Gå til innhold

Valdres-saken: Er det umulig å regulere blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Janus30 skrev:

Jeg vil anbefale folket å lese "Da Lommedalen mistet en av sine" av Budstikka. 

Da den ble publisert var den et svært viktig korrektiv til den ensidige versjonen som gikk i media. 

Har lest den og støtter din anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Mari Y skrev:

Hvordan kan vite at hun ikke forsoekte alt hun gjorde for at datteren skulle bli bedre, men at det var systemet rundt som sviktet?

Jeg vet ikke om jeg tolker spørsmålet ditt riktig - det mangler vel minst ett ord, men uansett: Det er et gjentagende mønster at hver gang noen i hjelpeapparatet kommer tett på dem, reagerer moren med å avvise tiltakene som ikke-fungerende eller utilstrekkelige og deretter flytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Janus30 skrev:

Jeg vil anbefale folket å lese "Da Lommedalen mistet en av sine" av Budstikka. 

Da den ble publisert var den et svært viktig korrektiv til den ensidige versjonen som gikk i media. 

Jeg leste den da den kom ut. Helt enig i at den gav et helt annet bilde av saken enn dey som til da hadde vært skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Ja dette var sterk lesing. Jeg skal definitivt ikke spekulere, jeg kjenner ikke saken godt nok til engang å mene så mye, men må innrømme at jeg sitter og tenker på Munchausen by proxy...

Dere som kjenner saken - er det noen far inne i bildet? Søsken? 

Ikke noen søsken.  Far bodde/bor i USA. Han var tilstede i retten i dag, leste jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Xtra skrev:

Far var tidlig ute av bildet og bor/bodde i USA. Han står så vidt omtalt her:

http://www.skup.no/wp-content/uploads/2017/03/metoderapport-da-lommedalen-mistet-en-av-sine.pdf

Har lest de 20 sidene nå. Syns det er veldig rart at ikke barnevernet har grepet inn tidligere jeg? 

Forstår jeg det rett når jeg sitter med oppfatning av at jenta var 40 kg da mor tok henne med til Valdres, og at hun i løpet av tre mnd der halverte vekten til 21? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, laban skrev:

Jeg vet ikke om jeg tolker spørsmålet ditt riktig - det mangler vel minst ett ord, men uansett: Det er et gjentagende mønster at hver gang noen i hjelpeapparatet kommer tett på dem, reagerer moren med å avvise tiltakene som ikke-fungerende eller utilstrekkelige og deretter flytte. 

Jeg synes det ofte virker som at tiltakene ofte ikke er behjelpelige og at psykiatrien boer blir bedre, men det er meg. Samtidig saa er spoersmaalet hva skolen gjorde for aa stoppe mobbingen av Mia. Ofte er det der skolen svikter. Ved at de ikke gjoer nok for aa stoppe mobbing, selv om det er bevist at mobbing i barndommen kan gjoere enormt mye psykisk skade. Det samme så man med Odin-saken, og alle erstatningssakene som har vaert. Foreningen mobbing i skolen mener også at det gjoeres veldig lite for å stoppe det. Jeg synes det virker som at det har blitt mye bedre og mer fokus på å forebygge mobbing. At skolen boer gripe inn når det skjer. Gjør de ikke det, så kan de straffes. For det går av og til så langt at folk forsoeker å ta sitt eget liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kayia skrev:

Har lest de 20 sidene nå. Syns det er veldig rart at ikke barnevernet har grepet inn tidligere jeg? 

Forstår jeg det rett når jeg sitter med oppfatning av at jenta var 40 kg da mor tok henne med til Valdres, og at hun i løpet av tre mnd der halverte vekten til 21? 

Vet ikke, må evt lese igjen for å få med med fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg synes det ofte virker som at tiltakene ofte ikke er behjelpelige og at psykiatrien boer blir bedre, men det er meg. Samtidig saa er spoersmaalet hva skolen gjorde for aa stoppe mobbingen av Mia. Ofte er det der skolen svikter. Ved at de ikke gjoer nok for aa stoppe mobbing, selv om det er bevist at mobbing i barndommen kan gjoere enormt mye psykisk skade. Det samme så man med Odin-saken, og alle erstatningssakene som har vaert. Foreningen mobbing i skolen mener også at det gjoeres veldig lite for å stoppe det. Jeg synes det virker som at det har blitt mye bedre og mer fokus på å forebygge mobbing. At skolen boer gripe inn når det skjer. Gjør de ikke det, så kan de straffes. For det går av og til så langt at folk forsoeker å ta sitt eget liv. 

Det er ganske mye som tyder på at hivedproblemet er mor, ikke mobbingen.

Anonymkode: a8e1e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Hvordan kan vite at hun ikke forsoekte alt hun gjorde for at datteren skulle bli bedre, men at det var systemet rundt som sviktet? 

Fordi all informasjon tyder på at dette ikke stemmer.

Anonymkode: a8e1e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Ikke noen søsken.  Far bodde/bor i USA. Han var tilstede i retten i dag, leste jeg.

Hm. Det er sannelig mye rart under overflata til folk innimellom, og her mistenker jeg at det er M Y E :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Hvordan kan vite at hun ikke forsoekte alt hun gjorde for at datteren skulle bli bedre, men at det var systemet rundt som sviktet? Fikk mobbingen lov aa paagaa uten at mobberne fikk konsekvenser, f eks? 

Jeg tenker vel at når datteren har 8,8 (!!!) i BMI, uten at du sørger for å få henne innlagt så har du ikke gjort alt du kan. Men forsåvidt lurer jeg på hvorfor barnevernet ikke grep inn. Mulig at mor flyttet så ofte at det tok lang tid å få innsikt for barnevernet? Og når de begynte å få en uggen følelse så flyttet hun igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mari Y skrev:

Samtidig saa er spoersmaalet hva skolen gjorde for aa stoppe mobbingen av Mia. Ofte er det der skolen svikter.

I dette tilfellet er det dokumentert at mye ble gjort, men også at det var vanskelig siden ingen klarte å observere mobbingen. (Du mener Angelica, ikke Mia?)

Jeg bygger min oppfatning på den artikkelen i Budstikka som nå dessverre ligger bak en betalingsmur ("Da Lommedalen..."), og som var en av svært få medieoppslag som ikke ble dømt i Pressens Faglige Utvalg da de gikk gjennom saken. Alle som videreformidlet morens versjon av mobbehistorien, ble dømt.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kayia skrev:

Men forsåvidt lurer jeg på hvorfor barnevernet ikke grep inn. Mulig at mor flyttet så ofte at det tok lang tid å få innsikt for barnevernet?

Barnevernet har fått kritikk for at de ikke var mer aktive.  Men de siste månedene var det ikke så lett å finne ut hvem som egentlig hadde ansvaret, pga. flyttemeldinger fram og tilbake. https://www.dagbladet.no/nyheter/sju-bekymringsmeldinger-ble-sendt-for-angelica-13-dode-av-avmagring-den-siste-ble-mottatt-fire-dager-for-seint/67498988

10 timer siden, Kayia skrev:

Forstår jeg det rett når jeg sitter med oppfatning av at jenta var 40 kg da mor tok henne med til Valdres, og at hun i løpet av tre mnd der halverte vekten til 21? 

Jeg mener det sto et eller annet sted at hun hadde en BMI på ca. 17,5 da hun ble utskrevet til høstferien.  Men jeg er ikke sikker, og det kan være feil uansett hvor det sto.  Men beskrivelsene går stort sett ut på at situasjonen utviklet seg svært negativt de månedene de var helt alene i Valdres. 

Det er ikke pent å spekulere i en så trist sak, men det er heller ikke pent å peke ut småjenter under 10 år som mordere når ingen har observert noe galt, det foreligger et lass med dokumentasjon på at situasjonen var normal og at alle forsøkte å hjelpe der de kunne.  I ettertid har Fylkesmannen konkludert med at det ikke er sannsynliggjort at det foregikk mobbing, at skolene strakk seg ekstremt langt, men at de brøt noen formelle saksbehandlingsregler. https://www.budstikka.no/debatt/media/valdres-saken/en-presseetisk-hjerneblodning/s/5-55-301705 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske mye som tyder på at hivedproblemet er mor, ikke mobbingen.

Anonymkode: a8e1e...35c

Kan vaere mobbingen, og, selvfoelgelig, men jeg skal ikke spekulere for mye. Hele saken er tragisk fra ende til annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, laban skrev:

I dette tilfellet er det dokumentert at mye ble gjort, men også at det var vanskelig siden ingen klarte å observere mobbingen. (Du mener Angelica, ikke Mia?)

Jeg bygger min oppfatning på den artikkelen i Budstikka som nå dessverre ligger bak en betalingsmur ("Da Lommedalen..."), og som var en av svært få medieoppslag som ikke ble dømt i Pressens Faglige Utvalg da de gikk gjennom saken. Alle som videreformidlet morens versjon av mobbehistorien, ble dømt.

Ja, tror jeg forveksler Mia Naess og Angelica. De var vel egentlig ganske like hverandre, disse to sakene? Vedr 'Anders og Mia'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kayia skrev:

Jeg tenker vel at når datteren har 8,8 (!!!) i BMI, uten at du sørger for å få henne innlagt så har du ikke gjort alt du kan. Men forsåvidt lurer jeg på hvorfor barnevernet ikke grep inn. Mulig at mor flyttet så ofte at det tok lang tid å få innsikt for barnevernet? Og når de begynte å få en uggen følelse så flyttet hun igjen...

Jeg aner ikke. Det er så vanskelig å uttale seg om som utenforstaaende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg aner ikke. Det er så vanskelig å uttale seg om som utenforstaaende 

Enig i at det er vanskelig å uttale seg om spesifikke ting, men samtidig er det vanskelig å forstå hvordan en mor kan kortslutte såpass at hun ikke sørger for helsehjelp til en 13-åring som halvert vekten på tre måneder, og endt med en 6-årings vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mari Y skrev:

Kan vaere mobbingen, og, selvfoelgelig, men jeg skal ikke spekulere for mye. Hele saken er tragisk fra ende til annen. 

En mor som lar sin datter halvere vekten på tre månder uten å søke hjelp, men i steden flykter til fjells med datteren er ikke helt god. Forstår ikke hvorfor du skal snakke dette bort.

Anonymkode: a8e1e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...