Gå til innhold

Empati har jeg og dere andre det?


Gjest Kanuttius

Anbefalte innlegg

På 5.2.2018 den 15.40, franklyscarlet skrev:

Eksempler på 0 empati : To personer er i ørkenen. Den ene er i ok form, den andre svært dehydrert. Den som er i ok form har en flaske med 2 dl vann. Denne personen velger å drikke alt selv, selv om h*n ser den andre slite. 

Eksempler på tillært empati : En far har en alvorlig syk datter som ligger på sykehus. Han kjenner ingen følelser for datteren, selv om han vet han burde. Egentlig er han mest opptatt at at hennes sykdom koster han selv stress, tid, penger m.m. Likevel gjør han ting som å stryke henne over håret, og sier "stakkars" fordi han har lært at det er slik man skal oppføre seg i en slik situasjon. - Men han mener det ikke. 

Eksempler på empatisk reaksjon : En ung kvinne forteller sin tante om at hun har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Hun kan se ekte følelser i tantens øyne, ansikt og kroppsspråk. Tanten begynner å gråte, men holder seg samlet. Det er en umiddelbar reaksjon på det niesen har sagt. Det å gråte på andres vegne kan være et godt eksempel på empati, tenker jeg. 

Det du beskriver som empatisk reaksjon er egentlig en sympatisk reaksjon.

" Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellektuelt forstå) og andres uttrykk for følelser (emosjonelt oppleve) til å oppfatte hvordan en annen har det, men på den andres premisser slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget. I en empatisk situasjon forstår den som har empati for en annen hvordan denne opplever en situasjon eller tilstand."

" Sympati er egenskapen å vise følelser som følge av en annen persons følelser, eller som en følge av en annen persons lidelse. F.eks hvis en person er lei seg så kan en vise sympati ved å selv bli lei seg eller vise medfølelse."

 

Personlig tror jeg det er litt dårlig med begge deler her. Ikke særlig god på å vise følelser på den ene eller andre måten. Jeg er ikke så ille på å oppfatte hvordan en annen har det, for jeg merker lett om en person jeg kjenner godt er litt anderledes enn personen pleier å være. Men det går mer på at jeg opplever det ubehagelig når folk ikke er slik de skal være. Jeg kan også oppleve å få vondt selv, dersom noen forteller at de f.eks har slått seg. Men jeg begynner ikke å grine selv om noen andre har det veldig fælt. Og jeg klarer ikke tolke andres følelsesliv. Enten føler de likt som meg, ellerså kan jo ikke jeg bare skjønne ut av meg selv, hvordan de føler.

Jeg trøster meg med at empati også kan defineres som "evnen til å vite nøyaktig hva som skal til for å ødelegge dagen til en annen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg anbefaler dere aspergere å ikke nevne det med å ikke ha empati uten å komme med en forklaring. Første gang jeg hørte det så jeg for meg at en asperger er slags en sjelløs psykopat.

Det ser ut som om aspergere blir minst like opprørt over ugjerninger og urettferdighet som det andre blir. Det er tydelig på dol. Jeg forstår ikke helt hvordan dette fungerer, men det er ikke total mangel på empati sånn som folk flest bruker ordet. Der mer ut som manglende hardwarestøtte for å forstå hva andre tenker og føler utifra kroppsspråk o.l. De må lære ting som andre forstår automatisk.

Vi er jo sjelløse psykopater :lol: Neida, du har sikkert fått med deg at aspergere også ofte er oversensitive. Om noen forteller meg at de gikk på trynet i asfalten, da kan jeg få vondt i ansiktet. Altså, ikke dødsvondt, men jeg kjenner liksom at det er noe.
Mange med asperger er ekstremt opptatt av rettferdighet, samme hvilken vei det gjelder. Man er ikke bare opptatt av at man selv blir behandlet rettferdig. Empati har ingenting med rettferdighetssans å gjøre. Jeg kan bli ekstremt frustrert og sint om jeg opplever at noen behandles urettferdig. Men da er det urettferdigheten jeg reagerer på. Det er ikke i mine tanker hvordan den personen som blir behandlet urettferdig, faktisk opplever situasjonen.

Men mangelen på empati er jo nettopp som du sier, en manglende hardwarestøtte. Vi klarer ikke forstå hvordan en annen person har det eller opplever en situasjon, dersom personen opplever det anderledes enn vi selv ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
46 minutter siden, Trine skrev:

Det du beskriver som empatisk reaksjon er egentlig en sympatisk reaksjon.

" Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellektuelt forstå) og andres uttrykk for følelser (emosjonelt oppleve) til å oppfatte hvordan en annen har det, men på den andres premisser slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget. I en empatisk situasjon forstår den som har empati for en annen hvordan denne opplever en situasjon eller tilstand."

" Sympati er egenskapen å vise følelser som følge av en annen persons følelser, eller som en følge av en annen persons lidelse. F.eks hvis en person er lei seg så kan en vise sympati ved å selv bli lei seg eller vise medfølelse."

 

Personlig tror jeg det er litt dårlig med begge deler her. Ikke særlig god på å vise følelser på den ene eller andre måten. Jeg er ikke så ille på å oppfatte hvordan en annen har det, for jeg merker lett om en person jeg kjenner godt er litt anderledes enn personen pleier å være. Men det går mer på at jeg opplever det ubehagelig når folk ikke er slik de skal være. Jeg kan også oppleve å få vondt selv, dersom noen forteller at de f.eks har slått seg. Men jeg begynner ikke å grine selv om noen andre har det veldig fælt. Og jeg klarer ikke tolke andres følelsesliv. Enten føler de likt som meg, ellerså kan jo ikke jeg bare skjønne ut av meg selv, hvordan de føler.

Jeg trøster meg med at empati også kan defineres som "evnen til å vite nøyaktig hva som skal til for å ødelegge dagen til en annen" ;)

Ja, det er kanskje sant, det. Dårlig eksempel, det gikk litt kjapt i svingene. Beklager det. Jeg så for meg min egen tante, og hun er veldig emosjonell og gråter av den minste ting, og det ødela poenget litt at jeg skrev det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Bra at Trine tok en oppklaring her. Empati er ikke det samme som sympati. Empati er medforståelse, sympati er medfølelse. Og sånne empati-hemma folk som meg kan ha masse sympati når vi bare vet at at problemet finnes. Og empatiske folk kan være så egoistiske og slemme som bare det, nettopp fordi de forstår hvordan andre har det og kan misbruke det så til de grader. Så ingenting er svart/hvitt her. Og hvis en vet at empatievnene ikke er helt på topp, så er det viktig å høre på folk og akseptere hvordan de beskriver at de har det. Selv om jeg ofte ikke forstår at det er noe å lage så masse drama om, så har jeg jo sympati for folk som har det fælt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
På 11.2.2018 den 7.08, XbellaX skrev:

Purr på fastlegen og purr på dps...

Har purret. Ingen henvisning er sendt denne gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius

Mange fine betraktninger her. Jeg lar meg stadig fasinere av Trines ryddige og faktabaserte svar. Andre har en unik evne til å filosofere, verdifulle tanker det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kanuttius skrev:

Vet ikke. Ringte dps og de hadde bare ikke fått inn noe.  

Så merkelig. Kan du ringe din fastlege og spørre om hvorfor det ikke er sendt noe denne gangen heller? 

Jeg husker ikke hva grunnen var forrige gang, gjør du?

Om det viser seg at dette er et gjentagende problem bør du regelrett bytte fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Forrige gang var det psykologen som ombestemte seg og ikke ville henvise allikevel. 

Jeg skulle virkelig ringt men jeg klarer ikke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kanuttius skrev:

Forrige gang var det psykologen som ombestemte seg og ikke ville henvise allikevel. 

Jeg skulle virkelig ringt men jeg klarer ikke nå. 

Kan du prøve en gang denne uken? Om det ikke skal sendes så skal du ha beskjed, forglemmelser er lov men med tanke på forrige gang ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på å ha evnen empati som en funksjon i hjerne, som speiler automatisk andre menneskers tilstand. Den er som et eple. Et modent eple er som å ha normal empati , mens umoden som lite empati, men et overmodent eple er ikke som mye empati. Et overmodent eple er ikke godt å spise, så det sammenligner jeg med heller å være overfølsom, som ikke har noe nyttefunksjon. Har hørt at noen sier at de har mye empati,( overfølsom, uten i stand til å handle fornuftig, som ikke speiler en normal empati.  )  Hvis du mener at du har mye empati, men blir lammet av at du tar sterkt innover deg andres lidelser, så er det overfølsomhet. Derfor er jeg opptatt av  å vise empati, altså handle på en måte som kan lindre den andre, hvis jeg har praktisk mulighet for det.  

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, emilie321 skrev:

Tror jeg har empati, jeg kan føle andres smerte. Handler også hvis det trengs, selv om det jeg gjør ikke er særlig populært der og da.

Mener du at du har god empati, men klarer ikke å vise det på en måte som den andre setter pris på ?

Skjønner ikke hva du gjør som ikke er så populært der og da ? Kanskje de ikke trenger å bli vist empati ? Beste er vel å spør om det er noe du kan hjelpe til med ?

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FGT skrev:

Mener du at du har god empati, men klarer ikke å vise det på en måte som den andre setter pris på ?

Skjønner ikke hva du gjør som ikke er så populært der og da ? Kanskje de ikke trenger å bli vist empati ? Beste er vel å spør om det er noe du kan hjelpe til med ?

Hvis feks en venn er veldig syk, men ikke vil ha hjelp av de som kan hjelpe vedkommende, så kan det tenkes at jeg kontakter noen som kan hjelpe vedkommende feks fastlege eller legevakt.. Vennen vil kanskje bli sint der og da, men synes det var greit i etterkant. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Hvis feks en venn er veldig syk, men ikke vil ha hjelp av de som kan hjelpe vedkommende, så kan det tenkes at jeg kontakter noen som kan hjelpe vedkommende feks fastlege eller legevakt.. Vennen vil kanskje bli sint der og da, men synes det var greit i etterkant. 

 

Du trenger ikke å ha empati for å gjøre det. Viljen til å hjelpe andre  kan heve seg over evnen empati, det er godhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FGT skrev:

Du trenger ikke å ha empati for å gjøre det. Viljen til å hjelpe andre  kan heve seg over evnen empati, det er godhet. 

Da har jeg litt godhet også da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man maa skille sympati og empati. Empati er og aa sette seg inn i hvordan andre har det, og aa kunne lese andres foelelser. Sympati er medlidemhet. Og aa synes synd paa noen eller faa vondt paa andres vegne. 

 

I tillegg er empati baade medfoedt og tillaert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...