Gå til innhold

Bryr de seg i psykiatrien?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Kayia skrev:

De er tydeligvis slepphendte med pilleresepter der du bor. Jeg syns det er uansvarlig av legen din å gi deg så lett tilgang på vival som du har. 

Jaja jeg kan ikke drepe meg med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Kayia skrev:

Det er naturlig at man kommer tettere på de man følger gjennom flere år, men det er uproft av en behandler å bringe dette inn i terapirommet. 

Alle pasienter har rett på å bli møtt på samme gode, nøytrale måte basert på pasientens behov, og en behandler skal selvfølgelig ikke forskjellsbehandle de h*n liker, føler sterkest for, eller syns mest synd på. Dette burde ikke være vanskelig å forstå :) 

Forstår det, men tror det er forskjell på folk. Noen er mindre verdt enn andre. Som min bror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Forstår det, men tror det er forskjell på folk. Noen er mindre verdt enn andre. Som min bror. 

Jeg tror ikke det handler om menneskeverd men om det som Kaya skriver. 

Anonymkode: de290...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det handler om menneskeverd men om det som Kaya skriver. 

Anonymkode: de290...90a

Eh, de behandler ikke alle likt. Hadde jeg holdt på som min bror hadde jeg blitt innlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Eh, de behandler ikke alle likt. Hadde jeg holdt på som min bror hadde jeg blitt innlagt. 

Men Stjernestøv, dersom jeg hadde oppført meg som deg hadde JEG blitt innlagt. Årsaken til dette er at mitt utgangspunkt er at jeg er psykisk frisk, og at det å oppføre seg veldig annerledes ville blitt tolket som akutt psykose. Dette ville blitt behandlet raskt, slik at jeg kunne komme tilbake til mitt beste og friske igjen. 

Det er slike ting en behandler skal vurdere. Hvilke tiltak kan settes inn - dersom pasienten ønsker det og samarbeider - for å bidra positivt og gi bedre livskvalitet. Hvorvidt behandler liker meg eller ikke skal ikke bety noe. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jaja jeg kan ikke drepe meg med dem. 

Men du blir avhengig av dem. Benzo avhengighet er ikke å spøke med.

Anonymkode: cd6b8...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Kayia skrev:

Men Stjernestøv, dersom jeg hadde oppført meg som deg hadde JEG blitt innlagt. Årsaken til dette er at mitt utgangspunkt er at jeg er psykisk frisk, og at det å oppføre seg veldig annerledes ville blitt tolket som akutt psykose. Dette ville blitt behandlet raskt, slik at jeg kunne komme tilbake til mitt beste igjen. 

Det er slike ting en behandler skal vurdere. Hvilke tiltak kan settes inn - dersom pasienten ønsker det og samarbeider - for å bidra positivt og gi bedre livskvalitet. Hvorvidt behandler liker meg eller ikke skal ikke bety noe. 

Så det er en vane? Å bare la folk gå og ha det vondt? Det gjelder deg men ikke meg? Forstod ikke det helt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du blir avhengig av dem. Benzo avhengighet er ikke å spøke med.

Anonymkode: cd6b8...a16

Nei det er vel ikke det? Kanskje de bare gir faen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei det er vel ikke det? Kanskje de bare gir faen da?

Du er vel ikke så mottakelig for annen behandling? 

 

Anonymkode: cd6b8...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel ikke så mottakelig for annen behandling? 

 

Anonymkode: cd6b8...a16

Får ikke vival fra fact team. Det er fra fastlegen men nå er han syk selv, får se hvor lenge jeg får. De nye legene er jo helt koko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Så det er en vane? Å bare la folk gå og ha det vondt? Det gjelder deg men ikke meg? Forstod ikke det helt? 

Nei. De gir den behandlingen pasienten trenger, dersom pasienten tar i mot. Du har fått mange råd mhp behandling du ikke har tatt i mot, og tvangsinnleggelse vil ikke gi bedring på lang sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Nei. De gir den behandlingen pasienten trenger, dersom pasienten tar i mot. Du har fått mange råd mhp behandling du ikke har tatt i mot, og tvangsinnleggelse vil ikke gi bedring på lang sikt. 

Ok sånn og forstå, det er godt man kan velge selv da...ikke alle kan det. Jeg trenger ikke tvangsbehandling, men bror min hadde trengt det. Det kunne ha reddet han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok sånn og forstå, det er godt man kan velge selv da...ikke alle kan det. Jeg trenger ikke tvangsbehandling, men bror min hadde trengt det. Det kunne ha reddet han. 

Ja selvfølgelig, dette vet da du bedre enn noen. Dersom man ikke er på tvang kommer det ingen og henter deg dersom du ikke tar medisin som forskrevet, møter opp til terapitimer eller følger anbefalt dagtilbud på dps etc. Dette vet du jo utmerket godt Stjernestøv. Behandler er avhengig av samtykke og samarbeid fra pasienten for at denne skal ta i mot og følge behandleres kvalifiserte behandlingsopplegg. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kayia skrev:

Ja selvfølgelig, dette vet da du bedre enn noen. Dersom man ikke er på tvang kommer det ingen og henter deg dersom du ikke tar medisin som forskrevet, møter opp til terapitimer eller følger anbefalt dagtilbud på dps etc. Dette vet du jo utmerket godt Stjernestøv. Behandler er avhengig av samtykke og samarbeid fra pasienten. 

Ja men når man er psykotisk, drikker masse alkohol og hver innpå med piller....er man tilregnelig da? Det er lover for slikt, men det fulgte de ikke den gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja men når man er psykotisk, drikker masse alkohol og hver innpå med piller....er man tilregnelig da? Det er lover for slikt, men det fulgte de ikke den gangen. 

Når man er psykotisk er man ikke tilregnelig nei. Om man er alkoholisert og suicidal men ikke psykotisk er det lite man kan gjøre dessverre. Det er svært vanskelig å firhindre noen i å ta livet sitt, dersom det er dét man ønsker selv. 

Det jeg derimot vet, er at det å miste en tidligere pasient på denne måten er tungt for en behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Når man er psykotisk er man ikke tilregnelig nei. Om man er alkoholisert og suicidal men ikke psykotisk er det lite man kan gjøre dessverre. Det er svært vanskelig å firhindre noen i å ta livet sitt, dersom det er dét man ønsker selv. 

Det jeg derimot vet, er at det å miste en tidligere pasient på denne måten er tungt for en behandler. 

Han var helt klart psykotisk, men det hjelper jo ikke å tenke på det nå. Han har det bedre nå tror jeg, hadde ikke noe godt liv. Selv om jeg da ikke tror alt var sykt, han hadde jo kontakt med engler og. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer tragedier "alle veier": Noen pasienter og pårørende raser mot tvangstiltak.  Noen ber om innleggelse eller andre "tunge" tiltak de tror kan hjelpe, men blir tilbudt noe mindre drastisk - og er misfornøyde med det.  Andre blir sendt hjem eller skriver seg ut selv, i en tilstand som fører til at de tar sitt eget liv eller går løs på omgivelsene.  Noen tar livet av en av sine nærmeste, andre utagerer fullstendig blindt og uprovosert og tar livet av naboen, behandleren eller bussjåføren. 

Dette skjer ikke fordi noen generelt "ikke bryr seg".  Noen ganger kan man finne systemsvikt eller en bestemt person som burde ha tatt en annen avgjørelse, andre ganger er hele situasjonen uforståelig.  Det er en veldig vanskelig balansegang mellom behandlingsapparatets plikt til å både yte hjelp, ivareta pasientenes rettigheter og sikre de som kan være farlige for seg selv eller andre.

Jeg tror det er mange andre enn de pårørende som er lei seg når det skjer slike tragedier.  Men man får ikke spolt tiden tilbake, og det er alltid lettest å være etterpåklok.  Det er jo heller ikke slik at de som har tunge psykiske lidelser, opptrer på samme måte hele tiden. Ofte har familien en annen oppfatning enn helsevesenet, fordi de observerer i forskjellige situasjoner og tidsrom. 

(Ikke les første avsnitt som om jeg påstår at alle psyke er farlige, dette handler om alvorlig diagnoser, ofte med rusproblematikk i tillegg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, laban skrev:

Det skjer tragedier "alle veier": Noen pasienter og pårørende raser mot tvangstiltak.  Noen ber om innleggelse eller andre "tunge" tiltak de tror kan hjelpe, men blir tilbudt noe mindre drastisk - og er misfornøyde med det.  Andre blir sendt hjem eller skriver seg ut selv, i en tilstand som fører til at de tar sitt eget liv eller går løs på omgivelsene.  Noen tar livet av en av sine nærmeste, andre utagerer fullstendig blindt og uprovosert og tar livet av naboen, behandleren eller bussjåføren. 

Dette skjer ikke fordi noen generelt "ikke bryr seg".  Noen ganger kan man finne systemsvikt eller en bestemt person som burde ha tatt en annen avgjørelse, andre ganger er hele situasjonen uforståelig.  Det er en veldig vanskelig balansegang mellom behandlingsapparatets plikt til å både yte hjelp, ivareta pasientenes rettigheter og sikre de som kan være farlige for seg selv eller andre.

Jeg tror det er mange andre enn de pårørende som er lei seg når det skjer slike tragedier.  Men man får ikke spolt tiden tilbake, og det er alltid lettest å være etterpåklok.  Det er jo heller ikke slik at de som har tunge psykiske lidelser, opptrer på samme måte hele tiden. Ofte har familien en annen oppfatning enn helsevesenet, fordi de observerer i forskjellige situasjoner og tidsrom. 

(Ikke les første avsnitt som om jeg påstår at alle psyke er farlige, dette handler om alvorlig diagnoser, ofte med rusproblematikk i tillegg.)

Ja min bror var alvorlig syk med rusproblematikk, og vi visste alle at det kom til å drepe han. Det visste de nok i psykiatrien også. Han ville egentlig bare ha det godt, men ting ble aldri bedre. Kanskje like greit han fikk slippe å lide mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black and pink
21 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg tar meg av barnebarnet mitt og barna mine jeg er glad i, og støtter mine venner. Det er da noe. Hva mener du jeg krever? Krever jeg noe av noen?

Dette gjør vel helsepersonell også, i tillegg til å hjelpe deg og mange andre. Mens du bare klager på at du får for lite hjelp og at de ikke bryr seg nok. 

Prøv å vise takknemlighet, og tenk litt mer på hva du kan bidra med og ikke bare hva alle andre skal gi til deg. 

Å huske på at en ikke er midtpunktet i verden kan være lurt innimellom 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Black and pink skrev:

Dette gjør vel helsepersonell også, i tillegg til å hjelpe deg og mange andre. Mens du bare klager på at du får for lite hjelp og at de ikke bryr seg nok. 

Prøv å vise takknemlighet, og tenk litt mer på hva du kan bidra med og ikke bare hva alle andre skal gi til deg. 

Å huske på at en ikke er midtpunktet i verden kan være lurt innimellom 😊

Hehe jeg måtte le nå :D Jeg krever ikke noe av dem? Å være midtpunktet? Tror du jeg vil det? I mitt liv er mitt barnebarn og barn i fokus ;) 

Har jeg klagd på at jeg får for lite hjelp? Hvis jeg vil kan jeg få masse hjelp, hvis jeg lar meg hjelpe....bare så det er sagt. Jeg er i trygge hender :) 

Tenkte mer på andre da jeg skrev dette innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...