Gå til innhold

Nettmobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremdeles så snakker jeg i en vennlig tone :). Ikke ment som negativt men det er din tolkning. Som du ser er det veldig lett å missforstå over nettet. Spesiellt fordi jeg ikke vet hvem du er som anonym og det er vanskelig å vite om du er av de som er ufin i sine kommentarer men påstår det er sagt i beste mening. Da må jeg beklage hvis du ikke er en av de. :)

Anonymkode: c55dc...c1b

Er det uvennlig eller ufint å å skrive at noen sliter unormalt med en situasjon og burde søke profesjonell hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja... for meg er det like nærliggende å spørre om hvorfor du jevnlig har behov for å påstå denne typen ting om andre her på dol? Beskyldningen om at folk liker å påpeke feil hos andre for å føle at de selv er litt bedre, synes jeg er ganske grov og lite treffende. En helt annen sak er at flere kanskje bør stoppe litt tidligere i diskusjoner, da det jo er litt som Gargamel sier, at det kan bli ganske voldsomt å få kontante tilbakemeldinger fra mange på en gang. 

Anonymkode: 032ac...7cd

Vet du hvem jeg er og at jeg jevnlig påstår dette???. Er det grovt?. Jeg aner ikke hvem du er og har ikke anklaget deg. Men likevel går du i forsvar og angriper meg. ( slik oppleves det fordi det er umulig å vite om du sier dette i beste mening med en venlig tone.) Hvorfor? Hvis du har god samvittighet og vet at  du ikke har sagt noe for å såre andre så mener jeg ikke deg. Jeg har dessuten sagt at jeg ikke er skråsikker på om jeg har rett. Jeg prøver å finne ut hvordan folk egentlig tenker og hvor grensen går . Og samtidig påpeke hvor lett det er å missforstå ting over nettet. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Er det uvennlig eller ufint å å skrive at noen sliter unormalt med en situasjon og burde søke profesjonell hjelp?

Nei. Det er helt greit. Men selvfølgelig betyr det litt hvordan det blir sagt. Og mange er både vennlig og saklig i sine uttalelser. Jeg aner ikke om du er en av de som er vennlige eller ikke . Jeg henger meg ikke opp i nic eller prøver å finne ut hvem anonyme er. Ser bare at noen ( ikke mange)  går over streken og er veldig opptatt av å forsvare det de skriver. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Ser at dere er urokkelige i dette.Det å kunne lytte til andre og være villig til å se den andre sine synspunkter er også bra i en diskusjon. Det handler heller ikke alltid om å vinne en diskusjon. Og dette sier jeg i en meget vennlig tone. For det er faktisk ikke lett gjennom nettet å “høre ”om  det som skrives er sagt i en venlig tone. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Man kan lytte og se den andre sine synspunkter selv om man er uenig. Synes det blir helt feil å bare jatte med bare for å være grei, da er jo hele poenget med et diskusjonsforum borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvem jeg er og at jeg jevnlig påstår dette???. Er det grovt?. Jeg aner ikke hvem du er og har ikke anklaget deg. Men likevel går du i forsvar og angriper meg. ( slik oppleves det fordi det er umulig å vite om du sier dette i beste mening med en venlig tone.) Hvorfor? Hvis du har god samvittighet og vet at  du ikke har sagt noe for å såre andre så mener jeg ikke deg. Jeg har dessuten sagt at jeg ikke er skråsikker på om jeg har rett. Jeg prøver å finne ut hvordan folk egentlig tenker og hvor grensen går . Og samtidig påpeke hvor lett det er å missforstå ting over nettet. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Hvorfor tolke så mye hit og dit, kan du ikke bare lese den teksten som står der uten å legge til den "vennlige eller sure tonen" for da blir alt litt enklere

Anonymkode: 33b88...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er helt greit. Men selvfølgelig betyr det litt hvordan det blir sagt. Og mange er både vennlig og saklig i sine uttalelser. Jeg aner ikke om du er en av de som er vennlige eller ikke . Jeg henger meg ikke opp i nic eller prøver å finne ut hvem anonyme er. Ser bare at noen ( ikke mange)  går over streken og er veldig opptatt av å forsvare det de skriver. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Nettopp. Jeg har oppfattet de fleste som vennlige og konstruktive, men tror trådstarter har oppfattet mange av de samme som uvennlige, kritiske, krasse og mobbende.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tolke så mye hit og dit, kan du ikke bare lese den teksten som står der uten å legge til den "vennlige eller sure tonen" for da blir alt litt enklere

Anonymkode: 33b88...2f8

Poenget er jo akkurat at kommunikasjon ikke er så enkelt. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo akkurat at kommunikasjon ikke er så enkelt. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Det meste blir ganske mye enklere om man lar være å tolke avsender, les teksten, forhold deg til den og ikke legge til tolkninger. Du kan ikke vite om vedk er sint sur sliten eller blid, det blir en speiling av ditt eget følelsesliv. Alt er mye vanskeligere skriftlig, derfor kan det være enklere å kun forhold seg til det som står der. 

Anonymkode: 33b88...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Xtra skrev:

Nettopp. Jeg har oppfattet de fleste som vennlige og konstruktive, men tror trådstarter har oppfattet mange av de samme som uvennlige, kritiske, krasse og mobbende.

Tenker vi er enig i det meste. Resten får vi bare være enig i å være uenig i. For meg har denne diskusjonen vært nyttig. Forstår bedre hva folk tenker og vil med de sier. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det meste blir ganske mye enklere om man lar være å tolke avsender, les teksten, forhold deg til den og ikke legge til tolkninger. Du kan ikke vite om vedk er sint sur sliten eller blid, det blir en speiling av ditt eget følelsesliv. Alt er mye vanskeligere skriftlig, derfor kan det være enklere å kun forhold seg til det som står der. 

Anonymkode: 33b88...2f8

Akkurat :)

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en episode for mange år siden, hvor jeg var i et eller annet selskap på et stort hotell.

Utpå kvelden så var det ei jente som fikk et eller annet slags anfall. Så ut som epilepsi eller noe sånt. Hun lå i alle fall og sprellet på gulvet, og vi måtte være flere for å holde henne fast.

Ambulanse ble ringt, vi var bekymret og forsøkte vårt beste for å trøste henne.

Når ambulansen kom var det første de gjorde å hudflette henne. Vi ble naturlig nok ganske sjokka over dette. Men så viste det seg at dette ikke akkurat var første gang de var ute i dette ærendet.

Saken var at hun hadde en eller annen slags lidelse som gjorde at hun med stor sannsynlighet fikk et anfall dersom hun drakk alkohol. En formaning hun åpenbart valgte å ignorere med jevne mellomrom.

Poenget med historien er at ambulansepersonellets reaksjon må sees i lys av historikken til jenta. Hun hadde et repetivt mønster som var til skade for henne, og det var viktig for dem å tydelig vise at dette ikke var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...