Gå til innhold

Jenta på broa


Underbar

Anbefalte innlegg

1 time siden, Mina1 skrev:

Såklart kan den diskuteres, men hadde jeg vært pårørende så vet jeg ikke om jeg hadde jeg overhodet ikke satt pris på debatter på forumer om det. Det er bare meg som skyr slike emner. Har ikke orket å lest om saken fordi jeg får så vondt av å lese om slikt. 

Husk at det gjelder veldig mange nyhetssaker. Tunge saker som vold i nære relasjoner, incest, voldtekter, terrorisme, «me-2» osv osv- det er naturlig at nyhetsstoff diskuteres i den digitale verden. Men vi bør jo alle bruke hodet når vi diskuterer her og skrive av en slik karakter at det kunne stått m fullt navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet var sannsynligvis heller at hun ikke fikk den typen hjelp hun trengte for å komme ut av det kaoset hun rotet seg inn i. 

Hun er ansvarlig for sine handlinger, men barnevernet og psykiatrien er også ansvarlige for sin manglende evne til å ha gjort gode vurderinger og funnet egnede tiltak. 

Anonymkode: 8aca3...045

Jeg har ikke ord for dette. Synes faktisk at dette er ufattelig trist for jenten selv, og huff huff huff... tenker på familien til hun som mistet livet.... Ufattelig trist for de. Og det må være vanskelig å sortere alle følelsene og tankene for dem i situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg sier bare huff.. Det er så trist sak at jeg trekker meg ut fra å diskutere. Jeg forstår at det er en komplisert sak og tragisk en for alle involverte i den. 

Om du vil lese historien finner du den her hvis du har abbo: https://www.fvn.no/nyheter/i/KvzpyM/Jenta-pa-broa 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet var sannsynligvis heller at hun ikke fikk den typen hjelp hun trengte for å komme ut av det kaoset hun rotet seg inn i. 

Hun er ansvarlig for sine handlinger, men barnevernet og psykiatrien er også ansvarlige for sin manglende evne til å ha gjort gode vurderinger og funnet egnede tiltak. 

Anonymkode: 8aca3...045

Ja. Dette er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å kommentere mer men gjør det:

Jeg har faktisk sittet å diskutert dette med denne jenta med en jeg kjenner i kveld. Leste litt om dette med hvordan den 15 årige jenta hadde hatt det opp igjennom. Både meg og den jeg kjenner er enige i at den 15 årige jenta har jo hatt det grusomt. Derfor mener vi at det er samfunnet sin skyld.

Jenta har blitt sviktet av samfunnet og derfor skjedde dette, etter vår mening. Det er faktisk synd på 15 åringen. Drapet er grusomt. Det er synd på drapsofferet som ble fratatt livet av å møte på henne. Og synd på familien til drapsofferet. Dette er en tragedie i seg selv. Helt forferdelig. Mener at samfunnet bør mer fange opp de signaler og hjelpe barn som har det slik 15 åringen har beskrevet at hun har hatt det. Hun har hatt et forferdelig liv, før alt dette skjedde etter hva vi har lest, og det livet hun levde ser jeg har vært helt grusomt for henne og ført til at jenta var ødelagt på en måte. . Mener at 15 åringen som drepte er på en måte uskyldig oppi dette med tanke på hennes forferdelige liv. Hun var syk. Hun hadde flyttet fra fosterhjem til fosterhjem, blitt mobbet og frosset ut ... det var utrolig mye tragisk som hun har vært igjennom. Hun var bare et barn, og det var oppveksten hennes. . Men allikevel forsvarer man ikke drap, men mener det er samfunnet rundt jenta som har sviktet henne fullstendig.  

Vet at jeg kommer til å få mye kritikk for meningen min nå. Men jeg mener det. Jeg forsvarer ikke drap i seg selv og synes det er en grusomhet, men jeg mener at 15 åringen er uskyldig med tanke på at hun var ødelagt. Men ufattelig tragisk for dem som møtte på henne på den måten. Hun var en tikkende bombe på en måte. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Ja, hun var veldig fortvilet over situasjonen sin og det at hun ikke hadde noen familie å bo hos.

Huff :( Bare leit.... Bare leit.... Tenk et lite barn som vokste opp på den måten... som tilslutt roper desperat om hjelp... og så klarer hun å drepe en person pga dette. Forferdelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Mina1 skrev:

Huff :( Bare leit.... Bare leit.... Tenk et lite barn som vokste opp på den måten... som tilslutt roper desperat om hjelp... og så klarer hun å drepe en person pga dette. Forferdelig. 

Veldig veldig trist. Hjelpeapparatet har helt klart sviktet henne. Men det var hun som tok valget om å ta en kniv inne på obs, og det var hun som valgte å stikke den i jenta som hadde sommerjobb der og kvinnen i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom samtalene jeg hadde med henne i februar - mars - april i fjor, og et par korte meldinger i mai. 

Alt hun ønsket var en familie og behandling for å takle uro, frustrasjon og utrygghet. Hun fortalte meg mye, som jeg ikke vil gjengi her.

Som jeg ønsker at noen hadde stoppet opp i april og endret kursen, slik at ikke utfallet ble som det ble :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele saken er veldig trist og det er klart at systemet har sviktet. Hun ønsket seg sikkert en familie å bo hos, men tror ikke det hadde vært enkelt å finne noen familie som hadde klart å takle alle problemene hennes. Drapet kan man ikke legge skylden på andre enn henne selv, ja hun var sikkert fortvilet og alt det, men det gir henne ikke rett til å drepe. Forhåpentligvis får hun den hjelpen hun trenger nå selv om det ikke er en idel situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fionys skrev:

Hele saken er veldig trist og det er klart at systemet har sviktet. Hun ønsket seg sikkert en familie å bo hos, men tror ikke det hadde vært enkelt å finne noen familie som hadde klart å takle alle problemene hennes. Drapet kan man ikke legge skylden på andre enn henne selv, ja hun var sikkert fortvilet og alt det, men det gir henne ikke rett til å drepe. Forhåpentligvis får hun den hjelpen hun trenger nå selv om det ikke er en idel situasjon.

Nei, med den utageringen hun hadde, ville det vært vanskelig for en vanlig fosterfamilie å ha henne. Hun var innom beredskapshjem, men det skal jo bare være for kort tid.

Jeg håper også at hun får bearbeidet det vanskelige nå der hun er, får fullført skole og blir et helt menneske igjen.

Familien til jenta som ble drept vil alltid ha et stort savn etter henne, og det må være fælt for dem å lese om hvordan året før drapet forløp for jenta som drepte deres jente :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, påskelilje skrev:

Nei, med den utageringen hun hadde, ville det vært vanskelig for en vanlig fosterfamilie å ha henne.

Var hun ikke i et fosterhjem i flere år, men rømte derfra til slutt (og angret)? Mulig jeg husker feil - orker ikke lese rapporten på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Veldig veldig trist. Hjelpeapparatet har helt klart sviktet henne. Men det var hun som tok valget om å ta en kniv inne på obs, og det var hun som valgte å stikke den i jenta som hadde sommerjobb der og kvinnen i kassa.

Jeg mener faktisk at dette ikke var et valg fra hennes side. Hun var alvorlig syk. Og dette er samfunnet skyld i etter min mening. Et barn kom til verden og ble støtt ut ... Barnet ble dårlig behandlet og hadde det forferdelig. Barnet ble ikke oppfostret slik et barn skal bli eller slik du eller jeg ble.  Derfor så skjedde den tragiske hendelsen som desverre kostet et menneske livet. Dette er min mening. Forsvarer ikke drap men når et barn ikke blir riktig oppfostret kan alt gå galt. 

Det er som om en misshandlet løve var satt ut av en dyrepark. Og den som møtte på den ... mistet livet. Det er sånn som jeg ser dette. 

Man kan ikke forvente at man kan oppfostre et barn, og misshandle det på en grufull måte for så at barnet skal bli normalt. For å si det sånn. Så jeg mener at det barnet ikke kan ha tatt et valg. Det har vært for sykt til det, og derfor skjedde det, men det er min mening. Ikke for å beskytte drap og slike ting, men jeg sier bare meningen min sett fra hva jeg mener er årsaken til det. Tragisk årsak, men håper på at støtteapparat er flinkere nå anngående slike situasjoner, slik at det ikke skjer igjen. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå så greier jeg ikke si noe annet enn at hele denne historien er så tragisk som det går an. 

Håper jenta nå får den hjelpen hun trenger til å bli hel igjen. Hun er så ung at hun fortsatt kan ha mye godt i vente. Håper også at familien til den drepte jenta får den hjelpen de trenger til å bearbeide den enorme sorgen som må være der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, emilie321 skrev:

Akkurat nå så greier jeg ikke si noe annet enn at hele denne historien er så tragisk som det går an. 

Håper jenta nå får den hjelpen hun trenger til å bli hel igjen. Hun er så ung at hun fortsatt kan ha mye godt i vente. Håper også at familien til den drepte jenta får den hjelpen de trenger til å bearbeide den enorme sorgen som må være der. 

Helt enig med deg. Jeg og en venninne leste om historien i går, og vi kom faktisk frem til at dette er jo helt forferdelig når man leser hvordan den jenten ha blitt født til verden og oppvokst. Hun var støtt ut fra samfunnet helt fra hun ble født utifra hva jeg leser, og mobbet og utfryst , misshandlet og alt det der. Hva kan man forvente av et menneske som har blitt født i en slags "krigssone".? At vedkommende oppfører seg som alle andre som ikke har blitt født  i "krigssone" og at vedkommende oppfører seg likt som de som ikke ble behandlet så dårlig? Greit at det er forferdelig å sitte her og si at en morder er uskyldig i hva hun har gjort, men faktisk : jeg mener at hun er det grunnet livet hun selv har forklart hun ble født inn i. 

Jeg kan heller ikke si annet enn at jeg føler med foreldrene og familien til den drepte. Jeg tenker på hvor tragisk det er å bli fratatt sitt barn eller sin på denne måten her. Jeg føler også med den 15 årige jenta. Jeg og en venninne i går måtte ta til tårene i går når vi leste hvordan livet hennes hadde vært av misshandling og utstøttelse fra hun var født til verden.

Et nyfødt barn fortjener å bli godt tatt vare på og oppfostret på rett måte, og i et hjem, uten misshandling og utfrysing. De kommer hjelpeløse til verden.. uskyldige alle sammen, og fortjener å møte verden på en god måte. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Helt enig med deg. Jeg og en venninne leste om historien i går, og vi kom faktisk frem til at dette er jo helt forferdelig nå man leser hvordan den jenten ha blitt født til verden og oppvokst. Hun var støtt ut fra samfunnet helt fra hun ble født utifra hva jeg leser, og mobbet og utfryst , misshandlet og alt det der. Hva kan man forvente av et menneske som har blitt født i en slags "krigssone".? At vedkommende oppfører seg som alle andre som ikke har blitt født og behandlet så dårlig? Greit at det er forferdelig å sitte her og si at en morder er uskyldig i hva hun har gjort, men faktisk : jeg mener at hun er det grunnet livet hun selv har forklart hun ble født inn i. 

Jeg kan heller ikke si annet enn at jeg føler med foreldrene og familien til den drepte. Jeg tenker på hvor tragisk det er å bli fratatt sitt barn eller sin på denne måten her. Jeg føler også med den 15 årige jenta. Jeg og en venninne måtte ta til tårene i går når vi leste hvordan livet hennes hadde vært av misshandling og utstøttelse fra hun var født til verden. 

Det jeg selv har opplevd i psykiatrien er at en er prisgitt de rundt seg. Nå har jeg vært svært så heldig, har alltid hatt gode fagfolk rundt meg (av de som hadde ansvaret) Har mange ganger tenkt på hvor heldig jeg tross alt har vært. Og hvor jeg kanskje hadde vært hvis jeg hadde måtte seile min egen sjø. Samtidig så ser jeg jo at det trengs en betydelig egeninnsats også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, gråstein skrev:

Denne typen ansvarsfraskrivelse er farlig. Det var hun selv som valgte å stikke andre med kniv.

Jeg er ikke enig. Jeg mener at samfunnet har sitt ansvar når de oppfostret barn på den måten som jeg har lest. Min mening. Veldig greit og enkelt å skylde på jenta, men faktisk jeg mener at det er ikke jenta, det er samfunnet. Og det er samfunnet som er farlig når de har sviktet på den måten. Tragisk og farlig ja, men sant. Man kan ikke skylde på et barn som ikke har bare blitt misshandlet helt fra starten av livet sitt. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, emilie321 skrev:

Det jeg selv har opplevd i psykiatrien er at en er prisgitt de rundt seg. Nå har jeg vært svært så heldig, har alltid hatt gode fagfolk rundt meg (av de som hadde ansvaret) Har mange ganger tenkt på hvor heldig jeg tross alt har vært. Og hvor jeg kanskje hadde vært hvis jeg hadde måtte seile min egen sjø. Samtidig så ser jeg jo at det trengs en betydelig egeninnsats også.

 

Ja man ser iblant at man er heldigere enn jeg kan tro. Har alltid hatt støtte av familie rundt meg helt siden jeg ble født. Og akkurat det gjør meg gjerne helere enn jeg hadde vært uten dem i og med at jeg ble så mobbet og utfryst på skolen som barn. Jeg hadde god støtte. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg er ikke enig. Jeg mener at samfunnet har sitt ansvar når de oppfostret barn på den måten som jeg har lest. Min mening. Veldig greit og enkelt å skylde på jenta, men faktisk jeg mener at det er ikke jenta, det er samfunnet. Og det er samfunnet som er farlig når de har sviktet på den måten. Tragisk og farlig ja, men sant. Man kan ikke skylde på et barn som ikke har bare blitt misshandlet helt fra starten av livet sitt. 

Som bare har blitt misshandlet fra starten skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg er ikke enig. Jeg mener at samfunnet har sitt ansvar når de oppfostret barn på den måten som jeg har lest. Min mening. Veldig greit og enkelt å skylde på jenta, men faktisk jeg mener at det er ikke jenta, det er samfunnet. Og det er samfunnet som er farlig når de har sviktet på den måten. Tragisk og farlig ja, men sant. Man kan ikke skylde på et barn som ikke har bare blitt misshandlet helt fra starten av livet sitt. 

Det var hennes valg og hennes handling som førte til drapet, ingen andre har skyld i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fionys skrev:

Det var hennes valg og hennes handling som førte til drapet, ingen andre har skyld i det. 

Så samfunnet kan oppfostre barn i misshandlingens land frata seg ansvaret for det, og allikevel forvente at personen skal bli et normalt menneske i adferd, og at det barnet skal kunne klare å ta valg som alle andre når det har levd i en tortur helt fra det var født? Nei jeg står for det jeg mener ennå: Jeg mener at hun er uskyldig utifra hva hun har gått igjennom..  og at det er samfunnet sin skyld. Det er som sagt lettere å gi henne skylden enn de som lot henne bli misshandlet og dårlig behandlet. Fordi da slipper man å gi de andre skyld, og så kan man peke på en. Altså peke på den som ble misshandlet og dårlig behandlet helt fra det var nyfødt som syndebukken.... Det blir så feil etter min mening. Men vet at dere kommer til å si imot meg nå med å si at meningen min er helt syk, men jeg mener det. 

Hun var bare et barn som kom inn i en verden som var altfor vanskelig for et barn. - min mening. 

Jeg har full sympati for den personen og familien til den drepte, og sier at det er forferdelig at en kunne bli drept pga dette. Men jeg mener at samfunnet har sviktet en person, som gjør at den gikk rundt som en farlig bombe. 

Hva om dere som mener dette hadde vært født i et liv der dere ble misshandlet helt fra starten av deres liv... : hadde dere blitt helt normal av det, og kan man ikke sette skyld over på de som misshandlet dere littegrann? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...