Gå til innhold

Eggløsning og hormonverdier


Caroline89

Anbefalte innlegg

Hei Mette, (jeg er frisk og 28 år)

 

Jeg er så bekymret mtp. eggløsning og hormonverdier. Vi prøver å få barn. Jeg var hos GU 24. jan som sa jeg hadde folikkel på 17 mm og dermed snart eggløsning. Bare å ha sex fra nå og til søndag sa min lege.

Jeg tok blodprøver 26. januar for å bekrefte dette/sjekek hormonverdier. Både LH, FSH, Østradiol og Progesteron var lave tilsvarende at jeg er i tidlig folikkelfase!! (husker ikke eksakte verdier, men tror de er på LH 4 FSH 3). Jeg fikk telefon fra helsesekretærom at jeg måtte komme neste fredag (2. feb for nye blodprøver for jeg hadde ikke hatt eggløsning, men hun kunne ikke si noe om dette ift. GU).

Jeg tar også Clearblue dobbel hormonindikatortester. Den har blinket nå siden fredag (altså i 6 sammenhengende dager - blinkende smiley = økning i progesteron men ikke i LH). Ingen LH tester viser stigning. Hva skjer? Hvor lenge kan en folikkel på 17 mmn gå før den får eggløsning?

 

Det skal også sies at jeg hadde revisio for MA 4. januar, men HCG er ute av kroppen for lengst nå (ute etter 2 uker). Jeg har også en lav AMH verdi (målt til 11 i oktober på Volvat). Dette gjør med kjempebekymret, men siden vi har blitt gravide på første forsøk to ganger (og mistet to ganger prøver jeg å roe ned).

 Tusen takk for hjelp Mette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvorfor gjøre det så vanskelig? Du har blitt gravid på første forsøk to ganger, det tyder på høy fruktbarhet, men dessverre har du abortert begge ganger.

Å begynne å ta hormontester i den syklus hvor du har hatt en abort, synes jeg uheldig. Man bør vente til tidligst etter en normal menstruasjon. I første syklus skjer så mye: hCG må ut av kroppen, så skal FSH ta seg opp for å modne egget og produsere østrogen som så trigger LH som setter i gang eggløsning. Øking i progesteron indikerer at det har vært eggløsning.

Blodprøven fra 26.jan tyder på at du ikke helt er kommet i gang med ny syklus. hCG måtte først ut av kroppen. Jeg anbefaler ikke eggløsningstester, det er mye tull med dem. I prinsipp kan man ikke ha progesteron uten at det har vært en LH-stigning.

En follikkel som persisterer vil man kalle en liten cyste, og den kan vare i årevis, den inneholder ikke nødvendigvis et egg. Ved lav AMH som tegn på begynnende eggstokksvikt, vil FSH ofte være lett forhøyet (over 10).

Mitt råd er ikke å styre med dette før du har hatt en menstruasjon (og helst ikke styre i det hele tatt). Men hvis du likevel tar prøven, så kan jeg gjerne kommentere verdiene.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Mette.

 

Nivåene mine var slik:

S-FSH 5 U/L

S-LH 4 U/L

S- Østradiol 0,38nmol/L

S-Progesteron <3

 

Jeg skrev feil over. Blinkende smiley tyder på en økning i østrogen på eggløsningstest fra Clearblue. Gynekologen sa sist lnsdag at jeg snakrt hadde EL, men med de verdiene der ser det slettes ikke slik ut :( 4 uker siden revisio i dag, så må vel snart ha EL?? Skjønner ingenting

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det ser ut som det er ved å skje noe, i og med at østradiol har en økende (?) verdi. Jeg tipper eggløsning innen fire dager. Lykke til. Vennlig hilsen Mette

PS hold meg oppdatert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2018 den 11.56, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det ser ut som det er ved å skje noe, i og med at østradiol har en økende (?) verdi. Jeg tipper eggløsning innen fire dager. Lykke til. Vennlig hilsen Mette

PS hold meg oppdatert

 

Hei, 

 

Prøvene jeg viste til ovenfor torsdag 11. februar var verdier jeg fikk fra blodprøve uken før (26. januar 2017).

Legen rekvirerte ny blodprøve for å sjekke at jeg har hatt eggløsning og fikk svar på denne nå, se verdier under som er tatt fra fredag 2. februar 2017:

 

Hvorfor får jeg ikke eggløsning? Det er 32 dager siden jeg hadde reviso nå: image.png.a88bb315e9c636758d36aeb0e9ffae11.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette  er ikke tegn på at eggløsning har funnet sted eller snart skal skje. Det viser hvor usikre ulike tester er. Jeg foreslår at du ikke styrer mer med tester og blodprøver, men ser det an. Har du ikke fått menstruasjon innen tre måneder, så kan vi snakkes igjen. Men det skjer vel noe før den tid?

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Dette  er ikke tegn på at eggløsning har funnet sted eller snart skal skje. Det viser hvor usikre ulike tester er. Jeg foreslår at du ikke styrer mer med tester og blodprøver, men ser det an. Har du ikke fått menstruasjon innen tre måneder, så kan vi snakkes igjen. Men det skjer vel noe før den tid?

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Men er det ikke merkelig at både FSH, LH og Østradiol har gått ned på en uke? Når jeg går og venter på EL? Bør jeg f.eks slutte å trene for at EL skal komme fortere? Jeg trener ganske hardt 5-6 ganger i uken. Ønsker veldig å bli gravid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være hard trening, som du antyder. Det påvirker/reduserer FSH og LH og det fører igjen til lavere østradiol og bortfall av eggløsning. Så slå litt ned på tempoet.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Mette,

 

Jeg fikk mensen i går (6 uker + 3 dager etter revisio). Men mensen er veldig veldig lett og var så vidt det kom noe en dag. Er dette vanlig? Jeg er også, ref. blodprøveverdiene ovenfor og EL-tester ganske sikkert på at jeg ikke har hatt EL. Går det an å få mens etter SA uten EL? Vil EL mest sannsynlig stabilisere seg i denne syklusen?

Er ganske bekymret for kroppen og hvordan dette skal gå fremover. 

 

Hilsen Caroline, 28 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Mitt råd er ikke å styre med eggløsningstester, det skaper ofte mer bekymring enn trygghet. Hvis du har hatt en svak og annerledes blødning, så er det ikke sikkert at det har vært eggløsning. Man kan få blødning uten eggløsning. Vi har før diskutert at hard trening kan påvirke kroppen uheldig, så ta det litt med ro. Ha samleie 2-3 ganger i uten, så treffer man de fruktbare dager.

Nå er tråden blitt så lang, så det er vanskelig å få oversikt. Start en ny ved nye spørsmål til meg.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...