Gå til innhold

Har du planlagt ferie i år?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg har så dårlig økonomi at jeg ikke bør tenke tanken engang, men jeg har surfet litt... Føler veldig behov for å finne noe som koster minst mulig...

Så på en reise til Praha for 6000 kroner tilsammen for meg og begge barna med hotell, og fly, 5 dager. Det var ikke så ille pris. Men allikevel dyrt nok.... Er så reiselysten, men egentlig bør jeg la vær i år. Jeg må iallefall betale turen ut med en gang om jeg skal på tur. Ingen nedbetaling. 

Hva med dere andre. Har dere planer for sommeren? :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har så dårlig økonomi at jeg ikke bør tenke tanken engang, men jeg har surfet litt... Føler veldig behov for å finne noe som koster minst mulig...

Så på en reise til Praha for 6000 kroner tilsammen for meg og begge barna med hotell, og fly, 5 dager. Det var ikke så ille pris. Men allikevel dyrt nok.... Er så reiselysten, men egentlig bør jeg la vær i år. Jeg må iallefall betale turen ut med en gang om jeg skal på tur. Ingen nedbetaling. 

De pengene burde du bruke til å nedbetale kredittkortgjelden.

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Hva med dere andre. Har dere planer for sommeren? :) 

Nei, har ikke vært på ferie på 30 år.

Anonymkode: df38d...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne sommeren gleder jeg meg til! I fjor var vi ikke på noe som kostet penger (bare litt diesel til Vestlandet). I år skal jeg faktisk på to turer som koster penger, i tillegg til besøk på Vestlandet og nyte Sørlandet. 

Minstejenta og jeg skal på en egen tur bare oss to. Gleder meg veldig! Forteller sikkert etterhvert hvor vi skal, men det er litt spesielt, så jeg vil ikke flashe set ennå....

Så skal jeg på en egen tur til et annet land der jeg skal gå langt... Gleder meg veldig!

Innimellom de to turene blir det forhåpentlugvis både bading, soling ig fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De pengene burde du bruke til å nedbetale kredittkortgjelden.

Nei, har ikke vært på ferie på 30 år.

Anonymkode: df38d...1cd

Enig med anonym her. Betal ned gjelda først. Som sagt så hadde vi en rolig sommer i fjor, men fikk med oss flotte fjellturer og deilige dager ved sjøen likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste avisene sommeren 2017, fikk jeg det inntrykk at ferie er synonymt med utenlandsreise. Ferie er vel fri fra vanlig arbeid der en kan bestemme innholdet i dagene selv.

Anonymkode: dd820...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har så dårlig økonomi at jeg ikke bør tenke tanken engang, men jeg har surfet litt... Føler veldig behov for å finne noe som koster minst mulig...

Så på en reise til Praha for 6000 kroner tilsammen for meg og begge barna med hotell, og fly, 5 dager. Det var ikke så ille pris. Men allikevel dyrt nok.... Er så reiselysten, men egentlig bør jeg la vær i år. Jeg må iallefall betale turen ut med en gang om jeg skal på tur. Ingen nedbetaling. 

Hva med dere andre. Har dere planer for sommeren? :) 

Slik det ser ut nå blir det en kjærestetur i pinsa, innenlands og resten av ferien blir vel helst på hytta - satser på en godværssommer med andre ord! :D

Ellers sier jeg som de andre - bruk heller de pengene på å betale ned svinedyr kredittkortgjeld. Du vet utmerket godt at det vil gå minst 2-3 ganger så mye som selve reiseutgiftene om dere drar på tur. Dere kommer jo ikke til å sitte på hotellrommet og spise posesuppe heller. Man sier jo gjerne at "mat spiser man jo hjemme også", men alle vet at det går mer penger på matbidsjettet på ferie enn hjemme. Dessuten vil man jo gjerne gjøre noe - en tur i dyrepark, på museum,sightseeing, konsert - ett eller annet og med tre stk så fyker pengene fort. Og enda raskere i en storby enn på en strand i syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 2 år siden hadde jeg en flott 14 dagers tur til Mallorca og ifjor hadde jeg to fine, men kortere turer til København med datteren min. I år skal jeg kun ha noen dagsturer med henne. Jeg skal heller tenke på de fine turene vi nylig har hatt og så kose meg hjemme og i nærområdene. Det kan også være fint.

Akkurat som Mina1 så har jeg kredittkort gjeld og jeg skal nå prioritere å betale det ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har så dårlig økonomi at jeg ikke bør tenke tanken engang, men jeg har surfet litt...

Hvis jeg var deg, ville jeg latt det gå sport i å leve så billig som overhodet mulig nå utover vinteren / våren og betalt ned så mye som mulig av gjelden.  Og så premiert meg selv med en restplass når jeg så at jeg (nesten) hadde klart det.  Det finnes flere nettsider der man kan finne turer på kort varsel hvis man er litt fleksibel mht. datoer og innkvartering.

Her er en relativt fersk indeks over levekostnader på forskjellige reisemål:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Reise/2017/11/De-billigste-storbyene-i-vinter

Det går sikkert ikke billige direktefly til alle disse, men lista sier nok noe om det generelle prisnivået i landet også. 

Albania er et rimelig, "nytt" reisemål som mange charterselskap prøver seg på i år.  Hvis det ikke slår an i samme grad som de håper, kan det bli restplasser dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerferie blir på hytte i Norge, men det blir en utenlandstur med hele familien i høstferien. Går en del penger i ferier enten vi er her eller der, men vi har heldigvis råd til det. Hadde ikke reist på krita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja. Det blir noen uker rundt om kring i nord-Italia. 

Der er det fint. Jeg elsker nord-italia :)

23 minutter siden, laban skrev:

Hvis jeg var deg, ville jeg latt det gå sport i å leve så billig som overhodet mulig nå utover vinteren / våren og betalt ned så mye som mulig av gjelden.  Og så premiert meg selv med en restplass når jeg så at jeg (nesten) hadde klart det.  Det finnes flere nettsider der man kan finne turer på kort varsel hvis man er litt fleksibel mht. datoer og innkvartering.

Her er en relativt fersk indeks over levekostnader på forskjellige reisemål:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Reise/2017/11/De-billigste-storbyene-i-vinter

Det går sikkert ikke billige direktefly til alle disse, men lista sier nok noe om det generelle prisnivået i landet også. 

Albania er et rimelig, "nytt" reisemål som mange charterselskap prøver seg på i år.  Hvis det ikke slår an i samme grad som de håper, kan det bli restplasser dit. 

Jeg er i gang med å finne ut hvordan jeg kan leve så billig som mulig. Har begynt å benytte meg av å kjøpe mat via matsmart på nettet hvor jeg sparer en del. Det som jeg er heldig med er at jeg bor ganske billig. Jeg lever ingen luksus til vanlig. 

Takker for tips. Jeg vurderer også å bli hjemme i år og heller ta en ferie neste sommer istedet. :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planlagt ferien. Det er vel en av de få tingene jeg tar nesten på sparket. Alt jeg vet er at jeg skal på fjellet. Så får værmeldinga bestemme hvor og når. Erfaringen sier at jeg bør holde meg unna i fellesferien. Tror det har blitt in å gå i fjellet, noe jeg ikke setter særlig stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
19 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har så dårlig økonomi at jeg ikke bør tenke tanken engang, men jeg har surfet litt... Føler veldig behov for å finne noe som koster minst mulig...

Så på en reise til Praha for 6000 kroner tilsammen for meg og begge barna med hotell, og fly, 5 dager. Det var ikke så ille pris. Men allikevel dyrt nok.... Er så reiselysten, men egentlig bør jeg la vær i år. Jeg må iallefall betale turen ut med en gang om jeg skal på tur. Ingen nedbetaling. 

Hva med dere andre. Har dere planer for sommeren? :) 

Nei, du bør ikke tenke tanken før alt er nedbetalt og du har spart opp til ferie. Mye koselig man kan finne på i nærmiljøet også. Tenk positivt :)

Vi skal en liten svipptur til Danmark for å bli med på seremonien og feire at datteren er ferdig med medisinstudiene. 

Ellers skal vi til Spania. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, drar aldri på ferie. Bare stress og mas.

Ellers har jeg ferie hele året, og kan kose meg glugg ihjel 24/7.

Så sånn er det.

Endret av gråstein
Men men
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 10.19, laban skrev:

Hvis jeg var deg, ville jeg latt det gå sport i å leve så billig som overhodet mulig nå utover vinteren / våren og betalt ned så mye som mulig av gjelden.  Og så premiert meg selv med en restplass når jeg så at jeg (nesten) hadde klart det.  Det finnes flere nettsider der man kan finne turer på kort varsel hvis man er litt fleksibel mht. datoer og innkvartering.

Her er en relativt fersk indeks over levekostnader på forskjellige reisemål:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Reise/2017/11/De-billigste-storbyene-i-vinter

Det går sikkert ikke billige direktefly til alle disse, men lista sier nok noe om det generelle prisnivået i landet også. 

Albania er et rimelig, "nytt" reisemål som mange charterselskap prøver seg på i år.  Hvis det ikke slår an i samme grad som de håper, kan det bli restplasser dit. 

Hvis jeg ikke får meg en ekstrajobb så ser jeg at det vil ta virkelig tid å klare å få betalt ned gjelden. Det kan ta ganske mange år. Har regnet på det og kan dermed ikke regne med å komme meg på ferie på 7-8 år. Jeg klarer fint å betale de månedlige avdragene, og betale litt ned hele tiden, men jeg klarer ikke å betale alt ned på bare kort tid. Det vil ta tid desverre. Så jeg sitter litt i spørsmål om jeg skal forsøke å betale så mye jeg kan på lånet en stund for så å forsøke etter en stund å kjøpe en billig billig tur som jeg ikke betaler på lån. Ja, når man har satt seg i den floken som jeg har at jeg må betale på et lån hver måned, så ... sitter man litt i det. Men sånn er det. Kan ikke sitte å dvele på den feilen jeg gjorde. 

16 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, du bør ikke tenke tanken før alt er nedbetalt og du har spart opp til ferie. Mye koselig man kan finne på i nærmiljøet også. Tenk positivt :)

Vi skal en liten svipptur til Danmark for å bli med på seremonien og feire at datteren er ferdig med medisinstudiene. 

Ellers skal vi til Spania. 

Jeg forstår tanken om det. Det vil ta meg en god del år før jeg har klart å nedbetale det. Men men ... jeg holder på å planlegge hvordan jeg skal klare det på kortest mulig tid. Jeg har ikke strømregning, og jeg betaler på lånet som om det er en strømregning. Har svært billig husleie, og det hjelper på. Men jeg vet at jeg var dum som satte meg i et slikt lån... Men gjort er gjort ;) . Nytter ikke å dvele på det. Eneste jeg kan gjøre er å tenke positivt og forsøke å gjøre det best mulig fra ståstedet jeg står i. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Hvis jeg ikke får meg en ekstrajobb så ser jeg at det vil ta virkelig tid å klare å få betalt ned gjelden. Det kan ta ganske mange år. Har regnet på det og kan dermed ikke regne med å komme meg på ferie på 7-8 år. Jeg klarer fint å betale de månedlige avdragene, og betale litt ned hele tiden, men jeg klarer ikke å betale alt ned på bare kort tid. Det vil ta tid desverre. Så jeg sitter litt i spørsmål om jeg skal forsøke å betale så mye jeg kan på lånet en stund for så å forsøke etter en stund å kjøpe en billig billig tur som jeg ikke betaler på lån. Ja, når man har satt seg i den floken som jeg har at jeg må betale på et lån hver måned, så ... sitter man litt i det. Men sånn er det. Kan ikke sitte å dvele på den feilen jeg gjorde. 

Jeg forstår tanken om det. Det vil ta meg en god del år før jeg har klart å nedbetale det. Men men ... jeg holder på å planlegge hvordan jeg skal klare det på kortest mulig tid. Jeg har ikke strømregning, og jeg betaler på lånet som om det er en strømregning. Har svært billig husleie, og det hjelper på. Men jeg vet at jeg var dum som satte meg i et slikt lån... Men gjort er gjort ;) . Nytter ikke å dvele på det. Eneste jeg kan gjøre er å tenke positivt og forsøke å gjøre det best mulig fra ståstedet jeg står i. :) 

 

Jeg betaler aldri det jeg må på kredittkortet, alltid mer. Blir nok ikke ferdig før til neste vår/sommer, men da SKAL det være nedbetalt. Ser nå at det har begynt å gå sport i det å kunne betale mest mulig hver måned. 

Er enig at det ikke går an å dvele på det, men heller tenke positivt rundt det å betale det fort ned. Dessuten er planen min å spare opp en buffer, orker rett og slett ikke dette en gang til. Det eneste som er dumt er at når jeg får dårligere perioder så greier jeg å rote til økonomien igjen. Har faktisk lurt på å få en ordning hvor noen andre styrer økonomien. Har ikke lyst, vil jo helst greie meg selv, men roter jeg det til en gang til ja,da må jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leid en hytte på sørlandet i sommer, og det blir hovedferien i år.  Det er en stor hytte som vi leier sammen med flere vennepar, med barn i omtrent samme alder.  Det blir fint.

Så skal vi noen dager til London i vinterferien.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mina1 skrev:

Hvis jeg ikke får meg en ekstrajobb så ser jeg at det vil ta virkelig tid å klare å få betalt ned gjelden. Det kan ta ganske mange år. Har regnet på det og kan dermed ikke regne med å komme meg på ferie på 7-8 år. Jeg klarer fint å betale de månedlige avdragene, og betale litt ned hele tiden, men jeg klarer ikke å betale alt ned på bare kort tid. Det vil ta tid desverre. Så jeg sitter litt i spørsmål om jeg skal forsøke å betale så mye jeg kan på lånet en stund for så å forsøke etter en stund å kjøpe en billig billig tur som jeg ikke betaler på lån. Ja, når man har satt seg i den floken som jeg har at jeg må betale på et lån hver måned, så ... sitter man litt i det. Men sånn er det. Kan ikke sitte å dvele på den feilen jeg gjorde. 

 

Nettopp derfor skal du betale ned HELE gjelden før du bruker penger på ferie og annen "luksus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 23.1.2018 den 10.42, Mina1 skrev:

Der er det fint. Jeg elsker nord-italia :)

Jeg er i gang med å finne ut hvordan jeg kan leve så billig som mulig. Har begynt å benytte meg av å kjøpe mat via matsmart på nettet hvor jeg sparer en del. Det som jeg er heldig med er at jeg bor ganske billig. Jeg lever ingen luksus til vanlig. 

Takker for tips. Jeg vurderer også å bli hjemme i år og heller ta en ferie neste sommer istedet. :)

Du får gjøre noe med inntektene. Det er der problemet ligger. Det blir for stusselig å spare i 8 år for å betale ned et relativt lite lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Gargamel skrev:

Du får gjøre noe med inntektene. Det er der problemet ligger. Det blir for stusselig å spare i 8 år for å betale ned et relativt lite lån. 

Lånet ligger på 77 000 kroner. Og det er det som jeg sliter med å betale ned..... Vet ikke om i skal kalle det lite eller stort.. Jeg føler at det høres ut som verdens største forbrukslån, men det er nok de som har større... Forstår heller ikke hvordan jeg har klart å bruke så mye penger, men det er nok fordi at jeg har slitt i perioder når jeg tjener for lite. I noen måneder tjener jeg ca 20 000 når skatt er trukket fra, og i noen måneder så er jeg helt ned i 12 000 - 13 000. Og når det kom utgifter til tannlege, optiker, NRK lisens,  og andre viktige ting så var det vanskelig og jeg gjorde den feil av at jeg tok av et lån. 

Denne måneden har jeg en sånn okey lønn, og da skal jeg forsøke å betale så mye som mulig på det. Det hadde vært lettere om jeg hadde full stilling og tjente dobbelt så mye ja :) .

Det nytter heller ikke å gi opp og tenke at dette får jeg ikke til, eller å gå å bekymre seg for det. Jeg må fighte og forsøke å få det ned.  Det lure er å forsøke å betale så mye som mulig inn på det hver måned nå for å få ned renten på det. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...