Gå til innhold

Jenta på broa


Underbar

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener også at det er feil å frata 15-åringen ansvar, og hun er neppe tjent med det heller. 

I tillegg mener jeg det er viktig at barnevernet og psykiatrien lærer av det som skjedde og innser nødvendigheten av økt kompetanse på ungdom med denne typen problemer. 

Anonymkode: 8aca3...045

Jeg er helt enig med deg. I tillegg til det du skriver er det skremmende hvor lite fosterforeldrene hadde å si i møte med barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Mina1 skrev:

Helt greit at vi ikke alle er enige men jeg ble litt lei meg på vegne av 15 åringen pga noen av kommentarene fra dere andre. 

Jeg ville bare få frem hvordan er samfunn kan prege et barn, altså dersom det havner i vanskelige situasjoner som sagt. 

Du er kanskje litt vel svart-hvitt tenkende her? 15 åringen trenger liksom ikke være bare et offer fordi om hun selv er blitt sviktet på en del felter. Jeg tror mer på at situasjonen rundt kan ha bidratt til at en snøball begynte rulle raskt nedover, men at hun var farlig grenseløs uansett. Jeg mener psykiatrien burde sett at det kanskje ikke var noe som ville hindret henne i å skade noen én dag om verden gikk henne i mot, men mener ikke at hun er ufarlig. 

Anonymkode: dbb2c...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er kanskje litt vel svart-hvitt tenkende her? 15 åringen trenger liksom ikke være bare et offer fordi om hun selv er blitt sviktet på en del felter. Jeg tror mer på at situasjonen rundt kan ha bidratt til at en snøball begynte rulle raskt nedover, men at hun var farlig grenseløs uansett. Jeg mener psykiatrien burde sett at det kanskje ikke var noe som ville hindret henne i å skade noen én dag om verden gikk henne i mot, men mener ikke at hun er ufarlig. 

Anonymkode: dbb2c...8a3

Jeg leste hva som sto på nettet om hendelsen på sørlandssenteret, og jeg synes at hun høres riktig syk ut når hun løper inn på sørlandssenteret, og løper rundt og hyler og skriker med kniv. Hun høres ihvertfall ikke frisk ut.  Og jeg ville hatet å ha truffet på henne i en slik tilstand.... men det er ingen svart-hvitt tenking: jeg mener virkelig at oppveksten hennes kan være skyld i situasjonen. Sier ikke at det er det 100 prosent sikkert, men det jeg leste er nok til å tro det. 

Men dere må få mene det dere vil om tenkningen min der. Jeg er ikke den eneste som tenker sånn. Jeg har flere i min omgangskrets som tenker det samme som meg. Dere har deres mening og den aksepterer jeg. Jeg forstår at vi alle kan tenke ulikt om det. 

Men nå skal jeg slutte å kommentere. Dere får tenke det dere vil, og jeg slik jeg gjør. Argumentene som skal til for at jeg skal tro at hun gjorde det med vilje og bevisst , er at hun hadde en normal oppvekst eller at det er hun selv som var helt håpløs i oppførsel hele livet sitt uten at det var et liv preget av psykisk vold, incest, misshandling, mobbing og fysisk vold i bildet, gjennom alle barneårene hennes. Høres ut som om hun har blitt torturert nærmest gjennom barneårene etter hva jeg leser.  Og det sjokker meg. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa tidligere, fikk jeg et ganske nært forhold til denne jenta gjennom mange dialoger i fjor vinter og vår. Og det gjorde inntrykk på meg hvordan hun formulerte seg som en voksen men var samtidig bare et barn som ønsket trygghet og stabilitet.

Og ja, hun hadde hatt trygghet og stabilitet hos fosterfamilien i tre år. Hun rømte derfra og la tjukt på til barnevernet om at hun ikke hadde det bra. Dette angret hun på etterpå. Så ideelt sett burde hun ikke rømt og ikke klaget på dem. Og barnevernet burde ja lyttet til fosterforeldrene også.

Så at det har vært en gedigen systemsvikt, er det ingen tvil om. Men selv om oppfølgingen burde ha vært annerledes og at de burde ha forutsett at hun kunne skade andre, så var det hun sjøl som rømte fra Evje, ble kjørt til Sørlandssenteret og hun sjøl som stjal kniven og stakk to personer. Det tjener ingen å frata ansvaret for egne handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg leste hva som sto på nettet om hendelsen på sørlandssenteret, og jeg synes at hun høres riktig syk ut når hun løper inn på sørlandssenteret, og løper rundt og hyler og skriker med kniv. Hun høres ihvertfall ikke frisk ut.  Og jeg ville hatet å ha truffet på henne i en slik tilstand.... men det er ingen svart-hvitt tenking: jeg mener virkelig at oppveksten hennes kan være skyld i situasjonen. Sier ikke at det er det 100 prosent sikkert, men det jeg leste er nok til å tro det. 

Men dere må få mene det dere vil om tenkningen min der. Jeg er ikke den eneste som tenker sånn. Jeg har flere i min omgangskrets som tenker det samme som meg. Dere har deres mening og den aksepterer jeg. Jeg forstår at vi alle kan tenke ulikt om det. 

Men nå skal jeg slutte å kommentere. Dere får tenke det dere vil, og jeg slik jeg gjør. Argumentene som skal til for at jeg skal tro at hun gjorde det med vilje og bevisst , er at hun hadde en normal oppvekst eller at det er hun selv som var helt håpløs i oppførsel hele livet sitt uten at det var et liv preget av psykisk vold, incest, misshandling, mobbing og fysisk vold i bildet, gjennom alle barneårene hennes. Høres ut som om hun har blitt torturert nærmest gjennom barneårene etter hva jeg leser.  Og det sjokker meg. 

Det virker kanskje litt som du tok innlegget mitt som personlig kritikk på en eller annen måte? Det er det ikke og du bør ikke tolke motsvar som kritikk. Jeg har bare et annet syn en deg og mener ikke at mitt syn er "det rett svaret". Jeg vil bare diskutere med andre og kanskje bli litt klokere av å høre andres meninger. 

 

Anonymkode: dbb2c...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker kanskje litt som du tok innlegget mitt som personlig kritikk på en eller annen måte? Det er det ikke og du bør ikke tolke motsvar som kritikk. Jeg har bare et annet syn en deg og mener ikke at mitt syn er "det rett svaret". Jeg vil bare diskutere med andre og kanskje bli litt klokere av å høre andres meninger. 

 

Anonymkode: dbb2c...8a3

Tenkte å slutte å skrive i tråden, men takk så mye for at du ikke mente det som kritikk for de tankene jeg har lagt meg om det. Jeg er litt på hugget i blant, og tror at folk er ute etter å kritisere meg for mine tanker iblant, men jeg forstår at jeg har en tendens til å misstolke slike ting, og at det ikke er ment som kritikk mot meg. Jeg vet ikke hvorfor jeg er sånn, men jeg er veldig i forsvar iblant. Innser det selv. Men var fint av deg å si ifra til meg om det. Var en jeg kjenner som sa det til meg en gang: altså at jeg har en tendens til å tro at folk kan mene ting negativt mot meg og at jeg ofte er i forsvarsposisjon. Og ba meg slutte å tro at folk er ute etter å kritisere meg. Mange vil deg vel også sa vedkommende. Og det er jo sant, selv om jeg kan sitte litt på vakt iblant ;) .  Dere andre må få ha deres mening om saken også, uten at jeg skal forsøke å overbevise noen til å se mine tanker. Jeg føler meg nesten litt sånn grusom med mine tanker: der har en person drept et menneske, også sitter jeg å forsvarer den som drepte vedkommende. Men årsaken til at jeg gjør det har jeg forklart. 

 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...