Gå til innhold

Valdres-saken: Er det umulig å regulere blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Her er det jo like mye behandlingsapparatet som har sviktet, de og barnevernet. Moren har ikke gjort dette av ond vilje, men av manglende egenskaper. Så da kan man jo stille spørsmål om hard/lang fengselstraff er fortjent. Det blir litt som en som snakker i mobilen og krasjer. Det ligger ikke vond vilje bak, bare uforstand og idioti.

Når en sitter å prater i mobilen mens en kjører så tar man en sjanse. Alle vet at det både er farlig og ulovlig. Gjør man det og så krasjer så får en vanligvis en form for straff. Blir noen hard skadet eller dør, så blir straffen hardere. Da må det jo bli det samme med moren. Det er faktisk straffbart å la noen ligge hjelpeløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter
14 timer siden, emilie321 skrev:

Når en sitter å prater i mobilen mens en kjører så tar man en sjanse. Alle vet at det både er farlig og ulovlig. Gjør man det og så krasjer så får en vanligvis en form for straff. Blir noen hard skadet eller dør, så blir straffen hardere. Da må det jo bli det samme med moren. Det er faktisk straffbart å la noen ligge hjelpeløs.

Ja, det er det. Hun har jo bidratt til at ungen ikke fikk hjelp, så det er absolutt straffbart. Spørsmålet er vel mer om hun er tilregnelig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yellow ledbetter skrev:

Ja, det er det. Hun har jo bidratt til at ungen ikke fikk hjelp, så det er absolutt straffbart. Spørsmålet er vel mer om hun er tilregnelig eller ikke.

Nå er jeg heldigvis ikke lege, men av det jeg har sett av moren, så er hun vel ikke akkurat stabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
4 timer siden, emilie321 skrev:

Nå er jeg heldigvis ikke lege, men av det jeg har sett av moren, så er hun vel ikke akkurat stabil

Absolutt ikke. Men det skal mye til å være så mentalt ustabil at du ikke er ansvarlig for hva du gjør (og i dette tilfellet også ikke gjør). Ref. Breivik, for å ta et ekstremt tilfelle. Jeg har lest om en sak fra USA der en mor drepte ungene sine fordi hun trodde det var eneste utvei for å frelse dem fra en demon eller helvete, og ikke ble straffet fordi hun hadde vrangforestillinger. Så det skjer jo, men det skal vel som sagt mye til. 

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yellow ledbetter skrev:

Absolutt ikke. Men det skal mye til å være så mentalt ustabil at du ikke er ansvarlig for hva du gjør (og i dette tilfellet også ikke gjør). Ref. Breivik, for å ta et ekstremt tilfelle. Jeg har lest om en sak fra USA der en mor drepte ungene sine fordi hun trodde det var eneste utvei for å frelse dem fra en demon eller helvete, og ikke ble straffet fordi hun hadde vrangforestillinger. Så det skjer jo, men det skal vel som sagt mye til. 

Synes uansett det er viktig å få belyst hva som egentlig har skjedd. Håper virkelig at moren kommer med hva som egentlig skjedde de 3 siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, emilie321 skrev:

Synes uansett det er viktig å få belyst hva som egentlig har skjedd. Håper virkelig at moren kommer med hva som egentlig skjedde de 3 siste månedene.

Hun «husker ikke».  

Anonymkode: de823...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man blir erkjent psykotisk i gjerningsøyeblikket kan man bli fritatt ansvar for drap etc. Moren her er helt klart ikke psykotisk og det er ikke funnet årsaker til å tro at hun har vert det heller. Ergo hun er strafferettslig tilegnelig. De som har undersøkt moren psykisk har vel satt en ganske kraftig personlighetsdiagnose på henne. Oppmerksomhetssøkende og dramatiserende personlighet. Det ligger masse på nett om Dette, bla har Budstikka skrevet om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
23 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Ja, det er det. Hun har jo bidratt til at ungen ikke fikk hjelp, så det er absolutt straffbart. Spørsmålet er vel mer om hun er tilregnelig eller ikke.

Hun var såpass tilregnelig at hun sa til ambulansepersonellet at de måtte huske å få dette ut i media rett etter at datteren døde. 

Jeg tror ikke i det ville falt meg inn å tenke på media i en slik situasjon. Ganske spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Obduksjonen viser at jenta døde på magen, og lå på magen i mange timer før hun ble snudd om på ryggen. Hun kan ha dødd så mye som 12 timer før ambulansen kom.

Det var 8,5 grader i hytta, ikke ved og ikke mat.

Jeg er så opprørt og rystet over denne stakkars jenta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er helt grusomt! Hvorfor har hun latt sin dødssyke datter ligge helt alene i en frossen hytte og dø? Mens hun selv har kost seg det varme annekset med alt hun trengte.Hva i all verden kan få et menneske til å gjøre noe sånt mot sitt eget barn? Jeg forstår virkelig ingenting av denne saken. Jeg håper virkelig moren kan forklare seg. Det er på høy tid å belyst den siden av saken nå.

Anonymkode: 297b5...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Obduksjonen tilsier at dødsårsaken er nedkjøling (!) og avmagring. VG rapporterer at det i hytta holdt 8,5 grader, og at det ikke fantes ved til å fyre med i området.

Anonymkode: 297b5...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes saken bare blir mer og mer grusom. Stakkars, stakkars lille jente.

Det er meget sjelden at jeg gråter, men når det siste i saken kom fram, så gråt jeg. 

Hvordan kunne dette skje? Det er så ufattelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har kommet fram i dag ryster meg, og jeg har ikke blitt så fysisk kvalm av å lese om et hendelsesforløp som ikke berører meg eller mine personlig siden Utøyahendelsen.   

Så inderlig VONDT den lille jenta må ha hatt det, spesielt de tre siste månedene av sitt liv, eller forsåvidt - sannsynligvis gjennom hele oppveksten sammen med dette utysket av en mor. Tenk, den som skal beskytte deg mot alt vondt er den som påfører deg en så grusom og smertefull hverdag at den bare kan beskrives som brutal tortur. 

Måtte denne moren brenne i helvete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hun var såpass tilregnelig at hun sa til ambulansepersonellet at de måtte huske å få dette ut i media rett etter at datteren døde. 

Jeg tror ikke i det ville falt meg inn å tenke på media i en slik situasjon. Ganske spesielt. 

 

2 timer siden, påskelilje skrev:

Obduksjonen viser at jenta døde på magen, og lå på magen i mange timer før hun ble snudd om på ryggen. Hun kan ha dødd så mye som 12 timer før ambulansen kom.

Det var 8,5 grader i hytta, ikke ved og ikke mat.

Jeg er så opprørt og rystet over denne stakkars jenta....

 

2 timer siden, Janus30 skrev:

Det blir det ultimate sviket om tiltalte går fri etter dette.

 

1 time siden, emilie321 skrev:

Synes saken bare blir mer og mer grusom. Stakkars, stakkars lille jente.

Det er meget sjelden at jeg gråter, men når det siste i saken kom fram, så gråt jeg. 

Hvordan kunne dette skje? Det er så ufattelig.

 

33 minutter siden, Janus30 skrev:

Dette er tortur. Intet mindre. 

Umulig å klikke "like" på innleggene deres, misliker jo hele greia, men jeg er altså HELT enig med dere alle! :angry:

I en annen tråd spørres det om hvorvidt psykopater finnes, og nå begynner det å ligne på at denne mora er så blottet for empati at hun framstår som et godt eksempel. 

Minner forøvrig om at jeg IKKE er psykolog/psykiater og at jeg kun kjenner saken fra media. Mine utsagn hvilker derfor utelukkende på mine emosjonelle reaksjoner som mor, datter og medmenneske. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner til deler av saken utenom det som har vært i media. Kjenner det er en sak som opprører meg og jeg er glad ting kommer frem i lyset. 

Det er så jævlig at jeg har ikke ord. 

Anonymkode: de823...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns offerets tilværelse på denne hytta minner mer og mer om fangenskap. Det kan blant annet forklare de mange tusen meldingene mellom de to. 

At tiltalte ikke husker noe fra disse månedene i isolasjon med datteren, fremstår som fullstendig usannsynlig.

Hun har jo husket alt annet som kan støtte oppunder hennes forståelse av seg selv som et stakkars offer som har gjort alt i sin makt for datteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Janus30 skrev:

Jeg syns offerets tilværelse på denne hytta minner mer og mer om fangenskap. Det kan blant annet forklare de mange tusen meldingene mellom de to. 

At tiltalte ikke husker noe fra disse månedene i isolasjon med datteren, fremstår som fullstendig usannsynlig.

Hun har jo husket alt annet som kan støtte oppunder hennes forståelse av seg selv som et stakkars offer som har gjort alt i sin makt for datteren. 

I intervjuene på TV og i aviser før gir moren utrykk for å huske utrolig mye, så lenge hun kunne legge skylden på andre. Nå som alt peker tilbake på henne husker hun ikke noe...det sier jo litt.

Endret av Soletti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...