Gå til innhold

Symptomer på manglende eggløsning


lille_myyy

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg om samboeren min begynte prøvingen for 2 mnd siden. Første mnd med prøving hadde jeg mange symptomer på eggløsning: ømme pupper, stikking i siden og mye seigt eggløsningsslim. Vi hadde samleie rundt den perioden. Mensen kom til vanlig tid, syklus på rundt 31 dager. Denne mnd har jeg derimot ikke hatt symptomer på eggløsning. Fikk litt ømme bryst men annerledes øm enn jeg tidligere har hatt. En uke før forventet menstruasjon fikk jeg en frisk blødning. Ikke noe mer blødning før 2 dager etterpå, som jeg antok var mensen. Blødningen var ikke på langt nær like stor som jeg er vant til. Dagen etter ble det brunlig utflod, som jeg merket hver gang jeg tørket meg ved toalettbesøk. Mao kun 1 dag med blødning, flere dager med brunlig spotting som varte 4-5 dager. Hadde ikke menssmerter. Dette er ulikt hva jeg er vant til, da jeg sjeldent/aldri har spotting før/etter mensen. Har som regel mensblødning som varer rund 3 dager.

Litt generell info:

- Jeg er 29 år, blir 30 dette året

- Har ingen barn fra før

- Sluttet på Jaydess/hormonspiral i oktober, hadde samtidig UL hvor gyn så en moden folikkel. Fikk blødning noen dager etterpå.

Til nå har sykluslende vært på 34 dager, 31 dager og nå sist (hvis det var mensen?) 27 dager. Har aldri hatt så kort syklus før, men det kan vel forandre seg. 

- Er 158 høy, 56 kg. Trener og er i aktivitet. Røyker ikke.

- Tidligere alltid hatt stabil syklus, som regel på 30-34 dager (før hormonspiral)

 

Så her kommer spørsmålet mitt:

Kan det hende at jeg ikke hadde eggløsning denne mnd? Hva er symptomene på det? Er menstruasjonen enten kortere eller lengre da? Jeg hadde ømme bryst hele veien, det bruker å avta ved 1 menstruasjonsdag. De har som sagt ikke vært typisk ømme som jeg er vant til. De er mindre ømme nå, og først i dag har jeg skikkelig stikking og smerter rundt eggstokkene. Kan det hende jeg har EL nå? Er isåfall på syklusdag 6 hvis jeg regner blødningen den 14/1 som menstruasjonsdag. Forventet mens denne mnd var 18/1, men den kom som sagt mye tidligere..

Ps. Tok en g-test (strimmel) 15/1 som viste svak positiv. Tok test igjen med RFSU den 16/1 som var negativ. Ikke testet igjen da jeg går ut i fra at jeg ikke er gravid med negativ test? Har heller ikke så mye symptomer, annet enn annerledes blødning.

 

Mye info her, håper det ble litt forståelig :-) Jeg vil egentlig ikke bruke eggløsningstester da det virker som de skaper mer forvirring. Derfor prøver jeg heller å bli kjent med kroppen "på nytt".

Håper på svar!

Endret av lille_myyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følte det ble dårlig forklart. Her er kortversjon:

17/12 hadde jeg forrige menstruasjon. Ingen tegn på EL i januar, foruten annerledes/mindre ømme pupper som jeg fikk rundt 5/1. Den 12/1 fikk jeg frisk blødning som jeg merket ved toalettbesøk. Ikke mer blødning før 14/1, hvor det ble litt mer blod, men ikke typisk som ved menstruasjon. Fra 15/1 har jeg hatt brunlig utflod/spotting, som først har stoppet i dag, 19/1. Har hatt ømme bryst fra 5/1 frem til i dag, avtok samtidig som spottingen avtok.

Har stikking/murring rundt eggstokkene i dag, men forventer ikke ny EL før rundt 30/1.

Hva skjer med syklusen min? :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Generelt sier vi at kvinner som har syklus på mellom 25 og 35 dager, de har med stor garanti eggløsning. Eggløsning skjer ca 14 dager før ventet menstruasjon, og den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Så enkelt er det. 

La oss se på dine datoer:

17.12. Menstruasjon

31.12. Sannsynligvis eggløsning

5.1. Ømme bryster, det stemmer med at du var premenstruell (mellom eggløsning og menstruasjon)

14.1. Sannsynligvis ny menstruasjon (28 dagers intervall, det er helt normalt)

Det ser altså ganske normalt ut. Noen observerer eggløsningsslim i dagene før eggløsning, de fleste får først ømme bryster etter eggløsningen.

For en kvinne på 30 år er den månedlige sjanse for å oppnå graviditet ca 17%. Dere har forsøkt å oppnå graviditet i to måneder og styrer med tester og mange spørsmål! Mit råd er å ta det med ro. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt, dere vil treffe de fruktbare dager.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Generelt sier vi at kvinner som har syklus på mellom 25 og 35 dager, de har med stor garanti eggløsning. Eggløsning skjer ca 14 dager før ventet menstruasjon, og den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Så enkelt er det. 

La oss se på dine datoer:

17.12. Menstruasjon

31.12. Sannsynligvis eggløsning

5.1. Ømme bryster, det stemmer med at du var premenstruell (mellom eggløsning og menstruasjon)

14.1. Sannsynligvis ny menstruasjon (28 dagers intervall, det er helt normalt)

Det ser altså ganske normalt ut. Noen observerer eggløsningsslim i dagene før eggløsning, de fleste får først ømme bryster etter eggløsningen.

For en kvinne på 30 år er den månedlige sjanse for å oppnå graviditet ca 17%. Dere har forsøkt å oppnå graviditet i to måneder og styrer med tester og mange spørsmål! Mit råd er å ta det med ro. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt, dere vil treffe de fruktbare dager.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Takk for svar :-)

Det er nesten verre... Dvs at vi har truffet på EL i 2 mnd, så da er jeg iallfall ikke lett fruktbar...

Vi har ikke testet med EL-tester, jeg ønsker ikke å begynne med det 😊 Men hadde klamydiainfeksjon for 10 år siden, ble ganske dårlig selv om jeg ikke hadde det lenge. Så ser egentlig for meg at jeg har tette eggledere. Sikkert derfor jeg stresser unødvendig mye. Synes det er vanskelig å ikke stresse, tenker på det hele tiden 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er bare ca en tredel som blir gravid etter to måneder. Det er først etter ett års forsøk at det er noen vits å starte utredning. Hvis du har hatt en eggleder betennelse med klamydia, så er det 85 % sannsynlig at dine eggledere IKKE er skadet.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. 

Kommer litt mange spørsmål fra meg nå, men har bare et lite spørsmål til. 

Vi er ny i prøving, og jeg vet vi ikke skal stresse og bekymre oss unødvendig, men det er litt spennnende å bli kjent med kroppen «på nytt».

I går og i dag har jeg hatt typisk «eggløsningsslim», som legger seg på papiret. Jeg har antatt at jeg da bruker å få eggløsning noen dager etter (2-3) etter at jeg får dette slimet.

Jeg hadde jo mensen 12 januar. Synes det er litt tidlig å få evt EL nå, når jeg har en syklus på 28-34 dager?

For å forvirre meg selv enda mer, tok jeg en eggløsningstest som var helt klart negativ. Så da har kanskje ikke dette slimet noe sammenheng i like stor grad som jeg først antok? 

Nå skal jeg ikke spørre eller bekymre meg mer, men takknemlig for svar.. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Slimet er tegn på østrogenproduksjon som øker før eggløsning. Når østrogenproduksjonen er på topp, utløser det hormonet LH som fører til eggløsning og LH registreres av eggløsningstesten. Ditt spørsmål understreker at det kan være forvirrende med alle disse 'tekniske hjelpemidler'.

Vennlig hilsen Mette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...