Gå til innhold

Nettmobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så vanskelig å forstå når man går over andre menneskers grenser og sårer de med vilje?. Da har man blitt så vant til å tøye disse grensene at man ikke ser det lenger. Eller så er man ikke ærlig med seg selv fordi man ikke kan se seg selv som en som mobber. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Hvem er mobberen?

Anonymkode: cb8c0...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, ColaZero skrev:

Det person A sa til person B.

Forstår jeg deg rett nå?

Ja, tror det?

Anonymkode: cb8c0...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er mobberen?

Anonymkode: cb8c0...abc

Jeg har ingen navn. Jeg vet ikke hvilke motiv folk har. Men noe er over streken og det vet dere. Jeg snakker om nettmobbing generellt mens kanskje dere andre bare snakker om » Minasaken» . 

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne mennesker kan i tillegg ansvarliggjøres for virkningen av sine handlinger.

Du holder fokus på motstanden som har blitt gitt trådstarter i en del tråder. I tillegg til dette går det også an å legge merke til hva hun gjør med andre debattanter når hun blir frustrert. 

Anonymkode: 032ac...7cd

Det er mye som er problematisk uten å være mobbing.

I den tråden tok jeg tak i visse spekulasjoner som tok fullstendig av i mine øyne. Jeg synes det var rart hvor mye som passerte bare folk var på "rett side" og hvor sterkt folk reagerte på mitt innlegg.

Det var tross alt et ganske diplomatisk innlegg jeg skrev. Det var ikke annet enn at ts "essensielt sett" fortalte sannheten, for å sitere meg selv.

Nå kan du godt si at det kom mye rart andre veien også, men det var det jo nok av andre som kommenterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke akkurat si jeg føler meg mobbet her inne. Har fått mye motstand, og enkelte har kommet med det man kan kalle personangrep. Men det er bare fordi de ikke har hatt noe fornuftig å komme med. Motstand er ikke mobbing, uenighet er heller ikke mobbing. Ofte er det bra at folk ikke bare jatter med. Det bidrar ofte bare til at man graver seg enda lenger ned. Om jeg f.eks skriver her inne at jeg like godt bare kan gi opp alt, da er det jo ikke så heldig om jeg får full støtte i det. I enkelte grupper på facebook har jeg opplevd en form for mobbing. Men da har det alltid vært noen som har bedt folk skerpe seg og tenke over hva de skriver. Men her inne har folk mer forståelse for at ikke alle er like og at man sliter med ulike ting. Steder hvor folk går inn for å være duste, melder jeg meg bare ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne mennesker kan i tillegg ansvarliggjøres for virkningen av sine handlinger.

Du holder fokus på motstanden som har blitt gitt trådstarter i en del tråder. I tillegg til dette går det også an å legge merke til hva hun gjør med andre debattanter når hun blir frustrert. 

Anonymkode: 032ac...7cd

Dette har jeg personlig brukt lang tid på å ikke se så svart hvitt som jeg tidligere har gjort. Tidligere har jeg tenkt som dette og fått masse angst når jeg er redd for at virkningen av mine handlinger har vært negative for andre. Man kan ikke generelt ansvarliggjøres for virkningene av sine handlinger. Man kan ansvarliggjøres for sine handlinger.

Virkningen på andre mennesker kan noen ganger være umulig å forutse. Hvis man ikke kan risikere å si noe som kan påvirke andre negativt  (gi negativ virkning) så kan man vel strengt tatt ikke være sammen med andre mennesker, fordi uansett hva man sier eller ikke sier kan andre ta det ille opp. Man kan i mange tilfeller ikke vite hva som er andres såre punkter. 

Dermed tenker jeg vi ikke kan se svart/hvitt på dette. Man skal ha normal høflighet, ikke komme med uttalelser som generelt og for de aller fleste vil oppleves som plaging/mobbing, men lenger enn det er det vanskelig å strekke ansvaret for virkningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er mye som er problematisk uten å være mobbing.

I den tråden tok jeg tak i visse spekulasjoner som tok fullstendig av i mine øyne. Jeg synes det var rart hvor mye som passerte bare folk var på "rett side" og hvor sterkt folk reagerte på mitt innlegg.

Det var tross alt et ganske diplomatisk innlegg jeg skrev. Det var ikke annet enn at ts "essensielt sett" fortalte sannheten, for å sitere meg selv.

Nå kan du godt si at det kom mye rart andre veien også, men det var det jo nok av andre som kommenterte. 

Jeg synes opptattheten av hvorvidt alle detaljer var korrekte, kanskje ble en avsporing. Men jeg synes det er svært ugreit hvordan ts gang på gang har vært ufin med enkelte andre brukere, blant andre ColaZero. Etter min mening er det ingen grunn for noen til å la alle hemninger slippe mht. hvordan man forholder seg til andre. Å delta i et sosialt fellesskap som jeg anser dol for å være, bør også innebære å ta normale hensyn til andre mennesker, - også når man er frustrert. 

 

Anonymkode: 032ac...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, umakenverdt skrev:

Dette har jeg personlig brukt lang tid på å ikke se så svart hvitt som jeg tidligere har gjort. Tidligere har jeg tenkt som dette og fått masse angst når jeg er redd for at virkningen av mine handlinger har vært negative for andre. Man kan ikke generelt ansvarliggjøres for virkningene av sine handlinger. Man kan ansvarliggjøres for sine handlinger.

Virkningen på andre mennesker kan noen ganger være umulig å forutse. Hvis man ikke kan risikere å si noe som kan påvirke andre negativt  (gi negativ virkning) så kan man vel strengt tatt ikke være sammen med andre mennesker, fordi uansett hva man sier eller ikke sier kan andre ta det ille opp. Man kan i mange tilfeller ikke vite hva som er andres såre punkter. 

Dermed tenker jeg vi ikke kan se svart/hvitt på dette. Man skal ha normal høflighet, ikke komme med uttalelser som generelt og for de aller fleste vil oppleves som plaging/mobbing, men lenger enn det er det vanskelig å strekke ansvaret for virkningen. 

Enig at det er nyttig med en presisering av det jeg skrev: Man kan ansvarliggjøres av _påregnelige_ virkninger av sine handlinger. Man er ikke fritatt for ansvar fordi om man i øyeblikket er opprørt og sier hva som helst. 

Anonymkode: 032ac...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor går grensen til nettmobbing?

Jeg vil si at der å latterliggjøre andres tanker og følelser er en slags mobbing. Har noen her ikke følt seg mobbet som bruker på forumet før?

Anonymkode: 636fc...97c

Nei, mobbing er det ikke her. Ikke som jeg har sett. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor går grensen til nettmobbing?

Jeg vil si at der å latterliggjøre andres tanker og følelser er en slags mobbing. Har noen her ikke følt seg mobbet som bruker på forumet før?

Anonymkode: 636fc...97c

Du blir ikke mobbet, men du tåler ikke motbør. 

Anonymkode: 8e9b2...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Krasse svar er det av og til. Men ikke noe i forhold til andre former for forum.

 

Jeg har selv fyrt av noen svar jeg har angret på i de årene jeg har vært her.... Men man ser ikke kaltid personen bak nikket, iallfall ikke hvis man i tillegg er anonym nr lllllsd0jr02eu9jfiaojf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ColaZero skrev:

Hva kalles det når person A sier dette til person B:

1. Jeg liker deg ikke, jeg liker ikke det du skriver

2. Du er frekk!

3. Du er ufyselig!

4. Du kan holde deg unna.

Og du er en «sær og ekkel» person.

Det er trådstarter som egentlig er mobberen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gråstein skrev:

Og du er en «sær og ekkel» person.

Det er trådstarter som egentlig er mobberen.

Det var sær og ekkel også ja. Mener personen dro deg inn i saken også?

Takk for innspill. Du mener det samme som meg, ble litt usikker en stund. TS er den som mobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte grensen overskrides. På den annen side føler vel mange at det blir ikke så lett å klare seg helt uten nett heller. Igrunn flere områder i dag som er på samme måte. Det blir ikke lett å klare seg uten.😊

Anonymkode: 70a85...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bare ikke orker mer tror jeg. Leste om at det tilogmed var en person som syntes det var synd å ta en dans. Slå den.😊

Anonymkode: 70a85...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som er så lett som de ofte sier i media. Hva er kun desinformasjon for eksempel? Det er jo også viktig å gjøre noe med og hvordan gjøre det oppi alt det andre?

Anonymkode: 70a85...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...