Gå til innhold

Har du planlagt ferie i år?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, gråstein skrev:

Nettopp derfor skal du betale ned HELE gjelden før du bruker penger på ferie og annen "luksus".

Jeg bør det. Og iblant så føler jeg at jeg aldri kommer til å klare å betale ned gjelden, men jeg håper jeg skal klare det.  Jeg ser på lånet som en strømregning, men det som er kjipt er at jeg hittil bare har klart å betale ned på det kun med en ca 500 til 1000 kroner etter at renten på 1400 kroner er betalt hver måned, men nå skal jeg bare pushe på... skal gå sport i å leve billig i matveien og alt!. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg bør det. Og iblant så føler jeg at jeg aldri kommer til å klare å betale ned gjelden, men jeg håper jeg skal klare det.  Jeg ser på lånet som en strømregning, men det som er kjipt er at jeg hittil bare har klart å betale ned på det kun med en ca 500 til 1000 kroner etter at renten på 1400 kroner er betalt hver måned, men nå skal jeg bare pushe på... skal gå sport i å leve billig i matveien og alt!. 

Se om det er mulig å øke inntekten. Enten ved flere vakter, eller en ekstrajobb.

Anonymkode: af391...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg bør det. Og iblant så føler jeg at jeg aldri kommer til å klare å betale ned gjelden, men jeg håper jeg skal klare det.  Jeg ser på lånet som en strømregning, men det som er kjipt er at jeg hittil bare har klart å betale ned på det kun med en ca 500 til 1000 kroner etter at renten på 1400 kroner er betalt hver måned, men nå skal jeg bare pushe på... skal gå sport i å leve billig i matveien og alt!. 

Kan du låne penger av foreldre el søsken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se om det er mulig å øke inntekten. Enten ved flere vakter, eller en ekstrajobb.

Anonymkode: af391...ec9

Jeg søker jobb, men har bare fått negative svar. Jeg får ikke flere vakter nå, men jeg tar på alt av ekstra jeg får tilbudt. 

13 minutter siden, cilie skrev:

Kan du låne penger av foreldre el søsken? 

Jeg vil ikke laste dem med det. De vet at jeg har et tøfft lån å betale på, men mine mor og far har gitt meg litt ekstra penger iblant slik at det skal bli lettere. Og det har vært til god hjelp. 

Alt sammen har nok med inntekten å gjøre, og jeg er selv sint på meg selv fordi jeg selv har kjørt meg selv opp i knipen med å bruke lån for å klare å betale normale utgifter med. Men jeg har bestemt meg for å være knallhard nå og forsøke alt jeg kan med å betale alt jeg kan hver måned på lånet. Om jeg sitter igjen med lite penger til mat så får det våge seg. Det er viktig å få ned renten og lånet. For andre er det gjerne lett å avsette en del penger i måned for å betale på et lån men for meg er det tungt. 

Vanlige banker ville ikke låne til meg , men jeg lånte av et selskap som tar ganske høye renter. Og det sier vel seg selv hvorfor de vanlige bankene ikke ville låne til meg. De så nok at jeg ikke hadde økonomi til det. Der og da så klarte jeg ikke å se at jeg ville få problemer å betale det ned fort.. samtidig som jeg var desperat etter å komme meg bort på ferie etter å ha blitt dumpet og etter vanskelige situasjoner som jeg kom i.... Men men .... jeg må kjempe på slik at det ikke tar for lang tid for meg før jeg kan reise. Å ha et lån på 77 000 som varer i 7-11 år.. er jo litt drøyt... Jeg får også håpe på at dette med jobbing og slikt ordner seg . Jaja jeg får tenke positivt selv om jeg i det siste har sovet dårlig om nettene pga dette ;) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mina1 skrev:

 

Men jeg har bestemt meg for å være knallhard nå og forsøke alt jeg kan med å betale alt jeg kan hver måned på lånet. Om jeg sitter igjen med lite penger til mat så får det våge seg. 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan vurdere å bruke penger på ferietur samtidig som du skal leve slik.

 

Jeg sier som flere andre; skaff deg en ekstrajobb og stå på til gjelden er betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan du kan vurdere å bruke penger på ferietur samtidig som du skal leve slik.

 

Jeg sier som flere andre; skaff deg en ekstrajobb og stå på til gjelden er betalt. 

Det er nok den "kræsjen" jeg kom i som gjorde at jeg bare vil flykte fra alt hele tiden. Jeg behøver hele tiden noe å glede meg til. Men jeg får glede meg over andre ting enn en tur. :) . Det er jo fint å gå turer hjemme i lokalen og. Mange fine skogsområdet og fjell. Jeg må ta til fornuft, og så nytter det ikke å bekymre seg så mye heller for da blir alt verre og jeg føler for å flykte enda mer... så det viktigste er å kjempe på så godt jeg kan for å få bort senket gjelden kraftig nedover, og samtidig kose seg på annen måte. 

Og tilslutt det er nok ikke bare det at jeg har sløst med penger, for sløst det har jeg ikke gjort så mye. Jeg lever innskrenket nok som det er. Men det er inntekten som er for lav. Det er lett å si: skaff deg en ekstrajobb, men det har ikke vært lett å få jobb ennå... ikke en ekstrajobb engang, men jeg står på så godt jeg kan. Må forsøke å tenke positivt. Og fine turer i nærområdet kan også være veldig koselig :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Ville ikke låne til meg , men jeg lånte av et selskap som tar ganske høye renter. Og det sier vel seg selv hvorfor de vanlige bankene ikke ville låne til meg. De så nok at jeg ikke hadde økonomi til det. Der og da så klarte jeg ikke å se at jeg ville få problemer å betale det ned fort.. samtidig som jeg var desperat etter å komme meg bort på ferie etter å ha blitt dumpet og etter vanskelige situasjoner som jeg kom i.... Men men .... jeg må kjempe på slik at det ikke tar for lang tid for meg før jeg kan reise. Å ha et lån på 77 000 som varer i 7-11 år.. er jo litt drøyt... 

Blir mye renter i de årene. Viser galskapen med slike lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gråstein skrev:

Blir mye renter i de årene. Viser galskapen med slike lån.

Det er ekstremt høye renter.: I starten betalte jeg faktisk 1700 kroner i måneden ( altså første halvåret) , men nå er den senket til 1400.... Ja det er galskap. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg søker jobb, men har bare fått negative svar. Jeg får ikke flere vakter nå, men jeg tar på alt av ekstra jeg får tilbudt. 

Jeg vil ikke laste dem med det. De vet at jeg har et tøfft lån å betale på, men mine mor og far har gitt meg litt ekstra penger iblant slik at det skal bli lettere. Og det har vært til god hjelp. 

Alt sammen har nok med inntekten å gjøre, og jeg er selv sint på meg selv fordi jeg selv har kjørt meg selv opp i knipen med å bruke lån for å klare å betale normale utgifter med. Men jeg har bestemt meg for å være knallhard nå og forsøke alt jeg kan med å betale alt jeg kan hver måned på lånet. Om jeg sitter igjen med lite penger til mat så får det våge seg. Det er viktig å få ned renten og lånet. For andre er det gjerne lett å avsette en del penger i måned for å betale på et lån men for meg er det tungt. 

Vanlige banker ville ikke låne til meg , men jeg lånte av et selskap som tar ganske høye renter. Og det sier vel seg selv hvorfor de vanlige bankene ikke ville låne til meg. De så nok at jeg ikke hadde økonomi til det. Der og da så klarte jeg ikke å se at jeg ville få problemer å betale det ned fort.. samtidig som jeg var desperat etter å komme meg bort på ferie etter å ha blitt dumpet og etter vanskelige situasjoner som jeg kom i.... Men men .... jeg må kjempe på slik at det ikke tar for lang tid for meg før jeg kan reise. Å ha et lån på 77 000 som varer i 7-11 år.. er jo litt drøyt... Jeg får også håpe på at dette med jobbing og slikt ordner seg . Jaja jeg får tenke positivt selv om jeg i det siste har sovet dårlig om nettene pga dette ;) 

Skjønner det. Må selvfølgelig ta hensyn til deres livssituasjon osv, men ved å betale tilbake uten rente, hadde du blitt raskere ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Mina1 skrev:

Lånet ligger på 77 000 kroner. Og det er det som jeg sliter med å betale ned..... Vet ikke om i skal kalle det lite eller stort.. Jeg føler at det høres ut som verdens største forbrukslån, men det er nok de som har større... Forstår heller ikke hvordan jeg har klart å bruke så mye penger, men det er nok fordi at jeg har slitt i perioder når jeg tjener for lite. I noen måneder tjener jeg ca 20 000 når skatt er trukket fra, og i noen måneder så er jeg helt ned i 12 000 - 13 000. Og når det kom utgifter til tannlege, optiker, NRK lisens,  og andre viktige ting så var det vanskelig og jeg gjorde den feil av at jeg tok av et lån. 

Denne måneden har jeg en sånn okey lønn, og da skal jeg forsøke å betale så mye som mulig på det. Det hadde vært lettere om jeg hadde full stilling og tjente dobbelt så mye ja :) .

Det nytter heller ikke å gi opp og tenke at dette får jeg ikke til, eller å gå å bekymre seg for det. Jeg må fighte og forsøke å få det ned.  Det lure er å forsøke å betale så mye som mulig inn på det hver måned nå for å få ned renten på det. 

Pass på at du betaler såpass mye at det ikke bare er renter du betaler på.

Høres ut som du trenger å snakke med en økonomisk rådgiver. 

Når du fantaserer om ny ferie før du har betalt ned ALT, virker det ikke som du har lært så mye av det uføret du har satt deg selv i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Pass på at du betaler såpass mye at det ikke bare er renter du betaler på.

Høres ut som du trenger å snakke med en økonomisk rådgiver. 

Når du fantaserer om ny ferie før du har betalt ned ALT, virker det ikke som du har lært så mye av det uføret du har satt deg selv i. 

Jeg ser det men jeg har flyktet ifra det. Jeg bør nok råde meg med en rådgiver. Jeg vet ikke om jeg har muligheter for sosial stønad med tanke på inntekten min. Men jeg fikk ihvertfall bostønad. Og det er bra. Jeg har kjørt meg selv rett i veggen egentlig med tanke på at jeg har slitt psykisk med ting og forsøke å rømme fra det, samtidig som jeg har klart å rote det til med lån for å få råd til tannlege/ og mat og nødvendige utgifter. 

Jeg skal ihvertfall pushe ut så mye penger som mulig i nedbetaling på lånet denne måneden. Og jeg må vente med ferie nå. Og ikke bare tenke på å rømme bort fra alle problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg ser det men jeg har flyktet ifra det. Jeg bør nok råde meg med en rådgiver. Jeg vet ikke om jeg har muligheter for sosial stønad med tanke på inntekten min. Men jeg fikk ihvertfall bostønad. Og det er bra. Jeg har kjørt meg selv rett i veggen egentlig med tanke på at jeg har slitt psykisk med ting og forsøke å rømme fra det, samtidig som jeg har klart å rote det til med lån for å få råd til tannlege/ og mat og nødvendige utgifter. 

Jeg skal ihvertfall pushe ut så mye penger som mulig i nedbetaling på lånet denne måneden. Og jeg må vente med ferie nå. Og ikke bare tenke på å rømme bort fra alle problemer. 

Stemmer det at du betaler 1400 i måneden på et lån på 70 000? Det er 5% i måneden. Er ikke det vanvittig høyt selv for et lån uten sikkerhet?

Skulle tro du kunne refinansiere og bli kvitt mesteparten av renteutgiftene. Godt mulig det er noe jeg misforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Gargamel skrev:

Stemmer det at du betaler 1400 i måneden på et lån på 70 000? Det er 5% i måneden. Er ikke det vanvittig høyt selv for et lån uten sikkerhet?

Skulle tro du kunne refinansiere og bli kvitt mesteparten av renteutgiftene. Godt mulig det er noe jeg misforstår.

Jeg betaler helt sinnsykt med gjeld. Renten kan variere noe, men den ligger på minst 1400 kroner i måneden. Den har vært oppe på 1700 kroner måneden. Nå er den senket seg noe. Lånet var på 80 000 kroner, men nå ligger det på 77 000 kroner. Har bestemt meg for å pushe inn 6000 kroner i lånet nå når jeg får lønn fordi jeg har jobbet litt mer denne måneden og da må jeg forsøke å klare å pushe inn alt jeg kan klare. Ellers så skal jeg forsøke å pushe inn 4200  kroner helt frem til feriepengene kommer i juni, og da skal jeg forsøke så hardt jeg kan å betale mest mulig av det på lånet istedet for å reise på tur i år. Det er min nye plan. Det blir hardt, men jeg skal stå på! 

Jeg vet ikke om det fins muligheter som gjør at jeg kan slippe mye av renteutgiftene. Renten er skyhøy. Så folkens : aldri finn på det samme som jeg gjorde!. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Gargamel skrev:

Stemmer det at du betaler 1400 i måneden på et lån på 70 000? Det er 5% i måneden. Er ikke det vanvittig høyt selv for et lån uten sikkerhet?

Skulle tro du kunne refinansiere og bli kvitt mesteparten av renteutgiftene. Godt mulig det er noe jeg misforstår.

Forresten jeg har en forsikring som jeg kjøpte med på kjøpet i lånet. Det går på at hvis jeg dør så slettes lånet. Måtte sikre meg pga barna mine og familien. Vil aldri at noen skal overta et lån fra meg. Ellers så er det også noe i at hvis jeg blir arbeidsledig så slipper jeg å betale i et år på rentene eller noe sånnt, osv. 

Jeg burde som sagt tenkt litt mer fornuftig enn dette her. Men jeg kan ikke dvele over det. Gjort er gjort. Eneste jeg må gjøre nå er å gjøre det rette som følge av situasjonen. Og som folk sier: ikke reis på ferie... ja jeg skal følge folkets råd om det. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
24 minutter siden, Mina1 skrev:

Forresten jeg har en forsikring som jeg kjøpte med på kjøpet i lånet. Det går på at hvis jeg dør så slettes lånet. Måtte sikre meg pga barna mine og familien. Vil aldri at noen skal overta et lån fra meg. Ellers så er det også noe i at hvis jeg blir arbeidsledig så slipper jeg å betale i et år på rentene eller noe sånnt, osv. 

Jeg burde som sagt tenkt litt mer fornuftig enn dette her. Men jeg kan ikke dvele over det. Gjort er gjort. Eneste jeg må gjøre nå er å gjøre det rette som følge av situasjonen. Og som folk sier: ikke reis på ferie... ja jeg skal følge folkets råd om det. 

Ja, gjort er gjort. Jeg ser at andre tilbyr forbrukslån med rundt 20% rente per år. Det er også mye,  men er kun 1/4 av ha du betaler. 

Hvis du refinansierer kan du kanskje unngå mesteparten av renteutgiftene.

Jeg foreslår at du snakker med en vanlig bank. Kanskje de kan hjelpe deg, eller gi noen gratis tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja, gjort er gjort. Jeg ser at andre tilbyr forbrukslån med rundt 20% rente per år. Det er også mye,  men er kun 1/4 av ha du betaler. 

Hvis du refinansierer kan du kanskje unngå mesteparten av renteutgiftene.

Jeg foreslår at du snakker med en vanlig bank. Kanskje de kan hjelpe deg, eller gi noen gratis tips.

Takk for gode råd. Ja, det nytter ikke å bare gå rundt å tenke på det hele tiden.. eller bekymre vettet av seg, eller tenke over hva feil en gjorde, men det som jeg kan gjøre er å gjøre som du sier: prate med en vanlig bank, eller så fins det rådgivningstjeneste for sånnt hos NAV , etter hva jeg har søkt meg frem til. 

Denne måneden så vil jeg tjene ca 18 000 kroner netto. Jeg får 4200 kroner i bidrag (fra barnefar og barnetrygd) . Det vil gå med 9000 kroner til husleie. Men jeg kommer itl å forsøke å betale så mye jeg klarer på lånet. Men jeg må også huske at jeg må betale forsikring, og telefonregning og diverse utgifter. Så det blir hardt, men jeg må bare forsøke å pushe ut mest mulig på lånet. Det blir verre når jeg mister bidragene på 4200 i måneden... 

Jeg håper det ordner seg :) . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, Mina1 skrev:

Takk for gode råd. Ja, det nytter ikke å bare gå rundt å tenke på det hele tiden.. eller bekymre vettet av seg, eller tenke over hva feil en gjorde, men det som jeg kan gjøre er å gjøre som du sier: prate med en vanlig bank, eller så fins det rådgivningstjeneste for sånnt hos NAV , etter hva jeg har søkt meg frem til. 

Denne måneden så vil jeg tjene ca 18 000 kroner netto. Jeg får 4200 kroner i bidrag (fra barnefar og barnetrygd) . Det vil gå med 9000 kroner til husleie. Men jeg kommer itl å forsøke å betale så mye jeg klarer på lånet. Men jeg må også huske at jeg må betale forsikring, og telefonregning og diverse utgifter. Så det blir hardt, men jeg må bare forsøke å pushe ut mest mulig på lånet. Det blir verre når jeg mister bidragene på 4200 i måneden... 

Jeg håper det ordner seg :) . 

Lag deg månedlig budsjett hvis ikke du allerede gjør det. 

Selv har jeg 4 kontoer. Dette for at jeg synes det er lettere å holde oversikt. Jeg har ikke regningskonto, da de fleste  regningene trekkes samme dag som jeg får lønn. 

Jeg har lønnskonto, en ren sparekonto, en krisekonto og en feriekonto. 

Akkurat nå ble feriekontoen helt tom ,  fordi jeg var på en liten miniferie i nyttårshelga og fordi at det brått ble mye utgifter på bilen som måtte til reperasjon nylig. Da valgte jeg å tømme feriekontoen fremfor krisekontoen. 

Ferie blir prioritert sist. Derfor har jeg bestemt meg for at det verken blir vinterferie eller påskeferie i år. Får heller satse på dagsturer i marka :) Blir nok bra det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg betaler helt sinnsykt med gjeld. Renten kan variere noe, men den ligger på minst 1400 kroner i måneden. Den har vært oppe på 1700 kroner måneden.

Hvor mye betaler du i avdrag pr mnd?

Anonymkode: af391...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Lag deg månedlig budsjett hvis ikke du allerede gjør det. 

Selv har jeg 4 kontoer. Dette for at jeg synes det er lettere å holde oversikt. Jeg har ikke regningskonto, da de fleste  regningene trekkes samme dag som jeg får lønn. 

Jeg har lønnskonto, en ren sparekonto, en krisekonto og en feriekonto. 

Akkurat nå ble feriekontoen helt tom ,  fordi jeg var på en liten miniferie i nyttårshelga og fordi at det brått ble mye utgifter på bilen som måtte til reperasjon nylig. Da valgte jeg å tømme feriekontoen fremfor krisekontoen. 

Ferie blir prioritert sist. Derfor har jeg bestemt meg for at det verken blir vinterferie eller påskeferie i år. Får heller satse på dagsturer i marka :) Blir nok bra det også :)

Skal lage meg et budsjett. Jeg har bare tatt alt på sparket.. og ikke orket å se på det, men nå må jeg begynne. Ser alvoret i det. Takker for gode tips :) . Setter pris på det. Jeg behøvde å våkne av mitt drømmemodus. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye betaler du i avdrag pr mnd?

Anonymkode: af391...ec9

Jeg har helt tydelig betalt for lite. Kun ca 500-1000 kroner. Nå må jeg bare begynne å kjøre på med så høye summer som mulig. Jeg ser jo at ellers blir jeg jo aldri ferdig å betale ned på lånet. Og det er jo ikke så rart at jeg sliter med nattesøvn og i dag så har jeg gått konstant og tenkt på dette. Men må forsøke å roe litt ned og koble det litt ut. Blir ikke bedre av å stresse :) 

Tenker også på om jeg skulle forsøke å finne meg et billigere sted å bo... Men jeg bor jo egentlig ganske billig for å leie en leilighet... Men hvis jeg hadde bodd en ganske billig plass for en stund så hadde lånet blitt lettere å betale ned. Jeg vet ikke helt om det fins hjelpetiltak for folk som havner i min knipe. Om det er noe som kan gjøres for å gjøre det lettere for meg. Men jeg er jo skyld i det selv for jeg har jo hatt problemer, som gjør at jeg havnet i dette her. 

Setter pris på de tips dere kan gi meg :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...