Gå til innhold

Valdres-saken: Er det umulig å regulere blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Mari Y skrev:

Ja, tror jeg forveksler Mia Naess og Angelica. De var vel egentlig ganske like hverandre, disse to sakene? Vedr 'Anders og Mia'. 

Arnar og Mia fra Brennpunkt-programmet?

Nei, jeg synes ikke de sakene er så like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en lang tråd på Kvinneguiden om denne moren. 

Er spent på hva som skjer i morgen, om hun får et nytt anfall eller om hun lar seg avhøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg dødd av undervekt, hadde det hverken vært helsevesenets eller min mors feil.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Mg9pbR/Hadde-jeg-dodd-av-undervekt_-hadde-det-hverken-vart-helsevesenets-eller-min-mors-feil--Linna-Myhre

Er det da et mindreårig barn som har skylden ene og alene selv?

Anonymkode: a8e1e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En mor som lar sin datter halvere vekten på tre månder uten å søke hjelp, men i steden flykter til fjells med datteren er ikke helt god. Forstår ikke hvorfor du skal snakke dette bort.

Anonymkode: a8e1e...35c

Hva får deg til å tro at jeg gjoer det? Jeg tror få av oss vet hvordan det er å ha et barn som sliter psykisk. Det er lett å doemme sett utenifra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, laban skrev:

Arnar og Mia fra Brennpunkt-programmet?

Nei, jeg synes ikke de sakene er så like.

Arnar var gutten som ble mobbet, men som NRK ikke ville vise foer aatte aar etterpå. 

Jeg mente Mia og Angelica. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, påskelilje skrev:

Det er en lang tråd på Kvinneguiden om denne moren. 

Er spent på hva som skjer i morgen, om hun får et nytt anfall eller om hun lar seg avhøre.

Dukker vel ikke opp..

Anonymkode: 9c05a...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Mari Y skrev:

Arnar var gutten som ble mobbet, men som NRK ikke ville vise foer aatte aar etterpå. 

Jeg mente Mia og Angelica. 

Det er vel ikke mange likheter mellom Angelica og Mia, bortsett fra at begge døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dukker vel ikke opp..

Anonymkode: 9c05a...800

Håper retten har mulighet til å tvinge henne til behandling/overvåking av blodsukkeret, slik at hun kan forklare seg om de tre månedene hun og jenta var på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg dødd av undervekt, hadde det hverken vært helsevesenets eller min mors feil.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Mg9pbR/Hadde-jeg-dodd-av-undervekt_-hadde-det-hverken-vart-helsevesenets-eller-min-mors-feil--Linna-Myhre

Er det da et mindreårig barn som har skylden ene og alene selv?

Anonymkode: a8e1e...35c

Hva var poenget med denne kronikken? Sånn bortsett fra at LM fikk denne tragiske saken til å handle om seg selv? 

Anonymkode: de823...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var poenget med denne kronikken? Sånn bortsett fra at LM fikk denne tragiske saken til å handle om seg selv? 

Anonymkode: de823...623

Hun mener vel at ikke foreldrene kan lastes for at et barn/en ungdom har anorexi og ikke blir frisk, at det bare er den syke selv som kan la seg behandle.

Men hun har jo misforstått hovedpoenget i Valdres-saken - at mora trolig holdt jenta borte fra behandling i de tre månedene de var på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var poenget med denne kronikken? Sånn bortsett fra at LM fikk denne tragiske saken til å handle om seg selv? 

Anonymkode: de823...623

Det kan man lure på.

Anonymkode: a8e1e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en vanskelig sak. Spørsmålet blir vel hvorfor hun lot barnet ligge slik å dø. For det er snakk om et barn her. Man kan ikke stille et barn til ansvar for å sulte seg i hel eller etterkomme et barns ønske om å slippe å spise. For det første tenker hun som et barn og for det andre er tankene syke når man er så undervektig .Hun burde ha blitt tvangsinnlagt og fått intravenøs ernæring. Det store spørsmålet er om moren har forstått alvoret eller om hun har vært handlingslammet pga egne psykiske plager. At hun rett ogs lett gav opp kampen i systemet uten å forstå konsekvensene. Jeg vet ikke hva som er rett her. Håper bare at det blir en rettferdig dom i denne saken. I Norge blander systemet seg lett inn i familiesaker og da må de også kunne ta konsekvensene når de feiler. Veldig lett å skylde på mor. Samtidig har vi veldig lett for å skylde på systemet her i Norge. Personlig vet jeg ikke helt hva jeg skal mene i denne saken. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 timer siden, Mari Y skrev:

Hva får deg til å tro at jeg gjoer det? Jeg tror få av oss vet hvordan det er å ha et barn som sliter psykisk. Det er lett å doemme sett utenifra

Når det er så alvorlig som i denne saken , så tar du barnet til sykehus og overlater ansvaret til kyndige folk. 

Du gjemmer deg ikke bort på ei hytte og blir værende der til barnet dør. 

Her har hun muligens til og med latt barnet ligge i egen hytte og kommunisert gjennom teksmeldinger. 

Uansett hvor komplisert saken har vært på forhånd er dette grov omsorgssvikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det store spørsmålet er om moren har forstått alvoret eller om hun har vært handlingslammet pga egne psykiske plager. At hun rett og slett gav opp kampen i systemet uten å forstå konsekvensene.

Man er ikke handlingslammet når man klarer å sende klager til Fylkesmannen, engasjere seg for å diktere klassesammensetningen på skolen, søke om hjemmeundervisning og sende flyttemeldinger i øst og vest.  Da snakker vi om feil handlinger, ikke handlingslammelse.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, påskelilje skrev:

Hun mener vel at ikke foreldrene kan lastes for at et barn/en ungdom har anorexi og ikke blir frisk, at det bare er den syke selv som kan la seg behandle.

Dette kunne vært et gyldig poeng om den avdøde var myndig eller gammel nok til selv å velge bort behandling. 

Med tanke på at avdøde bare ble 13 år gammel og var alvorlig syk i flere år, blir dette et helt håpløst utspill Myhre. Ikke bare håpløst, men også tragisk ansvarsfraskrivende. 

Hvis foreldre ikke kan straffes for at barn lider sultedøden over flere måneder foran øynene deres, hva kan de straffes for da? 

Hvis foreldre skal gå fri etter bevisst å ha unnlatt å ta med seg dødssyke barn til sykehus for livreddende behandling, hva kan de straffes for da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, laban skrev:

Man er ikke handlingslammet når man klarer å sende klager til Fylkesmannen, engasjere seg for å diktere klassesammensetningen på skolen, søke om hjemmeundervisning og sende flyttemeldinger i øst og vest.  Da snakker vi om feil handlinger, ikke handlingslammelse.   

Du har kanskje rett. Jeg har lest altfor lite om saken til å uttale meg. Men det er bare så vanskelig å forstå at en mor kan gjøre dette med vilje. Kanskje det har vært som en protest mot systemet der hun ikke har forstått konsekvensene?. Eller en missforstått tanke om å la barnet få fred. Jeg har selv hatt anorexia og kjenner flere som har hatt denne lidelsen. Vi er friske i dag. Har bare så vondt av både mor og datter. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
34 minutter siden, Janus30 skrev:

Dette kunne vært et gyldig poeng om den avdøde var myndig eller gammel nok til selv å velge bort behandling. 

Med tanke på at avdøde bare ble 13 år gammel og var alvorlig syk i flere år, blir dette et helt håpløst utspill Myhre. Ikke bare håpløst, men også tragisk ansvarsfraskrivende. 

Hvis foreldre ikke kan straffes for at barn lider sultedøden over flere måneder foran øynene deres, hva kan de straffes for da? 

Hvis foreldre skal gå fri etter bevisst å ha unnlatt å ta med seg dødssyke barn til sykehus for livreddende behandling, hva kan de straffes for da? 

Jeg er helt enig med deg.

Har lest mye om denne saken de siste dagene, i tillegg til det som kom ut i fjor. Håper inderlig at moren blir dømt -  i det minste for omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det har vært som en protest mot systemet der hun ikke har forstått konsekvensene?

Jeg synes ikke den unnskyldningen holder i dette tilfellet. Man kan unnlate å forstå konsekvensene hvis det f.eks. handler om å miste rettigheter eller å oversitte frister.  Men ikke når et barn slutter å ta til seg næring.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare så vondt av både mor og datter. 

Absolutt, men voksne som velger å overta ansvaret helt alene som i denne saken, må faktisk ta det - ikke bare for "historien" / forklaringsdelen, men for hva som må gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Tiltalte har ikke vært hos behandlende lege det siste året! Legen så henne sist i april i fjor, og så i går.

Tiltalte har ikke tidligere ønsket insulinpumpe med alarm. Retten diskuterer nå om de skal pålegge henne å bruke dette under rettsaken.

Himla smutthull dersom hun bare kan nekte å bruke nødvendig medisinsk utstyr, og dermed bli så syk at hun ikke kan forklare seg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...