønsket å utrykke er at DOL for min del ikke kan erstatte ekte vennskap. Kanskje fordi jeg vokste opp uten data og mobil?. Før traff jeg mennesker ofte og hadde dype og gode samtaler. Eller vi kunne tøyse og le mye. Jeg kjenner kanskje derfor på et savn som DOL ikke kan fylle. 

Anonymkode: e9723...517

Takk for at du har en slik oppfatning av meg, og at du ikke ser på meg som en oppmerksomhetssøkende  person, som ønsker at alle skal rette øynene sine på hva jeg skriver. Jeg er slik som du beskriver. Jeg liker å lage litt liv her inne i både gledes tråder, og diskusjoner om alt mulig. Synes det er koselig å bidra til et fellesskap hvor alle kan ha glede av det. 

Jeg må innrømme at i senere tid så har jeg følt at hvis jeg er veldig selskapssyk, eller tenker på noe jeg vil ha ut,, så er det dette forumet jeg kan henvende meg til, for her er det brukere som vil prate og diskutere. Og så får jeg litt selskap i det. Jeg har forsøkt å snu trådene mine om til litt sånn underholdningstråder med ikke fokus på meg, men fokus på foreks et emne eller interesse ( altså når jeg starter en tråd). Jeg mener at vi har et liv og underholdning i nettet og. Spesiellt for oss som er føler behov for litt omgang og kontakt med folk iblant, så er det herlig å kunne henvende seg til forumet. Men samtidig så er det slik at man føler at det ikke blir et ekte vennskap av det... På sett og vis så lager jeg mine egne forestillinger at disse personene her inne er min nettkretsvenner som jeg kan prate med om alt mulig selv om jeg ikke kjenner de annet enn her inne :) . Men jeg forstår følelsene man kan føle. Iblant så må jeg innrømme at jeg har følt meg utenfor.. og at det kan virke som om noen av brukerne har egne "syparti" treff på privaten, mens jeg får ikke delta. Jeg kjenner den følelsen iblant, men så tenker jeg: jaja.. sånne følelser kan man ha iblant, og har de det . så må de få ha det. Men det fine er når alle får være med i samtaler som et team på forumet. Altså som en del av gjengen. :) . 

Nå vet jeg ikke hvilke bruker du er. Men jeg har full forståelse for det du skriver, og hvordan du kan føle det. Og jeg håper på at du kan føle deg vel i gjengen her inne. Jeg synes at gjengen på DOL er trivelige folk, og langt bedre enn gjengen på Kvinneguiden og diskusjon. Og mener at DOL kan bli et enda bedre forum dersom vi får opp litt gledestråder, og gøyale påfunn av tråder her inne som er koselige for alle. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Takk for at du har en slik oppfatning av meg, og at du ikke ser på meg som en oppmerksomhetssøkende  person, som ønsker at alle skal rette øynene sine på hva jeg skriver. Jeg er slik som du beskriver. Jeg liker å lage litt liv her inne i både gledes tråder, og diskusjoner om alt mulig. Synes det er koselig å bidra til et fellesskap hvor alle kan ha glede av det. 

Jeg må innrømme at i senere tid så har jeg følt at hvis jeg er veldig selskapssyk, eller tenker på noe jeg vil ha ut,, så er det dette forumet jeg kan henvende meg til, for her er det brukere som vil prate og diskutere. Og så får jeg litt selskap i det. Jeg har forsøkt å snu trådene mine om til litt sånn underholdningstråder med ikke fokus på meg, men fokus på foreks et emne eller interesse ( altså når jeg starter en tråd). Jeg mener at vi har et liv og underholdning i nettet og. Spesiellt for oss som er føler behov for litt omgang og kontakt med folk iblant, så er det herlig å kunne henvende seg til forumet. Men samtidig så er det slik at man føler at det ikke blir et ekte vennskap av det... På sett og vis så lager jeg mine egne forestillinger at disse personene her inne er min nettkretsvenner som jeg kan prate med om alt mulig selv om jeg ikke kjenner de annet enn her inne :) . Men jeg forstår følelsene man kan føle. Iblant så må jeg innrømme at jeg har følt meg utenfor.. og at det kan virke som om noen av brukerne har egne "syparti" treff på privaten, mens jeg får ikke delta. Jeg kjenner den følelsen iblant, men så tenker jeg: jaja.. sånne følelser kan man ha iblant, og har de det . så må de få ha det. Men det fine er når alle får være med i samtaler som et team på forumet. Altså som en del av gjengen. :) . 

Nå vet jeg ikke hvilke bruker du er. Men jeg har full forståelse for det du skriver, og hvordan du kan føle det. Og jeg håper på at du kan føle deg vel i gjengen her inne. Jeg synes at gjengen på DOL er trivelige folk, og langt bedre enn gjengen på Kvinneguiden og diskusjon. Og mener at DOL kan bli et enda bedre forum dersom vi får opp litt gledestråder, og gøyale påfunn av tråder her inne som er koselige for alle. 

 

 

Er trygg på deg. Du er åpen og positiv. Vet hvor man har deg liksom enten du har gode eller dårlige dager :)

Anonymkode: e9723...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fundert litt på denne følelsen jeg får når man skriver her på DOL. Jeg skriver noe og får lite respons. Samtidig snakker andre inne på tråen ( som kanskje jeg har startet ) om helt andre ting enn temaet i tråen og har en lang dialog seg imellom. Da føler jeg meg ensom og ubetydelig. Føler noen ganger at det er ensomme innpå her som bare snakker og snakker om seg selv og ikke lytter. Som om de bare starter tråer for å snakke enda mer om seg selv. Har alltid likt å sitte i gode samtaler med nære venner men nå da jeg er uføretrygdet pga psykisk lidelse blir det til at jeg er litt her på DOL i stedet. Nå regner jeg med litt kommentarer fra veteranene innpå her og vet hvilke argumenter som kommer  men jeg prøver bare å beskrive hvordan jeg opplever det. Jeg savner rett og slett å sitte sammen med mennesker av kjøtt og blod og kunne se de inn i øynene og ha en gjensidig samtale der man føler seg elsket og sett. 

Anonymkode: e9723...517

Det er litt sånn på dol, ja. Jeg har skrevet anonymt noen få ganger og fått den samme følelsen selv, altså skuffende lite respons mens andre tråder blir uendelig lange. Folk er litt glad i de samme gamle diskusjonene med folk de kjenner. Det gjelder i aller høyeste grad meg også. 

Det er nå engang sånn at AnonymBruker blir en grå masse. Det var vel dette du visste at noen ville si, men må si det allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er litt sånn på dol, ja. Jeg har skrevet anonymt noen få ganger og fått den samme følelsen selv, altså skuffende lite respons mens andre tråder blir uendelig lange. Folk er litt glad i de samme gamle diskusjonene med folk de kjenner. Det gjelder i aller høyeste grad meg også. 

Det er nå engang sånn at AnonymBruker blir en grå masse. Det var vel dette du visste at noen ville si, men må si det allikevel. 

Helt greit :). Skylder egentlig ikke på noen men må bare erkjenne at det kan føles litt ensomt. 

Anonymkode: e9723...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er trygg på deg. Du er åpen og positiv. Vet hvor man har deg liksom enten du har gode eller dårlige dager :)

Anonymkode: e9723...517

Godt å høre at du er trygg på meg. Jeg er en åpen og positiv person inni meg, og er en person som bryr meg om at alle skal ha det bra. Vil ikke at noen skal føle ubehag med noe. Jeg har dårlige dager også. Det har du sikkert fått med deg. Jeg har slitt med vond erfaring innen kjærlighetslivet mitt fra fortiden. Jeg er ikke feilfri. Jeg kan lufte ut det som en ventil her inne iblant. Eller jeg var verre før. Men nå fikk jeg sagt det igjen: Jeg har det fortsatt sårt med en spesiell hendelse fra fortiden, men jeg jobber hardt med å forsøke å være glad og akseptere de følelsene, jeg er følsom,  og ja jeg har tatt til meg gode råd fra folk her inne. Ser jo at folk tenker veldig ulikt her inne. Mens jeg kan føle at ting iblant kan virke helt grusomt for meg, så har jeg fått høre at andre kan takle og tolke alt helt anderledes. Men det har vært godt å få det ut. Og jeg forsøker nå å vende meg i positive baner, og retninger. 

Godt at du føler du vet hvor du har meg :) . Jeg forstår hvilke følelser du kan sitte inne med. 

54 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er litt sånn på dol, ja. Jeg har skrevet anonymt noen få ganger og fått den samme følelsen selv, altså skuffende lite respons mens andre tråder blir uendelig lange. Folk er litt glad i de samme gamle diskusjonene med folk de kjenner. Det gjelder i aller høyeste grad meg også. 

Det er nå engang sånn at AnonymBruker blir en grå masse. Det var vel dette du visste at noen ville si, men må si det allikevel. 

Ja, Gargamel: du er alltid hyggelig. Noen ganger fikk jeg en vond følelse her inne .. iallefall når jeg hadde åpnet meg ganske mye, men min egen feil, men jeg følte for å få det som eksploderte inni meg ut, og det kom, men da kunne jeg jo ikke annet enn å forvente meg ulike tanker og meninger. Jeg var litt sårbar en stund i situasjonen min. Men jeg er blitt sterkere. . Men jeg satte veldig pris på at du Gargamel var veldig rolig og fin i svarene dine. Jeg kunne føle at kommentarene haglet nedover og at noen virket til å være ganske gode kompiser, men følte du var veldig å gripe fatt i at man kunne føle seg vel her inne selv når jeg fikk ordet dramaqueen :D

Ja, du har rett i at å ha nick "anonym" så blir man grå masse. Men hadde vært koselig om denne anonyme brukeren brukte nick. Synes den anonyme brukeren her virker som et ganske koselig menneske. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
22 timer siden, Gargamel skrev:

Det er litt sånn på dol, ja. Jeg har skrevet anonymt noen få ganger og fått den samme følelsen selv, altså skuffende lite respons mens andre tråder blir uendelig lange. Folk er litt glad i de samme gamle diskusjonene med folk de kjenner. Det gjelder i aller høyeste grad meg også. 

Det er nå engang sånn at AnonymBruker blir en grå masse. Det var vel dette du visste at noen ville si, men må si det allikevel. 

Nettopp. Det var det jeg også hadde tenkt å skrive. Det er så mange anonyme, og jeg aner i hvert fall ikke hvem som er hvem. Knapt nok når de opptrer i samme tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/19/2018 den 2.24, Mina1 skrev:

Føler du deg ensom iblant? Eller lever du ensomt fordi du sliter litt med kontakten med andre mennesker? 

Jeg la ut denne link i en annen tråd her på forumet: https://psykologisk.no/2016/03/hvorfor-er-vi-redd-for-a-vaere-oss-selv/ 

Kjenner dere igjen følelsene deres i linken? Altså forventninger av seg selv... tankene osv? Jeg synes at det som står i linken var bra skrevet.  Så jeg føler den hører inne på psykologi som tema.: Mennesker og relasjoner osv. 

Hva skal man gjøre når man aldri har fungert sosialt sammen med andre, og alltid har falt utenfor. Alltid var vært mutters alene. Og bare blir sliten og deprimert av å forsøke gjøre noe med dette. Nei, da får det bli som det blir.

Ikke mye å gjøre med det.

Er det ensomt liv når du ikke husker sist du snakket med en noen i RL bortsett fra aller aller nærmeste familie? 

Hvem vet.

For et liv.

Aspergeren er noe dritt, de som trives med å ha asperger og ikke kunne tenke seg å blitt kvitt det skjønner jeg meg ikke på.  

Så sånn er det.

Men men.

Anonymkode: fd9b6...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man gjøre når man aldri har fungert sosialt sammen med andre, og alltid har falt utenfor. Alltid var vært mutters alene. Og bare blir sliten og deprimert av å forsøke gjøre noe med dette. Nei, da får det bli som det blir.

Ikke mye å gjøre med det.

Er det ensomt liv når du ikke husker sist du snakket med en noen i RL bortsett fra aller aller nærmeste familie? 

Hvem vet.

For et liv.

Aspergeren er noe dritt, de som trives med å ha asperger og ikke kunne tenke seg å blitt kvitt det skjønner jeg meg ikke på.  

Så sånn er det.

Men men.

Anonymkode: fd9b6...c78

Jeg har følt det på samme måte som du beskriver. Jeg har aldri følt at jeg har fungert sosialt sammen med andre, og alltid følt at jeg bare ramlet utenfor... Jeg har alltid hatt en følelse om at jeg er anderledes enn andre, og at jeg sliter med å få innpass. Men jeg vet at jeg får innpass noen steder... Jeg har en jobb der jeg har kollegaer som jeg føler meg trygg sammen med, kunder som virker til å like meg, jeg har familie som jeg føler meg trygg sammen med og.. Og mange folk har lett for å prate med meg når jeg er ute å handler osv. Har fått veldig gode tilbakemeldinger om at jeg er en veldig hyggelig blid og trivelig person, men jeg er usikker, og trekker meg bort på fritiden for meg selv. I dag skulle jeg til og med på en date.. men jeg ser at jeg ikke er klar for det, fordi jeg trakk meg. Jeg orket ikke å gå. Har for dårlige minner med kjærlighetslivet. Noe som jeg derfor skyr unna. 

Jeg forstår deg godt. Jeg forstår hvordan det er å bare ville være for seg selv... Håper at du har noen gleder, og har noe du trives med... Jeg går foreks på treningssenter nå, og iblant løper jeg ute. Jeg synes at det å steppe føttene inn på et treningssenter der det er en del andre folk er veldig bra jobbet av meg. For jeg føler meg ganske sjenert. Men jeg får ofte høre det stikk motsatte: at jeg virker så utadvendt, åpen og pratsom. Men inni meg så føler jeg meg som en sjenert innesluttet person, som føler at hun har mye å jobbe med. 

Ja.. hvordan bli anderledes? hvordan forandre seg? Jeg leste på nettet i går at det er lurt å ikke tenke så mye. Jeg er iblant et tankesurr, men det sto at man skal respektere at tankene vil komme, men jeg skal ikke bruke tid på de, og avlede de bort med ting. Det har jeg blitt god på. Føler meg mye mer positiv. Jeg liker å kunne bidra til å være en trøst for de som sliter med det samme, for jeg vet godt hva det innebærer å føle slike følelser. Den linken synes jeg er veldig forklarlig med hvor hardt avvisninger og sånnt kan føles. Det er som å brekke en arm... eller mer til for meg i visse sammenhenger. 

Å være sårbar er en del av å være menneske. Livet er ikke så lett. Og alle har noe å jobbe med.. Jeg tror at alle er litt usikker i bunn og grunn. Og at alle kan slite i visse situasjoner. Men det gjelder å forsøke å ta imot tips å jobbe seg bedre på det man ønsker å bli bedre på. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har følt det på samme måte som du beskriver. Jeg har aldri følt at jeg har fungert sosialt sammen med andre, og alltid følt at jeg bare ramlet utenfor... Jeg har alltid hatt en følelse om at jeg er anderledes enn andre, og at jeg sliter med å få innpass. Men jeg vet at jeg får innpass noen steder... Jeg har en jobb der jeg har kollegaer som jeg føler meg trygg sammen med, kunder som virker til å like meg, jeg har familie som jeg føler meg trygg sammen med og.. Og mange folk har lett for å prate med meg når jeg er ute å handler osv. Har fått veldig gode tilbakemeldinger om at jeg er en veldig hyggelig blid og trivelig person, men jeg er usikker, og trekker meg bort på fritiden for meg selv. I dag skulle jeg til og med på en date.. men jeg ser at jeg ikke er klar for det, fordi jeg trakk meg. Jeg orket ikke å gå. Har for dårlige minner med kjærlighetslivet. Noe som jeg derfor skyr unna. 

Jeg forstår deg godt. Jeg forstår hvordan det er å bare ville være for seg selv... Håper at du har noen gleder, og har noe du trives med... Jeg går foreks på treningssenter nå, og iblant løper jeg ute. Jeg synes at det å steppe føttene inn på et treningssenter der det er en del andre folk er veldig bra jobbet av meg. For jeg føler meg ganske sjenert. Men jeg får ofte høre det stikk motsatte: at jeg virker så utadvendt, åpen og pratsom. Men inni meg så føler jeg meg som en sjenert innesluttet person, som føler at hun har mye å jobbe med. 

Ja.. hvordan bli anderledes? hvordan forandre seg? Jeg leste på nettet i går at det er lurt å ikke tenke så mye. Jeg er iblant et tankesurr, men det sto at man skal respektere at tankene vil komme, men jeg skal ikke bruke tid på de, og avlede de bort med ting. Det har jeg blitt god på. Føler meg mye mer positiv. Jeg liker å kunne bidra til å være en trøst for de som sliter med det samme, for jeg vet godt hva det innebærer å føle slike følelser. Den linken synes jeg er veldig forklarlig med hvor hardt avvisninger og sånnt kan føles. Det er som å brekke en arm... eller mer til for meg i visse sammenhenger. 

Å være sårbar er en del av å være menneske. Livet er ikke så lett. Og alle har noe å jobbe med.. Jeg tror at alle er litt usikker i bunn og grunn. Og at alle kan slite i visse situasjoner. Men det gjelder å forsøke å ta imot tips å jobbe seg bedre på det man ønsker å bli bedre på. 

Det er så klart mye man kan jobbe med, men for en med asperger vil aldri de nye tankemønstrene bli en vane eller naturlige. Så alt man endrer på blir bare en videreutvikling av det evige skuespillet. I tillegg mangler man noen filtre når man har asperger, så man tar inn alt, og det er ganske utmattende. For meg vil det alltid være slitsomt å være sammen med andre, selv nærmeste familie. Jeg velger å bli sliten, fordi jeg er heldig og har et par venner som jeg ønsker å bruke tid sammen med. Men jeg er helt avhengig av at mennesker jeg er sammen med forstår situasjonen min, og de må også ha de samme interessene som meg. Om de ikke forstår situasjonen må jeg spille altfor mye skuespill, og det har jeg ganske enkelt ikke energi til. Og har de ikke samme interesser som meg, finner jeg dem så lite interessante å omgås at jeg ikke gidder bruke så ekstremt mye energi på dem. Å ha asperger handler ikke om å være sjenert, det handler om at hjernen ikke fungerer som hjernen til en nevrotypisk person. En med asperger kan godt lære å "fungere" sosialt, men det vil alltid være utmattende. Og som ab skriver, kan man lett bli sliten og deprimert av det. Man er i hvert fall i større grad enn andre, avhengig av å finne akkurat de rette personene. Da kan man kanskje klare å være litt sosial uten å bli helt knekt. Men det er ikke lett å finne dem, og det kan kreve så mye at man ganske enkelt gir opp. Hadde ikke jeg hatt hund som en så stor interesse, hadde jeg heller ikke omgått andre enn nærmeste familie, og de omgås jeg kun fordi de er familie og de vil ha kontakt med meg. Ikke fordi det gir meg noe særlig tilbake.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Nettopp. Det var det jeg også hadde tenkt å skrive. Det er så mange anonyme, og jeg aner i hvert fall ikke hvem som er hvem. Knapt nok når de opptrer i samme tråd. 

Jeg må si at kanskje det som gjør at det er litt greit å komme innpå dette forumet er akkurat at det er noen man kjenner igjen pga nic. Så det er jeg takknemmelig for. Jeg tørr ikke det. Egentlig var dette aldri ment som et angrep mot de med nic .Jeg beskriver bare at det føles ensomt å være innpå her av og til. At data og media aldri kan erstatte det å ha kontakt med mennesker ansikt til ansikt. Tror ikke jeg hadde følt det anderledes om jeg hadde hatt et nic. Dessuten vet jo ikke jeg hvem du er fordi om du har nic. Jeg vet ikke  om du er kvinne eller mann. Om du er gift eller har barn. Om du jobber. Om du har en diagnose . Hvilken alder du har. Vet ikke hva du liker eller hva du tror på. Vet ikke hvilken humor du har eller hva du drømmer om i livet. Hva du lengter etter .Jeg vet ikke om du er en varm og imøtekommende person eller en ufølsom og mer målrettet person. Det er egentlig få med nic som utleverer seg særlig mye. (Men nå har jo jeg bare vært på dette forumet i 1.5 år.) 

Anonymkode: e9723...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig få med nic som utleverer seg særlig mye.

Mange gjør det.

Anonymkode: fd9b6...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...