Gå til innhold

Flere skilsmisser og færre og færre par gifter seg - Et samfunn i oppløsning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 To foreldre som holder sammen og er glad i hverandre er vel å foretrekke ?

Anonymkode: e0e3e...1ed

Hvis man har det fint sammen og er glade i hverandre så skilles man vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Lillemus skrev:

Hvis man har det fint sammen og er glade i hverandre så skilles man vel ikke?

Kanskje man skulle ta seg sammen, la være å skille seg for barnas skyld, ihvertfall vente til de har forlatt redet?

Anonymkode: 69546...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man skulle ta seg sammen, la være å skille seg for barnas skyld, ihvertfall vente til de har forlatt redet?

Anonymkode: 69546...d08

Jeg kjenner til flere eksempler på barn av skilte foreldre som sier de har det bedre etter skilsmissen og at foreldrene burde skilt seg før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg kjenner til flere eksempler på barn av skilte foreldre som sier de har det bedre etter skilsmissen og at foreldrene burde skilt seg før.

Derfor skrev jeg "skulle ta seg sammen". Skjerpe seg, tenke på barna.

Men jeg forstår dette er et ømtålig emne på DOL da mange her er skilte, og de prøver å rettferdiggjøre sine handlinger.

Anonymkode: 69546...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg forstår dette er et ømtålig emne på DOL da mange her er skilte, og de prøver å rettferdiggjøre sine handlinger.

Siden jeg har vært blant de mest aktive i tråden, kan jeg opplyse at jeg er ikke er skilt. Jeg synes likevel det er drøyt å påstå at samfunnet er i ferd med å gå i oppløsning. Det sa man da kvinnene begynte å ta lønnet arbeid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor skrev jeg "skulle ta seg sammen". Skjerpe seg, tenke på barna.

Men jeg forstår dette er et ømtålig emne på DOL da mange her er skilte, og de prøver å rettferdiggjøre sine handlinger.

Anonymkode: 69546...d08

Lever man i et forhold som ikke fungerer vil barna merke det, det er faktisk ikke bare å "ta seg sammen". For barna kan det derfor være en lettelse når foreldrene beslutter å flytte fra hverandre i stedet for å holde sammen for enhver pris.  Jeg har faktisk ganske tett dialog med nyskilte venners tenåringsbarn om akkurat dette, og har også erfart det tidligere.

 

Ikke relevant for saken, men jeg har snart vært gift i 20 år selv. Uten at jeg trenger noen hedersmedalje av den grunn; jeg er ikke fortsatt gift fordi jeg tar meg sammen for barnas skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

To foreldre som holder sammen og er glad i hverandre er vel å foretrekke ?

Anonymkode: e0e3e...1ed

Ja, tror de aller fleste skilte heller skulle vært lykkelig gift, det er det nok lite uenighet om.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2018 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Ikke siden 2006 har så få giftet seg som i 2017, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Samtidig økte antallet skilsmisser.

Alle fylkene, bortsett fra Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland og Troms, hadde en svak nedgang i antallet inngåtte ekteskap i 2017.

Samtidig viser statistikken at det var en solid økning i antallet likekjønnede ekteskap. Fra 2016 til 2017 økte antallet ekteskap mellom par med samme kjønn med 55 til 333. Av disse var 119 mellom menn og 214 mellom kvinner. 37 prosent av dem giftet seg i Oslo.

Hva tenker dere om dette? Stakkars barn som skal vokse opp slik er min tanke. Er det et samfunn i oppløsning vi ser?

https://www.dagbladet.no/nyheter/flere-skilsmisser-og-faerre-og-faerre-par-gifter-seg/69547797

Anonymkode: 69546...d08

Jeg synes at det er en trist utvikling. Jeg har skrevet litt med andre single damer i samme situasjon på nettet i det siste, og jeg hører at de sier at samfunnet er blitt veldig anderledes i dag. De har samme erfaring som meg, om at det er utrolig mange forhold som går i stykker, veldig mange tar hveandre for gitt, mange går fordi de ønsker seg noe nytt og spennende osv. Er utfattelig mange skilsmisser / og brudd ute å går. Ble også fortalt av andre single damer at de sliter med det samme som meg: tankekjør, og at situasjonen preger de psykisk. Det er noe med samfunnet i dag. Det er utrolig mange single der ute. 

Jeg kunne ønske at det var som i gamle dager. Følte det som om kjærligheten mellom par var sterkere da. Jeg synes at barna er verdt å fighte for i en krise, og at det er kjipt med tanke på at så mange forhold med barn involvert ryker. Noen mener at barna ikke er et moment for å satse sammen, men er ikke de verdt å fighte for.?. Ja jeg mener at barna kan gjøre kjærligheten enda mer sterkere, og det er absolutt verdt å fighte for. Men samtidig så er det jo enkelte som aldri klarer å gå i hop, og da er det sånn. Veldig trist utvikling uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er det et uttrykk for at folk flest ikke lenger er så " rotnorske".

Anonymkode: 873c2...adb

Kan det skyldes "feminismens" fremmasj?

Anonymkode: 69546...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man skulle ta seg sammen, la være å skille seg for barnas skyld, ihvertfall vente til de har forlatt redet?

Anonymkode: 69546...d08

Jeg skal love deg at dersom eksen og jeg hadde holdt sammen de siste 15 årene for barnas skyld så hadde de ikke på noen måte hadde hatt det så bra som de faktisk har hatt det. Å vente til en 3-åring blir voksen med å skille seg tror jeg er helt misforstått i mange tilfeller. Hos oss ville det i alle fall ha vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg synes at det er en trist utvikling. Jeg har skrevet litt med andre single damer i samme situasjon på nettet i det siste, og jeg hører at de sier at samfunnet er blitt veldig anderledes i dag. De har samme erfaring som meg, om at det er utrolig mange forhold som går i stykker, veldig mange tar hveandre for gitt, mange går fordi de ønsker seg noe nytt og spennende osv. Er utfattelig mange skilsmisser / og brudd ute å går. Ble også fortalt av andre single damer at de sliter med det samme som meg: tankekjør, og at situasjonen preger de psykisk. Det er noe med samfunnet i dag. Det er utrolig mange single der ute. 

Jeg kunne ønske at det var som i gamle dager. Følte det som om kjærligheten mellom par var sterkere da. Jeg synes at barna er verdt å fighte for i en krise, og at det er kjipt med tanke på at så mange forhold med barn involvert ryker. Noen mener at barna ikke er et moment for å satse sammen, men er ikke de verdt å fighte for.?. Ja jeg mener at barna kan gjøre kjærligheten enda mer sterkere, og det er absolutt verdt å fighte for. Men samtidig så er det jo enkelte som aldri klarer å gå i hop, og da er det sånn. Veldig trist utvikling uansett. 

Folk tror de skal gå rundt å være "forelsket" i årtier. Sånn er det ikke i det virkelige livet. Så leter de isteden etter noe nytt å spennende, tenker ikke på barna.

Anonymkode: 69546...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg synes at det er en trist utvikling. Jeg har skrevet litt med andre single damer i samme situasjon på nettet i det siste, og jeg hører at de sier at samfunnet er blitt veldig anderledes i dag. De har samme erfaring som meg, om at det er utrolig mange forhold som går i stykker, veldig mange tar hveandre for gitt, mange går fordi de ønsker seg noe nytt og spennende osv. Er utfattelig mange skilsmisser / og brudd ute å går. Ble også fortalt av andre single damer at de sliter med det samme som meg: tankekjør, og at situasjonen preger de psykisk. Det er noe med samfunnet i dag. Det er utrolig mange single der ute. 

Jeg kunne ønske at det var som i gamle dager. Følte det som om kjærligheten mellom par var sterkere da. Jeg synes at barna er verdt å fighte for i en krise, og at det er kjipt med tanke på at så mange forhold med barn involvert ryker. Noen mener at barna ikke er et moment for å satse sammen, men er ikke de verdt å fighte for.?. Ja jeg mener at barna kan gjøre kjærligheten enda mer sterkere, og det er absolutt verdt å fighte for. Men samtidig så er det jo enkelte som aldri klarer å gå i hop, og da er det sånn. Veldig trist utvikling uansett. 

Jeg tror ikke par nødvendigvis var noe lykkeligere før. Jeg har større tro på en ryddig skilsmisse enn et ulykkelig ekteskap, selv når det er barn i bildet. Jeg tror i mange tilfeller det er bedre også for barna.

 

For noen tiår siden var det vanlig at kvinner var hjemme med barn, de hadde ofte lite yrkeserfaring, og de hadde rett og slett ikke råd til å skille seg, om de skulle ønske. Jeg synes ikke det er noe å lengte tilbake til.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg tror ikke par nødvendigvis var noe lykkeligere før. Jeg har større tro på en ryddig skilsmisse enn et ulykkelig ekteskap, selv når det er barn i bildet. Jeg tror i mange tilfeller det er bedre også for barna.

 

For noen tiår siden var det vanlig at kvinner var hjemme med barn, de hadde ofte lite yrkeserfaring, og de hadde rett og slett ikke råd til å skille seg, om de skulle ønske. Jeg synes ikke det er noe å lengte tilbake til.

Det var kanskje ikke bedre for mor, men jeg tror det var bedre for barna at mor var hjemmeværende og hjemme når de kom fra skolen. Det var mer ryddige familieforhold i gamle dager.

Anonymkode: 69546...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg tror ikke par nødvendigvis var noe lykkeligere før. Jeg har større tro på en ryddig skilsmisse enn et ulykkelig ekteskap, selv når det er barn i bildet. Jeg tror i mange tilfeller det er bedre også for barna.

 

For noen tiår siden var det vanlig at kvinner var hjemme med barn, de hadde ofte lite yrkeserfaring, og de hadde rett og slett ikke råd til å skille seg, om de skulle ønske. Jeg synes ikke det er noe å lengte tilbake til.

I noen tilfeller er det bedre for barna, men er kjærligheten sterk nok mellom parene og det de har vært gjennom sammen, så tror jeg på evig forhold og kjærlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var kanskje ikke bedre for mor, men jeg tror det var bedre for barna at mor var hjemmeværende og hjemme når de kom fra skolen. Det var mer ryddige familieforhold i gamle dager.

Anonymkode: 69546...d08

Ja, hvis en ryddig overflate var det viktigste så var det vel det. Selv er jeg glad både jeg selv og mine barn har et reelt valg om hvordan vi skal leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk tror de skal gå rundt å være "forelsket" i årtier. Sånn er det ikke i det virkelige livet. Så leter de isteden etter noe nytt å spennende, tenker ikke på barna.

Anonymkode: 69546...d08

Helt enig. Kjærligheten er sterkere enn en forelskelse. Å være glad i partneren er mye sterkere. Så hvis en person er riktig så glad i partneren, og den er det tilbake så tror jeg at et forhold kan bestå. Barna er det fantastiske "verket" som man har skapt sammen. Og det mener jeg skal til for å hjelpe dem ut av kriser i kjærlighetslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

I noen tilfeller er det bedre for barna, men er kjærligheten sterk nok mellom parene og det de har vært gjennom sammen, så tror jeg på evig forhold og kjærlighet. 

Tror svært få skiller seg om kjærligheten er sterk. De aller fleste som gifter seg ønsker seg et livslangt forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Tror svært få skiller seg om kjærligheten er sterk. De aller fleste som gifter seg ønsker seg et livslangt forhold.

Det er sant, og det er et tragisk samfunn vi lever i , der folk leter og leter gjennom ganske mange før de finner den ene faste. De har gjerne mange brudd før den tid, og det er en trist trend, som påvirker psykisk og fysisk for dem som må lete lenge. Nå har jeg pratet litt med andre single damer, som sier at de får tankekjør av det, og er umettelig lei at det skal være så mange av og på forhold før man finner den rette. Men sånn er det. 

Et forhold uten kjærlighet er heller ikke riktig. Men det er trist utvikling at det er sånn uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, hvis en ryddig overflate var det viktigste så var det vel det. Selv er jeg glad både jeg selv og mine barn har et reelt valg om hvordan vi skal leve.

Men det må være noe riv ruskende galt med samfunnet i dag når så mange barn og unge sliter med tildels alvorlig psyske problemer. Jeg tror mye var mer stabilt og bedre for barna i gamle dager.

Anonymkode: 69546...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...