Gå til innhold

Født i Danmark, men kan ikke dansk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er født i Danmark, men begynner på skolen uten å kunne dansk nok til å følge alminnelig undervisning. Noen av dem kan sågar så lite dansk at de må plasseres i mottaksklasser med barn av nyankomne asylsøkere. Språkvanskelighetene fører også til konflikter med jevnaldrende, da de aktuelle barna rett og slett ikke forstår selve hverdagen de befinner seg i. Det opplyser ledere ved 29 skoler i Danmark. De kan ikke nok dansk til å følge med i timene og har i tillegg store vansker med å forstå beskjeder.

Skolelederne må derfor tilby ekstra språkundervisning og noen elever har måttet plasseres i klasser med nyankomne flyktninger. I tillegg henger elever så mye etter i samtlige fag at de må gå et trinn om igjen.

#

Skremmede at det er sånn. Noen som vet om det står like dårlig til her i landet? (Eller feies det under teppet?)

Anonymkode: 06cce...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke så mye bedre i Norge. Vet ihvertfall at unger begynner i barnehage uten å kunne et ord norsk. Og det er ikke fordi de er så små at de ikke har lært å prate enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Det er nok ikke så mye bedre i Norge. Vet ihvertfall at unger begynner i barnehage uten å kunne et ord norsk. Og det er ikke fordi de er så små at de ikke har lært å prate enda.

Og dette gjelder også 3. generasjons innvandrere. Det sier litt om hvor "vellykket" integreringen er. Eller er det slik at enkelte grupper ikke ønsker å integreres? Jeg bare lurer.

Anonymkode: 06cce...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og dette gjelder også 3. generasjons innvandrere. Det sier litt om hvor "vellykket" integreringen er. Eller er det slik at enkelte grupper ikke ønsker å integreres? Jeg bare lurer.

Anonymkode: 06cce...786

De ønsker ikke å integreres. De kunne f.eks plassere barna i barnehage mye tidligere. Men det er viktigere at barna er hjemme og lærer morsmålet flytende, før de lærer norsk. Så tenker de vel ikke på at det blir et helvete for barna når de skal kommunisere med andre barn og ikke snakker samme språk. Det er jo også en kjent sak at barn som mangler språk tyr til handling (slag, spark osv), og det bør jo ikke være et ønske fra noen foreldre, at barna slår andre. De tilfellene jeg vet om, er barn som er født i Norge. Jeg kjenner ei som flyttet til Norge sent i tenåra. Hun brukte 1 år på å lære seg norsk, snakker flytende norsk og har høyskoleutdanning i Norge. Så det er jo ingen tvil om at det er mulig. Jeg syns det blir for lett å skylde på for dårlig integrering, man kan ikke tvinge noen til å integrere seg dersom de ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...