Gå til innhold

Hvordan forklare til legen slik at han forstår alvor?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Ja, alle blir jo verre av stress...... Det sa han, så mulig din lidelse også kommer av stress som har hendt i ditt liv.... 

Ja det var det noen terapeuter sa, at jeg hadde ptsd. Fortiden min er ikke helt god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei jeg vet ikke hva som er forskjellen på deg og meg i grunn. Kanskje det at jeg har vært syk hele livet? Angst og det de kaller psykose symptomer. 

Jeg sa til han: er det ikke psykotisk å se folk bli drept foran seg og tro at det er sant? ... da sa han : ja det høres veldig psykotisk ut, og det er jo egentlig psykotisk, men ... du får det av stress... sa han. Og det er bare hjernen din som tuller med deg fordi den er overbelastet, og alt går jo bra rundt deg. Ingen dør.... ingenting galt skjer, og adferden din er jo helt bra den.. sa han.... Men hva skal til for å få hjelp da? Jeg må hjelpe meg selv? ... Men jeg tror du har mye av det samme som meg, og du får jo hjelp... Mulig det er legen.. at noen leger er mer på å sende videre mens andre ikke.... ? jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det var det noen terapeuter sa, at jeg hadde ptsd. Fortiden min er ikke helt god. 

I dag foreks så har jeg sett en person bli drept foran meg, men den personen lå der ikke og var ikke dø. Det var hjernen som rotet, for jeg opplevde jo etter sekunder å oppfatte at det kun var tankene men jeg lurte på en stund om en person var død et øyeblikk. Dette forklart jeg legen men han sa at det er bare rot fra hjernen. Og ikke behandlingstrengende.... Og hvem ville ikke hatt det vondt med å tro at en person ble drept foran seg iblant? Og oppleve det jeg gjør..? Det er frustrernde men legen bagatalisserer det... som noe jeg kan forsøke å få bort selv.... Vonde skumle greier.. så ikke rart at jeg var lei og forsøkte å få hjelp. 

Hva kommer stress av? er det en slags ptsd eller er ptsd noe mer enn stress fra fortid? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg sa til han: er det ikke psykotisk å se folk bli drept foran seg og tro at det er sant? ... da sa han : ja det høres veldig psykotisk ut, og det er jo egentlig psykotisk, men ... du får det av stress... sa han. Og det er bare hjernen din som tuller med deg fordi den er overbelastet, og alt går jo bra rundt deg. Ingen dør.... ingenting galt skjer, og adferden din er jo helt bra den.. sa han.... Men hva skal til for å få hjelp da? Jeg må hjelpe meg selv? ... Men jeg tror du har mye av det samme som meg, og du får jo hjelp... Mulig det er legen.. at noen leger er mer på å sende videre mens andre ikke.... ? jeg vet ikke. 

Ja det har nok noe meg legen å gjøre, de er forskjellige. Jeg har vært mye syk pga stress opp gjennom tidene. Men sykepleieren sa jo sist jeg ikke var som de andre, men jeg er ikke på mitt dårligeste nå. Vet jeg kan bli mye verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

I dag foreks så har jeg sett en person bli drept foran meg, men den personen lå der ikke og var ikke dø. Det var hjernen som rotet, for jeg opplevde jo etter sekunder å oppfatte at det kun var tankene men jeg lurte på en stund om en person var død et øyeblikk. Dette forklart jeg legen men han sa at det er bare rot fra hjernen. Og ikke behandlingstrengende.... 

Hva kommer stress av? er det en slags ptsd eller er ptsd noe mer enn stress fra fortid? 

Ja stress kan komme fra fortiden, fortiden forfulgte meg en stund i mareritt og tanker. Fikk mye terapi for det, eller snakket og skrev mye om det. Den biten går bedre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja det har nok noe meg legen å gjøre, de er forskjellige. Jeg har vært mye syk pga stress opp gjennom tidene. Men sykepleieren sa jo sist jeg ikke var som de andre, men jeg er ikke på mitt dårligeste nå. Vet jeg kan bli mye verre. 

Du føler jo også at du ble veldig stresset og var mye syk pga stress... Og det er nok mye stress alt kommer fra uansett hva man har av plager.... Jeg tror at du gjerne har hatt det strevsomt oppgjennom og det gjør dine plager... Samme med meg. Men hvorfor får ikke jeg hjelp som ser ofte noen bli drept og tror det er sant noen sekunder, og klarer ikke å skille? høres jo meget alvorlig ut å se slike bilder... Men det er liksom ikke nok til å få hjelp... Jeg er litt sjokket over det, for jeg synes det var tøfft å si det til han. Jeg sa det som det var: at jeg var redd for å miste kontrollen, redd for at noen kunne bli skadet av andre eller at jeg mistet kontrollen osv... Jeg tenkte veldig på det hele tiden, og at det var kjempestrevsomt.. Han sa at det er fordi du er stresset, og ikke noe galt med deg annet enn at du er stresset, og da får du slike bilder opp uten at du vil det. Men alt funker rundt deg og ingenting galt ha skjedd. Si det til deg selv hver gang du tenker sånn. Selv om det egentlig er psykotisk på sett og vis, så er det bare en stresset hjerne som kan forandre seg om du setter grenser for den.. Jaja... men ikke lett,: dette blir tøfft å klare selv.... men jeg får prøve... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Ikke jeg heller.... Jeg forsøkte etterpå.. klarte det litt med litt innsats, men jeg sliter med det... Forsøker å tenke på hva han sa jeg skal si til meg selv når jeg føler det blir for mye.. Og det hjalp litt, men jeg følte meg helt dum, og så begynte jeg på igjen med dvelingen min og tankene..... selv om jeg var i full aktivitet i hele dag. Huff angrer på at jeg dummet meg ut å gikk til legen med dette.... Men som dere sa: det er så ille at jeg burde... For dere har jo sett all tankekjøret mitt.. 

Vil bare si at du dummet deg ikke ut med å gå til legen med dette.

Gjør jeg for mye så blir jeg sliten og når jeg blir sliten, så takler jeg ting dårligere. Kan det være slik med deg også?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja stress kan komme fra fortiden, fortiden forfulgte meg en stund i mareritt og tanker. Fikk mye terapi for det, eller snakket og skrev mye om det. Den biten går bedre nå. 

Ja det kan det... Foreks her : Samme hva legen sier så er jeg fortsatt lei meg over : 

1. at jeg kan se bilder av at folk blir drept og sånn.... 

2. angsten... og frykten

3. tankekjøret... 

4. de vonde opplevelsene i kjærlighetslivet mitt.... Det er jeg helt knust over. 

Men får jeg hjelp ? Nei!. Jeg må klare det alene.... 

Men det ser ut som om det er vanskelig å få terapi, men kanskje du hadde en lege som så anderledes på psykologiske ting... og derfor fikk du hjelp.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Du føler jo også at du ble veldig stresset og var mye syk pga stress... Og det er nok mye stress alt kommer fra uansett hva man har av plager.... Jeg tror at du gjerne har hatt det strevsomt oppgjennom og det gjør dine plager... Samme med meg. Men hvorfor får ikke jeg hjelp som ser ofte noen bli drept og tror det er sant noen sekunder, og klarer ikke å skille? høres jo meget alvorlig ut å se slike bilder... Men det er liksom ikke nok til å få hjelp... Jeg er litt sjokket over det, for jeg synes det var tøfft å si det til han. Jeg sa det som det var: at jeg var redd for å miste kontrollen, redd for at noen kunne bli skadet av andre eller at jeg mistet kontrollen osv... Jeg tenkte veldig på det hele tiden, og at det var kjempestrevsomt.. Han sa at det er fordi du er stresset, og ikke noe galt med deg annet enn at du er stresset, og da får du slike bilder opp uten at du vil det. Men alt funker rundt deg og ingenting galt ha skjedd. Si det til deg selv hver gang du tenker sånn. Selv om det egentlig er psykotisk på sett og vis, så er det bare en stresset hjerne som kan forandre seg om du setter grenser for den.. Jaja... men ikke lett,: dette blir tøfft å klare selv.... men jeg får prøve... 

Skjønner at det er tøft å takle selv. Men det er den legen da, er vel ikke åpen for psykisk helse. Og de ser alltid på hvordan man fungerer i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Ja det kan det... Foreks her : Samme hva legen sier så er jeg fortsatt lei meg over : 

1. at jeg kan se bilder av at folk blir drept og sånn.... 

2. angsten... og frykten

3. tankekjøret... 

4. de vonde opplevelsene i kjærlighetslivet mitt.... Det er jeg helt knust over. 

Men får jeg hjelp ? Nei!. Jeg må klare det alene.... 

Men det ser ut som om det er vanskelig å få terapi, men kanskje du hadde en lege som så anderledes på psykologiske ting... og derfor fikk du hjelp.... 

Legen jeg var til som 17 åring sa med en gang at jeg hadde angst og satt meg på piller, sendte meg til psykolog. Jeg visste ikke da hva angst var,men skjønte jo fort jeg hadde hatt det hele livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Vil bare si at du dummet deg ikke ut med å gå til legen med dette.

Gjør jeg for mye så blir jeg sliten og når jeg blir sliten, så takler jeg ting dårligere. Kan det være slik med deg også?   

Takk emilie... jeg følte at jeg satt der å følte meg som en unge.... følte at jeg hadde gått til lege med noe teit. Men du hører jo at når jeg ser folk bli drept foran meg mange ganger om dagen i film i hodet mitt, og tror på det noen sekunder for så å forstå at hjernen roter (datafeil i hjernen pga stress, som legen sa)  så vil man sjekke og høre med legen om det er noe alvorlig galt i veien. 

Du har faktisk sagt det før emilie.... altså det med at du merker at når du er sliten så blir du mer psykologisk preget og utav deg. Mulig det er sånn med meg og.... Legen mener det. Han sa at alt dette skyldes en overarbeidet hjerne som ikke klarer å informere deg riktig pga den blir sliten av alt stresset ditt. Og det er vel noe i det og. Jeg tror det er svaret på det, men jeg stresser jo med ting fra fortiden som psyker meg ned også. Og det gir meg nok også denne overarbeidete hjernen. Og jeg klarer ikke å slutte og så fortsetter det selv om jeg sier stopp. Hvis jeg slutter så får jeg alldeles en smell og kollapser helt... sånn har jeg det... Kompliserte greier... Men bra at dere forstår hvorfor jeg tok dette opp med legen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Skjønner at det er tøft å takle selv. Men det er den legen da, er vel ikke åpen for psykisk helse. Og de ser alltid på hvordan man fungerer i hverdagen. 

Jeg hadde fungert bedre hadde det ikke vært for de marerittbildene jeg får... men hvordan klare å stresse ned.. ;) ? Jeg synes ikke det er så lett.. Lettere sagt enn gjort...

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg hadde fungert bedre hadde det ikke vært for de marerittbildene jeg får... men hvordan klare å stresse ned.. ;) ? Jeg synes ikke det er så lett.. Lettere sagt enn gjort...

Nei jeg må bare legge meg ned, ligger mye på sofaen om dagen. Da stresser jeg ned, det føles tryggere å ligge for kroppen og hodet er så rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Nei jeg må bare legge meg ned, ligger mye på sofaen om dagen. Da stresser jeg ned, det føles tryggere å ligge for kroppen og hodet er så rart. 

Jeg har vært sånn tiltider og... Må ligge meg ned eller sitte mye i ro... Men jeg er også ganske aktiv imellom slagene. Men har dager hvor jeg bare må sitte helt i ro eller ligge fordi jeg er full i angst. . Kjenner meg igjen i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Jeg har vært sånn tiltider og... Må ligge meg ned eller sitte mye i ro... Men jeg er også ganske aktiv imellom slagene. Men har dager hvor jeg bare må sitte helt i ro eller ligge fordi jeg er full i angst. . Kjenner meg igjen i den. 

Ja får ikke gjort mye iløpet av en dag, bare lagd middag. Og det kan være vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja får ikke gjort mye iløpet av en dag, bare lagd middag. Og det kan være vanskelig. 

Klarer du aldri å gjøre noe særlig? Eller har du bedre dager? Jeg har bedre dager, men jeg føler allikevel at jeg ikke får prestert det jeg ønsker. Kunne ønske at jeg våget å gå ut igjen på date, men har ikke orket pga jeg er så lei meg for tidligere opplevelser...Men ellers klarer jeg å fungere noenlunde, men jeg sluntrer veldig med husarbeid osv fordi jeg er sliten... Men kan klare å trene og løpe, og gå turer og i besøk osv, så noe klarer jeg ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg hadde fungert bedre hadde det ikke vært for de marerittbildene jeg får... men hvordan klare å stresse ned.. ;) ? Jeg synes ikke det er så lett.. Lettere sagt enn gjort...

Om jeg var deg, så ville jeg ha forsøkt å bygge meg opp et nettverk som gjør andre ting enn å snakke om sykdom.  Virker som du er mye alene. 

Jeg tror ikke det blir bedre av å sitte på Dol og forsøke å overgå hverandre i elendighet . 

Noen ganger får jeg et inntrykk av at det er en slags konkuranse om å ha det verst her inne. 

Kan ikke skjønne at dette kan være sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Om jeg var deg, så ville jeg ha forsøkt å bygge meg opp et nettverk som gjør andre ting enn å snakke om sykdom.  Virker som du er mye alene. 

Jeg tror ikke det blir bedre av å sitte på Dol og forsøke å overgå hverandre i elendighet . 

Noen ganger får jeg et inntrykk av at det er en slags konkuranse om å ha det verst her inne. 

Kan ikke skjønne at dette kan være sunt. 

er ikke en konkurranse om å ha det verst her inne. Nei ikke i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting som irriterer meg her. For det første måten legen møtte deg på. For det andre at noen mener at såkallte lette psykiske lidelser ikke skal ta plass i systemet. Lidelsestrykket kan ikke alltid måles ut fra diagnoser. Mennesker som er utbrennt. deprimerte og sliter med angst og tvang kan ha det veldig vanskelig selv om de ikke har alvorlige diagnoser. Det er som om legen skulle la være å hjelpe folk med mindre alvorlige fysiske plager og bare behandle kreft og hjerteinfarkt. At han skulle si at man bare  må tåle litt smerte eller ubehag og ikke oppta plass i systemet. 

Anonymkode: b198c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Klarer du aldri å gjøre noe særlig? Eller har du bedre dager? Jeg har bedre dager, men jeg føler allikevel at jeg ikke får prestert det jeg ønsker. Kunne ønske at jeg våget å gå ut igjen på date, men har ikke orket pga jeg er så lei meg for tidligere opplevelser...Men ellers klarer jeg å fungere noenlunde, men jeg sluntrer veldig med husarbeid osv fordi jeg er sliten... Men kan klare å trene og løpe, og gå turer og i besøk osv, så noe klarer jeg ... 

Jeg klarer noen ganger å gå på besøk eller få besøk, eller ha mitt barnebarn noen timer. Må være i form da, så noe klarer jeg jo, men stort sett er hverdagen å ligge på sofaen. Så møter jeg sykepleieren fra dagsenteret en gang i uken, kunne du sjekket om det er noe sånt tilbud der? Da kan du ta direkte kontakt med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...