Gå til innhold

Stress!.


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Gjest Mina1
1 time siden, MxxM skrev:

Har du forsøkt en teknikk fra ACT som går på å akseptere at du er stresset? Når du aksepterer det, bruker du mindre energi (på det) også. 

Da aksepterer du at du er stresset, og du prøver å verken skyve det vekk eller å henge deg opp i/gruble på det. Du lar det rett og slett bare være. 

Jeg bruker teknikken mye, og den fungerer bra på meg. Jeg kaller den «AP» (akseptere passere). 

Takk for tips :) . Jeg må forsøke det. 
 

Jeg har litt problemer å forstå hvorfor jeg er stresset egentlig.. Hvorfor er jeg stresset liksom? Men leser på nettet at stress kan komme av ting som jeg ikke har bearbeidet, konflikter, eller at man er i strevsomme livsituasjoner på mange måter, eller at man kjører seg selv for hardt fysisk / krever for mye av seg selv. Det kan altså komme av psykisk og fysiske situasjoner. Men uansett så skal jeg sikkert ikke dvele ved hva det kommer av, men forsøke å roe ned. 

Legen ga meg følgende råd: 

Slappe mer av, og konsentere meg om nåtiden. Ikke dvele ved det som har vært selv om det var forferdelig vondt og vanskelig. Si til seg selv: "her er jeg... her er nuet... dagen i dag, og hva gjør jeg utifra den situasjonen?.. Jo jeg lever i den. Si til seg selv: Jeg får disse bildene fordi jeg har vært stresset i så altfor lang tid, og da begynner hjernen å reagere med å gi meg vonde bilder som er helt syke. Dette kan jeg ikke for, men det betyr: at jeg stresser, og da må jeg forsøke å roe meg ned, og ikke stresse mer. Og legge til side alt som jeg ikke kan gjøre noe som helst med. Jeg må også si til meg selv at jeg har kontroll. Legen sa at han forstår at jeg tror at jeg ikke har kontroll over meg selv engang, og at jeg tror selv at jeg er skrekkelig syk. Men sannheten er at jeg er normal, og jeg har full kontroll, er arbeidssom, og et bra menneske, men at kroppen min sier stopp nå er det nok stress. Derfor må jeg bare roe ned med viten om dette når bildene og de plagsomme symptomene kommer. 

Men veldig vanskelig for jeg er jo fortsatt så redd for å få bildene eller redd for alt galt som kan skje. Men legen har et godt poeng. Det er nok riktig at dette er mer stressrelatert pga alt som har skjedd i livet mitt, som han sa, enn angst i seg selv. Han mener iallefall at stresset kommer av at jeg har vært overbelastet av ting som var vanskelig som ga meg påkjenninger, og tøffe ting i lang tid. Og det er visstnok helt normalt å få slike forferdelige bilder da..Men skal forsøke å finne teknikker for å dempe stresset som får stresshormonene til å kose seg ;) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mina1
1 time siden, MxxM skrev:

Har du forsøkt en teknikk fra ACT som går på å akseptere at du er stresset? Når du aksepterer det, bruker du mindre energi (på det) også. 

Da aksepterer du at du er stresset, og du prøver å verken skyve det vekk eller å henge deg opp i/gruble på det. Du lar det rett og slett bare være. 

Jeg bruker teknikken mye, og den fungerer bra på meg. Jeg kaller den «AP» (akseptere passere). 

Jeg må nok akseptere at jeg føler det sånn. Hvis jeg ikke aksepterer det så blir det alltid verre. Det er sant. ACT, mulig det står noe om det på nettet... Jeg må finne teknikker som gjør at jeg klarer å stoppe å stresse. Jeg tror jeg stresser mye med alt som har vært.... altså fortiden min psyket meg veldig ned, og det er nok derfor jeg har en slik reaksjon, som legen sier ikke er angst men rett og slett stressreaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
1 time siden, MxxM skrev:

Har du forsøkt en teknikk fra ACT som går på å akseptere at du er stresset? Når du aksepterer det, bruker du mindre energi (på det) også. 

Da aksepterer du at du er stresset, og du prøver å verken skyve det vekk eller å henge deg opp i/gruble på det. Du lar det rett og slett bare være. 

Jeg bruker teknikken mye, og den fungerer bra på meg. Jeg kaller den «AP» (akseptere passere). 

https://www.brisbaneactcentre.com.au/reduce-stress-burnout/ 

Fant noe om det... genialt :) ... får forsøke de metoder jeg finner.

Det som jeg må slutte med er å dvele sånn ved ting som har vært....  - for det kan hjelpe meg til å slippe å føle meg stresset. Jeg dveler innimellom enda på ting som har vært som var vondt og sårt. Det er der feilen min sikkert ligger. Det gjør jo meg stresset... Det må jeg slutte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://stolav.no/behandlinger/aksept-og-forpliktelsesterapi-act

«I ACT anses alle forsøk på å kontrollere eller unngå smertefulle opplevelser, tanker eller følelser til enda mer smerte. Ved å gi slipp på denne kontrollen kan du oppnå psykologisk fleksibilitet der du kan eksistere i nuet. Aksept handler om å kunne leve med og ikke motarbeide eventuelle skremmende, sinte, angstfylte eller triste tanker. Dette kan åpne for å kunne leve et mer meningsfullt liv, styrt av indre verdier»

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
46 minutter siden, MxxM skrev:

https://stolav.no/behandlinger/aksept-og-forpliktelsesterapi-act

«I ACT anses alle forsøk på å kontrollere eller unngå smertefulle opplevelser, tanker eller følelser til enda mer smerte. Ved å gi slipp på denne kontrollen kan du oppnå psykologisk fleksibilitet der du kan eksistere i nuet. Aksept handler om å kunne leve med og ikke motarbeide eventuelle skremmende, sinte, angstfylte eller triste tanker. Dette kan åpne for å kunne leve et mer meningsfullt liv, styrt av indre verdier»

Legen har nok ganske rett. Jeg følte at dette var situasjonene mine som har gjort meg sånn. Legen sa: du hører jo det: Alle som har med deg å gjøre i dagen (unntatt eks og slik da), sier at du er glad, positiv, blid og at du er veldig ivrig og engasjert. Dette betyr at gløden din er i deg, og at dette er typisk stress fra utsiden som har kommet inn og påvirket følelsene dine, og så får du mye stresshormoner som gjorde deg virkelig syk av stress, men egentlig så er du ikke syk i det hele tatt.. husk det sa han. Jeg skulle huske på det hver gang jeg tenker på det. Og så skal jeg ta å ta å tenke på dine tips og ord. De hjelper meg veldig. Å akseptere ... du sier noe der... Å akseptere og ikke motarbeide, men akseptere at jeg blir skremt av og til, men uten årsak. For de bildene jeg ser er ikke sanne. Det er hodet som er som en computer som lager de. Men sannheten er at jeg har full kontroll som alle andre, og at hodet bare spiller meg et stort puss fordi jeg er en omsorgsperson, samvittighetsfull, og en veldig arbeidssom person, som han sa. Tar det til meg, og tar til meg dine ord. 

Livet er farlig MxxM... men utrolig godt å få råd av deg alltid. De stresser meg ikke. :) . Men noen råd kan desverre stresse meg, spesiellt sterk kritikk av mine følelser. Men du gir aldri det :) . Dine kommentarer og råd roer meg alltid ned :) Takk!. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
55 minutter siden, MxxM skrev:

https://stolav.no/behandlinger/aksept-og-forpliktelsesterapi-act

«I ACT anses alle forsøk på å kontrollere eller unngå smertefulle opplevelser, tanker eller følelser til enda mer smerte. Ved å gi slipp på denne kontrollen kan du oppnå psykologisk fleksibilitet der du kan eksistere i nuet. Aksept handler om å kunne leve med og ikke motarbeide eventuelle skremmende, sinte, angstfylte eller triste tanker. Dette kan åpne for å kunne leve et mer meningsfullt liv, styrt av indre verdier»

Jeg skal kjempe mot stresset. Jeg skal forsøke å bli frisk fra at jeg må akseptere at jeg stresset psykisk med faktisk fortiden min, konflikten med eksen, alt som skjedde etterpå... var så mye... og alt ble for mye for meg... Jeg mistet meg selv helt følte jeg.... Ville dale inn i en dyp tung depresjon, men jeg gjorde det ikke. Jeg nektet!. Men det ble til stress istedet, som legen sa. Det ble ingen depresjon, og egentlig ikke angst heller, men det ble til stress istedet. Fordi jeg er en sterk psykisk person som ikke lider av noe psykisk i utgangspunktet, sa han. Så egentlig var jo det et greit svar på det. Jeg må forsøke å klare dette!. Tusen takk for tips, og jeg skal forsøke å akseptere følelsene mine, og leve med det. Det er viktig faktisk. Istedet for å hate de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg skal kjempe mot stresset. Jeg skal forsøke å bli frisk fra at jeg må akseptere at jeg stresset psykisk med faktisk fortiden min, konflikten med eksen, alt som skjedde etterpå... var så mye... og alt ble for mye for meg... Jeg mistet meg selv helt følte jeg.... Ville dale inn i en dyp tung depresjon, men jeg gjorde det ikke. Jeg nektet!. Men det ble til stress istedet, som legen sa. Det ble ingen depresjon, og egentlig ikke angst heller, men det ble til stress istedet. Fordi jeg er en sterk psykisk person som ikke lider av noe psykisk i utgangspunktet, sa han. Så egentlig var jo det et greit svar på det. Jeg må forsøke å klare dette!. Tusen takk for tips, og jeg skal forsøke å akseptere følelsene mine, og leve med det. Det er viktig faktisk. Istedet for å hate de. 

Du har fått gode råd av legen din, som har møtt deg og kjenner deg i RL :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
12 minutter siden, MxxM skrev:

Du har fått gode råd av legen din, som har møtt deg og kjenner deg i RL :) 

Det er sant. Jeg byttet til denne legen en gang tidligere, for jeg hadde en annen som ga meg masse medisiner en gang tidligere, og da ble jeg sucidal. Jeg ble frisk da jeg byttet til denne legen. Og nå nekter denne legen at jeg skal gå på medisiner. Du skal ikke ta en eneste pille sa han, og du kan bli frisk av å stresse ned. Dette er ikke OCD, dette er ikke angst, dette er ikke depresjon, dette er ikke psykose, dette er ikke schizofreni, men dette er stress. Så det er greit å endelig ha en diagnose på det :) . Og faktisk så føler jeg at jeg er en gladjente!. Og at det ikke er noe som er i meg men er påvirket fra situasjoner, og konflikter som jeg aldri fikk ro med. Egentlig en grei forklaring ja, selv om jeg på mitt verste ønsker en pille...og hjelp så er ikke en pille løsningen / heller ikke terapi, men å finne roen er løsningen utifra hva han sier. :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mina1 skrev:

Det er sant. Jeg byttet til denne legen en gang tidligere, for jeg hadde en annen som ga meg masse medisiner en gang tidligere, og da ble jeg sucidal. Jeg ble frisk da jeg byttet til denne legen. Og nå nekter denne legen at jeg skal gå på medisiner. Du skal ikke ta en eneste pille sa han, og du kan bli frisk av å stresse ned. Dette er ikke OCD, dette er ikke angst, dette er ikke depresjon, dette er ikke psykose, dette er ikke schizofreni, men dette er stress. Så det er greit å endelig ha en diagnose på det :) . Og faktisk så føler jeg at jeg er en gladjente!. Og at det ikke er noe som er i meg men er påvirket fra situasjoner, og konflikter som jeg aldri fikk ro med. Egentlig en grei forklaring ja, selv om jeg på mitt verste ønsker en pille...og hjelp så er ikke en pille løsningen / heller ikke terapi, men å finne roen er løsningen utifra hva han sier. :) 

Nå har du brukt to dager på å skrive om dette her på DOL, kanskje på tide å tenke litt på noe annet. Hvis jeg skulle tenkt på alt på samme måte som du gjør så tror jeg at jeg hadde blitt enda mer syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
Akkurat nå, Fionys skrev:

Nå har du brukt to dager på å skrive om dette her på DOL, kanskje på tide å tenke litt på noe annet. Hvis jeg skulle tenkt på alt på samme måte som du gjør så tror jeg at jeg hadde blitt enda mer syk. 

Jeg synes at det er godt å prate om det iblant. For det hjelper meg til å roe ned. :) . Det er gått å få det ut av og til. Men jeg har vært gjennom ganske mye så det legen sier er logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei Mina. Fint at du har slått deg til ro med « diagnose» og løsning. Beklager at jeg har foreslått andre ting og kanskje tenkt andre diagnoser. Ikke meningen å gjøre deg forvirret men lett å bruke mine egne erfaringer med tvang og angst. Skal derfor slutte å mene noe mer om saken og la deg få fred. Lykke til. 

Anonymkode: 8f3dd...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange i våre dager har bare et uendelig sug etter makt og status og det kan kjennes som stress om man ikke klarer eller velger å ikke følge med i et evig jag etter mere forbruk.

Anonymkode: b0581...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
På 2.3.2018 den 19.04, AnonymBruker skrev:

Hei Mina. Fint at du har slått deg til ro med « diagnose» og løsning. Beklager at jeg har foreslått andre ting og kanskje tenkt andre diagnoser. Ikke meningen å gjøre deg forvirret men lett å bruke mine egne erfaringer med tvang og angst. Skal derfor slutte å mene noe mer om saken og la deg få fred. Lykke til. 

Anonymkode: 8f3dd...b31

 

Har funnet en ting som var anbefalt mot stress som jeg benytter meg av: tygger mye tyggegummi... faktisk det hjalp :D . For da stopper jeg å tenke så veldig for jeg blir opptatt av å tygge på tyggegummien :D . Faktisk ganske smart løsnng mot stresset mitt ;) . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...